Hallo,
Ik ben nog maar een jaartje bezig met motorcrossen, en heb telkens als mijn zuiger er door zat (ongeveer 10uur) mijn motor naar de winkel gedaan om te repareren. Maar omdat dit behoorlijk behoorlijk prijzig is, zou ik graag mijn zuiger zelf repareren.
Wie zou mij enig advies kunnen geven (bijvoorbeeld wat moet er allemaal af voor ik aan de zuiger zit, hoe vervangen enz.)
Hopend op een reactie,
Tim.
Hoe zuiger vervangen van een Yamaha 125 (2000)
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Idd zuigerveren vervangen heeft totaal geen zin.huskie schreef:Tim, je vervangt je zuigermijn zuiger zelf repareren
Maar denk je dat je het kunt, enne heb je een handleiding bij je yamaha?
zal anders morgen wel eens honda boekkie scannen (scheelt me zelf bult typ werk)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ok, ik zal weleens ff wat typen
Allereerst haal je de radiator kappen + tank eraf om er makkelijk bij te kunnen. Dan haal je je slangen los vanaf je cilinderkop en eventueel je waterpomp. Let wel op de koelvloeistof die eruit stroomt dus hou daarom een fles bij de hand waar je het in kunt laten gieten.
Draai daarna je cilinder kop los, en haal deze eraf. Daarna moet je de cilinder loshalen, en dus ook bijvoorbeeld de powervalve, afhankelijk van het soort motor. Dan schuif je de cilinder eraf, en kun je de krukas + zuiger zien zitten. Doe dan een doek in het gat van je carter zodat er geen troep en bijvoorbeeld ook geen circlips in kunnen vallen.
Dan peuter/beun je 1 cir clip ervan af en dan schuif je vanaf de andere kant je pistonpen eruit bijvoorbeeld met behulp van een schroevedraaier. Dan kun je je zuiger eraf pakken. Naaldlager kun je laten zitten, maar ook eventueel vervangen.
Daarna monteer je je zuiger erop (pijltje moet naar de uitlaapoort kant!), je schuift de pistonpen dus over je naaldlager op je drijfstang. Dan sluit je de pistonpen dus af met de circlips, deze moeten precies in de geultjes vallen. Dan doe je wat olie op de cilinderwand en schuif je de cilinder er overheen, en dan knijp je de zuigerveer in zodat ie daar niet achter blijft haken. Dan monteer je alles wat je hebt verwijderd, dus cilinderkop ed. Ook de slangen dus weer. Dan giet je koelvloeistof in je radiateur net zolang totdat ie vol is. Dan start je de crosser weer, en je laat 'm ff stationair lopen. Ondertussen giet je iedere keer wat koelvloeistof erbij net zoalng totdat het pijl op een vast punt blijft staan. Dan is ie dus ook weer ontlucht.
Daarna kun je echt gaan rijden, maar wel eerst goed 4 minuten warm draaien, maar dat weet je zelf vast ook wel. Veel succes, en neem je tijd om alles te bekijken, en leg alles goed schoon op volgorde neer.
Allereerst haal je de radiator kappen + tank eraf om er makkelijk bij te kunnen. Dan haal je je slangen los vanaf je cilinderkop en eventueel je waterpomp. Let wel op de koelvloeistof die eruit stroomt dus hou daarom een fles bij de hand waar je het in kunt laten gieten.
Draai daarna je cilinder kop los, en haal deze eraf. Daarna moet je de cilinder loshalen, en dus ook bijvoorbeeld de powervalve, afhankelijk van het soort motor. Dan schuif je de cilinder eraf, en kun je de krukas + zuiger zien zitten. Doe dan een doek in het gat van je carter zodat er geen troep en bijvoorbeeld ook geen circlips in kunnen vallen.
Dan peuter/beun je 1 cir clip ervan af en dan schuif je vanaf de andere kant je pistonpen eruit bijvoorbeeld met behulp van een schroevedraaier. Dan kun je je zuiger eraf pakken. Naaldlager kun je laten zitten, maar ook eventueel vervangen.
Daarna monteer je je zuiger erop (pijltje moet naar de uitlaapoort kant!), je schuift de pistonpen dus over je naaldlager op je drijfstang. Dan sluit je de pistonpen dus af met de circlips, deze moeten precies in de geultjes vallen. Dan doe je wat olie op de cilinderwand en schuif je de cilinder er overheen, en dan knijp je de zuigerveer in zodat ie daar niet achter blijft haken. Dan monteer je alles wat je hebt verwijderd, dus cilinderkop ed. Ook de slangen dus weer. Dan giet je koelvloeistof in je radiateur net zolang totdat ie vol is. Dan start je de crosser weer, en je laat 'm ff stationair lopen. Ondertussen giet je iedere keer wat koelvloeistof erbij net zoalng totdat het pijl op een vast punt blijft staan. Dan is ie dus ook weer ontlucht.
Daarna kun je echt gaan rijden, maar wel eerst goed 4 minuten warm draaien, maar dat weet je zelf vast ook wel. Veel succes, en neem je tijd om alles te bekijken, en leg alles goed schoon op volgorde neer.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
ook jij hier
vergeten zooi te scannen maar hiermee zal het ook wel lukken
vergeten zooi te scannen maar hiermee zal het ook wel lukken
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Dank u Guillaume voor de mooie, en bijzonder nuttige informatie, bedankt voor de moeite die je voor mij hebt willen doen om dit alles mooi op papier te zetten.
Bedankt,
Bedankt,
Any timeAnonymous schreef:Dank u Guillaume voor de mooie, en bijzonder nuttige informatie, bedankt voor de moeite die je voor mij hebt willen doen om dit alles mooi op papier te zetten.
Bedankt,
Suzuki RM 250 2002 Mickael Pichon