Pagina 1 van 1

stugge koppeling kx 250 bj '91

Geplaatst: wo aug 15, 2007 10:36
door ebertus
Hoi iedereen

Heb gisteren op een kx 250 van 2000 gezeten en die koppeling trekt toch wel heeeeeeeel erg makkelijk in vergeleken bij die van mij. Is de koppelingskabel hiervoor per definitie een oplossing voor of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

greetz

Geplaatst: wo aug 15, 2007 12:50
door Sjokske
Meestal inderdaad gevalletje koppelingskabel versleten. Ben daarom liefhebber van hydraulische bediening.

Geplaatst: wo aug 15, 2007 13:21
door klomp
ik heb ook gehoord dat je kabels nooit mag smeren, omdat ze daardoor juist stroever gaan lopen . Dat zou komen doordat er van de fabriek uit al grafiet in zit.
Nou vraag ik me af of dat idd klopt....iemand?...:roll:
Dat zou nl dan ook een verklaring kunnen zijn...

Geplaatst: wo aug 15, 2007 13:28
door mark20v
klomp schreef:ik heb ook gehoord dat je kabels nooit mag smeren, omdat ze daardoor juist stroever gaan lopen . Dat zou komen doordat er van de fabriek uit al grafiet in zit.
Nou vraag ik me af of dat idd klopt....iemand?...:roll:
Dat zou nl dan ook een verklaring kunnen zijn...
Bij de meeste kabels (bowdenkabels genaamd) is smeren inderdaad af te raden. Dit komt niet door grafiet maar omdat een bowdenkabel van binnen gevoerd is.
Die "voering" is van kunststof en juist dat kunststof kan niet tegen alle smeermiddelen. Bij contact met sommige smeermiddelen zet het kunststof uit waardoor de kabel er stroever doorheen loopt.

Gr Mark

Geplaatst: wo aug 15, 2007 14:55
door Sjokske
Bovendien houden veel smeermiddelen stof en vuil lekker vast.
Plakt goed !

Geplaatst: wo aug 15, 2007 15:06
door Klx300R
bij sommige kabels zit er inderdaad een teflon binnenlaag in, smeren met bevoorbeeld WD40 betekend zijn dood. Maar je kan hem bevoorbeeld uitspoelen met brake cleaner en achteraf inspuiten met teflon olie.
greetz

Geplaatst: wo aug 15, 2007 17:33
door adje
Sjokske schreef:Meestal inderdaad gevalletje koppelingskabel versleten. Ben daarom liefhebber van hydraulische bediening.
Ik ben daarom liefhebber van helemaal geen koppeling meer in te hoeven trekken :D

Geplaatst: wo aug 15, 2007 18:39
door Klx300R
inderdaad ad, maar gebruik toch graag men koppelingshendel op sommige momenten :) maar leuk ding die rekluse :)

Geplaatst: do aug 16, 2007 12:07
door Acid Burns
koppelings kabeltje even vervangen, kost je even 10 euro, heb je een teflon gecoate.. en kan je er weer een hele poos tegenaan.. ;) en soepel ;)

Geplaatst: do aug 16, 2007 12:36
door Sjokske
adje schreef:
Sjokske schreef:Meestal inderdaad gevalletje koppelingskabel versleten. Ben daarom liefhebber van hydraulische bediening.
Ik ben daarom liefhebber van helemaal geen koppeling meer in te hoeven trekken :D
Misschien, heel misschien komt er op m'n volgende brommert zo'n spinnekes-apparaat 8)