Pagina 1 van 2
blok staat vast na het aantrappen WR450F
Geplaatst: ma mar 19, 2007 18:23
door Sanne
Van het weekend is mijn blok komen vast te staan.
Ik was aan het kickstarten toen de kickstart terug sloeg tegen mijn voet. En daarna stond het blok vast als een huis. Hoe kan dat? En nog belangrijker wat moet ik nu doen?
Geplaatst: ma mar 19, 2007 19:14
door Arnaud
Nou, Sanne, dan hoop ik dat je niet hetzelfde hebt als ik destijds met m'n WR400...
In mijn geval was er een stukje van de gasschuif afgebroken en via de inlaatklep op de zuiger komen te liggen waardoor deze vastliep tegen de cilinderkop.
Kun je de motor in z'n versnelling wel iets achteruit rijden? En loopt 'ie dan meteen weer vast zodra je de kickstarter een 1/2 slag hebt omlaag geduwd (niet getrapt!)?
Mijn advies: eerst in carburateur kijken (kun je met enige moeite tussen luchtfilterbak en cilinderkop vandaan halen), of je het zelfde euvel hebt.
Dan: kop eraf...
Succes!
Arnaud.
Geplaatst: ma mar 19, 2007 19:28
door Sanne
Hoi Arnaud,
Inderdaad hoop ik niet dat ik het zelfde euvel heb als jij hebt gehad. Maar ik kan ook niet achteruit. Zodra ik achteruit duw in de versnelling staat het achterwiel ook stil. Naar voren gaat ook niet en de kickstarter staat hoe dan ook helemaal vast. Het is ook nog zo dat de zuiger die erin zit niet meer dan 10 uur heeft gedraaid.
Geplaatst: ma mar 19, 2007 19:36
door JoeBaR
distributie ketting gebroken?. even het dekseltje van het vliegwiel eraf halen , en je ziet het meteen ... een vastloper lijkt me niet , iniedergeval gebeurt dat niet bij het aantrappen .
Het was een prachtig parcours!
Het eerste rondje echt super lekker gereden. Kwam je bij een bruggetje van twee pallets aan elkaar gemaakt door middel van stijgerpijpen. Daar was onwijs oponthoud en heb ik een tijdje staan helpen maar dat had ik snel bekeken want het bleef toestromen.
Het tweede rondje begon lekker en leuk maar al snel begon m'n motor een beetje te stoteren en heb ik de vlotterkamer leeg laten lopen. Nadat ik dat gedaan heb ben ik de motor gaan aantrappen maar daar was ik snel mee klaar omdat het blok vast sloeg. Ben vervolgens door een paar lokale jochies met een Unimog naar start/finish gebracht.
Leuk begin met een heel slecht eind <--------nu ik elders op het forum jouw verhaal lees , zou dat best eens kunnen van dat stukje door de inlaat ...
Geplaatst: ma mar 19, 2007 19:43
door Sanne
Van het weekend en misschien nog van de week ga ik eerst de kleppendeksel eraf halen. Dan kan ik zien of het de nokkenasketting is. Is het niet de ketting dan kan ik kijken of er een stukje van de gasschuif is afgebroken.
Let you guys know!
Geplaatst: ma mar 19, 2007 19:51
door JoeBaR
van het weekend?????????????? ik zou dat meteen willen weten als ik jou was , ik sleutel meteen het blok open zodra ik thuis ben en ik had panne !
(nee ik sleutel niet het blok open als mn band lek is of mn tank leeg
)
Geplaatst: ma mar 19, 2007 19:53
door fazy
Stukje van gesschuif heb ik ook ooit gezien bij XR400. Als het dat is kan je nog geluk hebben dat er geen schade is, maar het kan natuurlijk erger zijn...
Geplaatst: ma mar 19, 2007 20:11
door JoeBaR
fazy schreef:Stukje van gesschuif heb ik ook ooit gezien bij XR400. Als het dat is kan je nog geluk hebben dat er geen schade is, maar het kan natuurlijk erger zijn...
ik dacht dat het bij het aantrappen gebeurde , maar ik lees net dat de motor daarvoor al sputterde , dan denk ik niet dat het de distrubutie ketting is.
verder kan er alles aan de hand zijn , afgebroken klep , uitgelopen pistonpen (als de borgclips verkeerd gemonteerd zijn) , afgebroken tandje in de versnellingsbak (denk t niet want je motor sputterde) , of inderdaad dat stukje gasschuif dat afbreekt en wordt opgezogen de cilinder in .. maar ook daarvan gaat je motor niet eerst sputteren , maar ietwat hoger in toeren lopen lijkt mij.
ik denk eigenlijk dat er een klepschotel is afgebroken , maar dat weet je pas zeker als je de boel even loshaalt
Geplaatst: ma mar 19, 2007 21:19
door Arnaud
JoeBaR schreef:...of inderdaad dat stukje gasschuif dat afbreekt en wordt opgezogen de cilinder in .. maar ook daarvan gaat je motor niet eerst sputteren , maar ietwat hoger in toeren lopen lijkt mij
Klopt! Had ik namelijk ook, voorafgaand aan het vastslaan bij het aantrappen. Kennelijk heeft dat afgebroken stukje eerst even in niemandsland gezweefd (verhoogd toerental), daarna motor uitgezet en bij het aantrappen had ik vervolgens helemaal geen compressie meer (stukje tussen de inlaatklep) en tot slot sloeg 'ie helemaal vast tijdens het aantrappen (stukje tussen zuiger & kop)...
Maar goed, Sanne houdt ons op de hoogte...
Arnaud.
Geplaatst: ma mar 19, 2007 21:21
door Sanne
JoeBaR schreef:van het weekend?????????????? ik zou dat meteen willen weten als ik jou was , ik sleutel meteen het blok open zodra ik thuis ben en ik had panne !
(nee ik sleutel niet het blok open als mn band lek is of mn tank leeg
)
Ha Joe,
Natuurlijk wil ook ik meteen weten wat eraan de hand is. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben niet in de gelegeheid om te gaan sleutelen, ook niet als ik terug kom van een rit.
Maar sleutelen vind ik leuk en je leert ervan dus zodra ik er tijd voor heb ga ik helemaal los!
Maar een revisie zoals jouw motor zit er voor mij niet in, dat besteed ik uit. Laatst wel het blok eruit gehaald, zuiger vervangen en weer in elkaar gezet. Dat is al heel wat.
Inderdaad sputterde de motor een beetje voordat ik hem vast trapte. Maar dat was volgens mij een vervuilde vlotterkamer. In elk geval klonk het als slechte verbranding. Dan kan ik wel even volgas geven maar ik heb daarvan niet het idee dat het wat oplost. De motor had nog een tijdje stationair gedraaid voordat ze afsloeg.
Geplaatst: di mar 20, 2007 09:49
door Ger
Het kan ook nog een versprongen distributie ketting zijn.....
Hetzelfde vorig jaar gehad, met dezelfde verschijnselen. Eerst lopen, daarna afslaan en geen beweging meer in de kickstarter.
Heb toen maar het gehele blok (en al het overige) onderhanden genomen (kleppen waren ook ingeslagen op de zuiger), bigend, nieuwe zuiger, distributie ketting, kop gevlakt, nieuwe kleppen, enkele tandwielen versnellingsbak, enz.....
Erg kostbaar en helaas weinig plezier ervan gehad, aangezien hij 4 weken na de revisie, zonder toestemming, uit mijn garage is gehaald.
Geplaatst: di mar 20, 2007 10:36
door pHreaC
Ik denk dat het makkelijker is om je schuif uit je carbu te trekken en snel even te kijken of hij nog heel is. Als er een stuk ontbreekt, heb je al een goed vermoeden waar het aan ligt.
grtz
Geplaatst: di mar 20, 2007 23:41
door Sanne
Het raadsel is opgelost.
Het is een gebroken tandwiel, de ene na de kickstarter. Zie foto's
Geplaatst: wo mar 21, 2007 00:02
door adje
Zo , dat ziet er niet zo best uit.
Waar is het afgebroken stuk gebleven ?
Geplaatst: wo mar 21, 2007 00:24
door JoeBaR
das weer mazzel !! nieuw tandwieltje dr in en klaar !!
wel even de reststukjes verwijderen , inprincipe moet er een compleet tandwiel uit je blok komen , in stukjes dan.
Geplaatst: wo mar 21, 2007 09:45
door Hoelio
Geplaatst: wo mar 21, 2007 09:52
door Sanne
Nou laat dat van die olifant maar weg. Deze jongen weegt niet meer dan 65 kg schoon aan de haak.
Ik zal even melden. Dit is natuurlijk niet normaal!
Geplaatst: wo mar 21, 2007 12:22
door xr-manu
fazy schreef:Stukje van gesschuif heb ik ook ooit gezien bij XR400. Als het dat is kan je nog geluk hebben dat er geen schade is, maar het kan natuurlijk erger zijn...
Stukje van de chokeklep..
Geplaatst: wo mar 21, 2007 13:02
door Sanne
ét voilà,
Het ter$%îng
tandwiel is er uit. Bij de dealer al een nieuwe besteld en als die voor zondag binnen is, ben ik zondag gewoon in Westerbork.
alle stukjes zijn aanwezig, zie foto
Geplaatst: wo mar 21, 2007 13:04
door brommer
bizar
Geplaatst: wo mar 21, 2007 18:04
door fazy
xr-manu schreef:fazy schreef:Stukje van gesschuif heb ik ook ooit gezien bij XR400. Als het dat is kan je nog geluk hebben dat er geen schade is, maar het kan natuurlijk erger zijn...
Stukje van de chokeklep..
Muggezifter
Geplaatst: wo mar 21, 2007 18:20
door adje
Als ik jou was zou ik toch maar even ook de olie verversen en de oliefilter nakijken/vernieuwen.
Je weet nooit of er eventueel toch nog wat in het blok rondzweeft.
Geplaatst: wo mar 21, 2007 19:38
door Sanne
adje schreef:Als ik jou was zou ik toch maar even ook de olie verversen en de oliefilter nakijken/vernieuwen.
Je weet nooit of er eventueel toch nog wat ik het blok rondzweeft.
Zal ik zeker doen!
Geplaatst: wo mar 21, 2007 21:09
door huskie
Heel bizar.
Zo te zien heb je daadwerkelijk alle delen gevonden.
Volgens mij moet je de oorzaak zien te vinden, want anders kun je wel een extra bestellen. Al de tanden zien e nog goed uit, dus er heeft niets tussen gezeten
Kan dit door een zijwaartse kracht zijn gebeurt? Want daar zit de zwakte van een tandwiel
Misschien dat er een man met veel tandwiel ervaring kan reageren
Geplaatst: do mar 22, 2007 09:02
door pHreaC
Misschien een foutje in het tandwiel: gietinsluitsel zoals luchtbel, fout hardingsproces...