Pagina 1 van 1
motorblok fabriek KTM
Geplaatst: vr jan 12, 2007 08:28
door Sanne
Weet iemand wat voor een motorblok Frans V en de andere fabriekrijders mee rijden.
Aantal cil.
cilinderhoek t.o.v. elkaar
aantal caberateur.
etc.
Re: motorblok fabriek KTM
Geplaatst: vr jan 12, 2007 09:03
door speedphreax
1
0 graden
1

Geplaatst: vr jan 12, 2007 09:42
door Sanne
Maar waarom dan 2 dempers?
Geplaatst: vr jan 12, 2007 10:00
door Max_Kool
Twee uitlaatpoorten?
(dat heeft een "gewone" LC4 ook)
Geplaatst: vr jan 12, 2007 10:12
door Sanne
Zoveel begrijp ik zelfs.
Ik zal de vraag anders stellen: Wat is de toegevoegde waarde van 2 dempers i.p.v. één?
Wanneer je er één demper van maakt heb je de helft zoveel gewicht

Geplaatst: vr jan 12, 2007 10:16
door Max_Kool
Ik vermoed (maar ik ben een leek) meer topvermogen, en misschien twee kleinere dempers (hoewel?) ipv. een grote. Dus links en recht makkelijker te positioneren naast/onder de zijtanks?
Geplaatst: vr jan 12, 2007 10:52
door mark20v
Misschien de volgende suggesties:
Betere gewichtsverdeling(L+R)
Meer koeling(door meer opp. aan de uitlaat)
Meer PK doordat de vlamfronten appart naar buiten kunnen en elkaar niet gezamelijk treffen in dezelfde demper.
Betrouwbaarder, spreiding van risico.
Of ga ik nu te ver?

Geplaatst: vr jan 12, 2007 11:37
door pHreaC
Ik denk eerder dat het te maken heeft met een zo goed mogelijke doorstroom en zo weinig mogelijk geluid.
Geplaatst: vr jan 12, 2007 17:10
door Rudy
Idd dat is de reden pHreaC, je hebt om een stille uitlaat te maken redelijk veel inhoud nodig in de demper. Met een demper wordt die nogal groot.
mark20v schreef:Misschien de volgende suggesties:
Betere gewichtsverdeling(L+R)
Meer koeling(door meer opp. aan de uitlaat)
Meer PK doordat de vlamfronten appart naar buiten kunnen en elkaar niet gezamelijk treffen in dezelfde demper.
Betrouwbaarder, spreiding van risico.
Of ga ik nu te ver?

2 dempers is meer risico, 2 keer zoveel kans dat er een stuk gaat. Met een demper/uitlaat stuk kun je al niet meer normaal rijden.
Je gaat er niet vanuit dat je buiten de cilinder een vlamfront hebt. Verbranding is namelijk vrijwel afgelopen. Uitlaten worden vaak juist verbonden met elkaar om vermogenswinst te halen.
http://img.timeinc.net/mx/content/image ... R-twBG.jpg
Geplaatst: vr jan 12, 2007 22:43
door Zot
Hmmm, die dingen zijn vrijwel ongedempt. Heb je in de woestijn ook niet nodig.
Geplaatst: za jan 13, 2007 08:38
door speedphreax
Zot schreef:Hmmm, die dingen zijn vrijwel ongedempt. Heb je in de woestijn ook niet nodig.
Voor de woestijn niet maar voor je eigen concentratie wel als je er zo lang per dag op moet zitten.
Jaren geleden bij het Supermotarden reed Rudi Versteeg al met zo'n dubbel Akrapovic systeem op zijn 660 Factory Replica en daarbij viel me altijd op hoe anders zo'n ding klonk. Niet perse stiller maar wel veel zwaarder en doffer. Een stuk minder irritant als de rest na een dagje langs de lijn staan. Ik denk dat het beter flowed dan een enkel systeem en dat het extra gewicht op de koop toe wordt genomen. Het geluid zal wel een leuke bijkomstigheid zijn.
Geplaatst: za jan 13, 2007 11:30
door Rudy
Zot schreef:Hmmm, die dingen zijn vrijwel ongedempt. Heb je in de woestijn ook niet nodig.
Aangezien ze ook over de openbare weg rijden neem ik aan dat ze wel aan bepaalde eisen moeten voldoen.
Geplaatst: za jan 13, 2007 13:50
door TTT
Rudy schreef:Zot schreef:Hmmm, die dingen zijn vrijwel ongedempt. Heb je in de woestijn ook niet nodig.
Aangezien ze ook over de openbare weg rijden neem ik aan dat ze wel aan bepaalde eisen moeten voldoen.
Ik heb in december het genoegen mogen smaken 2 zondag ochtenden met Frans rond te boenderen, en ik kan je zeggen: zo'n 660 maakt een hoop herrie. Die komt door geeneen keuring heen. (ik denk dat ze in Handel een oogje dichtknepen) Maar inderdaad, een prettig donker geluid.
Geplaatst: za jan 13, 2007 20:46
door Sanne
Dank, dank.
Hoe zit het met het vermogen?
Caburatie, merk, type?
Nokkenas, boven liggend?
Aantal kleppen?
Compressie verhouding?
etc.
Geplaatst: zo jan 14, 2007 19:54
door Zeeuwse Klei
Mij lijkt het puur een verhaal van vermogen. De beide pijpen zijn op deze manier exact even lang en dat levert het meeste vermogen op, en doordat er nauwelijks bochten in de pijp zitten heeft de pijp zo ook nauwelijks weerstand.
De uitlaatdempers zijn nauwelijks dempers, maar zullen wel wat geluid afvlakken (de 660 RR van Marcel Vermeij bij de MS 1000 twee jaar terug was ook niet bepaald stil te noemen) Geluid komt IMHO op de 3e (?) plaats, eerste is vermogen, 2e is ruimte voor de tanks, 3e is misschien het geluid. Maargoed, dan steek je maar doppen in je oren.
Google helpt:
Technische gegevens KTM 660 rally Replica :
Motor Motor 1-Cylinder, 4-Takt Motor
De cilinderinhoud 654 cc
Boring/Slag 102 / 80 mm
Compressie 11.5:1
Koppel 69.5 Nm / 6000 rpm
Vermogen ca. 65 PS / 7500 rpm
Starter Electrische starter
Versnellingsbak 5 versnellingen, gesynchroniseerd
De carburator Keihin FCR 41
De kleppenbediening 4 V / OHC met Roltuimelaar
Smering Drukomloop smering met 2 Eatonpompen
Primaire aandrijving 31 : 79
Overbrenging 16:44
De Koeling Vloeistofkoeling
De koppeling Meerschijven koppeling in olie, hydraulisch bekrachtigd
De ontsteking Kokusan DC-CDI4K5
De 690 zal zeker niet minder vermogen hebben, dunk me...
Geplaatst: ma jan 15, 2007 17:33
door BaGGeR
En de 690:
Engine Type Single cylinder, 4-stroke
Displacement (cc) 654
Bore x Stroke (mm) 102 / 80
Compression ratio 11.5:1
Max. torque 69.5 Nm / 6000 rpm
Performance approx. 70 HP / 7500 rpm
Starter Electric starter
Transmission 6 gears
Carburetor Keihin FCR 41
Control 4V / OHC
Lubrication Pressure lubrication with 2 oil pumps
Primary ratio 36:79
Final drive X-ring 5/8 x 1/4"
Cooling Liquid cooled
Clutch Wet multi-disc clutch, operated hydraulically
Ignition Kokusan DC-GP 93-59
5 pk en een versnelling meer.....(en of dat nou een goed idee geweest is

)