Pagina 1 van 1
[b]defect 5e versnelling yz426f[/b]
Geplaatst: za jun 23, 2007 21:11
door wynduro
Ik rij met een yzf426 uit 2001, als ik alle registers opentrek durft mijn motor steeds in en uit vijfde springen. nu heb ik gehoord dat dit een reeds gekend fenomeen is bij dit type motor.
Nu stel ik mij de vraag wat er precies moet vervangen worden. enkel een schakelvork? en zo ja, welke? of moeten er tandwielen ook gewisseld worden?
heeft iemand hier ervaring mee of kan er me iemand helpen?
alvast bedankt
Re: [b]defect 5e versnelling yz426f[/b]
Geplaatst: za jun 23, 2007 21:30
door speedphreax
wynduro schreef:Ik rij met een yzf426 uit 2001, als ik alle registers opentrek durft mijn motor steeds in en uit vijfde springen. nu heb ik gehoord dat dit een reeds gekend fenomeen is bij dit type motor.
Nu stel ik mij de vraag wat er precies moet vervangen worden. enkel een schakelvork? en zo ja, welke? of moeten er tandwielen ook gewisseld worden?
heeft iemand hier ervaring mee of kan er me iemand helpen?
alvast bedankt
Als je het zeker goed wilt hebben dan zou ik ook de bewuste tandwielen vervangen. De nokken waarmee ze in elkaar grijpen zullen vast en zeker ook slijtage vertonen (afgeronde hoeken)
Geplaatst: zo jun 24, 2007 10:49
door huskie
Na het openen van het blok kan je pas een goed oordeel vellen, dus open maken en controleren, maar Speedphreax kan gelijk krijgen.
Geplaatst: zo jun 24, 2007 18:46
door wynduro
Blok is reeds geopend. al mijn tandwielen zijn nog in perfecte staat, geen afrondingen. het enigste dat ik kan opmerken is dat er 1 schakelvork zijdelings wat beschadigd is. Kan het zijn dat deze schakelvork met net iets verkeerde afmetingen is geproduceert, en nu door de kleine speling tgv slijtage er steeds uitspringt?Mischien bieden ze nu een betere vernieuwde schakelvork aan? dit is uiteindelijk een vaak voorkomend probleem bij deze motor.
ik vraag mij af in welke mate fijne groefjes (lichte slijtage)op het loopvlak van de schakelvork invloed hebben op het schakelen?
alvast bedankt jongens
Geplaatst: zo jun 24, 2007 21:43
door huskie
Misschien.... is dit blok al eens open geweest en hebben ze een washer vergeten terug te plaatsen waardoor er teveel speling zit op de schakelwals etc...
Kijk goed of alle onderdelen op de juiste plek zitten en aanwezig zijn via schema's te verkrijgen op dit web, ergens...
Zo kun je in iedergeval beoordelen of alle onderdelen op de goede plek zitten. Daarna dien je de toleranties te onderzoeken. Misschien is die schakelvork ook iets krom?
Geplaatst: ma jun 25, 2007 08:37
door maxdax
wynduro schreef:Blok is reeds geopend. al mijn tandwielen zijn nog in perfecte staat, geen afrondingen. het enigste dat ik kan opmerken is dat er 1 schakelvork zijdelings wat beschadigd is. Kan het zijn dat deze schakelvork met net iets verkeerde afmetingen is geproduceert, en nu door de kleine speling tgv slijtage er steeds uitspringt?Mischien bieden ze nu een betere vernieuwde schakelvork aan? dit is uiteindelijk een vaak voorkomend probleem bij deze motor.
ik vraag mij af in welke mate fijne groefjes (lichte slijtage)op het loopvlak van de schakelvork invloed hebben op het schakelen?
alvast bedankt jongens
http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx
halloo,mischien kan deze website je helpen om te zien hoe alles in elkaar zit
groeten max
Geplaatst: ma jun 25, 2007 09:08
door Wortel
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het asje waar de schakelvork opzit krom is. Zowieso moet je de schakelvork aan het uiteinde opmeten op aanwezige slijtage. Bij zichtbare slijtage vervangen! Hoe zit het met de slijtage van de gleuf in het tandwiel waar de schakelvork ingrijpt?
Is het patroon in de schakelwals nog onbeschadigd (en het lager waar die indraait, is die nog goed?)
Een "vergeten" ring is heel goed mogelijk zoals Huskie zegt. Controleer ook afrondingen binnen in de tandwielen daar waar de nokken ingrijpen.
Werkt het schakel mechanisme (met dat veertje) achter je pookje wel goed? Zat je pookje niet te hoog afgesteld waardoor ie de volledige slag niet kon maken?
GrtZ,
M
Geplaatst: wo jun 27, 2007 21:37
door wynduro
schakelwals wordt indedaad net nt ver genoeg omhoog geduuwd. de schakelvork ligt een beetje schuin. krom dus! washers zijn geinstaleerd en nokken zijn nog ok. Nu weet ik nt of de slijtage van de walsgroef en washers nog binnen de toleranties vallen. Weet er iemand waar ik deze afmetingen kan terugvinden. het staat nt in mijn wphb. Hoeveel bedraagt normaal gezien de speling tss groef en bekken ongeveer?
nogmaals bedankt
Geplaatst: do jun 28, 2007 13:53
door Rolando
Heb het met mijn WR ook al gehad. Tevens de 3 en 4 schoten later er uit.