Pagina 1 van 2

Krukas KTM doormidden

Geplaatst: do dec 07, 2006 12:09
door Woabow
Mijn zoon reed op het maisland toen er ineens een gigantische herrie uit het blok kwam. Natuurlijk meteen uitgezet en gekeken wat het zou kunnen zijn. Alles ging gewoon rond alleen starten deed ie niet meer. Bij de dealer uitelkaar laten halen en wat bleek: de krukas lag in tweeën! Gewoon doormidden. Daar had ik nog nooit van gehoord.

Maar heeft iemand een idee of je zo'n onderdeel nog ergens kan vinden tegen een normale prijs. Nieuw zit ik al snel op 700 euro. Ebay in Duitsland doet niet zo veel en KTMINFO schijnt 'm wel te hebben voor 500 dollar. Dat klinkt goed maar transport, BTW en invoerrechten maken het minder aantrekkelijk. Heeft iemand daar ervaring mee?

Het gaat om een KTM 250 EXC Racing (4takt dus) uit 2002.

Geplaatst: do dec 07, 2006 17:03
door Bikevouwer
Invoerrechten kan je omzeilen als de leverancier wil meewerken.en heeft ook risico's.
Als de leverancier mee wil werken dan zet je op de pakbon een prijs die de 21 euro niet overstijgt, risico is dat als je pakketje niet aankomt de verzekering je dus ook maar 21 euro uitbetaald.
je omzeilt wel alle btw en douanekosten (used parts op het pakket laten zetten, of garantie werk erop)
vraag me niet hoe ik dat weet,maar het is zo !!!!! :roll:

Geplaatst: do dec 07, 2006 17:58
door Woabow
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik maar besluit om geen risico te lopen en een nieuwe te bestellen bij de dealer. Dat prijsverschil overleef ik ook wel weer. Had ik maar een goedkopere hobby moeten uitzoeken....

Geplaatst: do dec 07, 2006 20:24
door huskie
Hoe is dat zo gekomen, die krukas doormidden?
Fotootje zou ik wel tof vinden. Kunnen we weer wat van opsteken, als we de oorzaak kunnen achterhalen :)

Geplaatst: do dec 07, 2006 22:18
door speedphreax
Ben wel benieuwd waar hij precies gebroken is.

Geplaatst: do dec 07, 2006 22:22
door pruus
overkwam Piet Beirer ook!

Geplaatst: vr dec 08, 2006 09:16
door Woabow
Foto komt er aan. De krukas ligt nog bij de dealer. Aangezien de zoektocht naar een 2e handsje of import model gestaakt is zal de motor wel weer snel klaar zijn. Een nieuwe krukas lag op voorraad bij KTM.

Ik heb er zelf nog nooit eerder van gehoord en de de dealer (Paashuis) keek er ook van op. Die 250jes maken natuurlijk wel veel toeren maar of je daar een krukas eerder mee stuk krijgt dan grote klappen weet ik niet.

Van wat ik er van gezien heb was het breukvlak best groot. Het schijnt dat je middels een speciale lamp kunt zien wat er gebeurd is? M'n actuele technische kennis is wat weggezakt sinds ik alleen maar met WTB techniek te maken heb door CAD systemen te verkopen.

Geplaatst: vr dec 08, 2006 09:25
door Sjokske
Woabow schreef: M'n actuele technische kennis is wat weggezakt sinds ik alleen maar met WTB techniek te maken heb door CAD systemen te verkopen.
En daar mag ik dan de hele dag mee zitten klooien :wink: :lol:

Geplaatst: vr dec 08, 2006 09:53
door folie
Woabow schreef:Foto komt er aan. De krukas ligt nog bij de dealer. Aangezien de zoektocht naar een 2e handsje of import model gestaakt is zal de motor wel weer snel klaar zijn. Een nieuwe krukas lag op voorraad bij KTM.

Ik heb er zelf nog nooit eerder van gehoord en de de dealer (Paashuis) keek er ook van op. Die 250jes maken natuurlijk wel veel toeren maar of je daar een krukas eerder mee stuk krijgt dan grote klappen weet ik niet.

Van wat ik er van gezien heb was het breukvlak best groot. Het schijnt dat je middels een speciale lamp kunt zien wat er gebeurd is? M'n actuele technische kennis is wat weggezakt sinds ik alleen maar met WTB techniek te maken heb door CAD systemen te verkopen.

In de krukas treden torsiekrachten en buigkrachten op.
Bij hoge toerentallen krijgen de buigkrachten de overhand, als gevolg van de versnellingen van de drijfstang.
Die niet is meegenomen in het balanceren van de krukas, kan ook niet, omdat z'n hoek/zwaartepunt steeds verandert.
De buigkrachten geven een dynamische belasting waarvan ik me voor zou kunnen stellen dat die tot een vermoeingsbreuk zou kunnen leiden. (?)
Waar was ie gebroken ?
Kun je er een foto van maken ?

Geplaatst: za dec 09, 2006 18:57
door Woabow
folie schreef:
Woabow schreef:Foto komt er aan. De krukas ligt nog bij de dealer.
Kun je er een foto van maken ?
Ja dus, doe ik meteen als ik 'm heb. Ligt nog in Lichtevoorde.

Geplaatst: ma dec 11, 2006 14:44
door melkboer marco
Ja dus, doe ik meteen als ik 'm heb. Ligt nog in Lichtevoorde.
LichteNvoorde!!!

dus bij Paashuis!.

groet'n Marco.

Geplaatst: wo dec 13, 2006 23:32
door Woabow
melkboer marco schreef:
Ja dus, doe ik meteen als ik 'm heb. Ligt nog in Lichtevoorde.
LichteNvoorde!!!

dus bij Paashuis!.

groet'n Marco.
Ja ja, Lichtenvoorde, ik dacht dat niemand dat zou zien...

Vanmiddag foto's gemaakt want ik was even lagers halen voor m'n andere KTM. Maar ik heb nu even geen zin om ze op de site te zetten. (Vrij nutteloos berichtje dus eigenlijk....) De krukas is naast het tandwiel finaal doormidden. Volgens Paashuis was er met deze motor "op nivo" gereden. Ik ben dus zelf niet schuldig aan de breuk :D :D

Geplaatst: do dec 14, 2006 20:17
door mark20v
Heb je die motor daar gekocht en krijg je nu pas te horen dat er "op niveau" is gereden of kunnen zij dat zien aan de breuk :roll:

Geplaatst: vr dec 15, 2006 10:47
door Woabow
mark20v schreef:Heb je die motor daar gekocht en krijg je nu pas te horen dat er "op niveau" is gereden of kunnen zij dat zien aan de breuk :roll:
Nee hoor. Gekocht op Marktplaats voor een schappelijk prijsje. De motor zag er een beetje afgetrapt uit dus ik wist wat ik aan het doen was. Alleen verwacht je dan geen gebroken krukas.

Ik koop meestal op internet omdat dat gewoon veel geld scheelt in vergelijk met de dealer. Nu moet ik zeggen dat ik daarna best veel geld wegbreng voor onderhoud e.d. maar dat komt gewoon omdat ik te lui ben om het zelf te doen (als werktuigbouwer wil ik niet toegeven dat ik het zelf niet zo goed kan.. ben inmiddels handiger met computers)



Foto's volgen vandaag.

Geplaatst: vr dec 15, 2006 14:51
door schildertje
:twisted: mooi die kleine letterjes, we vergeven het je.
Weet en kan gelukkig zelf ook niet alles :?

Geplaatst: ma dec 18, 2006 18:09
door mudface
Uhhhhmm waar blijven de foto'(s) nou?????? :roll:

Geplaatst: ma dec 18, 2006 20:41
door huskie
Woabow heeft te horen gekregen vanuit oosterijk dat, indien hij die foto's zou plaatsen op het www, hij zijn gratis krukasje wel kon vergeten :twisted: :lol:

Geplaatst: di dec 19, 2006 01:01
door mudface
Hahahaaaaa en KTM een gratis krukasje weggeven???????? :roll:
dacht het niet toch!!!! :?

Geplaatst: di dec 19, 2006 13:42
door huskie
mudface schreef:Hahahaaaaa en KTM een gratis krukasje weggeven???????? :roll:
dacht het niet toch!!!! :?
En waarom niet? Een krukas die op eigen houtje doormidden breekt is duidelijk een schoonheids foutje of niet dan?! Kijk als het door een kapot krukaslager, wegens gebrekkige smering, komt, ja dan wordt het anders, maar spontaan....... whaaaa
Maar genoeg gedolt, ik wil die foto zien, want een kapotte krukas zie je niet al te vaak :shock: :wink:

Geplaatst: di dec 19, 2006 16:45
door Hoelio
Hallo allen, ik zou ook zeker even contact zoeken met de importeur en/of de fabrikant. Een krukas moet toch een motorleven meegaan en dat duurt (zelfs met intensief gebruik) wat langer dan 4 jaar :roll:

Alles wat ze doen aan coulance is meegenomen, toch?

Succes!

Geplaatst: zo dec 24, 2006 21:28
door Woabow
Sorry, ik moet ook niets iets beloven als ik het druk heb. Maar hier staan de foto's:

http://picasaweb.google.nl/woabow/KrukasKTM250EXCRacing

Enne, ik heb wel eens gelezen dat iemand na 2 maanden een scheur in het blok had. Tsja, zeggen ze dan bij KTM, het is een race machine, daar kun je geen garanties op geven.

Ik ga het in elk geval niet proberen. Inderdaad, weet ik veel wat de vorige eigenaar(s) er mee hebben gedaan.

Geplaatst: ma dec 25, 2006 00:18
door speedphreax
Poeh hee... Ik denk dat je jezelf gelukkig mag prijzen met zo'n breuk. Zo'n breuk zul je je hele leven nooit meer zien. Dit is wel een heel gekke plaats om te breken. Ik denk dat het een materiaal fout is geweest of een verkeerde perspassing van het bigend.

Ik zou hem toch proberen te claimen bij KTM want dit is wel heel bijzonder.

Geplaatst: ma dec 25, 2006 00:20
door huskie
Nou nou dat is erger dan ik dacht.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn geweest. Bigend ziet er nog helemaal goed uit. Ik zie ook geen te heet geworden onderdelen, dus....
Die krukas zit er met krimppassing op.
Mijn mening is te krappe passing, maar er toch met geweld in geperst, dus al direct haarscheuren, die niet zichtbaar waren.
O ja, kan iemand vertellen of dit de originele drijfstang is van een ktm, of dat er al een vervangings exemplaar is gebruikt?

Geplaatst: ma dec 25, 2006 01:02
door Joop
speedphreax schreef:Ik zou hem toch proberen te claimen bij KTM want dit is wel heel bijzonder.
Ik sluit me hier volledig bij aan, als het nog de originele krukas is, dus nog geen revisie heeft gehad. Normaal is KTM mbv. een goede dealer meestal relatief soepel mbt. garantie. :)

Geplaatst: ma dec 25, 2006 12:05
door Woabow
Joop schreef:
speedphreax schreef:Ik zou hem toch proberen te claimen bij KTM want dit is wel heel bijzonder.
Ik sluit me hier volledig bij aan, als het nog de originele krukas is, dus nog geen revisie heeft gehad. Normaal is KTM mbv. een goede dealer meestal relatief soepel mbt. garantie. :)
Ok ok, ik zal Paashuis eens vragen of hij wil navragen of er wat te claimen valt. Ik heb alleen geen zin om de boze consument te spelen die eens even z'n recht wil halen. Ben mondig genoeg maar in dit geval heb ik vrij snel m'n verlies genomen omdat ik wist dat ik een machine met onbekende historie kocht waar ook duidelijk al aan gesleuteld was. We zullen zien wat KTM zegt.

Kan iemand zien of de breuk langzaam groter is geworden of dattie meteen is gebarsten. Bijvoorbeeld de kant waar de breuk wat bruinig is. Ik kan me indenken dat er door trilling een scheur ontstaat die groeit tot het zaakje barst.