Pagina 1 van 1
Membraan KTM
Geplaatst: vr mar 07, 2003 02:05
door Gast
Kan iemand mij vertellen waar ik een andere als standaard membraan kan krijgen?
Het standaard type gaat om de 200-300 kapot.
KTM 250 1985/84.
Geplaatst: vr mar 07, 2003 15:22
door Rudy
Zijn 1000 merken die andere membranen verkopen...
Noem er een paar: Boyesen,V-Force,Metrakit( bekend van bromfiets onderdelen)
Metrakit (verkopen alleen de losse plaatjes)
Boyesen (verkopen plaatjes en hele membranen)
V-force (verkopen alleen complete volgens mij)
Geplaatst: di mar 11, 2003 00:19
door Arnaud
Hai Rudy,
Hoe merk je eigenlijk of een membraan versleten of defect is? Slecht of niet meer lopen....? Moet je een membraan om de zoveel uur rijden vervangen??
Je ziet 't, d'r valt nog een hoop voor me te leren voor me
Groeten,
Arnaud.
Geplaatst: di mar 11, 2003 11:29
door Rudy
Membraan zorg voor je inlaat van je cilinder, hij kan direct op het carter zitten of op de cilinder. Leuke van membraan is dat hij opengaat als er onderdruk is en sluit bij geen onderdruk (hij zuigt dus luchtaan als hij het zeg maar nodig heeft). Mooie hiervan is dat je infeiten een variabele inlaat timing heb (met roterende inlaat/normale zuigergestuurde inlaat zit je vast aan een bepaalde timing). Dit over werking/voordeel van membraan.
Je membraan is simpelweg kapot als de membraan klepjes niet goed meer afsluiten/gescheurd zijn enz enz. Als ze echt kapot zijn loopt hij zowizo niet meer(of heel slecht). Ze mogen dacht ik iets van een 0.5mm openblijven staan in normale stand (als er carterdruk op word gebouwd gaan ze toch wel dicht) maar als ze echt verder openstaan in normale (rust) positie is het niet best.
http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm is wel goed te zien hoe een 2takt met membraan werkt.
Geplaatst: di mar 11, 2003 13:37
door Gast
Nee,
de membraan MOET in rust geheel afsluiten.
Zoniet, dat valt er bijna niet meer mee te rijden (tot een kwart gas misschien nog. Ook zal het aantrappen ontzettend moeizaam gaan.
Check ook het rubber waartegen deze plaatjes aanliggen, moet mooi egaal vlak zijn en niet in geslagen.
Als een plaatje van een membraan een keer kapot gelopen is kan deze schade veroorzaken aan dit rubber doordat deze te ver naar binnen wordt getrokken en daar bijft "fladderen".
Dus membraan kapot, controlleer het "membraanhuis" oid.
Geplaatst: di mar 11, 2003 14:50
door Arnaud
Bedankt Rudy & 'Gast'!
Dit maakt alles er een stuk duidelijker op. Leuke site trouwens, dat "How Stuff Works"
Je zegt trouwens dat rijden tot een kwart gas waarschijnlijk nog wel gaat, maar daarboven niet meer; wat merk je er dan aan? Inhouden, 'hakkelen', ....
Groeten,
Arnaud.
Geplaatst: vr mar 14, 2003 12:35
door cr fanatic uitgelogd
als je membraan een beetje open blijft staan en je geeft meer als kwart gas dan krijg ongeveer een pk winst van zon 20/30 en een stuk of 10000 toeren erbij
nee even zonder dollen naar mijn weten mag en menbraan wel en ietsiepietsie open staan in rust want zoals rudy al aangaf worden ze wel dicht gedrukt ,beter is het natuurlijk wanneeer ze echt dicht staan .
groetjes cr fanatic die niet was ingelogd (ging automatisch dacht ik maarja)
Geplaatst: vr mar 14, 2003 16:55
door Rudy
Idd,voordeel zou zelfs zijn dat hij bovenin toeren minderkracht nodig heeft om membraan te openen (maar er natuurlijk wel heel iets carterdruk verloren gaat)
Geplaatst: vr mar 14, 2003 19:14
door Gast
Rudy schreef:Idd,voordeel zou zelfs zijn dat hij bovenin toeren minderkracht nodig heeft om membraan te openen (maar er natuurlijk wel heel iets carterdruk verloren gaat)
stel je membraan is slapjes (blijft iets open staan) dan heeft een voordeel namelijk dat hij dus zoals rudy verwoorde minder kracht (stroomsnelheid)
nodig heeft om te openen en dat hij het laatste beetje mengsel ook pakt wat een "stug of beter gesloten"membraan niet zal doen daarintegen verliest hij idd carterdruk maar of deze twee elkaar op vangen weet ik niet het is dus MEER MENGSEL TEGEN MINDER CARTERDRUK ik denk dat het niet zoveel uitmaakt als ie ietsje openstaat eht word natuurlijk een ander verhaal als je er tussendoor kan pissen maar dat was wel duidelijk.
groetjes hans (cr fanatic die geen zin heeft om steeds in te loggen
)
Geplaatst: vr mar 14, 2003 20:56
door Rudy
Anonymous schreef:Rudy schreef:Idd,voordeel zou zelfs zijn dat hij bovenin toeren minderkracht nodig heeft om membraan te openen (maar er natuurlijk wel heel iets carterdruk verloren gaat)
stel je membraan is slapjes (blijft iets open staan) dan heeft een voordeel namelijk dat hij dus zoals rudy verwoorde minder kracht (stroomsnelheid)
nodig heeft om te openen en dat hij het laatste beetje mengsel ook pakt wat een "stug of beter gesloten"membraan niet zal doen daarintegen verliest hij idd carterdruk maar of deze twee elkaar op vangen weet ik niet het is dus MEER MENGSEL TEGEN MINDER CARTERDRUK ik denk dat het niet zoveel uitmaakt als ie ietsje openstaat eht word natuurlijk een ander verhaal als je er tussendoor kan pissen maar dat was wel duidelijk.
groetjes hans (cr fanatic die geen zin heeft om steeds in te loggen
)
Er bestaan ook(voor scooters in iedergeval) verschillende sterkte's membraanplaten , puur vanwege minder openings weerstand.
Te slap is zweven op hoge toerentallen, te sterk is teveel openingsweerstand>> is vermogens verlies.
Als je geen openings verlies vd inlaat wil moet je roterende inlaat nemen
Geplaatst: vr mar 14, 2003 21:58
door cr fanatic uitgelogd.....
ja rudy klopt ik ken die membranen (keb een een paar jaar in een scooterzaak gewerkt6 als monteur) je hebt ze van tuflon kevlar carbon en noem maar op. aleen is zon v-force of boyesen ook van ander materiaal lijkt mij want aleen een andere body koop je ook niks voor (behalve de plaatsing van de kleppen dan) maar je kunt van boyesen ook losse klepjes krijgen en die zijn ook van een speciaal materiaal gemaakt dus als je toch een beetje wil tweaken kocht ik die (dat was voor de ktm coureur
)
je kunt natuurlijk ook een heel nieuw membraan kopen aleen kost een paar centen meer
.
groetjes hans
Geplaatst: za mar 15, 2003 11:57
door Rudy
cr fanatic uitgelogd..... schreef:ja rudy klopt ik ken die membranen (keb een een paar jaar in een scooterzaak gewerkt6 als monteur) je hebt ze van tuflon kevlar carbon en noem maar op. aleen is zon v-force of boyesen ook van ander materiaal lijkt mij want aleen een andere body koop je ook niks voor (behalve de plaatsing van de kleppen dan) maar je kunt van boyesen ook losse klepjes krijgen en die zijn ook van een speciaal materiaal gemaakt dus als je toch een beetje wil tweaken kocht ik die (dat was voor de ktm coureur
)
je kunt natuurlijk ook een heel nieuw membraan kopen aleen kost een paar centen meer
.
groetjes hans
membraantje op de foto is ook carbon
Geplaatst: za mar 15, 2003 12:14
door cr fanatic uitgelogd.....
Rudy schreef:cr fanatic uitgelogd..... schreef:ja rudy klopt ik ken die membranen (keb een een paar jaar in een scooterzaak gewerkt6 als monteur) je hebt ze van tuflon kevlar carbon en noem maar op. aleen is zon v-force of boyesen ook van ander materiaal lijkt mij want aleen een andere body koop je ook niks voor (behalve de plaatsing van de kleppen dan) maar je kunt van boyesen ook losse klepjes krijgen en die zijn ook van een speciaal materiaal gemaakt dus als je toch een beetje wil tweaken kocht ik die (dat was voor de ktm coureur
)
je kunt natuurlijk ook een heel nieuw membraan kopen aleen kost een paar centen meer
.
groetjes hans
membraantje op de foto is ook carbon
excuus rudy ik was wat te snel