Pagina 1 van 2

Vervangen (voor)tandwiel / ketting

Geplaatst: ma feb 19, 2007 08:45
door Dion
Rij nu circa 1.5 jaar met een set (voor- en achtertandwiel en ketting) en heb tussendoor 1 keer mijn voortandwiel vervangen.

Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.

Dan kan ik het spulletje weer op en top maken voor de rit in De Wijk!!

Groet

Re: Vervangen (voor)tandwiel / ketting

Geplaatst: ma feb 19, 2007 18:00
door adje
Dion schreef:Rij nu circa 1.5 jaar met een set (voor- en achtertandwiel en ketting) en heb tussendoor 1 keer mijn voortandwiel vervangen.
:shock: dan rij je niet veel zeker ?
Ik doe maar een maand of 3 met een set ketting en tandwielen :?

Geplaatst: ma feb 19, 2007 19:17
door Dion
Ongeveer eens per twee weken buiten het off-road seizoem om...dus valt toch wel mee. Maak wel mijn ketting en tandwielen er goed schoon nadat ik gereden heb, dus goeie tip voor je...schoonmaken die handel en je houdt de euries in de zak

Geplaatst: ma feb 19, 2007 19:45
door adje
Niet als je zoals ik 2x per week rijdt in diep zand en modder :wink:

Geplaatst: ma feb 19, 2007 20:24
door KUIP
Net voordat de tanden van je achtertandwiel afbreken de zooi vervangen

Geplaatst: ma feb 19, 2007 20:51
door Dion
KUIP schreef:Net voordat de tanden van je achtertandwiel afbreken de zooi vervangen
Heeft er iemand ook nog NUTTIGE tips???

Geplaatst: ma feb 19, 2007 21:05
door Rolando
Ik vond het wel een nuttige tip. Man met ervaring (denk ik).

Re: Vervangen (voor)tandwiel / ketting

Geplaatst: ma feb 19, 2007 21:29
door schildertje
Dion schreef:Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.

Dan kan ik het spulletje weer op en top maken voor de rit in De Wijk!!

Groet
:D Ja dat is normaal, voortandwiel gaat nou eenmaal vaker rond, en zit een beetje verstopt achter een "ophopingsvakje" waardoor hij in de prut blijft draaien. Zand is nou eenmaal hard :cry: .
De ketting krijgt op een gegeven moment ook (abnormale) zijdelingse speling. Ik denk dat gemiddeld op 2 voortandwielen en 1 achtertandwiel
de ketting ook vervangen moet worden.
Ff naar de algemene staat van de tandjes kijken :wink: Soms is het gewoon beter om alles tegelijk te vervangen.
:? Tja wat is wijsheid 8)

Re: Vervangen (voor)tandwiel / ketting

Geplaatst: ma feb 19, 2007 23:34
door gassen
schildertje schreef:
Dion schreef:Mijn vraag is of het "normaal" is dat je op 1 ketting/achtertandwiel 2 of 3 voortandwielen kunt slijten. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt zien dat de ketting "op" is en dus vervangen moet worden.

Dan kan ik het spulletje weer op en top maken voor de rit in De Wijk!!

Groet
:D Ja dat is normaal, voortandwiel gaat nou eenmaal vaker rond, en zit een beetje verstopt achter een "ophopingsvakje" waardoor hij in de prut blijft draaien. Zand is nou eenmaal hard :cry: .
De ketting krijgt op een gegeven moment ook (abnormale) zijdelingse speling. Ik denk dat gemiddeld op 2 voortandwielen en 1 achtertandwiel
de ketting ook vervangen moet worden.
Ff naar de algemene staat van de tandjes kijken :wink: Soms is het gewoon beter om alles tegelijk te vervangen.
:? Tja wat is wijsheid 8)
kan ik in meegaan

Geplaatst: di feb 20, 2007 08:24
door pHreaC
:arrow: Als je de ketting meet over 10 links en de lengte is gelijk aan 150mm, dan is de ketting versleten.

Geplaatst: wo feb 21, 2007 17:00
door Dion
pHreaC schreef::arrow: Als je de ketting meet over 10 links en de lengte is gelijk aan 150mm, dan is de ketting versleten.
THANKS!!
:P
Kijk mede noppenrijders, dit bedoel ik nou met nuttige tips

Groet

Geplaatst: wo feb 21, 2007 17:31
door Sjokske
KUIP schreef:Net voordat de tanden van je achtertandwiel afbreken de zooi vervangen
Ervaringsdeskundige zeker :idea:
Veel plezier in de groene sneeuw :twisted:

Geplaatst: zo feb 25, 2007 14:59
door V4-lover
voortandwiel draaide vandaag door.
1500 Km mee gereden.
Alle tanden weg.

Geplaatst: ma mar 05, 2007 21:56
door hornet911
Ikke nu ook 1500 km met 250 4T en tandjes vooraan zijn al allemaal versleten. Is dan ook aluminium....

Geplaatst: ma mar 05, 2007 22:05
door JoeBaR
aluminium voortandwiel???? :roll:

Geplaatst: di mar 06, 2007 09:28
door hornet911
:oops: Foutje, het is nog steeds staal, maar dan wel één of andere legering, waardoor het eruitziet als alu....

Geplaatst: di mar 06, 2007 17:51
door mmrizio
pHreaC schreef::arrow: Als je de ketting meet over 10 links en de lengte is gelijk aan 150mm, dan is de ketting versleten.
Maar dan wel onder spanning!

Als je een loshangende versleten ketting meet zal hij nauwelijks langer zijn dan een nieuwe. In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.

Geplaatst: di mar 06, 2007 23:16
door mark20v
mmrizio schreef: In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.
Bij mijn Husa is het 172 mm over 18 schakels, volgens mij dezelfde ketting.

Vervangen jullie de ketting ook volgens voorschrift of rijden jullie door?

Geplaatst: di mar 06, 2007 23:36
door mmrizio
mark20v schreef:
mmrizio schreef: In m'n KTM handboek is de richtlijn volgens mij 172 mm over 17 schakels. Te meten bij 10-15 kg opwaardse kracht op de bovenboog van de ketting.
Bij mijn Husa is het 172 mm over 18 schakels, volgens mij dezelfde ketting.

Vervangen jullie de ketting ook volgens voorschrift of rijden jullie door?
Dan is het handboek geschreven door dezelfde idioot als dat van mijn KTM. Lees maar eens goed, bekijk de plaatjes en zie dat het er geen 18 zijn, maar 17!!! En 17 is ook nog eens heel lastig te meten.

(of ligt het aan mij?)

Geplaatst: ma mar 12, 2007 20:48
door daan LC8
Dion schreef: dus goeie tip voor je...schoonmaken die handel en je houdt de euries in de zak
En Osco aanschaffen... www.osco.nl

Op m'n EXC gebruik ik het al 1 jaar, ketting smeren tijdens het rijden :wink:

Ook tijdens zware otr ritten, op verbindingsstukken op het asvalt even aan het stangetje trekken, en de ketting krijgt een shot olie van een paar cc.

Met al die blubber zie je er niet veel van, maar de ketting komt na het afspuiten weer blinkend tevoorschijn :D

Ik gebruik niet de originele (dure) olie, maar kettingzaagolie (5 euro de liter).

Reservoir heb ik een mooi plekje weten te geven, net boven de knie, onder hand bereik (zie foto's).

Ook met lange dagen op de motor (roadbookrit oid) kun je je kettingset zo goed in conditie houden :wink:

Geplaatst: ma mar 12, 2007 21:03
door daan LC8
Voor de drupplaar: m6 draad in geleider getapt, pilaartje er in, slangetje er op.

Geplaatst: ma mar 12, 2007 21:28
door mark20v
zier er netjes uit

Heb nu 12 uurtjes gereden met een regina (geen o-ring) en die is bijna gaar :shock: , nog een ritje en dan gaat ie eraf. En ik heb hem netjes schoon gehouden en gesmeerd na iedere rit....

Dat pompje lijkt me idd wel een goeie oplossing om de boel een beetje heel te houden 8)

Geplaatst: ma mar 12, 2007 21:28
door gilbert100
KNAP GEMAAKT.....

Geplaatst: ma mar 12, 2007 21:37
door daan LC8
De Osco kost je in aanschaf de prijs van 1 volledige kettingset,
maar het is hoogwaardig spul, gemaakt van rvs oid,
en kan zo overgebouwd worden op je volgende motor.

Een investering voor jaren dus :)

Geplaatst: zo mar 18, 2007 18:25
door hornet911
daan LC8 schreef:Voor de drupplaar: m6 draad in geleider getapt, pilaartje er in, slangetje er op.
en, ondervind je een langere levensduur?