Pagina 1 van 1
voorste kettingwiel vastmaken
Geplaatst: ma mar 05, 2007 20:22
door hornet911
Hoe blokkeer ik best mijn uitgaande as om mijn voorste tandwiel vast te zetten? Steken jullie een schroevendraaier tussen de tandjes??
In m'n wphndbk staat geen koppel opgegeven om dit tandwiel vast te zetten.... Op hoeveel zet ik dit best? Ik vermoed niet weinig....
Geplaatst: ma mar 05, 2007 20:27
door Wortel
In de hoogste versnelling zetten en op de achterrem trappen, een schroevendraaier tussen de tanden daar gaat krijg ik kippenvel van...brrrrr..
Geplaatst: ma mar 05, 2007 20:47
door JoeBaR
ik heb een oud stukje ketting van ongeveer 15 cm vast gelast aan een stalen strip van 15x25 dik , de ketting leg ik om het tandwiel in de draairichting en met een ringsleutel zet ik de bout vast , los kan ook , dan moet alles andersom ... de bout moet gewoon handvast , niet overdreven en het liefst een drupje loctite schroefdraad borging erop (niet vergeten het schroefdraadje te ontvetten.)
schroevendraaiers zijn om schroeven te draaien !!
Geplaatst: ma mar 05, 2007 21:47
door hornet911
In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.
Maar als de moer handvast moet, dan zal de bak er wel tegen kunnen ....
Goed idee van dat stukje ketting ....
Ik heb een stel oude schrouvendraaiers, die durf ik wel eens te misbruiken... Maar die gebruik ik dan ook niet meer om vijzen mee aan te draaien
Geplaatst: ma mar 05, 2007 22:12
door Gery400
ik gebruik meestal een groot bandijzer (bandenlichter, in het AN, peis ik)
die steek ik door een gat van het achterste tandwiel,
en laat ik dan op de bovenkant van de achterbrug rusten (op beide kanten)
om het los te maken, steek ik het bandijzer onder de achterbrug
gewoon zorgen dat het ijzer al goed tegen de brug aanzit voor je kracht begint te zetten op de bout.
Gery
Geplaatst: ma mar 05, 2007 22:14
door hornet911
losmaken met slagmoersleutel...
Geplaatst: di mar 06, 2007 00:52
door Jo VdB
Ik doe het ook zoals Wortel (in versnelling zetten, op moto gaan zitten en op achterrem trappen)
Moet bij KTM op 60 Nm worden aangetrokken, en is op mijn manier zeer makkelijk.
Jo VdB
Geplaatst: di mar 06, 2007 01:07
door gassen
hornet911 schreef:In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.
Wat dacht je van de krachten die erop komen tijdens het rijden??
Maar idd, normaliter de "Wortel methode" mocht het niet gaan dan de "Gerry400" methode.
Geplaatst: di mar 06, 2007 10:52
door hornet911
gassen schreef:hornet911 schreef:In versnelling zetten is slecht voor de bak dacht ik, omdat die moer heel hard moet worden aangespannen.
Wat dacht je van de krachten die erop komen tijdens het rijden??
Maar idd, normaliter de "Wortel methode" mocht het niet gaan dan de "Gerry400" methode.
Dat weet ik wel dat er tijdens het rijden veel kracht opkomt, maar ik dacht dat het op 120 nm of zo moest worden gezet....
De wortel methode wordt het dan...
edit: het mijne wordt opgegeven voor 75 Nm...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 12:25
door V4-lover
Lossen met slagmoersleutel en vast op 75 Nm (is niet zo vast hoor) zie WPB. Ik heb die gewoon kunnen vasttrekken met voet op de A rem.
Goed kijken Villard, ik heb ook 15 min moeten zoeken. Staat er wel in.
PS: Vergeet plaatje niet om te plooien achteraan
Dit is voor WR450, denk dat da voor den uwe (250) ook zo zal zijn
Geplaatst: wo mar 07, 2007 14:02
door Rolando
Gewoon de borg veer los maken, geen moer.
Geplaatst: wo mar 07, 2007 14:04
door Klx300R
wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
Geplaatst: wo mar 07, 2007 14:06
door folie
Klx300R schreef:wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
Slagmoersleutel dat vindt je lager niet fijn.
Tijdens het rijden komen er inderdaad ook grote krachten op de onderdelen, maar dan zit er oliefilm tussen. (als het goed is)
Geplaatst: wo mar 07, 2007 16:10
door hornet911
V4-lover schreef:Lossen met slagmoersleutel en vast op 75 Nm (is niet zo vast hoor) zie WPB. Ik heb die gewoon kunnen vasttrekken met voet op de A rem.
Goed kijken Villard, ik heb ook 15 min moeten zoeken. Staat er wel in.
PS: Vergeet plaatje niet om te plooien achteraan
Dit is voor WR450, denk dat da voor den uwe (250) ook zo zal zijn
idd. Rudy, ik heb het gevonden.... Moest goe kijken ze...
Geplaatst: wo mar 07, 2007 16:10
door hornet911
Rolando schreef:Gewoon de borg veer los maken, geen moer.
suzuki?
Geplaatst: wo mar 07, 2007 17:18
door Rolando
hornet911 schreef:Rolando schreef:Gewoon de borg veer los maken, geen moer.
suzuki?
Pas op hè, want ik haal Sjokske er bij
Geplaatst: wo mar 07, 2007 18:10
door John H
beste tip:
Een stuk hout (gebruik zelf altijd een houten hamer) en die door het achterwiel steken, net boven of onder de achterbrug steken (ligt er natuurlijk aan of je de moer los of vast draaid).
Natuurlijk er wel helemaal door heen, dus het hout moet op beide zijde's van de achterbrug blokkeren.
Als je er kracht op zet dan blokkeerd het wiel door de hamer op de achterbrug. Doe dit al jaren met veel succes.
Geplaatst: wo mar 07, 2007 21:58
door Klx300R
folie schreef:Klx300R schreef:wij trekken ze los met slagmoersleutel en vast met slagmoersleutel,dit gewoon in neutraal stand.... het plaatje zorgt er zowizo voor dat het niet loskomt.
greetz
Slagmoersleutel dat vindt je lager niet fijn.
Tijdens het rijden komen er inderdaad ook grote krachten op de onderdelen, maar dan zit er oliefilm tussen. (als het goed is)
Die kracht gaat axiaal,dus kan geen kwaad...die lager blijft zowizo gesmeerd hoor
Geplaatst: wo mar 07, 2007 22:12
door Sjokske
Rolando schreef:hornet911 schreef:Rolando schreef:Gewoon de borg veer los maken, geen moer.
suzuki?
Pas op hè, want ik haal Sjokske er bij
Istie-al
Bij
ONZE TM'mekkus (dus geen Jacuzzi, Tzatziki of andere rijstmachine, gewoon pastabak) zit er een uitwendige seegerring op als borging.
- Voordeel : snel en eenvoudig voortandwieleke wisselen.
- Nadeel (ooit één keer meegemaakt, kan ook door de locatie zijn veroorzaakt, was bij Adje in de (Honda)straat) : als het ringeske breekt (door bv. haarscheurtjes t.g.v. roest o.i.d. gaat het tandwieltje eigen weg zoeken (da = niet tof, leek erop of ik een vastloper had, was gelukkig alleen de ketting die blokkeerde doordat die inclusief tandwiel vastliep tussen het scharnierpunt van de achterbrug en een framebuis). Oplossing : bij het inspuiten van de ketting met kettingspray ook seegerring inprutten zodat roest geen kans maakt, en van tijd tot tijd nieuwe ring plaatsen