Verslag Enduro Warnant 2003
Geplaatst: ma mar 03, 2003 07:56
Zondag 2 Maart 05.00 uur.
Wekkertje loopt af, vol goede moed uit bed.
Vandaag is de seizoens opening van het BK enduro 2003.
Op het programma de enduro van Warnant.
Fluitend een douche genomen, wetende dat mijn motor in optimale conditie verkeerd en staat te popelen om van start te gaan.
Dan de wagen in, en op weg naar Hoboken waar ik afgesproken heb met mijn vaste endurocompagnon Wim.
De motors staan al geladen voor de deur, dus dat is dik in orde.
En op weg naar Warnant.
-2uur later-
Toegekomen in Warnant.
Er blijkt op deze opener serieus wat volk te zijn afgekomen.
Snel het papier gaan halen voor de technische keuring.
En dan aanschuiven in de rij, en die was lang zenne.
Zo eindelijk is het aan ons. Keuring van helm, verlichting, stoplicht, banden en geluid en we krijgen het felbegeerde stickertje op helm en motorkader geplakt.
Motors geparkeerd in het parc ferme en terug naar binnen om de rest van de inschrijving te voltooien.
Onze ideale starttijd 11.12 am, nog een klein uur voor het aan ons is.
Nog snel even de tussentijden noteren. 1e kontrole na 44 min, 2e na 38 min en de 3e na 20 min. Dan nog 20 min de tijd om de special te voltooien en we zijn op tijd terug voor de 2e ronde.
Nu maar wachten, en het begin van het parcours eens goed bekijken.
Het had naar het schijnt de hele nacht geregend dus je kan je wel voorstellen hoe het parcours erbij ligt.
-11.05-
We gaan de motors ophalen in het parc ferme, nog een paar minuten en we kunnen van start.
-11.12
Aan de startlijn, kaart laten punten, motor starten en we zijn weg.
We beginnen aan een stuk wei dat eigenlijk die naam niet meer waardig is. Dit stuk is herschapen in een strook modder van een goede km lang.
Schuivend en vloekend baggeren we erdoor.
Even verderop duiken we het bos in. Hier gaat het beter rijden zijn.....
Na enkele honderden meters komen we de eerste rijders tegen die hun tanden aan het stukbijten zijn om hun motor terug uit het spoor te krijgen waar ze zijn vastgereden.Wie staat daartussen? Inderdaad m'n maat Wim. Pech net het verkeerde spoor gekozen. Ik kan nog net wisselen van spoor en rij ze probleemloos voorbij. Dat gaat goed. Maar wanneer wil die modder nu eens stoppen. M'n benen beginnen al een beetje als lood te wegen.
Ik moet precies toch nog iets meer aan m'n konditie werken.
Allez het bos uit, en de zandwegen op. Even tot rust komen op een gemakkelijk te rijden stuk. Snel wat drinken van m'n camelback. Dat doet deugd. De 1ste tijdscontrole. Godver 2min te laat. De modder heeft z'n tol geeist.
Snel kaart laten punten en terug op weg. Nu beginnen de hellingen en afdalingen te komen. Maar alles gaat goed. We denderen naar boven en komen op sommige stukken bijna in vrije val naar beneden. Zo steil zijn er stukken bij. Maar alles nog goed te doen.
Terug een zandweg, terug even tijd om te bekomen van de gedane inspanningen. En dan gebeurd het, de weg is toch gladder dan verwacht.
Voorwiel schuift weg. Geen tijd meer om te korrigeren. Hier gaan we een gang voorover af de motor. Enkele buitelingen en tot stilstand tegen een boom. Godver $#*^mme terug recht. Motor recht en maken dat we weg zijn, de tijd loopt.
Evaluatie onderweg van de geleden schade, stuur krom (geen reserve bij) en om rechtdoor te rijden moet ik ongeveer een 30 graden naar links sturen. Knap lastig in de sporen, maar het gaat. Ik denk dat m'n seizoensopening hier al ver gedaan is.
Mijn ribben en pols beginnen aardig pijn te doen.
Toch zetten we door.
2e tijdskontrole. We zijn te vroeg. Even wachten tot mijn starttijd er is. Wie komt er onder de modder en hijgend aangereden. Inderdaad Wim, die is ook nog steeds in de running. Mijn vertrektijd is er weer. Nog een goede 40 minuten en we zijn terug aan de start/finish.
In het derde gedeelte geen problemen te melden. Buiten een kleine helling van pakweg 2 meter die bezaaid ligt met stenen waar je gemakkelijk op zou kunnen schaatsen. menig rijder bijt ook hier zijn tanden kapot. Maar uiteindelijk na ettelijke valpartijen komen we er door.
We komen aan aan de laatste tijdskontrole en het begin van de special.....
Een special is het zeker. Een wei onder een schuine hoek die niets meer weg heeft van een vlakte waar de koeien op grazen. Het is een grote brij modder waar we moeten zien door te geraken. gee grip op het achterwiel. Geen grip op het voorwiel omdat de banden blijven volzitten.
Het is hier meer schaatsen dan rijden dat ik doe. Wat word je moe van door die blubber te schuiven en je evenwicht te houden. Ik zie de finish in de verte. Nog even doorzetten en we zijn aan het werkpark. Komaan je kan het. Nog heel even. Totaal leeg gereden kom ik aan. M'n maat die een paar honderd meter voor was staat me op te wachten. Mijn ribben doen zo'n pijn. Maar alleen als ik lach. Even goed de motors nakijken. En het is duidelijk. Nog een ronde met een verbogen stuur zie ik niet meer
zitten. En wijselijk, maar met spijt besluit ik het voor bekeken te houden.
Spijtig maar het is zo.
Dit is het verslag van de enduro van Warnant zoals ik die beleefd heb.
Tot in Orp le Grand
Wekkertje loopt af, vol goede moed uit bed.
Vandaag is de seizoens opening van het BK enduro 2003.
Op het programma de enduro van Warnant.
Fluitend een douche genomen, wetende dat mijn motor in optimale conditie verkeerd en staat te popelen om van start te gaan.
Dan de wagen in, en op weg naar Hoboken waar ik afgesproken heb met mijn vaste endurocompagnon Wim.
De motors staan al geladen voor de deur, dus dat is dik in orde.
En op weg naar Warnant.
-2uur later-
Toegekomen in Warnant.
Er blijkt op deze opener serieus wat volk te zijn afgekomen.
Snel het papier gaan halen voor de technische keuring.
En dan aanschuiven in de rij, en die was lang zenne.
Zo eindelijk is het aan ons. Keuring van helm, verlichting, stoplicht, banden en geluid en we krijgen het felbegeerde stickertje op helm en motorkader geplakt.
Motors geparkeerd in het parc ferme en terug naar binnen om de rest van de inschrijving te voltooien.
Onze ideale starttijd 11.12 am, nog een klein uur voor het aan ons is.
Nog snel even de tussentijden noteren. 1e kontrole na 44 min, 2e na 38 min en de 3e na 20 min. Dan nog 20 min de tijd om de special te voltooien en we zijn op tijd terug voor de 2e ronde.
Nu maar wachten, en het begin van het parcours eens goed bekijken.
Het had naar het schijnt de hele nacht geregend dus je kan je wel voorstellen hoe het parcours erbij ligt.
-11.05-
We gaan de motors ophalen in het parc ferme, nog een paar minuten en we kunnen van start.
-11.12
Aan de startlijn, kaart laten punten, motor starten en we zijn weg.
We beginnen aan een stuk wei dat eigenlijk die naam niet meer waardig is. Dit stuk is herschapen in een strook modder van een goede km lang.
Schuivend en vloekend baggeren we erdoor.
Even verderop duiken we het bos in. Hier gaat het beter rijden zijn.....
Na enkele honderden meters komen we de eerste rijders tegen die hun tanden aan het stukbijten zijn om hun motor terug uit het spoor te krijgen waar ze zijn vastgereden.Wie staat daartussen? Inderdaad m'n maat Wim. Pech net het verkeerde spoor gekozen. Ik kan nog net wisselen van spoor en rij ze probleemloos voorbij. Dat gaat goed. Maar wanneer wil die modder nu eens stoppen. M'n benen beginnen al een beetje als lood te wegen.
Ik moet precies toch nog iets meer aan m'n konditie werken.
Allez het bos uit, en de zandwegen op. Even tot rust komen op een gemakkelijk te rijden stuk. Snel wat drinken van m'n camelback. Dat doet deugd. De 1ste tijdscontrole. Godver 2min te laat. De modder heeft z'n tol geeist.
Snel kaart laten punten en terug op weg. Nu beginnen de hellingen en afdalingen te komen. Maar alles gaat goed. We denderen naar boven en komen op sommige stukken bijna in vrije val naar beneden. Zo steil zijn er stukken bij. Maar alles nog goed te doen.
Terug een zandweg, terug even tijd om te bekomen van de gedane inspanningen. En dan gebeurd het, de weg is toch gladder dan verwacht.
Voorwiel schuift weg. Geen tijd meer om te korrigeren. Hier gaan we een gang voorover af de motor. Enkele buitelingen en tot stilstand tegen een boom. Godver $#*^mme terug recht. Motor recht en maken dat we weg zijn, de tijd loopt.
Evaluatie onderweg van de geleden schade, stuur krom (geen reserve bij) en om rechtdoor te rijden moet ik ongeveer een 30 graden naar links sturen. Knap lastig in de sporen, maar het gaat. Ik denk dat m'n seizoensopening hier al ver gedaan is.
Mijn ribben en pols beginnen aardig pijn te doen.
Toch zetten we door.
2e tijdskontrole. We zijn te vroeg. Even wachten tot mijn starttijd er is. Wie komt er onder de modder en hijgend aangereden. Inderdaad Wim, die is ook nog steeds in de running. Mijn vertrektijd is er weer. Nog een goede 40 minuten en we zijn terug aan de start/finish.
In het derde gedeelte geen problemen te melden. Buiten een kleine helling van pakweg 2 meter die bezaaid ligt met stenen waar je gemakkelijk op zou kunnen schaatsen. menig rijder bijt ook hier zijn tanden kapot. Maar uiteindelijk na ettelijke valpartijen komen we er door.
We komen aan aan de laatste tijdskontrole en het begin van de special.....
Een special is het zeker. Een wei onder een schuine hoek die niets meer weg heeft van een vlakte waar de koeien op grazen. Het is een grote brij modder waar we moeten zien door te geraken. gee grip op het achterwiel. Geen grip op het voorwiel omdat de banden blijven volzitten.
Het is hier meer schaatsen dan rijden dat ik doe. Wat word je moe van door die blubber te schuiven en je evenwicht te houden. Ik zie de finish in de verte. Nog even doorzetten en we zijn aan het werkpark. Komaan je kan het. Nog heel even. Totaal leeg gereden kom ik aan. M'n maat die een paar honderd meter voor was staat me op te wachten. Mijn ribben doen zo'n pijn. Maar alleen als ik lach. Even goed de motors nakijken. En het is duidelijk. Nog een ronde met een verbogen stuur zie ik niet meer
zitten. En wijselijk, maar met spijt besluit ik het voor bekeken te houden.
Spijtig maar het is zo.
Dit is het verslag van de enduro van Warnant zoals ik die beleefd heb.
Tot in Orp le Grand