Pagina 1 van 1

2taktmengeling? met de natte vinger of wetenschap?

Geplaatst: za aug 04, 2007 16:56
door Klx300R
Ik smeer nu 2.5% en doe dit met een stevige regelmaat 20L benzine en perfect 500ml olie. Maar nu had ik het volgende voor en begon me net wat vragen hieromtrent te stellen. namelijk:
Ik rij naar het benzinestation met een kan van 20L en vul deze met 20L shell V-power 98. Ik kom thuis en doe de kan open en deze loopt over van de warmte??? dus dit wil zeggen dat er meer benzine in de kan zit. Kan er mij nu iemand vertellen of ik nu meer olie moet bijdoen of niet?

Ook vertelde me een ouder iemand die vroeger ook nog cross gereden had, dat 2takt maken een hele bezigheid was en begon te vrtellen over resinus olie en dat zen garage bijna een labo was, maar verstond er de helft niet van wat hij zei, kan iemand dit ophelderen?

groetjes

Geplaatst: za aug 04, 2007 17:53
door mark20v
Als je zo precies gaat kijken dan zou ik zeggen zorg dat de olie en benzine dezelfde temperatuur hebben en ga daarna pas mengen.

Zet de benzine bv in de schuur waar je de olie ook hebt staan, laat de benzine acclimatiseren 8)

en voila :wink:

Gr Mark

Geplaatst: za aug 04, 2007 21:09
door Rudy
Als je 20 liter in de tank hebt gedaan, zou ik ook gewoon de olie voor 20 liter erbij doen. Ook al zit er nietsje minder in de tank. Dan maar een keer iets rijker.

Benzine zet uit door de warmte, dus als je een 20 liter tank hebt kun je beter er wat minder in doen..... als je er nog olie bij moet doen.


Zorg er voor dat je wel goed schud, want dat gaat niet best in een stampvolle tank.

Geplaatst: za aug 04, 2007 21:51
door xander
Wat voor apothekers zijn hier bezig zeg. Of het nu allemaal op die millilieter komt?
Volgens mij doen de meeste veel te veel olie bij hun 2 taktjes.
Die walmen zijn voor niets nodig en stellen de 2 takters in een negatief daglicht. Te veel olie zorg voor vuile bougies, die dan op hun beurt voor overslagen van de ontsteking zorgen, onverbrande benzine wast de oliefilm op de cilinder weg.
Risinus olie was het beste smeermiddel dat men toen had, maar helemaal voorbij gestreefd nu er synthetische oliën zijn.
Wel jammer voor de specifieke geur.

Xander

Geplaatst: za aug 04, 2007 22:36
door Klx300R
inderdaad, volgens mij gaat die geur nog naar de oude RS747 van castrol naartoe, is wel speciaal. Ik smeer nu castrol TTS en ruikt ook lekker met 2.5% zweet men dempertje net niet en slaagt de bougie niet aan.

Geplaatst: zo aug 05, 2007 11:40
door Bosje
Ik meng dezelfde verhouding als de topicstarter, maar gooi altijd eerst de olie in de tank. Doordat daarna de benzine erbijkomt wordt deze (naar mijn bescheiden mening :P ) goed gemengt

Geplaatst: zo aug 05, 2007 13:40
door Acid Burns
Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747

Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..

met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)

Geplaatst: ma aug 06, 2007 09:46
door Bosje
Acid Burns schreef:Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747

Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..

met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)
Doe eens wat meer info (eventueel in n nieuw topic) over die bodemloze put :)

Geplaatst: ma aug 06, 2007 10:54
door Acid Burns
is nog met brommertjes (ben 18) ben die leeftijd nog niet voorbij, is niet echt nuttig voor hier, daar je er nooit enduro mee kan rijden..
(oververhitting)

maar je hebt PM

Geplaatst: di aug 21, 2007 23:28
door husky_kuiper
Ja gewoon 25ml olie per liter= 1op40. Ik doe er 2-takt olie in van Kroon Oil, het is 100% synthetisch, full syntethisch is wat anders als 100% synthetisch.
Koop een maatbeker giet daar bijv. 15lt x 25ml = 375ml en dan gooi ik er 15 liter benzine in bij de pomp. Weet je zeker dat het goed is. Niks geen geklooi.

Geplaatst: wo aug 22, 2007 09:08
door TTT
ik gebruik putoline MX7. 1:50.
Na 60 uur is alles binnen nog als nieuw.

Maar je kan dit mengen van 1:16 (competitie kart racen) tot 1:120.
Daniel Willemsem mengt zoals ik uit betrouwbare bron gehoord heb 1:100 of daaromtrend in zijn zijspancrosser met zabel blok.
Volgens mij maakt het niet zo bar veel uit of je nu een beetje meer of minder olie mengt.

Geplaatst: wo aug 22, 2007 10:59
door Rudy
Acid Burns schreef:Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747

Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..

met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)
Zonde van het tunen als je zo vet smeert... Heeft helemaal geen nut. En kost bergen vermogen.

Geplaatst: wo aug 22, 2007 21:38
door j. buikema
ik meng altijd 1:40
en dan neem ik van beiden 1/5 deel;
dus 8 liter benzine en daar gooi ik dan 1/5 liter (200 cc) mengsmering in
je kunt natuurlijk ook van elk een veelvoud nemen
hoef je niet de tank tot aan de nok te vullen

ik tank benzine in een jerrycan, en zorg dat er altijd meteen olie in gaat op moment dat hij thuis komt na het tanken

groeten

Geplaatst: wo aug 22, 2007 22:24
door husky_kuiper
Zijn er ook mensen die minder als 1:40 mengen?

Geplaatst: do aug 23, 2007 09:19
door huskie
Ik

Geplaatst: do aug 23, 2007 09:25
door huskie
Rudy schreef:
Acid Burns schreef:Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747

Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..

met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)


Zonde van het tunen als je zo vet smeert... Heeft helemaal geen nut. En kost bergen vermogen.
Er zijn ook voorstanders van vet-smeren ten gunste van het vermogen.
Zou een betere ring afdichting dus meer compressie generen,dus meer vermogen.... Dus waar ligt de waarheid? We zullen het de echte top-tuners moeten vragen. Wie belt er even met Hans Spaan? Of met Nolte?

Geplaatst: di aug 28, 2007 00:10
door Acid Burns
Geen nut? ;) zou je de zuiger moeten vragen.. veel minder kans op vastloper, ja, wat minder voor het milieu.. maar je moet iets, in vermogen op de testbank scheeld het om precies te zijn nada..

(we dachten proberen we even, met de yamaha brommer van een vriend van me, nieuw model DT) 2x 3 runs.. allemaal om en nabij de 11 pk.. (.2, .3 en .8) met 1:35.. en .4 .1 en .7 met 1:50

Geplaatst: di aug 28, 2007 16:54
door henkzelf
husky_kuiper schreef:Zijn er ook mensen die minder als 1:40 mengen?
ja, ik: 1 op 50 volgens voorschrift GasGas300, maar wel op het oog dan. En, meer dan 120 uur met een zuiger hoor.

Geplaatst: di aug 28, 2007 18:33
door Rolando
Kwaliteit van de olie scheelt inderdaad ook. Met een hobby 125cc heb ik een jaar of 10 geleden Morsoline olie gemengd. (Ben benieuwd of er nog mensen zijn die dat kennen). 1 op 30 en de zuiger liep vast omdat deze te droog was!!!

Geplaatst: di aug 28, 2007 18:40
door Rudy
huskie schreef:
Rudy schreef:
Acid Burns schreef:Rizinus öl werkt nogsteeds érg goed hoor, ok A747 smeert beter..
ben ooit bezig met een methanolbenzine projectje.. nouja, nogsteeds = bodemloze hobby put zegmaar.. Ik moet het wel gebruiken ivm de methanol, rizinus lost niet op, TTS wel.. en 747 weer niet.. maar zit toch een prijs verschil tussen rizinus en 747

Rizinus doet het goed, échter, het heeft een gevoelige oliefilm..
Verder zijn de meeste synthetische olieën net zo goed tegenwoordig.. maargoed, TTS is een erg goede vind ik zelf, verder is 747 ook extreem goed, maar te duur in verhouding vind ik..

met TTS meng ik 1:30 - 1:35 (getuned, datwel.. meer toeren = meer smering)


Zonde van het tunen als je zo vet smeert... Heeft helemaal geen nut. En kost bergen vermogen.
Er zijn ook voorstanders van vet-smeren ten gunste van het vermogen.
Zou een betere ring afdichting dus meer compressie generen,dus meer vermogen.... Dus waar ligt de waarheid? We zullen het de echte top-tuners moeten vragen. Wie belt er even met Hans Spaan? Of met Nolte?
Vroeger smeerden ze zo vet, luc foekema doet het b.v ook met zijn sprinter. Maar dat heeft ook met de afdichting/smering van de roterende inlaat te maken.
Door goede nikasil cil wanden met andere tolleranties en ruwheden is het nut van afdichten door olie wat minder geworden.
De verbrandingssnelheid neemt af door het toevoegen van veel olie.


De meesten denken dat de ruime smering is vanwege het mogelijk vastlopen van de zuiger, maar de belangrijkste reden voor deze ruime smering is om het bigend heel te houden, bij de hoge belasting. Met een chrome of nicasylwand kun je met een goede olie zoals Castrol A747 of Putoline MX5 zeer laag smeren. De mengverhouding wordt op deze laatste voor wedstrijd motoren ondr hoge belasting opgegeven voor 1,5%-3%, dus 1,5:100 tot 3:100 of wel 1:66 tot 1:33.
VanVeen reed vroeger Castrol R20 mengverhouding 1:20.

Geplaatst: di aug 28, 2007 23:47
door Acid Burns
kijk, dat wist ik dus niet ;)

gebruik TTS en A747

Geplaatst: wo aug 29, 2007 12:34
door stimpie
zijn er hier ook die rijden op een mengeling van avgas ?

Geplaatst: wo aug 29, 2007 13:43
door Max_Kool
Pingelt je motor?

Geplaatst: wo aug 29, 2007 13:57
door Acid Burns
[quote="henkzelf]
ja, ik: 1 op 50 volgens voorschrift GasGas300, maar wel op het oog dan. En, meer dan 120 uur met een zuiger hoor.[/quote]

een enduro gaat net iets langer mee dan een crossmotor, ander poorten gebruik..

een crossmotor is over het algemeen iets feller, en een enduro wat slijt vaster.. al scheeld het tegenwoordig niet zo extreem veel meer