Pagina 1 van 2

2 takt powerband probleem

Geplaatst: wo aug 22, 2007 15:06
door Shifty-PK
Na dit bericht bij de buren geplaatst te hebben probeer ik het hier ook nog eens:
aast mijn dr 750 bezit ik een 2 takt Yamaha DT 125cc L/C '84

Het machinetje zit nog goed in elkaar en is goed onderhouden, maar sinds kort is er een probleem met de powerband van het brommertje.
Bij de 6000> toeren begint de powerband tot zeker het rode=8000 toeren.

Echter na een ritje naar de supermarkt wilde hij op de terugweg ineens niet meer zo hard, vooral de vermogenspurt in de powerband mist een hoop vermogen. Waar deze dus normaal bij 6000 toeren begint zakt deze alweer in bij 6500 toeren.

De lagere toeren had hij nooit veel vermogen en hier merk je niet héél veel verschil in. Hij start nog altijd met één of 2x trappen en hij blijft perfect stationair lopen. Hij rijd zonder te stotteren of overslaan.

Het volgende is al gecontroleerd/vervangen:
Nieuwe luchtfilter
Nieuwe bougie
Nieuwe membraam klepjes
Caberateur gereinigd
Bobine doorgemeten
Bougiekapje vervangen
Benzine vervangen
Nieuwe benzine filter
Doorstroom benzine vanuit tank gecontroleerd
Zuiger zag er nog o.k uit via de in en uitlaat port van de cilinder
Grondplaat onsteking bekeken op speling of beweging
Er wordt geen valse lucht aangezogen bij het inlaatstuk (gecontroleerd met remreiniger)
Uitlaat gecontroleerd op goede doorstroming.
Koelvloeistof zag er nog helemaal blauw uit dus lekker cilinder pakking is denk ik ook uitgesloten.

Het probleem treed altijd op en is consisent.

Wie helpt mee denken wat het probleem kan zijn?

Geplaatst: wo aug 22, 2007 15:25
door Rudy
Uitlaat die verstopt is geraakt kan voorkomen.
Maar als het plotseling gekomen is en erger wordt als de motor warmer is lijkt het op een versleten zuiger/veren.

Rookt hij harder als hij warm wordt? Krukasspeling zou je dan eens kunnen controleren.

Geplaatst: wo aug 22, 2007 15:31
door Shifty-PK
Verschil tussen warm en koud is niet héél erg groot.

Aangezien de compressie nog goed voelt en het stationair ook goed loopt en het probleem eigenlijk alleen bij hogere toeren voorkomt is volgens mij compressie probleem uitgesloten? :?:

Zal eens kijken naar zijn rook eigenschappen.

Krukas speling kan ik controleren door vliegwiel op en neer proberen te bewegen right?

Geplaatst: wo aug 22, 2007 18:59
door Wortel
Zit je gasnaald nog vast?

Geplaatst: wo aug 22, 2007 19:22
door Rudy
Shifty-PK schreef:Verschil tussen warm en koud is niet héél erg groot.

Aangezien de compressie nog goed voelt en het stationair ook goed loopt en het probleem eigenlijk alleen bij hogere toeren voorkomt is volgens mij compressie probleem uitgesloten? :?:

Zal eens kijken naar zijn rook eigenschappen.

Krukas speling kan ik controleren door vliegwiel op en neer proberen te bewegen right?
Ja idd, en als je veel speling hebt dan kun je er vaak wel vanuit gaan dat de keringen ook wel iets lekken. Bij veel blokken ga je dan versnellingsbak olie verbruiken.

Gebrek aan compressie heb je bij hoge toerentallen opzich wat minder last van. Dat lijkt dus niet het geval.

Bij oude motoren kunnen de onsteekspoelen ook minder worden, komt er vocht in. En wordt de onsteking met warme motor wat zwakker.

neem aan dat je de onsteking ook afgesteld hebt (zal nog wel contactpunten hebben)

Geplaatst: wo aug 22, 2007 19:40
door Marc Otten
Toevallig had een collega van mij een vergelijkbaar probleem met een CR 250. Het bleek dat de geperforeerde pijp in de uitlaatdemper gebroken was. De gaatjes zaten ook allemaal dicht. Tijdens rijden met meer druk in de uitlaat kunnen de stukjes pijp scheef tegenover elkaar komen te liggen waardoor deze afdicht.

Geplaatst: wo aug 22, 2007 20:36
door Shifty-PK
Alvast bedankt voor het meedenken.

Gasnaald zit nog vast in de schuif.

Net het vliegwiel bekeken en gevoelt maar was geen duidelijk speling in te voelen.

Even een stok door de uitlaat demper gestoken en hier bleek een schotje in te zitten, tis nog de originele demper dus dat hoort volgens mij. Het doorblazen van de demper ging ook gemakkerlijk en duide niet op een nauwe doorstroom.

De onstekingsspoel hadden we ook al doorgemeten en die zit op 176 ohm wat in de juiste waarde van het wphb valt.

Versnellingsbak olie verbruik is 0% vooralsnog.

Anyone else :?:

Geplaatst: wo aug 22, 2007 20:38
door Shifty-PK
Vandaag trouwens de onsteking gecontroleerd met stroboscoop lamp, deze leek ook goed te staan. Bij stationair stond het streepje van de onstekingspoel 2 - 1 mm vroeger en bij 3000 toeren gelijk en daarboven ging die steeds iets later staan.

Geplaatst: do aug 23, 2007 08:28
door Shifty-PK
Bij nader inzien, boven de zoveel duizend toeren...ik schat eigenlijk rond de 6000 verdween het streepje en leek het eropalsof de onsteking niet meer goed ging.

Dus het moet wel een electronisch probleem zijn in de onsteking, echter is de bobine nog goed lijkt het (doorgemeten) en de onstekingspoel ook? Dus blijft de CDI over, die ga ik maandag wisselen met een werkende cdi van eenzelfde motor.

Geplaatst: do aug 23, 2007 09:19
door huskie
Prima idee,Shifty :)

Geplaatst: vr aug 24, 2007 09:17
door Shifty-PK
Iemand trouwens ervaring met een kapotte CDI of Bobine, en die wellicht de symptonen herkent?

Geplaatst: vr aug 24, 2007 10:17
door Klx300R
ik heb de indruk dat je het te ver zoekt... Je bent maar over een "brommertje" bezig..
je beestje is van 84, benzinetank al eens gereinigd? gecheckt op condens in je benzine? Benzineleidingen al vervangen? trekt hij geen vacuum?
greetz

Geplaatst: vr aug 24, 2007 21:51
door mx jake
zit er een powervalve op deze fiets
die wil ook nog wel eens blijven plakken

Geplaatst: vr aug 24, 2007 22:59
door Klx300R
word die toevallig niet elektronisch bediend zoals de wr200rd??? de condensator van de 200 durfde nogal te falen omdat ze die van een voorheen dt125 type gebruikten... over welk type het gaat weet ik niet.

Geplaatst: vr aug 24, 2007 23:09
door Shifty-PK
Jammer, er zit geen powervalve in dus daarin hoef ik niet te zoeken naar het probleem.

Geplaatst: ma aug 27, 2007 17:28
door Wortel
Shifty-PK schreef:Jammer, er zit geen powervalve in dus daarin hoef ik niet te zoeken naar het probleem.
Weet je dat zeker? Want ik meen me te herinneren dat die oude Yamaha's een valve systeem hadden genaamd YPVS welke met een elektrische servo werd bediend.

Geplaatst: ma aug 27, 2007 18:16
door Rudy
De DT serie niet

Geplaatst: ma aug 27, 2007 20:44
door Sjokske
Wortel schreef:Weet je dat zeker? Want ik meen me te herinneren dat die oude Yamaha's een valve systeem hadden genaamd YPVS welke met een elektrische servo werd bediend.
Noop, zeker niet, was m'n eerste motor (nou ja, net iets boven borrelglasinhoud) toen ik net 18 was, YZ 125 LC-crosser (die inderdaad wel powervalvke had) op ingeruild. Daarna Kawa KLR650 ofrootje, daarna auto, daarna (kut)wijf, daarna tijdje snokken, daarna goed wijf en weer terug bij af (op noppen 8) ).

Geplaatst: di aug 28, 2007 08:34
door Shifty-PK
Heya,

We zijn weer een stapje verder:
Bobine en cdi zijn nog goed, deze heb ik gisteren uitgewisseld met een goed werkende versie.

Daarna de persoon van deze goedwerkende versie op mijn brommert laten rijden en hem viel juist het mindere vermogen in de lage toeren op.

Uiteindelijk de compressie gemeten en deze zat op de 8 bar, in tegenstelling tot 9 bar die er bij hem op zat.

Helaas staan er geen gegevens over minimum bar etc in het wphb. Terwijl mijn DR 750 bij 10 bar al versleten zou zijn en normaal 12 tot 16 bar geeft.

Wie heeft dus een idee hoeveel bar compressie mijn 125cc 2takt ongeveer zou moeten geven?

Geplaatst: di aug 28, 2007 10:33
door klaas xr250r
Hey

Als je wilt controleren of de zuiger en/of zuigerveren versleten zijn dan moet je de compressie meten (dit hat je al gedaan = 8bar) ,daarna bougie uitdraaien wat motor olie met een spuitje in spuiten en daarna weer compressie meten ,als nu de comressie beduidend hoger is (b.v. 10 bar) dan is zuiger en zuiger veren versleten.
veel succes.

Geplaatst: di aug 28, 2007 10:55
door Shifty-PK
Thanks, gaan we proberen!

Re: 2 takt powerband probleem

Geplaatst: di aug 28, 2007 17:02
door henkzelf
Shifty-PK schreef:......

Echter na een ritje naar de supermarkt wilde hij op de terugweg ineens niet meer zo hard, vooral de vermogenspurt in de powerband mist een hoop vermogen. Waar deze dus normaal bij 6000 toeren begint zakt deze alweer in bij 6500 toeren.

...
Opletten mannen: het probleem trad vrij plotseling op! Typisch membraam of powervalve verhaal of wellicht onsteking maar geen zuigerslijtage. Hooguit een zuigerveer.

Geplaatst: di aug 28, 2007 20:42
door Shifty-PK
Update:

Nou, we hebben weer goed en slecht nieuws:

De cilinder en zuigerveren zijn nog goed, geen sporen van warm/vast lopers.
Ik kan ook geen tekens van overmaat vinden dus het lijkt erop dat er al 25000 lang gereden wordt met de originele zuiger, dat verklaard de wat mindere bar.

Uitlaat kant van de zuiger:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0010

Inlaat kant van de zuiger:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0011

Inlaat kant van de cilinder:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0005

Cilinder:
http://shifty.demon.nl/gallery/view_pho ... d=PICT0003

Nu hoorde ik op het Yamaha DT Forum dat evt een lekke keerring op de krukas kan zorgen voor een onderdruk oid waardoor hij ook niet lekker toeren opbouwd. Het lijkt er ook op dat het olie niveau stijgt via het kijk glaasje.

Geplaatst: di aug 28, 2007 21:11
door Rudy
Zuiger is in elk geval helemaal op. Zelfs inlaat heeft doorslag, dus versleten.

Geplaatst: wo aug 29, 2007 08:38
door Wortel
na 25.000 km is het toch helemaal niet slecht om het blokje even helemaal uit elkaar te trekken en alle keerringen te vervangen en een nieuw zuigertje te steken?

Wie weet ook lagertjes controleren maar met dit laagvermogen blokje vraag ik me af of vervangen nodig zou zijn.

Leuk hobby projectje toch? En als ie dan weer in elkaar zit en weer strak rijdt dan heb je eer van je werk...