Pagina 1 van 1

verbruik KTM 380

Geplaatst: do mar 15, 2007 21:12
door albert kosdi
verbruik ktm 380.
Hallo mannen, ik ben in het bezit van een ktm 380 uit 1999 en dat is echt een fantastische machine, alleen is het benzine verbruik enorm!!!
Ik denk dat het tijdens een off road rit ongeveer 1 op 5 is!!
Is dat normaal en zoniet , wie heeft wat tips voor mij??

Groeten Albert.

Geplaatst: do mar 15, 2007 21:27
door pHreaC
zuiger versleten ?! (gokje)

Geplaatst: do mar 15, 2007 23:29
door albert kosdi
nee, ik denk het niet, al heb ik de motor nu 10 maanden en heb er ongeveer 1700 km mee gecrosst!

Geplaatst: vr mar 16, 2007 12:23
door Rolando
Carburateur lek?

Geplaatst: vr mar 16, 2007 14:07
door huskie
albert kosdi schreef:nee, ik denk het niet, al heb ik de motor nu 10 maanden en heb er ongeveer 1700 km mee gecrosst!
Vertel ons wat meer.
Hoelang weet je al van dit gebruik?
Welke sproeier bezetting rij je mee?

Gewoon wat algemene vraagjes om mee te beginnen.
Enne Rolando zijn opmerking was erg goed :idea:
Mijn slangetje, kraantje lekt ook ietsje(door een valpartijtje ooit :wink: )

(Ik heb Phreac verandert in Rolando, omdat ik dat bedoelde in eerste instantie)

Geplaatst: vr mar 16, 2007 15:13
door rickktm
als het dat allemaal niet is, kan het ook nog gewoon de power zijn waar het toch benzine voor nodig is!??? :shock:

Geplaatst: vr mar 16, 2007 16:32
door Kees
Albert,

Het verbruik van een 380 Exc is vrij hoog.
Het helpt wel veel door iets vlugger op te schakelen en iets minder toeren te draaien,toch power zat.
Maar echt zuinig zal die nooit worden.
Hier nog wat gegevens voor de carb.:Hoofdsproeier 175
Stationair sproeier 45
Clipje gasnaald tweede groef van
boven
luchtschroef 530 graden uitdraaien

Geplaatst: vr mar 16, 2007 17:37
door albert kosdi
Bedankt mannen voor jullie reacties!!!

Nog wat gegevens:
Hoofdsproeier 175 en naaldnummer I en op de 2de van boven zit de borging van de naald, stationairsproeier is als ik het goed heb 48 maar dat is op advies van Brouwermotor omdat de motor nogal detoneerde bij gasdicht. Dat is een geluid zoals je krijgt wanner een 2-takt weinig of geen benzine meer krijgt.
Ik heb veel gereden met de ktm maar of de zuiger versleten is weet ik niet, maar zover ik voel loopt de motor werkelijk als een speer en start hij ook zeer makkelijk.
Brouwer heeft mij ook vertelt dat als je door een bosje rijdt en daarna een maisveld op gaat dan moet de motor bij volgas geven even een beetje stikken ten teken dat de motor bij laag toerental niet te weinig krijgt. Dus dat doet mijn motor ook.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Bedankt alvast en groeten van Albert.

Geplaatst: vr mar 16, 2007 21:45
door huskie
Brouwer vertelt het niet goed. Een motor krijgt niet gauw te weinig bij langzaam rijden en wordt bij deellast ook nooit te heet.
Je detonatie gebeurt omdat de hoofdsproeier niet goed gekozen is voor de volgas mais gedeeltes in combinatie met de naald.
Detonatie gebeurt ook niet bij deellast.
Door die grotere stationair sproeier verzuip de motor met kruip door sluip werk, wat je hoge verbruik kenmerkt. En voor de detonatie heeft het geen grote invloed.
Btw het detoneren bij gasdicht doen, nadat je volgas hebt gereden is duidelijk een te arme naald in combinatie met een te kleine hoofdsproeier.
Het is koud buiten dus pas je sproeier en naald aan :!:
Je motor zal er beter van gaan lopen. :)

Geplaatst: za mar 17, 2007 08:25
door albert kosdi
Hallo Husky,
bedankt voor je reactie!!
Maar nadat ik de stationair sproeier vergroot had ben ik wel de detonatie kwijt!!!!
Maar volgens jouw moet ik de st. sproeier verkleinen en de hoofdsproeiervergroten en zal daarna het benzine verbruik ook minder zijn?? De naald aanpassen, is dat een andere naald of de hoogte van de naald aanpassen?

Groeten Albert.

Geplaatst: za mar 17, 2007 10:38
door huskie
Albert, wat jij mij vertelt komt me erg bekend voor. Ik had hetzelfde toen ik mijn Huskie destijds kocht. Hij was tweedehands en kwam van een "serieuze" enduro rijder. Die vertelde mij dat hij krap op de hoofdsproeier stond, maar rijk op de stationair sproeier, om de motor niet te laten vastlopen op het moment dat hij zijn gas dicht deed nadat hij een stuk maisland had gehad. Door die krappe hoofdspoeier sloeg hij in de uitlaat op het moment dat het allemaal wat kouder werd en ik het gas dicht deed. Een soort zoeken na brandstof en die grotere stationair sproeier hielp daar geen ene ..... aan. Ook deze motor had een "stikken" op het moment van gas openen. Als je het dus hebt over fijn afstellen, laat dat dan maar aan de "profs" over :twisted:
Wat hij wel heeeel goed deed, was verschrikkelijk slecht aantrappen. Als je ook maar even niet goed de choke, of geen choke gebruikte, kon je het wel vergeten en was je bougie zeiknat.
Nadat ik de stationair sproeier en hoofdsproeier en naald goed had staan heb ik nooit meer last gehad van dat slaan in de uitlaat en dat verschrikkelijk slechte starten. En tot nu toe nog geen vastlopere gehad, maar dat kan ook aan mijn lage topsnelheid liggen :lol:
O ja, de naald aanpassen, daar bedoel ik de hoogte mee, en als jij zegt dat hij tweede clip staat, dan bedoel je daarmee van boven af gerekend, toch?! De naald is een heeeeeel belangrijk onderdeel van de carb en zorgt bijna altijd voor goed of slecht lopen uit bochten etc. Dus verander die boel snel en vertel het ons...... hoe het ging.
En nog wat, detonatie treedt op bij gas geven.... en niet bij gas dicht doen.
Begin anders met je naald wat rijker te zetten, en je luchtschroef wat open te draaien. Dus iets meer lucht voor de stationair sproeier en wat meer bezine voor het half gas gebied :idea:

Geplaatst: za mar 17, 2007 16:43
door albert kosdi
hallo Husky,
bedankt voor je reactie, ik ga vandaag niet meer sleutelen want ik ga morgen naar De Wijk voor een paar rondjes, Kom je ook?
Wat ik nog niet snap is detonatie.
het probleem was bij mijn 380 toen ik hem kocht dat als ik op het eind van een maisveld het gas dichtdraaide en terug schakelde dat er dan een erg vreemd geluid uit het blok kwam alsof die erg hoog stationair liep maar dan met de weinig benzine, het leek wel of het bigend eruit liep. toen heb ik bij brouwer geinformeerd ed die vertelde mij dat dat detonatie heet, maar jij denkt dat dat is met accelereren!!!
dus met dat probleem ben ik gaan stoeien met de carburateur en dat geluid ben ik wel kwijt!Alleen vind ik het verbruik gewoon erg hoog terwijl ik echt niet het onderste uit de kan haalt!!
Maar ik ga later toch weer op jouw advies de st. sproeier verkleinen en probeer wat uit met de hoofdsproeier en de naald.

groeten albert.

Geplaatst: za mar 17, 2007 22:51
door adje
Kan het niet een te hoge compressie zijn waardoor die ook gaat pingelen ?