Pagina 1 van 3

Je hebt er niks aan...

Geplaatst: za dec 16, 2006 17:19
door speedphreax
Je hebt er eigenlijk niets aan maar toch heb ik een oude XT500 gekocht! Vroeger heb ik er ooit eentje gehad en alhoewel ik toen nog eigenlijk nog helemaal geen offroad reed ben ik toch altijd een zwak voor die dingen blijven houden.

De motor prestaties vallen natuurlijk erg tegen en over de remmen kun je het maar beter helemaal niet hebben. Ik had bij mijn vorige XT pas net mijn rijbewijs dus dan was elke motor al snel een hele motor maar ik merk nu toch wel dat ik door de moderne techniek verwend ben geraakt.

De nieuwe
Afbeelding

De oude (circa 1991)
Afbeelding

Geplaatst: za dec 16, 2006 18:11
door Jo VdB
Wauw, zo iets wil ik ook nog wel. Lijkt me ideaal om secundaire wegen mee onveilig te maken!

Kan je me even (per PB) laten weten wat zo iets nog moet kosten tegenwoordig ?

Enne, jouw "nieuwe" XT lijkt me op het zicht nog heel mooi !!

Jo VdB

Geplaatst: za dec 16, 2006 19:12
door Dr_Bean
mooi ding, ziet er netjes origineel uit! 't zijn toch verzamelaarsdingen geworden tegenwoordig.

Geplaatst: zo dec 17, 2006 07:06
door STTEVE
Leuke fiets hoor. Met leuke club www.xtsr500.nl

Geplaatst: zo dec 17, 2006 15:26
door speedphreax
STTEVE schreef:Leuke fiets hoor. Met leuke club www.xtsr500.nl
Club had ik al gevonden. De XT is waarschijnlijk ook van een clublid geweest want ik heb er een sleutelhanger bij gekregen.

Geplaatst: ma dec 18, 2006 09:28
door Sanne
Met deze motor ben je in het bezit van ongeveer de helft om mee te kunnen doen met Heroes Legend!
Geinig om de Overgroot opa van mijn eigen brommert te zien, zeker omdat deze in een goede staat is zo te zien.

Re: Je hebt er niks aan...

Geplaatst: di dec 19, 2006 10:11
door folie
Wauw, wat een schoonheid.
Jeugdsentiment.
Een klassieker bewaren kan nooit kwaad toch ?

Re: Je hebt er niks aan...

Geplaatst: za apr 07, 2007 21:35
door speedphreax
Ben nog steeds bezig met deze motor. Inmiddels zit er al een andere tank een nieuwe buddy en een XT 350 voorvork met schijfrem op en vandaag heb ik er twee nieuw gespaakte wielen onder gezet. Zelf gespaakt natuurlijk want ik ben tenslotte vroeger nog fietsenmaker geweest en dan leer je dat wel.

Volgende projectje wordt de achtervering want die is nu ietsje te kort door de langere voorvork. Ze zijn ook lek dus dat komt eigenlijk wel goed uit. Daarna is het blok aan de beurt want er moet toch wel wat meer vermogen uit te halen zijn.

Geplaatst: zo apr 08, 2007 20:14
door Rolando
Blijven mooie motors.

Heb nog een Honda XL250 uit 1977 staan. Ben benieuwd of die nog loopt.

Geplaatst: ma apr 09, 2007 15:19
door JoeBaR
gaaf ding !! mijn eerste viertakt was een tot crosser omgebouwde XT
helaas moest het ding weg toen ik voor een echte crosser ging ...

ik heb daarna nog zo `n 2 XT500`s gehad , ik heb er nu nog 1 in onderdelen op de zolder ...als ik dit zo zie krijg ik meteen weer zin om hem op te bouwen 8)
succes d`r mee , ik vind het nog altijd de oer viertakt offroad fiets !!

(ook al was honda 3 jaar eerder met een viertakt off the road fietsje xl250 zonder S )

Geplaatst: di mei 08, 2007 22:10
door klomp
blijft mooi dat oude spul! :D

Geplaatst: ma jun 18, 2007 22:36
door speedphreax
Ik blijf zo af en toe wel wat foto's posten van mijn vorderingen. Ik weet anders ook niet waar ik er mee heen moet :lol:

De nieuwste investering zijn een paar langere Wilbers achterveren. Nu staat hij weer mooi rechtop. De XT350 voorvork was zo'n 9cm langer dus de afgelopen tijd had ik het gevoel dat ik op een chopper reed. Met deze veren rijdt het meteen weer een stuk beter. Ze voelen ook een stuk moderner aan. Een hobbelpad nemen gaat nu zonder je rug te breken en dat is maar goed ook want het waren ook geen goedkope achterveren. In ieder geval heb ik niet het idee dat het weggegooid geld was. Nadeel is dat standaard XT350 voorvork nu weer slap aanvoelt dus die moet ook een set andere veren en olie krijgen.

Geplaatst: di jun 19, 2007 07:24
door Sjokske
Volgende week mee dus dat apparaat ..................... :?: :?: :?: :lol:

Geplaatst: do jun 21, 2007 21:35
door Peke
Gewoon schitterend, idd een stuk jeugdsentiment.
Pa had vroeger een nieuwe gekocht in krat. Was avonden bezig het ding in elkaar zetten.

Gaaf, veel plezier ermee. :lol:

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:19
door Shifty-PK
Toe maar, excel velgjes. Sehr schün!

Heb je een goed adres voor deze licht gewichtjes?

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:37
door mark20v
leuke achtertuin heb je

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:38
door speedphreax
Shifty-PK schreef:Toe maar, excel velgjes. Sehr schün!

Heb je een goed adres voor deze licht gewichtjes?
Thanks... Ik heb er lang over gedacht om er nieuwe gouden velgen in te spaken maar ik vond dit toch iets aparter. Zo zie je tenminste ook nog dat je er wat aan hebt gedaan. De velgen en spaken heb ik gewoon bij Haan vandaan. Dat is doorgaans toch het goedkoopst. Al met al toch wel een duur geintje hoor maar dat maakt niet uit. Hij hoeft toch niet verkocht te worden. De spaken moesten overigens speciaal voor me gemaakt worden.

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:39
door speedphreax
mark20v schreef:leuke achtertuin heb je
Goede baan he? :D Het is niet mijn tuin :cry:

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:43
door Shifty-PK
Kost da per velg? Ik kwam de velgen tegen voor ca 150usd en 60euro voor rvs spaken. Omgerekend naar euro zou je dan op 195 euro per velg zitten?

Geplaatst: do jun 21, 2007 23:08
door speedphreax
Shifty-PK schreef:Kost da per velg? Ik kwam de velgen tegen voor ca 150usd en 60euro voor rvs spaken. Omgerekend naar euro zou je dan op 195 euro per velg zitten?
Ik weet het niet exact zeker meer maar ik geloof dat ik per velg 10 euro meer betaald heb

Geplaatst: di feb 12, 2008 23:53
door speedphreax
Zo... Mijn topic maar weer eens naar boven halen want ik ben ondertussen met het blok begonnen. Al met al heb ik niet veel haast maar voor de zomer moet hij wel weer rijden en dan moet er ook substantieel meer vermogen in zitten.

Wat heb ik al gedaan?

1. Werkelijk elk onderdeeltje wat ook maar iets mankeerde nieuw besteld
2. Elk lagertje, keerrinkje en pakkinkje bij ome Yamaha besteld
3. Krukas nagemeten (was ruim binnen de specs dus die laten we zo)
4. Cilinder opgeboord naar 90mm (Wiseco 535cc)
5. Linker carter op twee plekken laten lassen zodat de kettingbeschermer er weer op past
6. Blok geparelstraald
7. Blok gespoeld en daarna in de wasmachine gehad (nee, niet de wasmischine thuis maar een wasmachine die voor dit soort werk bedoeld is)
8. Blok gespoten met VHT engine Enamel
9. Alle blokdelen een uur in de oven of BBQ gelegd om af te bakken
10.Cilinderkop opgestuurd naar Kedo, samen met een hele grote bestelling (to be continued...)

Geplaatst: wo feb 13, 2008 00:00
door Noppy
Mooi project Edwin,

Die uitnodiging om te komen BBQ'en die sla ik over dit jaar;-)

Grx,

Nop
P.S. Wanneer gaan we de tankbaan in Leusden eens onveilig maken?

Geplaatst: vr apr 04, 2008 20:33
door speedphreax
Van de week eindelijk na twee maanden wachten de tunings spulletjes van Kedo binnen. Alles zat in een grote doos apart ingepakt. Ik voelde me als een jochie van 4 op sinterklaasavond.

Geplaatst: vr apr 04, 2008 20:35
door speedphreax
In de cylinder heb ik zelf drie verstevigingen aangebracht. XT's schijnen nogal eens last van scheurende cylinders te hebben en met deze modificatie heb je daar geen last meer van.

Geplaatst: vr apr 04, 2008 20:43
door speedphreax
Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal samen gaat werken dus ik ben deze week ook meteen weer begonnen met het opbouwen van het blok. Op de foto hieronder zie je dat ik de bak en de krukas er al weer in heb. Bij een XT moet je met veel warmte sleutelen want anders krijg je hem niet goed in elkaar: Krukas in de vriezer en het carter verwarmen met de verfstripper.

De nieuwe +50% oliepomp heb ik ook al gemonteerd maar die zit in het andere carter.