Pagina 1 van 1
Long Ride trial modellen
Geplaatst: ma jul 09, 2007 10:02
door pHreaC
Bestaan er buiten de scorpa long ride (
http://www.scorpa.fr/fiche_moto.php?moto_id=5) modellen,nog andere trial-soortige motorfietsen die toelaten langere afstanden te overbruggen?
Liefst ook die je gehomologeerd kunt kopen.
Lijkt me een leuke 'enduro' voor de echt technische stukken.
Met de ballades rijden er regelmatig twee dames mee op deze fietsjes (scorpa sy-250f) die daar toch goed met uit de voeten kunnen. Enkel op de langere stukken doorknallen daar moeten die machines onder doen, maar dat is wel te fiksen door stuggere vering denk ik.
grtz,
pHreaC
Geplaatst: ma jul 09, 2007 11:13
door oossie
gasgas pampera dacht ik
Geplaatst: ma jul 09, 2007 11:22
door huskie
De GG Pro trialfietsen hebben de mogelijkheid om er een grotere tank en bijbehorend zadel bij te kopen. Ik persoonlijk zou eerder een Scorpa nemen, maar het is dus mogelijk, meerdere merken die zoiets bedenken.
Geplaatst: ma jul 09, 2007 12:02
door Helen
oossie schreef:gasgas pampera dacht ik
Ik heb er mijn eerste jaartje enduro mee gereden, is wel een ideale opstapenduro voor dames en andere kortbenigen.
De pampera heeft een te korte wielbasis om hard mee te vlammen (wordt dan onstabiel), en ook de vering staat daarvoor te zacht.
Een maat van me, bijgenaamd "de lasser", had zijn pampera daarom 10 cm verlengd, maar ik zie niet iedereen zijn kader doorzagen en beginnen doe-het-zelven
Ikzelf kijk uit naar de eerste ervaringsverhalen met de scorpa!
Geplaatst: ma jul 09, 2007 17:18
door pHreaC
Voor zover ik al gehoord heb (van de scorpa dames) kan je met zo een long ride een 100km doen op 1 bakje.
Minpuntje was de voetsteunen, die trial-stijl nogal ver naar achteren staan en dus ver van achterrem en schakelpedaal staan. Eén van de dames wist me te vertellen dat ze andere voetsteunen gingen steken (meer naar voor) om dit probleem uit de weg te gaan (wie weet tegen de volgende ballade, ben benieuwd).
Voor zover het mij opviel (ben deze dames wat achterna gesjeesd op men yammie) zijn deze dingen ideaal in het technische maar onstabiel op langere rechte stukken (de verbindingswegen), waar deze tekeer gaan als een roeibootje op de wilde oceaan. H
Aan dit laatste is wel een mouw te passen als je hardere veren steekt (denk ik).
Eerst is kijken wat er op de markt is, dan proberen een testritje vast te krijgen en wie weet rij ik volgend jaar wel met een trial-enduro.
grtz,
pHreaC
Geplaatst: ma jul 09, 2007 17:19
door pHreaC
huskie schreef:De GG Pro trialfietsen hebben de mogelijkheid om er een grotere tank en bijbehorend zadel bij te kopen. Ik persoonlijk zou eerder een Scorpa nemen, maar het is dus mogelijk, meerdere merken die zoiets bedenken.
Zijn deze dan ook gehomologeerd om op de baan te rijden?
Geplaatst: ma jul 09, 2007 19:12
door huskie
Gg heeft er homologatie papieren bijzitten, en wanneer je de noodzakelijke gelden overmaakt moet er op iedere GG een kenteken mogelijk zijn. Informeer eens bij een dealer in de buurt.
Maar ik vind de GG-sers niet geschikt voor op de "baan"(bij ons weg genoemd). Het zijn wedstrijd motoren die de lichtste zijn die momenteel te koop zijn in de wereld, maar voor de non-stop. Dus wees verstandig en koop een Scorpa.
Geplaatst: ma jul 09, 2007 22:06
door pHreaC
Is een gasgas dan gevoeliger/onderhoudsintensiever dan een scorpa?
En hoe zit het met een beta, montesa en de andere modellen?
Is scorpa de enige die trial-fietsen aanbied die geschikt zijn voor enduro (de langere ritten dus)?
graag wat meer info huskie (dit is nieuw voor mij)
hoe zit het trouwens met onderhoud van zo een trial-fiets? vergelijkbaar met een tweetakt enduro of niet?
hoor het graag van je,
grtz,
pHreaC
Geplaatst: ma jul 09, 2007 23:09
door huskie
pHreaC schreef:Is een gasgas dan gevoeliger/onderhoudsintensiever dan een scorpa?
Nee hoor, juist niet zolang je maar trial-prestaties van verlangt, want de GG is een 2takt
de scorpa een 4takt
Alleen is een Scorpa 15kg zwaarder, door de dikkere tandwielen, koppelingsonderdelen, krukas, lagers bla bla bla, een betere levensduur ten koste van prestaties.
pHreaC schreef:
En hoe zit het met een beta, montesa en de andere modellen?
Montesa maakt ook grotere tanks, dacht ik zo.
pHreaC schreef:
Is scorpa de enige die trial-fietsen aanbied die geschikt zijn voor enduro (de langere ritten dus)?
Nee dus... zie boven Alhoewel ik het geen enduro fietsen zou noemen, meer singletrack motoren, voor technisch werk.
pHreaC schreef:
graag wat meer info huskie (dit is nieuw voor mij)
Ik doe me best, maar google eens een avondje....
pHreaC schreef:
hoe zit het trouwens met onderhoud van zo een trial-fiets? vergelijkbaar met een tweetakt enduro of niet?
Als je er non-stops mee rijdt, zijn ze onderhouds vriendelijk, heel vriendelijk zelfs, maar ga je erop rijden.....
dan vreet dat onderhoud, zoals een echte enduro machine.
pHreaC schreef:
hoor het graag van je,
grtz,
pHreaC
Graag gedaan
Geplaatst: ma jul 09, 2007 23:21
door Rolando
Honda heeft ook zoiets. In ieder geval HM.
Geplaatst: di jul 10, 2007 10:21
door pHreaC
huskie schreef:pHreaC schreef:Is een gasgas dan gevoeliger/onderhoudsintensiever dan een scorpa?
Nee hoor, juist niet zolang je maar trial-prestaties van verlangt, want de GG is een 2takt
de scorpa een 4takt
Alleen is een Scorpa 15kg zwaarder, door de dikkere tandwielen, koppelingsonderdelen, krukas, lagers bla bla bla, een betere levensduur ten koste van prestaties.
pHreaC schreef:
En hoe zit het met een beta, montesa en de andere modellen?
Montesa maakt ook grotere tanks, dacht ik zo.
pHreaC schreef:
Is scorpa de enige die trial-fietsen aanbied die geschikt zijn voor enduro (de langere ritten dus)?
Nee dus... zie boven Alhoewel ik het geen enduro fietsen zou noemen, meer singletrack motoren, voor technisch werk.
pHreaC schreef:
graag wat meer info huskie (dit is nieuw voor mij)
Ik doe me best, maar google eens een avondje....
pHreaC schreef:
hoe zit het trouwens met onderhoud van zo een trial-fiets? vergelijkbaar met een tweetakt enduro of niet?
Als je er non-stops mee rijdt, zijn ze onderhouds vriendelijk, heel vriendelijk zelfs, maar ga je erop rijden.....
dan vreet dat onderhoud, zoals een echte enduro machine.
pHreaC schreef:
hoor het graag van je,
grtz,
pHreaC
Graag gedaan
Maar bij de scorpa was ik ook aan het zien voor de tweetakt hoor, de SY250 zonder F'je.
Onderhoud van een enduro vind ik zo erg niet; elke 500km nieuwe olie, elke 1000olie+filter, wat bandjes, ketting tandwiel...als deze trial-fietsjes hierbij in de buurt komen, zal ik er heus niet van wakker liggen.
Het feit dat de scorpa zwaarder is ligt volgens jou aan de zwaardere/robuustere uitvoering van de onderdelen? Niet omdat er minder op doorontwikkeld is?
...scorpa is toch yz250-blokje van 2001 (dacht ik) en gasgas blijft elk jaar toch doorontwikkelen...
Indien je wat leuke sites weet waar wat info te vinden is over dit soort trials hoor ik het graag van je, mijn gegoogel heeft nog niet veel resultaat opgeleverd.
grtz,
pHreaC
Geplaatst: di jul 10, 2007 14:41
door huskie
Phreac,
ik denk dat je de gewone offroad sites moet nalezen, omdat er geen specifieke site betreft voor dit specialisme. De trial motor als offroad wapen.
Zoals je op die videotjes hebt kunnen zien is de Scorpa het beste alternatief wat betreft Trial motor voor offroad gebruik. Je zou een Scorpa dealer moeten vragen in hoeverre de versnellingsbak is aangepast voor offroad gebruik, want een trialbak is hopeloos. De eerste 4 versnellingen bij een trial fiets zijn te kort gegeared om voor offroad gebruik nuttig te zijn. Ik denk dat de Scorpa een enduro-bak heeft......?!
Geplaatst: za aug 25, 2007 16:14
door hornet911
De SY reeks zijn toch echte trailfietsen hoor! Dus ik denk niet dat daar een endurobak inzit!
Die long rides hebben alleen maar een groter zadel en een grotere tank, voor de rest identiek hetzelfde.
Op de vele promofilmpjes zie je idd. dat de trials op hele vlotte stukken worden gebruikt, niet ECHT 100% trial. Dit is m.i. gewoon om de bakjes te kunnen verkopen, want zeg nu zelf: een vlot parcours waar je de hele tijd apenstreken kan uithalen, dat wil toch iedereen!!!!
Maar in Vlaanderen en Nederland moet je al wat inventiever zijn om niet een hele dag met je trialfietsje in de blubber te rijden, ik vermoed dat dit niet leuk zou zijn met een trial
Anders wachten op deze (en meteen ook verhuizen naar de locatie waar het is opgenomen
)
http://www.scorpa.fr/openswf.php?id=152
Heb een poos geleden ook een zoektocht gedaan en wat ik toen links en rechts hoorde is dat gasgas redelijk gevoelig is, een echt wedstrijdfietsje.
Montesa en scorpa = honda en yamaha, dus dat zit wel goed.
Vorige editie van enduro magazine stond een vergelijkende test tussen enduro- en trialbanden op een endurofiets. Blijkbaar kan je die trialbanden nog goed als enduroband gebruiken! Was wel in zuid frankrijk getest, dus ik zou ze niet in Nederland of België gebruiken, denk dat een trialband in de modder toch niet zo denderend zou zijn
Zeker niet op een enduro...
Geplaatst: za aug 25, 2007 18:11
door pHreaC
Kan zo een trial band het geweld van een enduro-fiets aan. Als je het verschil in pk's bekijkt tussen een enduro en een trial denk ik dat die bandjes daar niet echt op voorzien zijn.
grtz
Geplaatst: za aug 25, 2007 18:15
door hornet911
pHreaC schreef:Kan zo een trial band het geweld van een enduro-fiets aan. Als je het verschil in pk's bekijkt tussen een enduro en een trial denk ik dat die bandjes daar niet echt op voorzien zijn.
grtz
ik zal het artikel eens grondig lezen.....
Kzal er dan wel een kort verslagje van plaatsen....
Geplaatst: za aug 25, 2007 18:24
door Noppy
Hier nog wat plaatjes van dichtbij.
http://www.thewhimsicalwagon.com/eurodirt/id176.htm
Heel erg leuk fietsje!
Zo te zien is het cockpitje gemaakt door
www.trailtech.net , ik vermoed model Lynx.
Noppy
Geplaatst: za aug 25, 2007 19:57
door hornet911
ok,
test was opgezet vanuit de gedachte dat een trialband of een trailband minder schade aan de ondergrond zou aanrichten ten opzichte van een enduroband.
trailband, dat gaan we maar vergeten, want die liet overal steken vallen.
De trialband werd op 800 gram gezet en bleek op harde en droge ondergrond (rotsen, stenen) heel goed te presteren.
Slijtage was minder dan de fim enduroband (na één dag), maar een langere test moet uitsluitsel geven over slijtage op langere termijn.
Gezien het misbruik in trial zou je volgens hen niet te vaak plat moeten staan, bandje wordt meer dan eens tegen een rots geslingerd met amper 250 gram in....
Ook spreken ze van een groot comfort doordat het karkas heel soepel is. Bandje leggen was kinderspel
Werd getest door een franse inter, op een ktm250 4t
De "special" werd het snelst verreden met...... idd. de trialband...
een plus/min voor de enduroband en de trialband levert dit op:
ENDURO:
+ prijs
+ grip
- profiel (agressief en slecht voor de bodem)
- snelle slijtage
- moeilijk te monteren
TRIAL:
+ grip op droog
+ weinig slijtage
+ niet agressief profiel
+ comfort
- prijs (+- 85€)
-grip in de vettige stukken
Geplaatst: za aug 25, 2007 21:56
door Rolando
Heb op mijn vorige motor een trail band geprobeerd, maar inderdaad alleen op de weg voldeed deze goed. In het zand was het niks.
Geplaatst: zo aug 26, 2007 20:45
door Jo VdB
Rolando schreef:Heb op mijn vorige motor een trail band geprobeerd, maar inderdaad alleen op de weg voldeed deze goed. In het zand was het niks.
Een trail-band of een trial-band, that's the question... ?
Bij de indoor enduro van Las Vegas rijden er velen met een trial-band achteraan
Jo VdB
Geplaatst: ma aug 27, 2007 21:51
door Rolando
Ja ach, het was een trail-band.
Geplaatst: vr aug 31, 2007 13:25
door hornet911