Pagina 1 van 1

afstelling Veer

Geplaatst: ma jul 15, 2002 23:59
door BSX
hallo allemaal , ik heb een ouwe Husq 510 TE( tja heb niet meer geld, tijd,plek)
maar ik vind m'n demper nog al zacht. kan ik hier iets aan doen door de gasdruk te verhogen ? of moet ik een nieuwe veer?
Er zit een WP demper onder tot hoeveel druk mag ik maximaal gaan?

en is de olie makkelijk te verversen bij zo'n demper ?
ik pruts graag zelf , dus geen verhalen van breng hem weg ofzo.. :wink:

Geplaatst: di jul 16, 2002 00:17
door Zot
20 bar stikstof. Hebbie dat in huis of toch maar laten doen?

Ro, die weet waar zijn grenzen liggen.

Geplaatst: di jul 16, 2002 12:19
door Gast
ik doe het wel zelf maar niet thuis :D

Geplaatst: di jul 16, 2002 17:19
door Zot
Kun je dat voor mij ook doen gast?

Dan hoef ik bijna helemaal niets meer uit te besteden.

Ro, die zich afvraagt waar de gast werkt.

Geplaatst: di jul 16, 2002 20:27
door Jo VdB
@ BSX,

aan een voorvork kan je heel veel zelf doen (ook al omdat die niet onder druk staat zoals een achterdemper)
Daar kan je gerust experimenteren met meer/minder olie en/of andere veren.

Een achterdemper heeft echter (zoals Ro reeds zei), stikstof onder hoge druk. Je expansie-reservoir onbesuisd zelf openen kan leiden tot serieuze verwondingen.

Trouwens, een revisie van zo'n achterdemper kost niet ZO veel. En dan kan de demper er weer een poos tegen.

Ik weet een prachtig adres in de Belgische Kempen (bij een ex-fabrieksmonteur die schappelijke prijzen heeft en ook weet waarover hij spreekt), vlak nabij de nederlandse grens (niet zover van Tilburg verwijderd)

Heb je trouwens ook al eens gekeken of je genoeg veervoorspanning hebt, m.a.w. hoe ver zakt je machine in, onbelast / belast met jou erop

Veervoorspanning is snel te regelen, en geeft misschien ook het gewenst resultaat.

Zoekwoord voor uitleg (indien je echt een leek zou zijn) op een zoekmachine is "sag" (in het Engels)

Jo

Geplaatst: di jul 16, 2002 22:46
door ad
hallo jo

ik kom uit de buurt van tilburg , maar ik zou niet weten wie je bedoeld met die ex fabrieksmonteur die aan de vering kan werken.
wil je de naam en adres doorgeven a.u.b. dan kan ik eens informeren of hij voor mij ook het onderhoud ( op tijd verversen ) van de vering wil doen.

bij voorbaat dank,
ad

Geplaatst: di jul 16, 2002 22:49
door BSX
Nee uit elkaar halen zou ik niet doen inderdaad , maar moet er altijd de zelfde druk in zitten , of kan je daar ook mee expirimenteren.
M'n sag?? nog nooit gemeten eigenlijk hoeveel zou die moeten zijn ?tussen de 25 en 33%?

Geplaatst: wo jul 17, 2002 20:13
door Jo VdB
@ Ad,

bel Glenn Woodman
Moerenstraat 78 A
2370 Arendonk
+32 (0)14/67.19.84

Glenn is van origine Engelstalig, maar spreekt vrij vlot Nederlands.

Husqvarna, Husaberg en KTM hebben voor hem geen geheimen.
En voor verings-zaken is hij DE specialist !

@ BSX,

"sag" wordt gemeten in centimeters, niet in procenten.

Doe bij google eens een query met "sag motocross how to"

Dan vind je bv deze site http://www.motocross.com/garage/setracesag.html

Jo

Geplaatst: do jul 18, 2002 12:29
door BSX
Jo VdB schreef:@ Ad,

bel Glenn Woodman
Moerenstraat 78 A
2370 Arendonk
+32 (0)14/67.19.84


@ BSX,

"sag" wordt gemeten in centimeters, niet in procenten.


Jo
maar als je 20omm veerweg hebt dan moet je sag minder zijn dan bij 350mm lijkt mij ?
of heb ik dat mis?

Geplaatst: do jul 18, 2002 12:35
door BSX
ja gevonden 100mm :D

sorry ik kom uit de MTB DH wereld en daar meten we de sag aan de demper zelf en dat is 25-33% van de totale veerweg .
en ik meet dat met een ty rap om m'n demper :oops:

afstellen veerring

Geplaatst: wo jul 24, 2002 10:23
door Kees
BSX,

Kijk voor je rijhoogte afstelling op http://www.hzmotors.nl/home.html
Even klikken op afstellen rijhoogte en je weet alles.
Voor afstellen demping en dergelijke kun je kijken op de site van technoflex.

afstellen veerring

Geplaatst: wo jul 24, 2002 10:25
door Kees
klik bij hz éérst even op techtips

Geplaatst: vr jul 26, 2002 00:07
door BSX
ok , bedankt allemaal , maar m'n hoogte is goed
lekker logies wat er op die site van HZ staat
"als hij meer dan 25 zakt is je veer veel te hard, als hij minder dan 10mm zakt is je veer veel te zacht. :? :roll:

Geplaatst: vr jul 26, 2002 07:53
door Zot
en toch is dat logisch.

Ro, die nog niet wakker genoeg is om het uit te leggen.

veerafstelling

Geplaatst: za jul 27, 2002 17:05
door Kees
BSX,

Wat bij Hz staat klopt ,ik zal een poging doen om het wat te verduidelijken.
Is je veer te hard voor jouw gewicht dan moet je de veer heel weinig voorspanning geven om aan de juiste waarde te komen als je op de motor zit.
Doordat de veer dan zo weinig of geen voorspanning heeft zakt de motor onbelast te veel in.
Is je veer te licht moet je hem juist heel veel opspannen waardoor hij onbelast juist helemaal niet inzakt.
hopelijk is het verhaal nu wel duidelijk.

Geplaatst: wo jul 31, 2002 18:00
door BSX
ja het is wel duidelijk nu :D maar ik snap het nog niet helemaal
als de veer te licht is , en ik verhoog de veerspanning door de veer in te draaien zou er in principe niks aan de hoogte veranderen , want de max.
hoogte wordt bepaald door je demper aanslag(helemaal uitgeveert)
dan ga ik zitten en veert hij een bepaalde weg in (100mm ong.) dan klim ik er weer af en veert de motor terug ,maar dan zou de invering door het eigen gewicht van de motor toch nog steeds minder moeten zijn dan normaal omdat de veer strakker gespannen zit :?
ach het zal wel aan mij liggen

afstelling veer

Geplaatst: wo jul 31, 2002 22:34
door Kees
Bsx,
Het klop wat je schrijft,als je veer te licht is moet je hem ver opspannen om niet over die 10cm heen te gaan als je op de motor plaats neemt.
Maar omdat je zoveel voorspanning geeft zakt de motor dan onbelast helemaal niet meer in of veel te weinig,maar je moet een té lichte veer wel zo ver opspannen om niet over die 10 cm héén te gaan.

afstelling

Geplaatst: wo jul 31, 2002 22:37
door Kees
bsx,

Volgens mij maak je de fout om niet te meten met de motor op de midden bok(krat) , dus volledig onbelast en dan naar je belaste 10 cm toe