Pagina 1 van 1

trainingsschema

Geplaatst: do jun 21, 2007 20:19
door ebertus
Hoi iedereen

Ik ben bijna 18 en ik zou eens degelijk willen beginnen trainen voor het crossen maar ik weet alleen niet goed hoe dus ik vroeg mij af of er niemand was die een trainingsschema ofzo voor mij heeft?

mvg

Ebertus

Geplaatst: do jun 21, 2007 20:27
door mark20v
Ik weet niet wat voor een soort training dat je bedoeld.

Voor algemene conditietraining kun je gaan hardlopen, dan raad ik je het schema aan wat onderaan deze pagina staat:
http://www.pkrun.nl/cms/modules/article ... d=2&page=4
(Zorg wel dat je goede schoenen hebt als je start met hardlopen)

Ik denk trouwens dat je in het begin door gewoon je rondjes op het circuit te rijden al voldoende training hebt. Als je dan steeds je aantal rondjes opvoert kom je een heel eind.

Mischien dat anderen meer trainingsvormen weten.
Zelf stap ik ongetraind op de motor :-)

Gr Mark

Geplaatst: do jun 21, 2007 20:31
door ebertus
Mijn basisconditie is vrij goed, ik loop makkelijk een kilometertje of tien maar het grote probleem is dat ik enorm last heb van opgepompte armen. Ik heb al gelezen dat dit kan veroorzaakt worden door een gebrek aan conditie en te verkrampt rijden of een slechte stand van stuur enzo maar ik weet echt niet hoe ik mijn probleem kan oplossen.
Na goed vier rondjes begint het koppelen erg krap te worden. Het probleem is dus groot.

mvg

Geplaatst: do jun 21, 2007 20:39
door huskie
Nou Ebertus, dan moeten we je armen gaan trainen dus, en dan vooral de doorbloeding van je armen. Je zult vaker moeten gaan motorrijden, omdat dat natuurlijk altijd de beste training is. Maar waar ik meteen aan denk is, je vergeet je warming up voordat je gaat motorrijden. Ik zie dat overal om heen, als ik ergens rij. Ze vergeten niet de motor op te warmen(vaak ook dat trouwens), maar vergeten wel dat ze een uur in de auto gezeten hebben en verwachten dan dat hun armen, lichaam klaar is om over een zandbaan te jakkeren.
Dus doe je warming-up eens op een goede mannier. En rij daarna de eerste rondjes eveneens als warming-up. Beetje spelen met het gas, beetje de baan verkennen etc en ga na een minuut of 10 er tegenaan.

Geplaatst: do jun 21, 2007 20:48
door Haaans
Ik zit regelmatig te klooien met een powerball.
(dit klinkt vunziger dan ik het bedoel!)
daar moet je maar eens googlen. is een behoorlijk goede oefening voor je onderarmen en niet duur. Zijn te krijgen bij iedere buitensportwinkel en worden ook veel tegen RSI gebruikt bijvoorbeeld.

Geplaatst: do jun 21, 2007 20:58
door ebertus
Husky je spreekt van een goede warming up, wat bedoel je daar precies mee? Ik heb ook het gevoel dat mijn linker voorarm het koppelen niet aankan want na 30 keer mijn koppeling intrekken lukt het me niet/nauwelijks meer. Het rare is wel dat ik me moeiteloos twintig keer optrek, waar zit het probleem???

Geplaatst: do jun 21, 2007 21:23
door mark20v
ebertus schreef:...Ik heb ook het gevoel dat mijn linker voorarm het koppelen niet aankan want na 30 keer mijn koppeling intrekken lukt het me niet/nauwelijks meer. Het rare is wel dat ik me moeiteloos twintig keer optrek, waar zit het probleem???
Probleem zit hem in dat je koppenlingshandel dus zwaarder gaat dan de armspieren kunnen verdragen. Die powerbal van Haaans is daar inderdaad een goede en goedkope oplossing voor.

Zonder gein, probeer maar eens een motor met koppelingskabel van pak em beet een paar jaar oud, en daarna een hydraulische koppeling. Scheelt erg veel in kracht.

Gr Mark

Geplaatst: do jun 21, 2007 21:27
door ebertus
Ik rij met een kawa 250 van 91. Ik weet zelfs niet eens of een hydrolische koppeling hierop past maar hoe dan ook is dit ver boven mijn budget. Tijd voor een niewe koppelingskabel of zijn ligt het niet aan de kabel denken jullie?

echt al bedankt!

Geplaatst: do jun 21, 2007 21:32
door mark20v
Wat ik bedoelde te zeggen is dat een koppeling met kabel zwaarder gaat, dat is nu eenmaal een eigenschap ervan. (Ik bedoelde niet dat je een andere fiets moet gaan kopen :wink: )

Enige wat je daar dus tegen doet is je onderarm- en handspieren trainen met bijvoorbeeld die powerbal of zulke dingen: http://www.2dehands.be/toestel-voor-tra ... Ffredje_76

Leukere training is het zoals Huskie zegt om lekker te gaan rijden, dan train je ook.

Gr Mark

Geplaatst: do jun 21, 2007 21:39
door ebertus
Ik heb ook al ergens gelezen van een oud stuur te nemen en er een gewichtje aan te hangen en dan rond draaien (dan vooral voor de opgepompte armen algemeen). Is dit een goede techniek?

Ik heb soms wel het gevoel dat ik vrij verkrampt rondrij, ik weet alleen niet goed hoe ik dit kan veranderen. Bovendien rij ik naar eigen aanvoelen vrij traag voor mijn mogelijkheden maar dan vooral bij het bochtenwerk, iemand tips?

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:16
door bart
ebertus schreef:maar het grote probleem is dat ik enorm last heb van opgepompte armen.
Na goed vier rondjes begint het koppelen erg krap te worden. Het probleem is dus groot.

mvg
Niet koppelen.

Ik rij met een wr360. Negatief punt aan deze moto is de zware koppeling. Wat ik doe: Iedere keer het metalen bochtje zover mogelijk ophalen en voldoen met vet. Bovenaan de kabel trechtertje maken met pvc tape en een paar keer volgieten met olie. Ik vind kruipolie te dun en gebruik versnellingsbakolie hievoor. Om de 2à3maand nieuwe kabel steken. Ik koppel alleen bij het wegrijden, en speel met de koppeling bij sluipwerk en klimmen(al niet van toepassing bij het crossen).
De motor meer met je benen sturen en vasthouden spaart je onderarmen ook.

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:22
door boer125
proberen gas erop te houden, als je eenmaal bijna stil staat kom je weer lastig vooruit en kost je veel kracht.(het klinkt makkelijk he) probeer wat meer ontspannen te rijden. een goede tip is om achter een snellere rijder te gaan rijden hierdoor raak je opgefokt en rij je dus sneller en je zit in een goede lijn om de bochten te nemen :idea: zo heb ik het ook geleerd door achter een vriend aan te rijden die compitie reed en het heeft geholpen :)

Geplaatst: vr jun 22, 2007 00:23
door JoeBaR
simpel truukje:

koppelingshandle verder naar binnen plaatsen op het stuur , zo pak je het handle beet aan het uiteinde , en heb je meer kracht door de langere hefboom .


om je armen te trainen gebruik ik simpel een bezemsteel , met in het midden een touwtje van ruim een meter ,met daaraan een gewichtje van een ongeveer een kilo .

de truuk is dan om met beide handen de steel vast te houden , de armen recht vooruit gestrekt (vooral dat gestrekte armen is erg belangrijk) en dan rustig de steel te draaien zodat het touwtje zich op en af rolt , begin maar met 20 keer , en bouw dat geleidelijk op .

ook de geometrie van je motor is erg belangrijk , als je bijvoorbeeld staat op de motor , en je stuur staat te laag , dan voel je dat in je rug en armen , ook de stand van de handels (te hoog of te laag) geven kramp in de polsen .

Geplaatst: vr jun 22, 2007 08:11
door erwindob
een nieuwe koppelingskabel scheelt echt enorm veel in benodigde kracht.

Geplaatst: vr jun 22, 2007 18:50
door adje
Of gewoon met een automatische koppeling gaan rijden :wink:
Dan hoef je de koppelingshendel niet meer in te trekken :lol:

Geplaatst: vr jun 22, 2007 21:31
door Helen
adje schreef:Of gewoon met een automatische koppeling gaan rijden :wink:
Dan hoef je de koppelingshendel niet meer in te trekken :lol:
Vermoedelijk zal die ook niet in zijn budget passen :?
Maar da's waar, om 90°-bochten te pakken is die perfect. Paar versnellingen naar beneden tikken (maakt niet uit hoeveel) en gewoon gas erop!

Geplaatst: vr jun 22, 2007 23:17
door Rolando
Hydraulische koppeling scheelt ook al.

Geplaatst: vr jun 22, 2007 23:17
door Fr@venture
Gewoon van die knijpers kopen in de sportwinkel.
Die doen precies wat een koppeling ook doet.
En dan gewoon tijdens het TV kijken die dingen blijven inknijpen.
De eerste keren mag je blij zijn als je de 100 haalt.
Na een tijdje is 1000x geen probleem.

Ik doe dat al jaren (niet meer :-) )

Succes, Fr@venture

Geplaatst: za jun 23, 2007 20:38
door Zeeuwse Klei
Ja, watje. Jij vond mijn koppeling al zwaar gaan :lol: