Pagina 1 van 1
vraag snelheid en trekkracht
Geplaatst: vr nov 03, 2006 22:34
door gwen
ik zit met een vraagje over snelheid en trekkracht van een motor.
ik heb een honda XR125L hier staan ongeveer 1650km op en hij loop tussen de 90 en de 100 km per uur. voor wat ik hem nodig heb is dit genoeg ik gebruik hem voor woonwerk verkeer en soms een rittje maar niet te ver en geen autostrade.
maar nu zat ik toch met een vraag, vroeger had ik een scooter 50cc en als men hier in de uitlaat een ring verwijderde dan ging hij tussen de 70 en de 90 km per uur.
hoe komt het dat de honda 125 maar 90 a 100km/uur haalt en de scooter 50cc tussen de70 en de 90km/uur .
of kan de honda ook ergens begrensd zijn.
Re: vraag snelheid en trekkracht
Geplaatst: za nov 04, 2006 09:56
door TTT
gwen schreef:ik zit met een vraagje over snelheid en trekkracht van een motor.
ik heb een honda XR125L hier staan ongeveer 1650km op en hij loop tussen de 90 en de 100 km per uur. voor wat ik hem nodig heb is dit genoeg ik gebruik hem voor woonwerk verkeer en soms een rittje maar niet te ver en geen autostrade.
maar nu zat ik toch met een vraag, vroeger had ik een scooter 50cc en als men hier in de uitlaat een ring verwijderde dan ging hij tussen de 70 en de 90 km per uur.
hoe komt het dat de honda 125 maar 90 a 100km/uur haalt en de scooter 50cc tussen de70 en de 90km/uur .
of kan de honda ook ergens begrensd zijn.
Een reden is dat de luchtweerstand kwadratisch met de snelheid toeneemt.
Dus 2x zo hard = 4x zoveel weerstand.
2de reden is dat 2x zoveel cilinderinhoud niet automatisch 2x zoveel vermogen geeft. Beperkingen in zuigersnelheid, vlamfront en hoe snel het mengsel in en uit een grotere cilinder kunnen stromen maken dat kleine cilinderinhouden relatief meer vermogen kunnen leveren.
Geplaatst: za nov 04, 2006 10:39
door mxrider#28
De tandwiel verhouding lijkt mij vooral de hoofdzaak van de snelheid die hij haalt.
Een XR125L heeft een vrij grote overbrenging in vergelijking met een scooter.
Hoe kleiner het achtertandwiel hoe sneller hij gaat, daardoor trekt hij wel minder hard op.
En bij het voortandwiel is het andersom.
Geplaatst: za nov 04, 2006 10:53
door Max_Kool
Dat geldt uiteraard alleen wanneer die XL125 dood loopt in de hoogste versnelling.
Ik denk persoonlijk dat het vermogen van een opgefokte 50cc tweetakt niet zo heel ver ligt van een tam 125 viertaktje...
Geplaatst: za nov 04, 2006 17:32
door Sjokske
Scooter was hoogstwaarschijnlijk tweetakt en XL125R is viertakt (toch ?).
Dus verschil in pk's zal niet zo giga groot zijn als tussen 50 cc tweetakt en 125 cc tweetakt
Geplaatst: za nov 04, 2006 20:43
door Rudy
Nee een goed opgevoede 50 cc kan meer vermogen leveren dan een 125cc viertakt
Geplaatst: za nov 18, 2006 22:18
door Mario2t
Appels met peren vergelijken...
De XL heeft een 4T en de scooter is een 2T.
2T levert veel meer vermogen dan 4T bij vergelijkbare cylinerinhoud.
Daarnaast speelt mee, dat de XL125 zo is gegeared, dat hij bij wind tegen enz. ook zijn top bijna kan halen, terwijl dat bij de scooter niet het geval is.
Bij de 50 c.c. scooter voer je hem niet op door de ring er uit te halen, want het is net andersom. Voor de nederlandse markt zijn ze ,,geknepen" tot 45 km/u..
Ruim dertig jaar gelden reden ze met 50 c.c. wegrace motoren ook al 180 km/u op de rechte stukken, dus het is niet onbekend dat 50 c.c. hard kan.
Een scooter heeft na 10.000 km een versleten cylinder als er steeds volgas mee gereden is en dat de XL dan nog heel wat kilometers kan...
Oftewel, welke doel heeft men met de motor. Motoren zijn standaard zo gebouwd dat ze jaren mee kunnen, terwijl men bij een scooter hogere slijtage acceptabel vindt.
Geplaatst: za nov 18, 2006 23:55
door Rudy
Moet je er wel bijzeggen getunde scootaaah
Een orginele kan ook gewoon 20duizend km met een zuiger rijden.