xl 250 vragenuurtje
Geplaatst: do feb 20, 2003 16:15
hoi
gisteren heb ik een xl 250 van 1980 gekocht, is de bedoeling om deze fiets weer netjes in orde te maken voor mijn zoon.
vorige eigenaar was al begonnen met het "restaureren" zoals ie het noemde, motor ligt gedeeltelijk uiteen, cylinderkop is gedemonteerd en en volledig uiteen gehaald, blijkbaar had de honda net iets teveel olieverbruik voorheen, motor heeft 15.000 km achter de kiezen, zo te zien zijn dat meestal asfaltkilometers geweest.
we kregen er een tweede motor bij, deze heeft maar een paar duizend km, maar zo te zien heeft men geprobeerd om zonder olie te rijden, piston ligt in stukken uiteen en zelfs de nokkenas en de klepstoters hebben het heel zwaar te verduren gehad.
ik moet dus pogen om met de resterende stukken een goed draaiend en betrouwbaar motorke te bouwen.
eerste vraag, waar moet ik op letten om te voorkomen dat het olieverbruik oploopt..
is het veilig om de kleppen uit de cylinderkop van de vastgelopen motor te gebruiken, deze hebben waarschijnlijk minder sleet dan de originele kleppen.
kan ik bij een gewone honda dealer terecht voor de pakkingen en afdichtingen van de klepstelen of moet ik ergens anders mijn licht opsteken?
zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij de montage? tips of truuks van de gevorde knutselaars zijn meer dan welkom
dank bij voorbaat
jo
gisteren heb ik een xl 250 van 1980 gekocht, is de bedoeling om deze fiets weer netjes in orde te maken voor mijn zoon.
vorige eigenaar was al begonnen met het "restaureren" zoals ie het noemde, motor ligt gedeeltelijk uiteen, cylinderkop is gedemonteerd en en volledig uiteen gehaald, blijkbaar had de honda net iets teveel olieverbruik voorheen, motor heeft 15.000 km achter de kiezen, zo te zien zijn dat meestal asfaltkilometers geweest.
we kregen er een tweede motor bij, deze heeft maar een paar duizend km, maar zo te zien heeft men geprobeerd om zonder olie te rijden, piston ligt in stukken uiteen en zelfs de nokkenas en de klepstoters hebben het heel zwaar te verduren gehad.
ik moet dus pogen om met de resterende stukken een goed draaiend en betrouwbaar motorke te bouwen.
eerste vraag, waar moet ik op letten om te voorkomen dat het olieverbruik oploopt..
is het veilig om de kleppen uit de cylinderkop van de vastgelopen motor te gebruiken, deze hebben waarschijnlijk minder sleet dan de originele kleppen.
kan ik bij een gewone honda dealer terecht voor de pakkingen en afdichtingen van de klepstelen of moet ik ergens anders mijn licht opsteken?
zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij de montage? tips of truuks van de gevorde knutselaars zijn meer dan welkom
dank bij voorbaat
jo