Pagina 1 van 2

2T of 4T?

Geplaatst: do nov 02, 2006 18:12
door TTT
Niet dat het actueel is maar ik zit me toch af te vragen of mijn volgende motor een 450/525 4T wordt of een 300exc 2T.

Mij lijkt het lagere gewicht en de eenvoud van de 300exc erg aantrekkelijk, maar toch zie ik veeeeel meer 450exc en 525exc

Waarom? Kopieer gedrag of is er een echt goede reden?

In het zuiden (frankrijk, spanje maar ook de ardennen) rijdt er veel 2T. Blijkbaar weegt de lagere gewicht in de bergen op tegen de beperkte actieradius.

2T of 4T

Geplaatst: do nov 02, 2006 18:59
door xander
Welke actieradius?
Die 450 van mij die gebruikt wel meer dan een 250 2T;
maar ja, het klopt dat je olie moet mee nemen.
Je zult ook al wer gemerkt hebben TTT dat wanneer er iemand voorbij komt bvb in de Transardenaise het meestal een 2T is.
Dat zegt toch iets over de wendbaarheid.
Xander

Geplaatst: do nov 02, 2006 20:15
door oossie
ik heb flesje olie achterin de jas voor als ik zonder benzine komt te staan dan kan ik toch tanken.

Tot nu toe valt het me erg mee de 300EXC, maw ik ben er content mee. Zeer goed handelbaar en een hele lange adem. Het rijdt wel anders dan een 4t oa geen motorrem waar ik nog steeds aan moet wennen.

En je hebt 13 liter tanks van oa Clark maar ook van KTM.

Kom maar es langs Toine dan rijden we een stukkie

Geplaatst: do nov 02, 2006 21:52
door Klx300R
ik heb wel geen ktm, maar nu met men YZ250,met grote benzinetank en wat andere aanpassingen, voel ik me veel beter, beter sturen,enorm veel lichter, en met 11L doe ik evenveel km's als een wr450.
het enige nadeel vind ik juist da hij zo nerveus is op de baan... maar kan heel anders zijn dan de 300 van ktm.
wat betreft die olie... heb juist zo een busje met 250ML in (genoeg voor 10L) achter men Vnummerbord zitten... dus tank gewoon mee met de grote jonges :)
greetz

Geplaatst: zo nov 05, 2006 17:09
door hornet911
Grote tank en volgooien voor vertrek + busje van 250 ml en de akteradius is geen probleem meer.

Een nieuwe 300 met Estart lijkt me wel zéér aangenaam!!!!!

Geplaatst: ma nov 06, 2006 13:24
door erwindob
Gisteren nog een stukje op zo'n mooie huskie WR250 gereden in Markelo.

Een E-start op een 2 takt lijkt me maar erg weinig nut hebben, zo makkelijk als dat trapt. (of je moet er heel raar bij staan op de berghelling)

Zo'n ding rijdt echt lekker soepel over de single tracks. Het gebrek aan motorrem is een groot voordeel. Wat ik toch wat miste is het brute vermogen bij het uitkomen van de bosjes op het maisland. Misschien toch nog niet genoeg toeren gemaakt?

Geplaatst: ma nov 06, 2006 13:33
door oossie
dat viel me met m'n 300exc echt mee. een paar keer gehad dat ik te hoog in versnelling zat. tikkie terug is dan al genoeg.

Singletracks was echt lekker om te doen.

Geplaatst: ma nov 06, 2006 15:03
door huskie
Jongens, als het echt zwaar wordt, dan pakt zelfs "The knight" een 2takt. En dat is echt niet vanwege sponsor verplichtingen hoor, want daarvoor rijdt hij een 525.
Dat zo'n 2takt wat aangepast is, is zeker. Ook een 2takt kun je helemaal "4takt achtig" maken. Rij maar eens een rondje op mijn 2takt 250cc GG trialmachine.

Geplaatst: do nov 09, 2006 13:07
door Woabow
Sinds vorig jaar rij ik samen met een groepje cr250's de plaatselijke off roadritten. Ik rij zelf een 450 4t. Ieder zijn ding, ik vind een 4t prettiger om het grote koppel in een groot toerengebied. Naast dat een 2t gewoon lekkerder klinkt, vindt de rest van de groep echter, is een 4t ook gewoon te zwaar.

Ok, na de rit in Zelhem hebben we voor de gein eens een cr250 op de weegschaal gezet en vergeleken met m'n 450 exc. Resultaat:

cr250, volgetankt: 110 kg
450exc, na tanken ca. 4 ltr verbruikt: 121 kg.

Geplaatst: do nov 09, 2006 14:47
door huskie
Ja, een 4takt is beduidend zwaarder, maar wat meer telt is de combi rijder/motor.
Ik ben bev. klein en licht. Een 125cc 2takt met 35pk, is meer dan genoeg, en dat gecombineerd met het totaal gewicht is hetzelfde als iemand van 95kg, met een 4takt en 55pk.
Maar het blijft natuurlijk staan, dat een lichtere motor wendbaarder is dan een 10kg plus motor, ook al weeg je zelf 110kg.
Plus van een 4takt blijft zijn koppel bij weinig toeren. Een 2takt blijft iets piekeriger.
Maar je kunt er veel aan doen.

Geplaatst: do nov 09, 2006 22:03
door wheeling_jo
ik rij zelf met een Husky SMR 510 met endurowielen (lang verhaal: dubbel gebruik baan/enduro) en ik heb vorige week met een husky WR 250 gereden. Ik voelde dat dit echt een fiets is tov mijn zware 4T maar ik rij liever lekker lui en daarom voor mij een 4T (later mss over schakelen naar lichtere versie maar zoals reeds gezegd : lang verhaal)
Ik miste het koppel bij de 2T.

PS : een KTM 300 2T kan mss al veel beter zijn.

gr

Josken

Geplaatst: vr nov 10, 2006 00:40
door Woabow
Wat ik wel frappant vind is dat bij het accelereren op het land, zo ongeveer het enige moment dat je het vermogen echt aanspreekt, het eigenlijk niet eens zoveel uitmaakt waar je op zit. Gewicht en motorvermogen lijken een beetje weg te vallen tegen een goede lijn en grip (en op tijd gas geven). Wat betekent dat vermogen ondergeschikt is aan stuureigenschappen, en dus ook aan het gewicht.

Hm, dus dan is een 2t dus eigenlijk beter.... naaaaah.

Bij de meeste rijders geldt natuurlijk dat je vooral lol wilt hebben, de race-eigenschappen zijn van minder belang. Met m'n LC4 had ik vorig jaar ook schik (en spierpijn).

Geplaatst: vr nov 10, 2006 20:52
door schildertje
:D Mannen (en vrouwen natuurlijk :oops: ) probeer nou gewoon bij oerlemans eens een GasGas 450 viertakt een openbaring echt :D met die slipperclutch erop is elk kruipdoor sluipdoor een makkie.
En inderdaad niet gemeen dat vermogen maar het gaat wel hard. :twisted:

Geplaatst: vr nov 10, 2006 21:34
door TTT
schildertje schreef::D Mannen (en vrouwen natuurlijk :oops: ) probeer nou gewoon bij oerlemans eens een GasGas 450 viertakt een openbaring echt :D met die slipperclutch erop is elk kruipdoor sluipdoor een makkie.
En inderdaad niet gemeen dat vermogen maar het gaat wel hard. :twisted:
Da's een waardevolle bijdrage :roll:

Het gaat hier niet over merken, ook met een 450 crfx of een 450exc kan je prima mee door het bos.

Ik denk dat ik volgend jaar eens een 300exc ga proberen. Lekker makkelijk in onderhoud en licht. Da's ook wat waard.

Geplaatst: vr nov 10, 2006 21:59
door huskie
TTT schreef:
Ik denk dat ik volgend jaar eens een 300exc ga proberen. Lekker makkelijk in onderhoud en licht. Da's ook wat waard.
Goede conclusie TTT :wink:

Geplaatst: za nov 18, 2006 18:30
door wheeling_jo
Schmetz#56 schreef:
wheeling_jo schreef:ik rij zelf met een Husky SMR 510 met endurowielen
Tof, ik wil ook weer terug enduro van de winter met m'n SMR510...

Hoe is dat gerealiseerd? Gewoon wielen van een TE450/510 erin? Past dat?
Ja gewoon wielen van een TE erin en een ander remset erbij (cross)
Heb deze bij Joramo gehaald. Heb nu wel de veringen (enkel de veren) laten aanpassen want voor enduro is de vering te hard. Op het hardst kan hij nog steeds dienen voor SM dus geen probleem.

gr

Josken

Geplaatst: za nov 18, 2006 22:02
door Noppy
Bestaat er ook een Rekluse voor een EXC300?

Ik heb al langer zo'n EXC op het oog.

Bij de wereldkampioenschappen enduro 2003 (Frankrijk geloof ik) zat een linkerbocht omhoog en toen een recht stuk steil omhoog met losse ondergrond en bijna boven werd het stenig.

Er waren maar weinig tweetakts die dat in één keer haalden, de viertakts haalden het nét aan.

Dit zijn allemaal toppertjes en dus goede omstandigheden om het te vergelijken.

Ik zal zelf niet snel in dat soort extreme omstandigheden terechtkomen, dacht ik, maar in Noord-Frankrijk met Ad Ketelaars zat er iets vergelijkbaars in een brandgang door het bos op een heuvel.

Roadbook zei: Links af, en we staarden vol ongeloof naar boven; een smalle brandgang, hellingshoek ongeveer 30/40 graden, losse ondergrond en 0.5 meter aanloop.

Ik zou heel graag eens een ervaren rijder op een EXC300 dat willen zien doen!

Noppy

Geplaatst: zo nov 19, 2006 00:12
door folie
Noppy schreef:Bestaat er ook een Rekluse voor een EXC300?

Ik heb al langer zo'n EXC op het oog.

Bij de wereldkampioenschappen enduro 2003 (Frankrijk geloof ik) zat een linkerbocht omhoog en toen een recht stuk steil omhoog met losse ondergrond en bijna boven werd het stenig.

Er waren maar weinig tweetakts die dat in één keer haalden, de viertakts haalden het nét aan.

Dit zijn allemaal toppertjes en dus goede omstandigheden om het te vergelijken.

Ik zal zelf niet snel in dat soort extreme omstandigheden terechtkomen, dacht ik, maar in Noord-Frankrijk met Ad Ketelaars zat er iets vergelijkbaars in een brandgang door het bos op een heuvel.

Roadbook zei: Links af, en we staarden vol ongeloof naar boven; een smalle brandgang, hellingshoek ongeveer 30/40 graden, losse ondergrond en 0.5 meter aanloop.

Ik zou heel graag eens een ervaren rijder op een EXC300 dat willen zien doen!

Noppy
In Polen werd ook wel wat geklommen, en juist daar deden die dingen het opvallend goed. Lijkt wel of ze bijna stationair naar boven traktoren.

Geplaatst: zo nov 19, 2006 00:33
door Redski
In Polen werd ook wel wat geklommen, en juist daar deden die dingen het opvallend goed. Lijkt wel of ze bijna stationair naar boven traktoren
:)

Need I say more??? :)

Geplaatst: zo nov 19, 2006 01:21
door Marc Otten
Als ik me niet vergis rijd Ad Ketelaars op een 2takt kawasaki. Ad zal toch ook wel boven gekomen zijn om de rest van het roadbook te maken?

Geplaatst: zo nov 19, 2006 01:26
door adje
Noppy schreef:Bestaat er ook een Rekluse voor een EXC300?



Noppy
Ja , die bestaat :wink:

Geplaatst: zo nov 19, 2006 11:04
door Noppy
Marc Otten schreef:Als ik me niet vergis rijd Ad Ketelaars op een 2takt kawasaki. Ad zal toch ook wel boven gekomen zijn om de rest van het roadbook te maken?
Ad rijdt de routes altijd andersom, dan zijn ze minder moeilijk :D

Geplaatst: zo nov 19, 2006 21:11
door gassen
Redski schreef:
In Polen werd ook wel wat geklommen, en juist daar deden die dingen het opvallend goed. Lijkt wel of ze bijna stationair naar boven traktoren
:)

Need I say more??? :)
Je moet juist in een hogere versnelling bergop en het toerental moet dan zodanig zijn dat je juist voldoende vermogen hebt en veel koppel (afwurgen). De motor blijft dan mooi doortuffen en weinig wielslip. Dit verdient echter wel enige oefening en ,klinkt vreemd, durf . Je bent in eerste instantie snel geneigt te denken dat je motor afslaat en dan gaat het gas erop met evt de koppeling erbij.

Geplaatst: zo nov 19, 2006 22:01
door Noppy
Ik heb zelf een Rekluse dus speel sowieso 'vals'.

Ik heb vanmiddag nog eens zitten kijken naar dat filmpje van ISDE in Frankrijk en je hebt gelijk: de 4-taktst zitten in een heel erg laag toerental het laatste stukje.

De 2-takts die het niet halen niet. Ik zal hem zo direkt nog eens afspelen en letten op het toerental van de 2-takts die het wél halen.

Off-topic: Ik heb gisteren ook de DVD's van ISDE 2004 besteld voor 23 Euro in de VS. Hier zit ook 2004 Polen bij als bonus. Ben benieuwd.

Noppy

Geplaatst: ma nov 20, 2006 00:27
door huskie
Koppeling is alles.......! Alleen je moet wel een gevoelige hand hebben.