gigantische rammel in blok XR600r

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Rob

Beste OTR's.
Van het weekend begon mijn blok van het een op het andere moment enorm te roggelen.
Van te voren heb ik wel gesprongen.....maar heel beschaafd.
Ik heb zelfs het idee gehad dat mijn achterwiel even blokkeerde op de verharde weg.
Het eerste dacht ik dat het in de versnellingsbak moest zitten, maar dan zou het roggelen moeten verdwijnen als ie in zijn vrij moet staan. Dit omdat de assen en tandwielen stilstaan.
De motor loopt goed dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Zou dit in de koppeling kunnen zitten.
Het roggelen maakt ongelofelijk veel herrie, en of ik nu de koppeling in of uit heb maakt niks uit.

Hellup :( :?: :?: :(
Rob Koolen
BSX
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jul 15, 2002 23:51
Locatie: Klaaswaal

een kapot bigendlager misschien , ik zeg ook maar wat
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Ik heb een kapot bigend lager gehad, een gebroken zuiger hemd, een tandje van een bak tandwiel dat tussen de kruk en het balans as tandwiel was gekomen en nog zo het 1 en ander, dus opereren maar.

Sterkte,

Ro
Afbeelding
Rob

Hoi ex zot,

Wat heeft dat grapje jouw gekost?? :shock:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

welk grapje?

Het waren allemaal op zichzelf staande gevallen.

Wat het koste? Tijd en wat losse spulletjes.

Ro, die alles zelf maakt.
Afbeelding
Rob

Met grapje bedoel ik hetzelfde dat wanneer mensen lachen terwijl ze niet blij zijn........misschien ken je dat wel?!?!?! :?
Ik durf namelijk niet aan het blok zelf uit elkaar te draaien.......dus ben afhankelijk van anderen die wel de nodige kennis hiervan hebben.
Ik ben wel in het bezit van een werkplaatshandboek......maar toch.
Weet iemand een goedkoop adres in de buurt van Uden en/of Reuver.

Rob
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Een XR blok stelt niet zoveel voor. Het enige speciale gereedschap dat je nodig hebt is een trekker om het vliegwiel van de ontsteking te demonteren (met een dikke bout met het juiste schroefdraad (ik dacht m20x1.5) gaat het het best) en een momentsleutel van een paar tientjes om het spul weer in elkaar te zetten.
Als je zelf het blok eronderuit haalt en zelf de oude pakkingen eraf haalt doet een beetje monteur er ongeveer 4 uur over om het helemaal uit en in elkaar te zetten.

Ro, die pas in december jouw kant op verhuist.
Afbeelding
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja Rob, gewoon zelf doen. Met een werkplaats handboek kom je er echt wel.
Gewoon logisch nadenken en wanneer nodig boek volgen.
Ik heb een keer mijn XR250 blok opengemaakt. Er liep ook wat te roggelen en dat bleek dus een uitgaande as lager te zijn en koppelings lager. De meeste problemen krijg je met de koppelings moer, luchtsleutel is hier welkom(koppelingsplaten laten zitten tot moer er af is) en je magneet(is die bout van 20x1,5 fijn draad metrisch(of zoiets)) en je primaire tandwiel moer(ook luchtsleutel). Afijn, vindt iemand in je omgeving die het durft. of begin eraan en wij helpen je verder in de sloot :D en daarna zijn we met z'n allen standby om je bier op te drinken.
Tijd is eigenlijk het enige belangrijke en een beetje inzicht. En het juiste gereedschap(heel belangrijk).
Ps:je moet die huskie piloot vragen je te helpen, echt die zijn heel goed :twisted:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

de ex zot schreef: Het enige speciale gereedschap dat je nodig hebt is een momentsleutel van een paar tientjes
Ro, die pas in december jouw kant op verhuist.
Ro,

ik ben het vaak met je eens, maar niet nu.

Een momentsleutel van een paar Euro-tientjes is absoluut NIETS waard. Ik vind een degelijke momentsleutel een onontbeerlijk stuk gereedschap voor de sleutelaar. Een momentsleutel komt vaak van pas !
Bv. voor het juist aantrekken van de wielassen, moeren van tandwielen, werk aan motor, etc.

Een goede sleutel (ik heb bv. er eentje van Gedore ; 10-100 Nm én professioneel geijkt met certificaat), kost minder dan 200 Euro.

Jo
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Mijn super goedkope momentsleutel (type buigstang met losse stang die op een schaal de waarde aangeeft) is door de Snap on man ook afgekraakt. Toevallig had hij een momentsleutel ijker bij zich in zijn auto. Mijn oude tering moment sleutel op zijn ijker en wat bleek? Bij 50 Nm een afwijking van 2 Nm!

Nou dan weet ik genoeg.

Ro, die zijn geld liever in benzine steekt.
Afbeelding
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

@ Ro,

toevallig "geluk" gehad ? :wink:

Maar geef toe (ik wil immers gelijk hebben :twisted: ) dat goedkoop materiaal meestal ook minderwaardig materiaal is.

Probeer maar eens fatsoenlijk draad te snijden met van die Gamma, Hubo en andere toestanden... Of het nu schroevendraaiers zijn, sleutels, boren, etc. kwaliteit heeft steeds zijn prijs.

Persoonlijk wil ik voor thuisgebruik degelijk materiaal, en uiteindelijk kom je hier ook je "hele" leven mee toe, daar waar minderwaardig materiaal vaak veel sneller verslijt en ook vaker schade toebrengt aan de materialen waarmee je werkt

Jo

P.S. Het geld groeit ook niet aan mijn rug, maak je geen zorgen....
Plaats reactie