Pagina 1 van 1
UPDATE: Ten einde raad...Hij is er mee gestopt
Geplaatst: di aug 21, 2007 22:56
door Fox-kid
Mijn KTM 450 SX van 2005 hield er ineens mee op. Alsof de benzine op was sloeg hij af en krijg hem sindsdien niet meer gestart.
E.e.a. gecontroleerd. In eerste instantie had ik geen vonk met een nieuwe bougie. Toen de bougie er uit gedraait. Deze was nat. Benzine heb ik dus.
Ik dacht dus meteen aan of bougiedop/kabel of de spoel.
Toch nog eens controleren. En ja hoor vonk. Boel in elkaar en starten. Wel eeen beetje ploffen en stinken naar benzine maar niet aan slaan.
Eerst de goedkope weg geprobeerd: Bougiedop vervangen, nieuwe bougie er in, stekkers gecontroleerd, bevestigingspunten ontroest, maar niet lopen.
Het is me opgevallen dat ik het ene moment wel en het andere moment ineens geen vonk heb.
Iemand enig idee waar ik aan toe ben? Ik ben van plan om de spoel/bobine te vervangen. Kan ik dit ding eerst nog doormeten?
Iemand andere suggesties?
Alvast bedankt.
Geplaatst: wo aug 22, 2007 00:19
door mxyves
Hé Fox-Kid,
lang geleden... Rij jij KTM tegenwoordig? Dacht dat je eeen Yamaha had...
Het probleem dat je hebt lijkt me duidelijk. De boudievonk slaat over en wordt "opgevreten" door het frame.
Kijk maar eens bij de bevestiging van je bobine. Even alle massadraden erag gooien, eeen par keer rondtrappen om te ontladen en de boel weer bevestigen..
Sucess!!
Re: Hij si er mee gestopt
Geplaatst: wo aug 22, 2007 09:44
door folie
Als het blok een keer te heet is geweest laten de solderingen van de ontstekingspoel wel eens los.
Even nameten en evt opnieuw solderen maar dan fatsoenlijk met zilversoldeer.
Geplaatst: wo aug 22, 2007 10:30
door Gery400
koperdraad op bobine waarschijnlijk doorgefikt.
opmeten en zo ja, herbobineren.
Gery
Geplaatst: wo aug 22, 2007 15:43
door Fox-kid
@ MX-Yves
Heb ik al gedaan. Alles ontroest etc, maar helpt allemaal niet. Ben inderdaad van de Yamaha afgestapt. De Yamaha was wel betrouwbaarder maar wilde liever rechtdoor. Zo'n KTM kun je nog eens om de hoek zetten!
@ Folie
bedankt voor deze tip. Je bedoelt wellicht de bedrading van wat ze in de partslist stator noemen. Ik zal dit nog even checken.
@ Gery400
Het ruikt hier in iedergeval niet naar brand. Voordat ik ga "herbobineren" kun jij mij natuurlijk zo even de waarden noemen die ik zou moeten meten?!
Geplaatst: wo aug 22, 2007 18:51
door Wortel
dodemansknop inclusief bedrading al gecontroleerd?
Anders grote kans op een losse soldeer verbinding op de stator spoel zoals al aangegeven.
Geplaatst: wo aug 22, 2007 20:36
door JoeBaR
zeker weten dat je ontstekingsspoel ofwel stator is overleden
Geplaatst: vr aug 24, 2007 20:06
door Fox-kid
morgen trek ik de boel open. We zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte!
Geplaatst: vr aug 24, 2007 20:21
door Gery400
opmeten bobine:
uit de bobine vertrekken een koppel draden, ik denk een zwarte en een rood/witte
die komt bovenaan in het frame in een blauwe stekker
als je die stekker losmaakt en opmeet moet dat ongeveer 15 Ohm geven
Gery
Geplaatst: zo aug 26, 2007 12:04
door Fox-kid
Bedankt voor al jullie meedenken. Ik ben er echter nog niet.
Het volgende gechecked:
Spoel bij vliegwiel doorgemeten. Solderingen zijn niet los en ik meet een weerstand.
Boel daar weer dicht gemaakt.
Bobine doorgemeten. Geeft ook keurig een weerstand.
Cirquit van de uitzetknop nagelopen. Ook niks mis mee. Werkt goed.
Vervolgens de carburateur schoongemaakt. Sproeiers vlotterkamer etc losgehad en schoongeblazen. Was trouwens allemaal keurig schoon.
Mijn kameraad heeft een 450 van 2006. Van hem heb ik de CDI unit geleend en de bobine. Beide parts overgezet maar nog steeds niet lopen.
Iemand nog een gouden ingeving? Ik weet het even niet meer.
Geplaatst: zo aug 26, 2007 12:34
door adje
Is het vliegwiel niet doorgeslaan op het spietje zodat de ontstekingstiming anders staat ?
Geplaatst: zo aug 26, 2007 15:06
door pruus
compressie?
Geplaatst: ma aug 27, 2007 09:50
door Fox-kid
Hij heeft voldoende compressie. Ik heb alleen de timing niet gecontroleerd.
Geplaatst: ma aug 27, 2007 11:07
door Wortel
Je zegt dat je "de spoel" hebt doorgemeten, welke want er zijn er twee op een SX. Heb je ook het spoeltje doorgemeten dat het ontstekings pulsje doorgeeft aan de CDI unit?
Het kan namelijk zijn dat dit opneem spoeltje stuk is of door een slecht contact zijn pulsje niet kan doorgeven aan de CDI unit. Kabeltje met rood/groene draad van af de onstekingskant. Eerst loshalen en dan meten.
Geplaatst: ma aug 27, 2007 11:28
door Shifty-PK
Hmm ik heb wellicht een zelfde soort probleem, mijne loopt nog maar bij hogere toeren mist hij vermogen. Onstekingstijdstip loopt dan ook niet meer goed.
Hoe heet deze spoel die de pulsen doorgeeft aan de cdi?
Geplaatst: ma aug 27, 2007 11:31
door Fox-kid
Hallo Wortel,
Deze heb ik inderdaad nog niet doorgemeten. Dit is dat halgevertje dat aan de zijkant naast het vliegwiel is gemonteerd.
Ik wist niet dat dit een spoel was. Zal deze ook eens nameten.
Ik moet wel zeggen dat ik een vonk heb, echter zeer minimaal. Geen helder blauwe vonk.
Geplaatst: ma aug 27, 2007 13:05
door Wortel
Hou er rekening mee dat je bij die moderne onstekingssystemen vaak de vonk erg slecht ziet. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik geen vonk zag maar de ontsteking toch gewoon in orde was.
Staan je kleppen niet te strak? Dat is vaak reden voor slecht of helemaal niet starten.
Geplaatst: ma aug 27, 2007 13:13
door Wortel
Shifty-PK schreef:Hmm ik heb wellicht een zelfde soort probleem, mijne loopt nog maar bij hogere toeren mist hij vermogen. Onstekingstijdstip loopt dan ook niet meer goed.
Hoe heet deze spoel die de pulsen doorgeeft aan de cdi?
Dat heet een puls opnemer of in het engels een pulser coil. Ik weet niet hoe dat zit bij een Suzuki maar als deze spoel stuk is dan vonkt ie helemaal niet, ook niet bij lage toerentallen. Het kan wel zijn (afhankelijk van de bevestiging dat ie los zit of verkeerd getimed zit. (Bij de KTM kan je dat niet afstellen.
Bij oudere motoren (hou oud is die Suuz?) zit dit opnemertje ook wel aan een centrifugaal mechaniekje om zodoende het ontsteking tijdstip bij hoger toerental iets te veranderen. Bij moderne motoren (bij de WR en de SX) regelt de CDI dat.
Overigens kan een verrotte stator het ene moment wel en het andere moment niet dat probleem geven, (weet ik uit het aloude XR tijdperk) Maar dat heb je al vervangen..
Geplaatst: ma aug 27, 2007 13:19
door Shifty-PK
Eigenlijk gaat het om een Yamaha DT 125cc L/C 1984, probleem is hier beschreven:
http://www.noppenforum.nl/viewtopic.php?t=7414
Sorry voor de hijack van dit topic.
P.s. Vanavond bobine + cdi wisselen met een goed rijdende versie, kijken of het probleem daarin zit.
Geplaatst: ma aug 27, 2007 13:22
door Fox-kid
Wortel, je hebt weer voldoende imput gegeven om met volle moed aan de slag te gaan. Ik zal die klepspeling ook even nazien.
Geplaatst: ma aug 27, 2007 16:28
door folie
Fox-kid schreef:Wortel, je hebt weer voldoende imput gegeven om met volle moed aan de slag te gaan. Ik zal die klepspeling ook even nazien.
ontstekingsspoel blijft verdacht ?
Nog een wilde gok: Achter je koplampekapje zitten wat blokstekkers.
Een ervan heeft een zwarte draad. Als die losraakt, geen goed kontakt maakt of doorslijt: ook einde oefening
Geplaatst: ma aug 27, 2007 16:53
door Wortel
folie schreef:Fox-kid schreef:Wortel, je hebt weer voldoende imput gegeven om met volle moed aan de slag te gaan. Ik zal die klepspeling ook even nazien.
ontstekingsspoel blijft verdacht ?
Nog een wilde gok: Achter je koplampekapje zitten wat blokstekkers.
Een ervan heeft een zwarte draad. Als die losraakt, geen goed kontakt maakt of doorslijt: ook einde oefening
Als dit een SX is dan heeft ie als het goed is geen koplampkapje (ik weet niet zeker of dat zwarte draadje er dan ook zit).. maar idd als het een EXC betreft dan kan dat zwarte draadje in combinatie met de killswitch ervoor zorgen dat de startmotor niet meer ronddraait.
En ja de ontstekingsspoel is nog steeds verdacht tenzij je dat ding al vervangen hebt gehad.
Geplaatst: vr aug 31, 2007 14:42
door Fox-kid
Het is een SX, dus geen koplamp.
Heb de motor naar WPM gebracht met het verhaal erbij. Eerste waar zij aan denken is de ontsteking bij het vliegwiel. We zullen zien.
Geplaatst: di sep 04, 2007 16:37
door Fox-kid
Ontsteking was inderdaad stuk.
Daarnaast kregen ze hem moeilijk aan de praat en vonden ze hem rammelen. In overleg is de boel open gegooid, aangezien werd gedacht aan krukaslagers. etc.
onderaan de streep wordt het volgende vervangen:
Zuiger met zuigerveren (er was een zuigerveer gebroken)
Krukaslagers worden preventief vervangen, uiteraard inclusief keringen
Tandwielen van de derde en vierde versnelling waren ingeslagen.
Kost wat, maar dan is hij dadelijk ook weer helemaal fit!