Pagina 1 van 1

tweetakt -> lange stilstand -> probleem?

Geplaatst: zo jul 22, 2007 14:34
door Bosje
Ik heb n enduro op t oog die 4 jaar heeft stilgestaan, wat kan dit voor problemen opleveren?

voorvorkkeerringen zijn al lek, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn :P

maar bijvoorbeeld krukaskeerringen of andere dichtringen?

Geplaatst: zo jul 22, 2007 16:57
door Acid Burns
ik heb een aantal jaar geleden een kawa uit 1986 gekregen.. die had 11 jaar stil gestaan (tot 2005) ..

enige problemen die we tegenkwamen:

de olie in de benzine was neergeslagen, en was een soort gelei geworden.. goed de tank schoon moeten maken..

alle rubbers (benzine slangetjes, carburateur, luchtfilterslang) en uitwendige lagers vervangen (wiel, achterbrug) en de krukas lagers even vervangen (small en big)

verder zaten er spinnewebben in de cilinder, en wat roest, maar die kon je er zo uitpoetsen (oppervlakkig) maar toch maar hoontje + nieuw zuigertje doorheen gehaald..

ook was het een en ander minder soepel gaan lopen..

lijstje wat je iig door moet nemen:

*krukas nog goed?
*ketting en tandwielen vervangen, ketting is wss aan het roesten gegaan, ook al stond hij droog.. 4 jaar = lang, en zal toen niet nieuw uit de krat zijn gekomen ;)
*alle benzine slangetjes e.d. vervangen (heeft me in totaal 4 euro gekost, dus is niet zo erg voor de portomonnee)
*even cilinder en zuiger nader bekijken
*banden nakijken (kunnen door het lange stilstaan uitharden en wat gaan scheuren enzo)
*zoveel mogelijk pakkingen vervangen, ben je meestal voor 25 euro wel mee klaar..

Geplaatst: zo jul 22, 2007 16:58
door Wortel
Risico'zijn:

Vastzittende zuigerveren, verstopte carburateur kanaaltjes door residu van verdampte benzine dat is achtergebleven (lastig weg te halen maar er zijn middeltjes voor). Alle keerringen zijn verdacht maar hoeven niet perse stuk of verdroogd te zijn.

Stond ie vochtig of droog?

Als vochtig dan kan er overal oxidatie of roest zijn ontstaan.

Zowieso een grote beurt met carter olie verversen (controleer of de olie die eruit komt wit is. Zo ja dan zou ik hem een paar keer doorspoelen met (goedkope) olie alvorens nieuwe olie erin. Een paar lepeltjes 2-t olie in je bougie gat en de zuiger voorzichtig laten bewegen zonder te starten.
Koelwater vervangen.
Remolie trekt ook vocht aan en moet ook worden vervangen en systeem ontluchten.

Na vier jaar zou ik ook alle lagers van het rijwiel gedeelte van nieuwe vet voorzien.

Het is veel werk maar hoeft niet perse tevergeefs te zijn...

Geplaatst: zo jul 22, 2007 17:03
door Bosje
Hij heeft binnen gestaan, dat scheelt ongetwijfeld n hoop. wat betreft zooi in de carb (residu oude brandstof) gewoon beetje carb reiniger in de tank of is dat niet wijs bij n tweetakt :?:

we zullen eens gaan zien hoe hij erbijstaat van de week

Geplaatst: zo jul 22, 2007 17:19
door Acid Burns
je tank moet zoiezo toch leeg bij een 2 takt (ivm de olie)
en goed doorspoelen.. litertje benzine er ingooien (verse) ff goed schudden, leeggooien, herhalen, leeggooien (kan ook met diesel.. scheeld je weer 50ct..)

maar je moet zoiezo je cilinder ff openhalen, alles schoonmaken (carb, onsteking ff kijken, blok) nieuwe bougie, lagers zou ik gewoon vervangen, achterwiel lagers = 25 euro, is niet de moeite, als ze kapot draaien is het een stuk duurder, voorwiel lagers zullen niet zo gaar zijn, maar zou ze toch nakijken..

mag ik vragen om wat voor een motor het gaat? :)

Geplaatst: zo jul 22, 2007 19:36
door Bosje
Acid Burns schreef:je tank moet zoiezo toch leeg bij een 2 takt (ivm de olie)
en goed doorspoelen.. litertje benzine er ingooien (verse) ff goed schudden, leeggooien, herhalen, leeggooien (kan ook met diesel.. scheeld je weer 50ct..)

maar je moet zoiezo je cilinder ff openhalen, alles schoonmaken (carb, onsteking ff kijken, blok) nieuwe bougie, lagers zou ik gewoon vervangen, achterwiel lagers = 25 euro, is niet de moeite, als ze kapot draaien is het een stuk duurder, voorwiel lagers zullen niet zo gaar zijn, maar zou ze toch nakijken..

mag ik vragen om wat voor een motor het gaat? :)
ktm 250 tweetakt

Geplaatst: ma jul 23, 2007 23:15
door Bosje
:D Bosje is ook aan de KTM

Heb een bijna nieuwe 2001 KTM 250 EXC gekocht van dakarrijder Henk Knuiman Junior
Omdat hij zolang heeft stilgestaan zijn de voorvorkkeerringen lek, maar wordt gerepareerd, hij maakt carburateur ff schoon, ververst olie, nieuw luchtfilter, dus gewoon n afleverbeurt :D

nog nooit op kenteken gestaan, hopelijk volgende week ophalen. Vertelde dat ik mn sleutelbeen uit de kom heb/had, oh das pianotoetsfenomeen, heb ik ook gehad, neem dit ff mee, dat helpt. een soort tuigje meegehad die er tijdens het rijden druk op houd
stuur maar op wanneer het over is, wat n luxe 8)