Pagina 1 van 1
hoeveel cc is te veel
Geplaatst: ma dec 25, 2006 18:04
door jazz
goede middag stofhappers
ik ben bezig om een enduro motor te kopen maar
als beginner wil ik weten hoeveel cc te veel is
ik ben 31 ik zat zelf te denken aan ktm 525 exc of husaberg 550
voor ervaaring ; een crosser 250 honda nieuw en alleen op een grasveld.
ik wil er me naar werk (dicht bij) en in het weekeinde door het bos of duinen niks te gek b.v wat toeren in braband.
laat even weten waneer de motor met mij ervan door gaat of ik met de motor.
Geplaatst: ma dec 25, 2006 18:14
door schildertje
Koop een fiets (als je er op proefgereden hebt) waar je je vertrouwd op voelt, een 525 lijkt mij als beginfiets een beetje teveel van het goede.
Je kan naderhand altijd nog een snelle fiets kopen.
Geplaatst: ma dec 25, 2006 18:34
door henk-v
wat je aangeeft zijn full enduro machines om te beginnen is een off road zoals bv handa xr oid veel verstandiger oftewel ook geschikt om normaal mee op straat te rijden
Geplaatst: ma dec 25, 2006 19:15
door wheeling_jo
mijn mening hierover : je moet kopen wat je mooi vindt en je leert er wel mee rijden.
Ik heb als eerste enduro/SM een SMR 510 gekocht (NUL CROSS OF ENDURO ERVARING) en ik heb in het begin (een beetje) afgezien maar ik wist van niet beter. Ik heb een maand of 2 geleden met een WR250 (Husq 2T) gereden en ik ben blij met mijne zware 4T, je kan "luier" rijden met een 4T.
Moest ik enkel de motor nodig hebben voor enduro zou ik mss overgaan naar een 450 4T of 300 2T (van KTM) maar jij bent steeds degene die aan de gas draait en al doende leert men.
groeten
Josken
Geplaatst: ma dec 25, 2006 19:27
door schildertje
wheeling_jo schreef:maar jij bent steeds degene die aan de gas draait en al doende leert men.
groeten
Josken
Helemaal waar
Re: hoeveel cc is te veel
Geplaatst: ma dec 25, 2006 21:48
door Jo VdB
jazz schreef:een crosser 250 honda nieuw en alleen op een grasveld.
a) daar leer je dus nul komma nul
b) koop je een DRZ400, een XR400 of een LC4, dan ben je ook blij als je ermee naar je werk rijdt
Jo VdB
Re: hoeveel cc is te veel
Geplaatst: ma dec 25, 2006 22:23
door Joop
jazz schreef:ik ben 31 ik zat zelf te denken aan ktm 525 exc of husaberg 550 .
Jazz, ik zou een 450 cc kopen en geen KTM 525 of een Husaberg 550, deze motoren zijn erg sterk en bruut, een 450 rijdt veel vriendelijker
en zijn toch sterk genoeg.
Re: hoeveel cc is te veel
Geplaatst: di dec 26, 2006 20:11
door Jo VdB
Joop schreef:Jazz, ik zou een 450 cc kopen , een 450 rijdt veel vriendelijker
Ahum ,
ik heb begin december op de nieuwe Yamaha WRF 450 gereden, en ik vind dit toch wel een BEEST van een enduromotor !! Veel vriendelijks vind ik er niet aan in elk geval....
Zo kort op het gas.... Geen spek voor een beginnersbek !!
Jo VdB
Geplaatst: di dec 26, 2006 20:46
door fazy
Hey,
ik had zelf ook geen enduro ervaring en nu ben ik al een maandje of 2 in het bezit van een Suzuki DRZ 400 E. Om mee te beginnen is dit al meer dan genoeg, ook al heb je al een heel klein beetje enduro ervaring.
Hij is niet te zwaar (in gewicht dan), maar echt licht is hij ook niet. Kracht genoeg in het terrein en op de baan verveelt hij ook niet.
In het opzicht dat je er ook mee naar je werk wil, is het zeker ook niet onbelangrijk dat het een zeer onderhoudsvriendelijke motor is. Een KTM zal toch een heel stuk intensiever zijn.
Met wat jij vooropstelt denk ik dat hetgeen hier reeds eerder gezegd is, zeker waar is. Motoren als de DRZ of XR 400 zullen je het meest plezier schenken.
Re: hoeveel cc is te veel
Geplaatst: wo dec 27, 2006 00:08
door Joop
Jo VdB schreef:Joop schreef:Jazz, ik zou een 450 cc kopen , een 450 rijdt veel vriendelijker
Ahum ,
ik heb begin december op de nieuwe Yamaha WRF 450 gereden, en ik vind dit toch wel een BEEST van een enduromotor !! Veel vriendelijks vind ik er niet aan in elk geval....
Zo kort op het gas.... Geen spek voor een beginnersbek !!
Jo VdB
Jo, je weet hetzelf als je een KTM 525 EXC vergelijkt met een 450 EXC rijdt deze laatste veel vriendelijker, ik zeg tenminste altijd zo'n 450 rijdt net als een grote brommer
Re: hoeveel cc is te veel
Geplaatst: wo dec 27, 2006 10:27
door Erik V
Joop schreef:
Jo, je weet hetzelf als je een KTM 525 EXC vergelijkt met een 450 EXC rijdt deze laatste veel vriendelijker, ik zeg tenminste altijd zo'n 450 rijdt net als een grote brommer
Mijn ervaring is precies tegenovergesteld : de 525 vind ik gebruiksvriendelijker dan de 450. Het gewichtsverschil is nihil, de motorrem is wel zwaarder dan bij de 450. Maar de 450 is een agressievere motor dan de 525. Iedereen heeft het altijd over het brute vermogen van de +500cc motoren, maar wanneer gebruik je die pk's ? Ik ben er zeker van dat je met een zware meer meters maakt door gedoseerd gas te geven dan door de kraan vol open te gooien. Doe je dat laatste wel, dan is een zware natuurlijk wel moeilijker om te rijden, zeker na verloop van tijd en vermoeidheid.
Geplaatst: wo dec 27, 2006 18:42
door Sanne
Het advies van de XR600 of zelfs de XR650 om mee te beginnen vond ik tot nog toe het best. Allebei leuke fietsen om goed mee te kunnen komen en zeker niet agressief op het gas.
Wel raad ik een 450 of zelfs een 525 af!
Beide zijn geen beginner motoren.
Een 620 is ook een mooie motor om op te beginnen + dat je niet meteen 8000 euro hoeft uit te geven voor iets waarvan je niet zeker weet of je het wel leuk vind of niet.
Re: hoeveel cc is te veel
Geplaatst: wo dec 27, 2006 18:52
door Joop
Erik V schreef:Joop schreef:
Jo, je weet hetzelf als je een KTM 525 EXC vergelijkt met een 450 EXC rijdt deze laatste veel vriendelijker, ik zeg tenminste altijd zo'n 450 rijdt net als een grote brommer
Mijn ervaring is precies tegenovergesteld : de 525 vind ik gebruiksvriendelijker dan de 450. Het gewichtsverschil is nihil, de motorrem is wel zwaarder dan bij de 450. Maar de 450 is een agressievere motor dan de 525. Iedereen heeft het altijd over het brute vermogen van de +500cc motoren, maar wanneer gebruik je die pk's ? Ik ben er zeker van dat je met een zware meer meters maakt door gedoseerd gas te geven dan door de kraan vol open te gooien. Doe je dat laatste wel, dan is een zware natuurlijk wel moeilijker om te rijden, zeker na verloop van tijd en vermoeidheid.
Erik, als een 450 EXC goed afgesteld is is het juist het tegendeel van een agressieve motor, jou opmerkingen doen mij meer denken aan de 450 crosser, die natuurlijk wel relatief agressief is. Het nadeel van een 525 is toch wel dat deze zo bruut is, zelfs bij lage toerentallen gooit deze het vermogen er al in, daarwaar een 450 EXC nog steeds rijdt als een grote brommer.
Geplaatst: wo dec 27, 2006 21:04
door pruus
Hoi Jazz, ik zou je willen adviseren om voor woon-werk een wegmotor te kopen. Al dan niet een oudere maar minimaal 2 cylinders en als je wil afsteken over een veldweg denk dan aan een Africa-twin of zoiets. Geen sportmotor iig want dan is de zithouding te sportief om in de spits en eventueel slecht weer tussen de autos door te slalommen. Daarnaast zou ik de Honda CR aanhouden en misschien wat vaker naar een crossbaan om te kijken of dat ruigere werk je bevalt... Hoe dan ook, de verschillen tussen een moderne 450 en 510 cc zijn niet echt groot en alleen relevant als je door een wedstrijdregelement aan een bepaalde cylinderinhoud bent gebonden. Toch.., Mannen?
Re: hoeveel cc is te veel
Geplaatst: za dec 30, 2006 12:47
door Woabow
Joop schreef:Erik V schreef:Joop schreef:
Jo, je weet hetzelf als je een KTM 525 EXC vergelijkt met een 450 EXC rijdt deze laatste veel vriendelijker, ik zeg tenminste altijd zo'n 450 rijdt net als een grote brommer
Mijn ervaring is precies tegenovergesteld : de 525 vind ik gebruiksvriendelijker dan de 450. Het gewichtsverschil is nihil, de motorrem is wel zwaarder dan bij de 450. Maar de 450 is een agressievere motor dan de 525. Iedereen heeft het altijd over het brute vermogen van de +500cc motoren, maar wanneer gebruik je die pk's ? Ik ben er zeker van dat je met een zware meer meters maakt door gedoseerd gas te geven dan door de kraan vol open te gooien. Doe je dat laatste wel, dan is een zware natuurlijk wel moeilijker om te rijden, zeker na verloop van tijd en vermoeidheid.
Erik, als een 450 EXC goed afgesteld is is het juist het tegendeel van een agressieve motor, jou opmerkingen doen mij meer denken aan de 450 crosser, die natuurlijk wel relatief agressief is. Het nadeel van een 525 is toch wel dat deze zo bruut is, zelfs bij lage toerentallen gooit deze het vermogen er al in, daarwaar een 450 EXC nog steeds rijdt als een grote brommer.
Hoeveel maakt het nu eigenlijk uit, een 450 of 525? Van sommigen hoor ik dat die 70 cc meer niet veel uitmaakt, terwijl hier gesteld wordt dat de één bruut is en de ander een brommer. In kilowatts is het voor zover ik kon vinden niet veel (3KW verschil geloof ik).
Geplaatst: za dec 30, 2006 13:02
door Dr_Bean
Het gaat niet om het merk, of de hoeveelheid CC's... Het gaat om het karakter van de hele motorfiets:
Is die motor bedoeld voor baansport; maximaal vermogen bij minimaal gewicht, OF is die motor bedoeld voor enduro of zelfs rally, waarbij vermogen wel belangrijk is, maar een soepel rijkarakter nog belangrijker, immers houd je het ander gewoon niet een paar uur uit op zo'n ding.
Een 450 crosser is dus niet te vergelijken met een 450 enduro...
Het is dus niet die 70cc, maar het karakter van de motor (niet alleen het motorblok, maar ook de rijeigenschappen).
De wat oudere 4takts, hebben vaak een minder aggressief karakter, (en daarmee ook wat minder topvermogen): een XR600 of XR400 rijdt bijv heel soepel, en dus makkelijk voor een beginner.
Denk er dus goed over na wat je wil gaan rijden:
- Allroad
- offroadritjes
- enduro's
- crossbaan
- MX
en koop daarvoor de juiste motor.