Pagina 1 van 2
Honda cr250 slecht in lage toeren (2T)
Geplaatst: zo feb 25, 2007 12:51
door gilbert100
Hoi,
Mijn Honda cr250 uit 1996 draait slecht op lage toeren, halve gas of volle gas geen problemen met de motor.
Zelf dacht ik aan een te rijk mengsel want de bougie ziet een beetje te donker ( niet echt zwart maar ook niet de goede bruine kleur ) en de uitlaat is vettig. Als de motor even stationair draait en je wil dan een beetje gas geven dan hapert hij, het lijkt alsof hij dan te veel benzine krijgt/heeft.
Ik denk dus een te grote stationair sproeier, maar andere mensen zeggen dan weer da ik best eerst de naald wat moet laten zakken. de naald staat nu in de 3e de groef en zou dan naar de 2e groef vanaf boven moeten.
Wat kan ik volgens jullie het beste doen?
Alvast bedant voor de tips!
Geplaatst: zo feb 25, 2007 13:25
door huskie
Gilbert, hoe lang heb je de motor al, en hoe lang heeft hij dit probleem?
Btw, zou inderdaad een luchtschroef probleempje kunnen zijn, of had je hier al aan gedraait?!
Geplaatst: zo feb 25, 2007 13:47
door Rudy
Luchtschroef regelt voornamelijk het volgas deel, dus dat helpt niet veel. Naald laten zakken is het beste om mee te beginnen lijkt me, je moet wel zeker weten dat de bougie etc goed zijn. Anders blijf je aan de gang.
Geplaatst: zo feb 25, 2007 15:12
door gilbert100
ik heb deze motor nu ongeveer 6 maand. het probleem was er toen ook al maar nog niet zo erg. ik dacht ook eerst een slechte/verkeerde bougie maar dat is het niet. ik heb het opgezocht en het is de juiste bougie voor die motor. luchtschroef staat anderhalve toer open. als ik de naald laat zakken, is er dan geen risico voor te weinig smering, of speelt dit geen rol?
Geplaatst: zo feb 25, 2007 15:31
door Rudy
De hoeveelheid brandstof wordt minder bij weinig gas, dus heb je minder smering. Als hij beter gaat lopen is het zeker geen probleem.
Als het erger wordt dan duidt het eerder op slijtage, bougie al eens vervangen?
Geplaatst: zo feb 25, 2007 16:03
door gilbert100
Ik zal voor de zekerheid toch nog eens een nieuwe bougie plaatsen voor ik aan de naald iets verander. Om het risico voor te weinig smering te vermijden, kan ik niet beter een kleinere sproeier plaatsen en de naald in de huidige positie laten staan? Kan het ook zijn dat de naald versleten is, en hoe zie je dat dan?
Geplaatst: zo feb 25, 2007 18:21
door Fr@venture
Waarom raadpleeg je niet even je manual?
In de standaard Honda manual staat precies wat de juiste afstelling moet zijn.
Mijn ervaring is dat deze afstel adviesen gewoon kloppen.
Mocht je die manual niet hebben, even bij je dealer vragen.
Volgens mij zijn er ook CD's in omloop
Voorbeeld:
Bij 3 tot 15 graden (zoals nu) en op ziniveau
Hoofdsproeier: 178
Naaldclipje: 3e van boven
Stationair sproeier: 55
Luchtschroefje: 1 3/4 open
Uiteraard bij goede brandstof met juste mengverhouding, schoon luchtfilter, goede bougies etc.
Mocht je brandstof tanken bij de zgn "witte pomp" (merkloos) dan zou ik dat ook 's een keertje niet doen. Daar heb ik ook slechte ervaringen mee.
Succes,
Fr@venture
Geplaatst: zo feb 25, 2007 20:46
door huskie
Rudy schreef:Luchtschroef regelt voornamelijk het volgas deel
Welke carburateur is dat, Rudy?
Bij de "mijne" regelt ie bezine/lucht sterkte, bij stationair.
Geplaatst: zo feb 25, 2007 22:23
door gilbert100
Fr@venture schreef:Waarom raadpleeg je niet even je manual?
In de standaard Honda manual staat precies wat de juiste afstelling moet zijn.
Mijn ervaring is dat deze afstel adviesen gewoon kloppen.
Mocht je die manual niet hebben, even bij je dealer vragen.
Volgens mij zijn er ook CD's in omloop
Voorbeeld:
Bij 3 tot 15 graden (zoals nu) en op ziniveau
Hoofdsproeier: 178
Naaldclipje: 3e van boven
Stationair sproeier: 55
Luchtschroefje: 1 3/4 open
Uiteraard bij goede brandstof met juste mengverhouding, schoon luchtfilter, goede bougies etc.
Mocht je brandstof tanken bij de zgn "witte pomp" (merkloos) dan zou ik dat ook 's een keertje niet doen. Daar heb ik ook slechte ervaringen mee.
Succes,
Fr@venture
Volgens de dealer zijn deze afstellingen in de boek voor een standard machine.
Mijn motor heeft een bewerkte cilinder en een hgs uitlaat, dus andere afstellingen denk ik.
In de manual van honda staat als mengverhouding 1/20.
In de Haynes manual staat dan weer 1/32. Staat het dan niet te vet?
En de dealer beweert dat 1/40 goed is....
Ik meng 1/40, met mijn vorige moto mengde ik ook zo en nooit problemen gehad. Vrienden die nog 2T rijden mengen ook 1/40. Benzine haal ik bij Esso en ik gebruik 2T mengolie van Valvoline.
Wel stond de luchtschroef maar 1 toer open terwijl ik dacht dat het 1 1/2 was. heb ik dus maar aangepast, misschien loop hij zo wel beter...
Geplaatst: zo feb 25, 2007 23:32
door Fr@venture
Hallo Gilbert,
Die HGS uitlaat heb ik ook, die bewerkte cylinder niet.
Een vriend van me heeft wel een bewerkte cylinder (maar in een vergelijk tussen die van hem en mij konden we geen verschil ontdekken).
We rijden alletwee volgens het boekje.
Alleen die mengverhouding..... die is een beetje vreemd van Honda.
Wij rijden ook altijd 1:40. Zoals volgens mij iedereen.
Ik zie nog wel wat in die opmerking van Zot.
Honda heeft wel vaker van die rare dingen (denk maar aan die waterpomp die niet tegen water kan enzo).
Succes,
Fr@venture
Geplaatst: ma feb 26, 2007 10:35
door speedphreax
huskie schreef:Rudy schreef:Luchtschroef regelt voornamelijk het volgas deel
Welke carburateur is dat, Rudy?
Bij de "mijne" regelt ie bezine/lucht sterkte, bij stationair.
Volgens mij is dat bij geen enkele carburateur zo. Er is hooguit een verschil dat in- of uitdraaien andersdom werkt maar je verstelt daarmee altijd je stationair mengsel tot ongeveer 1/8 gas.
Geplaatst: wo feb 28, 2007 22:56
door gassen
gilbert100 schreef:Ik zal voor de zekerheid toch nog eens een nieuwe bougie plaatsen voor ik aan de naald iets verander. Om het risico voor te weinig smering te vermijden, kan ik niet beter een kleinere sproeier plaatsen en de naald in de huidige positie laten staan? Kan het ook zijn dat de naald versleten is, en hoe zie je dat dan?
Staat je vlotterniveau ook goed of loopt je carb niet over? Maw moet je je benzinekraan altijd dichtzetten na de rit omdat er altijd benzine lekt?
1 maat kleinere sproeier geeft "groter risico" dan naald 1 standje lager.
Naald moet je eigenlijk meten en vergelijken met nieuwe , soms , maar dan moet het erg versleten zijn, zie je dat de naald niet meer egaal conisch verloopt, maar zitten er "dunnere gedeeltes" in.
Naaldgeleider (in de carb , boven de hoofdsproeier) kanook nog uitgesleten zijn. Dit kun je "redelijk" goed zien of laat er voorzichtig de achterkant van een NIEUW boorje van de juiste maat (bv2.8mm) in GLIJDEN en houdt deze dan tegen het licht om de onrondheid te "observeren".
In jouw geval zou een kleinere stationaire ook al wel kunnen, zeker omdat deze volgas wel goed loopt maar van onderuit niet wil.
iig,
Suk6
Geplaatst: wo feb 28, 2007 23:20
door JoeBaR
gaat je powervalve wel goed en bij juiste timing open ?
Geplaatst: do mar 01, 2007 17:38
door gilbert100
Hoi, even een update. Vanmiddag even gaan rijden om te testen, luchtschroef verder open gedraaid naar 1 3/4 open. Dit gaf bij warme motor wel een beter gevoel dan voorheen, pakte beter op maar nog niet zoals het hoort. Bij koude motor had ik het gevoel dat er geen verbetering was. Ondertussen was er ook een nieuwe bougie geplaatst.
Nu begin ik te denken dat ik beter eerst de carbu proper maak, misschien zit er wel vuil in... Verder kon ik niet veel testen wat plotseling stonden de groene jongen van "bosbeheer" bij me...
Gelukkig bleef het bij een waarschuwing....
Nog iemand tips waar ik zeker naar moet kijken bij het reinigen van de carbu?
@ Fr@venture; Rij jij ook met een cr250 uit 96, en met de carbu afstelling zoals je eerder hebt gemeld? Wat de cilinder betreft weet ik ook niet af hij daadwerkelijk bewerkt is, volgens de vorige eigenaar wel, en er staat Riwa in gegraveerd.(volgens de vorige eigenaar het bedrijf dat de cilinder zou bewerkt hebben)
@ Gassen: Vlotterniveau is denk ik goed, hij lekt niet als ik de benzinekraan open laat, ik heb er vandaag speciaal op gelet!
@ JoeBar : Hoe kan ik de powervalve kontroleren of hij wel goed werkt?
Geplaatst: vr mar 02, 2007 23:20
door Fr@venture
gilbert100 schreef:
@ Fr@venture; Rij jij ook met een cr250 uit 96, en met de carbu afstelling zoals je eerder hebt gemeld? Wat de cilinder betreft weet ik ook niet af hij daadwerkelijk bewerkt is, volgens de vorige eigenaar wel, en er staat Riwa in gegraveerd.(volgens de vorige eigenaar het bedrijf dat de cilinder zou bewerkt hebben)
Ik rij met een CR250 uit '94.
Bij mij is de bezetting voor enduro gebruik.
Hoofdsproeier: 185 (rijker dus!).
Gasnaald: 1368 MS Clipje is 3e van boven.
Stationair sproeier: 55
Luchtschroef: 1 3/4 open varieer tussen 1 1/2 en 2
Bougie: BR8EG of BR8ES
Geplaatst: za mar 03, 2007 20:03
door gilbert100
Net even de carburator proper gemaakt en de afstelling bekeken.
Geen wonder dat hij slecht loopt... ( denk toch dat het aan de afstelling ligt
)
Stationair sproeier 60
Hoofdsproeier 190
Naald 3e clip van boven
Zijn die sproeiers zo groot omdat het dan toch een bewerkte cilinder zou kunnen zijn of mag ik gewoon een kleinere stationaire sproeier monteren?
En hoe krijg je die sproeier eruit? Het is een ronde sproeier en ik krijg hem met de hand niet los, mag ik gewoon een tang ofzo gebruiken of beschadig ik de zaak dan?
Geplaatst: za mar 03, 2007 21:38
door huskie
Misschien dat een keihin kenner hier antwoord op kan geven, want het verhaal wordt voor mij wat vreemd?! Sproeiers die er met een tang uit moet draaien??
Geplaatst: za mar 03, 2007 22:10
door gilbert100
tja, normaal zit er volgens mij een gleufje in ( voor de schroevendraaier ) of het is een 6 kants kopje voor een sleutel of dopje. Toch?
Alleen is deze sproeier rond en zit er geen gleufje oid in. Vandaar mijn vraag, Hoe moet dat ding eruit zonder te beschadigen
Geplaatst: zo mar 04, 2007 11:41
door gilbert100
gilbert100 schreef:tja, normaal zit er volgens mij een gleufje in ( voor de schroevendraaier ) of het is een 6 kants kopje voor een sleutel of dopje. Toch?
Alleen is deze sproeier rond en zit er geen gleufje oid in. Vandaar mijn vraag, Hoe moet dat ding eruit zonder te beschadigen
Effe een korte update, de stationaire sproeier zit onder dat kapje een beetje verborgen, had ik gisteren dus niet gezien...
Dus Husky, logisch dat je het vreemd vond klinken...
Geplaatst: za mar 10, 2007 22:07
door gilbert100
nog een update. vandaag een kleinere stationaire sproeier geplaatst (57 ipv 60) en een andere hoofd sproeier ( 185 ipv 190 ). Carburator ook helemaal proper gemaakt en reed valves gekontroleerd. Die zien er goed uit, geen scheurtjes- barstjes ofzo. Volgende week nieuwe ketting en tandwielen halen en dan weer eens rijden
.
Ben benieuwd hoe hij met deze sproeiers gaat....
Welke tandwielverhouding is het beste voor deze motor? nu ligt er 14/51 op. Ik wil hem soepel in lagere versnellingen, topsnelheid is niet het belangrijkste...
Geplaatst: za mar 10, 2007 23:35
door adje
gilbert100 schreef:nog een update. vandaag een kleinere stationaire sproeier geplaatst (57 ipv 60)
Een stationaire sproeier van 57 voor een keihin carb ??
Waar haal je die nu weer vandaan ??
Voor zover ik weet bestaat deze maat niet.
Het is 50-52-55-58-60-62-65-68-70 enz.enz.
Geplaatst: zo mar 11, 2007 11:14
door gilbert100
Adje, je merkt ook elk foutje op hé
.
Maar idd, het is een 58 en geen 57. Sorry voor de typ fout...
Dit is wel een goed forum voor een leek zoals ik, veel mensen met goede kennis hier!!!
Geplaatst: zo mar 11, 2007 11:19
door Bianca
kan ik hier ook even een vraagje plaatsen?
Ik heb ook een cr 250 uit 93. Pas een maand en ik rij ook pas een maand dus mijn verstand hiervan is niet veel. Nu was ik in het veld en hij bleef gewoon toere maake. Hij bleef hangen dus
Dus ik denk ik ga naar huis want ik vind dit maar niets. Toen was het opeens blub blub blud viel hij uit. Daarna weer aan de praat gekregen en met de choke open naar huis gereden. Wat kan dat zijn want ik snap er niets van
Geplaatst: zo mar 11, 2007 11:41
door gilbert100
Bianca schreef:kan ik hier ook even een vraagje plaatsen?
Ik heb ook een cr 250 uit 93. Pas een maand en ik rij ook pas een maand dus mijn verstand hiervan is niet veel. Nu was ik in het veld en hij bleef gewoon toere maake. Hij bleef hangen dus
Dus ik denk ik ga naar huis want ik vind dit maar niets. Toen was het opeens blub blub blud viel hij uit. Daarna weer aan de praat gekregen en met de choke open naar huis gereden. Wat kan dat zijn want ik snap er niets van
Misschien beter een nieuw topic openen? Dit omdat het om 2 Honda's cr250 gaat en zo geen verwarring te brengen..
Geplaatst: do mar 15, 2007 21:59
door gilbert100
hoi, de carbu lijkt nu in orde maar nu volgt een ander probleem. Ik wil de oliekeerringen van de krukas vervangen omdat ze lekken. nu is het alleen aan de ontstekingszijde maar als je dan toch bezig bent kan ik beter beide kanten vervangen...
Hoe ga ik het best te werk, ik moet het vliegwiel afdoen maar hoe blokeer ik dat om die schroef los te krijgen? Is het linkse of rechtse draad. Ik heb perslucht maar geen persluchtsleutel...
Zijn er nog andere dingen waar ik naar/bij moet uitkijken?