Pagina 1 van 1

Acceleratiepomp Keihin FCR doet niks

Geplaatst: do nov 23, 2006 00:37
door speedphreax
Mijn KTM liep een beetje vervelend de laatste tijd en daarom ben ik deze week maar eens gaan kijken of ik wat kon vinden aan de carburateur. Nou zat er precies bij de hoofdsproeier een ongelofelijk dikke snipper van het een of ander dus die heb ik in eerste instantie maar eens goed schoongemaakt.

Na het schoonmaken kwam ik er achter dat mijn acceleratiepomp niet meer spuit. Nu heb ik er een membraan van een Honda in zitten in plaats van het standaard membraan wat er op zat toen ik mijn KTM kocht. Aan het Honda membraan zie ik niets verkeerd maar voor de zekerheid heb ik ook het orginele membraan geprobeerd maar dat hielp ook niets.

Verder heb ik alle kanalen zo goed als dat gaat proberen door te blazen. Het kanaal in de vlotterbak zelf lijkt gewoon vrij maar ik heb het idee dat het kanaal vanaf de onderkant van de carburateurbody en verder, tot het uitkomt in het messing spuitmondje in de venturi, teveel weerstand heeft. Ik kan daar nauwelijks lucht doorheen blazen. Ik test dat door met de mond via een stuk benzineslang druk te zetten via de ingang van het kanaal aan de onderkant van de carburateurbody.

Het probleem is nu dat ik dat spuitmondje er niet uit kan halen. Er zit bij z'n Keihin FCR wel een soort middenstuk wat eventueel van de carburateurbody af te halen zou moeten zijn maar de boutjes darvan zien er eigenlijk uit alsof het zeker niet de bedoeling is dat je ze loshaalt. Er past in ieder geval geen normaal gereedschap in omdat je daarmee geen grip hebt. Er lijkt ook een soort zegellak in te zitten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? En hoort op dit kanaal zoveel weerstand te zitten ?(het is ook een pietepeuterig klein gaatje aan het einde)

Geplaatst: do nov 23, 2006 09:48
door Houten Klaas
http://www.ktminfo.com/partscat/Parts.a ... &CatID=640

Loopt nummertje 72 lekker soepel ?

Die zat bij mij vast.

Re: Acceleratiepomp Keihin FCR doet niks

Geplaatst: do nov 23, 2006 11:20
door folie
Eerst natuurlijk checken of je stang niet vastzit door modder.
Het kanaaltje waar jij het over hebt verstopt inderdaad wel eens, en is moeilijk bereikbaar. Niet proberen eruit te krijgen, maar schoonpeuteren met iets wat niet krast. Een beetje thinner evt uit een injectiespuit kan helpen om de aanslag op te lossen.
Als je daar toch in de buurt bent wil je misschien wel weer eens eenvoudig wat 'modificeren', zoek dan maar eens op 'o ring mod'

Re: Acceleratiepomp Keihin FCR doet niks

Geplaatst: do nov 23, 2006 12:02
door speedphreax
folie schreef:Eerst natuurlijk checken of je stang niet vastzit door modder.
Het kanaaltje waar jij het over hebt verstopt inderdaad wel eens, en is moeilijk bereikbaar. Niet proberen eruit te krijgen, maar schoonpeuteren met iets wat niet krast. Een beetje thinner evt uit een injectiespuit kan helpen om de aanslag op te lossen.
Als je daar toch in de buurt bent wil je misschien wel weer eens eenvoudig wat 'modificeren', zoek dan maar eens op 'o ring mod'
De stang loopt mooi vrij. Die liep eigenlijk al mooi vrij voordat ik hem schoonmaakte dus dat zal het probleem niet zijn.

Folie, wat bedoel je met de "o ring mod"? Ik heb even zitten Googlen en zoeken op KTMTalk maar ik kan niet precies vinden wat het is.

Ik ga vanavond maar eens aan de slag met thinner en wat dunne ijzerdraadjes uit een electriciteitssnoer. Ik geloof alleen wel dat het een probleem gaat worden want er zitten allerlei hoeken in dat kanaal.

Re: Acceleratiepomp Keihin FCR doet niks

Geplaatst: do nov 23, 2006 13:35
door Joop
1. Onder hoge druk doorblazen met de compressor.
2. Schoonmaken in een ultrasoon trilbad in benzine, water alcohol.

Geplaatst: do nov 23, 2006 14:14
door Klx300R
kan je er gewoon niet door met een draadje van een remkabel???
greetz

Geplaatst: do nov 23, 2006 14:43
door speedphreax
Klx300R schreef:kan je er gewoon niet door met een draadje van een remkabel???
greetz
Dat is ook iets wat ik vaak probeer maar in dit geval gaat dat niet helemaal werken. Het spuitmondje aan het eind is in ieder geval zo klein dat daar geen los draadje van een remkabel doorheen past.

Geplaatst: do nov 23, 2006 18:03
door folie
speedphreax schreef:
Klx300R schreef:kan je er gewoon niet door met een draadje van een remkabel???
greetz
Dat is ook iets wat ik vaak probeer maar in dit geval gaat dat niet helemaal werken. Het spuitmondje aan het eind is in ieder geval zo klein dat daar geen los draadje van een remkabel doorheen past.
Mag je ook niet gebruiken met sproeierachtige openingen.
Is veel te hard en maakt krassen. Haartjes van een tandenborstel ? Thinner proberen, want blijkbaar lost het dus niet meer in benzine op.

O ring mod:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=180932

Alles wat je ooit wilde weten over ac pompen maar nooit durfde te vragen:
http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=171766&st=45

Geplaatst: do nov 23, 2006 23:57
door speedphreax
Zo... Bedankt voor alle tips! De acceleratiepomp doet het inmiddels weer. Ik heb met veel thinner, een rvs borgdraadje (voorzichtig) en 10 bar luchtdruk de zaak weer vlot kunnen krijgen.

Zaterdag ook nog even een nieuwe trekkabel voor het gas halen want ik zag net toevallig dat die nog maar met een ader of 5 vast zit. De rest was al door! Daar ben ik dus weer mooi op tijd bij!

Geplaatst: vr nov 24, 2006 10:30
door folie
speedphreax schreef:Zo... Bedankt voor alle tips! De acceleratiepomp doet het inmiddels weer. Ik heb met veel thinner, een rvs borgdraadje (voorzichtig) en 10 bar luchtdruk de zaak weer vlot kunnen krijgen.

Zaterdag ook nog even een nieuwe trekkabel voor het gas halen want ik zag net toevallig dat die nog maar met een ader of 5 vast zit. De rest was al door! Daar ben ik dus weer mooi op tijd bij!
Bij mij ook. Bijzonder he ? Na iets meer dan een jaar.
Volgens mij niet nodig. Eens kijken of de boel daar wel uitlijnt.
Ik heb geen fatsoenlijke losse kabel kunnen vinden. Heb maar een nieuwe set originele kabels gekocht.

Geplaatst: vr nov 24, 2006 10:56
door oossie
Dus je bent erbij Speed, zondag?

Geplaatst: vr nov 24, 2006 13:04
door speedphreax
oossie schreef:Dus je bent erbij Speed, zondag?
In Hengelo? Het weer lijkt de komende dagen best aardig te worden dus ik denk dat het ietsje beter wordt dan afgelopen weekend. Als de voorspellingen een beetje uitkomen dan ga ik er wel heen.

Geplaatst: zo dec 31, 2006 01:28
door JoeBaR
speedphreax schreef:Zo... Bedankt voor alle tips! De acceleratiepomp doet het inmiddels weer. Ik heb met veel thinner, een rvs borgdraadje (voorzichtig) en 10 bar luchtdruk de zaak weer vlot kunnen krijgen.

Zaterdag ook nog even een nieuwe trekkabel voor het gas halen want ik zag net toevallig dat die nog maar met een ader of 5 vast zit. De rest was al door! Daar ben ik dus weer mooi op tijd bij!
ik laat de trekkende kabel meestal weg , de klep sluit toch op veerkracht .

het klopt dat de onderste kabel het eerst door is , de hoek waaronder deze aan de carb gemonteerd is klopt niet helemaal , de binnenkabel schuurt daardoor over de rand van de buitenkabel. bij buigen , of weglaten is de oplossing

Geplaatst: zo dec 31, 2006 10:22
door speedphreax
JoeBaR schreef: ik laat de trekkende kabel meestal weg , de klep sluit toch op veerkracht .

het klopt dat de onderste kabel het eerst door is , de hoek waaronder deze aan de carb gemonteerd is klopt niet helemaal , de binnenkabel schuurt daardoor over de rand van de buitenkabel. bij buigen , of weglaten is de oplossing
Weglaten kan niet want als ik me niet vergis is het de kabel die je nodig hebt om hem te openen. Een trek kabel laat ik overigens liever ook niet weg want ik heb ooit eens hangend gas gehad op mijn CR500 omdat de schuif niet vanzelf terug wilde en dat vergeet je nooit meer.

Geplaatst: zo dec 31, 2006 14:25
door JoeBaR
bij een cr staat de kabel rechtstreeks op de gasschuif , een KTM keihin carb werkt met een schijf , die komt altijd terug op veerspanning.

als je de trekkende kabel onder zit heb je een 520 , bij de 525 modellen is dit omgekeert .

Geplaatst: zo dec 31, 2006 15:26
door speedphreax
JoeBaR schreef:bij een cr staat de kabel rechtstreeks op de gasschuif , een KTM keihin carb werkt met een schijf , die komt altijd terug op veerspanning.

als je de trekkende kabel onder zit heb je een 520 , bij de 525 modellen is dit omgekeert .
Maakten ze die nog in 2005 dan?
Weer wat geleerd!

Geplaatst: zo dec 31, 2006 16:02
door speedphreax
Ik denk dat je dat van die trekkende kabel toch niet goed hebt want bij de mijne is het toch echt andersom. Ik heb hem nieuw gekocht dus ik weet ook zeker dat het altijd zo heeft gezeten. Ligt er ook maar net aan wat je trekkend noemt. Beide kabels treppen op een gegeven moment. Ik noem de trekkende kabel de kabel die de carburateur open trekt. Dat is dus de onderste kabel die jij zegt te kunnen weglaten.
Gas los:
Afbeelding
Gas open:
Afbeelding

Geplaatst: zo dec 31, 2006 16:14
door JoeBaR
je hebt gelijk , bij mijn 520 zit ie wel weer andersom en daarom kan ik een kabel weglaten .