Pagina 1 van 1

Hoe zuiger vervangen van een Yamaha 125 (2000)

Geplaatst: do feb 27, 2003 20:14
door Tim
Hallo,
Ik ben nog maar een jaartje bezig met motorcrossen, en heb telkens als mijn zuiger er door zat (ongeveer 10uur) mijn motor naar de winkel gedaan om te repareren. Maar omdat dit behoorlijk behoorlijk prijzig is, zou ik graag mijn zuiger zelf repareren.
Wie zou mij enig advies kunnen geven (bijvoorbeeld wat moet er allemaal af voor ik aan de zuiger zit, hoe vervangen enz.)

Hopend op een reactie,
Tim.

Geplaatst: do feb 27, 2003 22:53
door huskie
mijn zuiger zelf repareren
Tim, je vervangt je zuiger :wink:

Maar denk je dat je het kunt, enne heb je een handleiding bij je yamaha?

Geplaatst: do feb 27, 2003 23:00
door Rudy
huskie schreef:
mijn zuiger zelf repareren
Tim, je vervangt je zuiger :wink:

Maar denk je dat je het kunt, enne heb je een handleiding bij je yamaha?
Idd zuigerveren vervangen heeft totaal geen zin.

zal anders morgen wel eens honda boekkie scannen (scheelt me zelf bult typ werk)

Geplaatst: ma mar 03, 2003 10:48
door Guillaume
Ok, ik zal weleens ff wat typen :)

Allereerst haal je de radiator kappen + tank eraf om er makkelijk bij te kunnen. Dan haal je je slangen los vanaf je cilinderkop en eventueel je waterpomp. Let wel op de koelvloeistof die eruit stroomt dus hou daarom een fles bij de hand waar je het in kunt laten gieten.

Draai daarna je cilinder kop los, en haal deze eraf. Daarna moet je de cilinder loshalen, en dus ook bijvoorbeeld de powervalve, afhankelijk van het soort motor. Dan schuif je de cilinder eraf, en kun je de krukas + zuiger zien zitten. Doe dan een doek in het gat van je carter zodat er geen troep en bijvoorbeeld ook geen circlips in kunnen vallen.
Dan peuter/beun je 1 cir clip ervan af en dan schuif je vanaf de andere kant je pistonpen eruit bijvoorbeeld met behulp van een schroevedraaier. Dan kun je je zuiger eraf pakken. Naaldlager kun je laten zitten, maar ook eventueel vervangen.

Daarna monteer je je zuiger erop (pijltje moet naar de uitlaapoort kant!), je schuift de pistonpen dus over je naaldlager op je drijfstang. Dan sluit je de pistonpen dus af met de circlips, deze moeten precies in de geultjes vallen. Dan doe je wat olie op de cilinderwand en schuif je de cilinder er overheen, en dan knijp je de zuigerveer in zodat ie daar niet achter blijft haken. Dan monteer je alles wat je hebt verwijderd, dus cilinderkop ed. Ook de slangen dus weer. Dan giet je koelvloeistof in je radiateur net zolang totdat ie vol is. Dan start je de crosser weer, en je laat 'm ff stationair lopen. Ondertussen giet je iedere keer wat koelvloeistof erbij net zoalng totdat het pijl op een vast punt blijft staan. Dan is ie dus ook weer ontlucht.

Daarna kun je echt gaan rijden, maar wel eerst goed 4 minuten warm draaien, maar dat weet je zelf vast ook wel. Veel succes, en neem je tijd om alles te bekijken, en leg alles goed schoon op volgorde neer.

Geplaatst: ma mar 03, 2003 15:01
door Rudy
ook jij hier :D

vergeten zooi te scannen maar hiermee zal het ook wel lukken

Geplaatst: ma mar 03, 2003 18:52
door Guillaume
Rudy schreef:ook jij hier :D
Thanx 2 U doed ;)

Geplaatst: di mar 04, 2003 23:39
door Gast
Dank u Guillaume voor de mooie, en bijzonder nuttige informatie, bedankt voor de moeite die je voor mij hebt willen doen om dit alles mooi op papier te zetten.

Bedankt, :!:

Geplaatst: wo mar 05, 2003 11:49
door Guillaume
Anonymous schreef:Dank u Guillaume voor de mooie, en bijzonder nuttige informatie, bedankt voor de moeite die je voor mij hebt willen doen om dit alles mooi op papier te zetten.

Bedankt, :!:
Any time :)