Pagina 1 van 2
Nieuw en ik heb 3 enduro vragen
Geplaatst: di okt 24, 2006 21:06
door mark20v
Allereerst stel ik me even voor, ik ben Mark en wil binnenkort mijn eerste enduro aanschaffen. Heb een paar uur ervaring op een oude crosser, ben dus een beginner. De enduro zal gebruikt worden op de weg, in het bos en waarschijnlijk tijdens georganiseerde enduro-ritten.
Door de vele reacties om me heen twijfel ik over drie zaken en hoop dan ook dat jullie me op mijn vragen een objectief antwoord kunnen geven.
1) 2-takt of 4-takt? Ben ervaren en technisch genoeg om alle sleutelwerkzaamheden zelf uit te voeren.
2-takt is feller en leuker, een 4-takt is beter geschikt om ook op de weg mee te rijden.
2) Ik twijfel over het aantal CC's, als het een tweetakt wordt moet 250 voldoende zijn. Maar wordt het een 4-takt dan weet ik niet wat beter is een 450 of een 550. Vraag me af of een 550 als beginner niet te zwaar is.
3) Husaberg 550cc uit 2005 is gemaakt onder de vleugels van KTM, heeft iemand hier enduro ervaring mee, kan ik die met een gerust hart kopen? Ik weet dat de onderhoudsintervallen dicht bij elkaar liggen maar ben meer geinteresseerd naar de technische kwaliteit.
Groeten Mark
Geplaatst: di okt 24, 2006 22:50
door pruus
welkom Mark!
wat is je motorverleden? Uit eigen ervaring weet ik dat het niet makkelijk is om te beginnen met een felle 2takt, zeker als je al veel op de weg hebt gereden met snelle 4takten.
Husaberg is op z'n minst twijfelachtig. Wordt nooit een KTM en wat ik verdacht vindt is dat ze nog steeds de kikstarter links hebben zoals de oude Rotax-blokken van de eerste ktm's...
In eerste instantie liever top outfit (protectie) kopen en dan pas nadenken over de beste motor.
Geplaatst: wo okt 25, 2006 06:38
door Noppy
Een KTM EXC 300 2-takt of een (bijna) willekeurige Japanse 4XX 4-takt; daar kan je je meestal geen buil aan vallen.
Jan Bosschaert heeft bijvoorbeeld, samen met zijn vader, jarenlang een KTM 525 EXC gereden. Hij heeft hem ingeruild voor een GasGas300 2-smoker.
Jan is een ervaren Erzberg-rijder.
Als ik jou zo hoor zou ik voor de KTM 300 gaan en met het geld dat je daardoor overhoud een goede borst- en rugprotector kopen, zoals Pruus zei. Koop ook kniebraces want die zijn niet voor mensen die geopereerd zijn aan hun knie; ze zijn voor mensen die NOOIT (meer) geopereed willen worden aan hun knie!
Geplaatst: wo okt 25, 2006 08:40
door oossie
zelfde vragen had ik ook.
en ben uitgekomen op een 300cc 2takt. is even wennen maar dan heb je ook een beest van een motor die veel slikt van de berijder.
van onderuit toch sterk genoeg en als je door durft te trekken erg snel.
Voornamelijk was bij het kosten plaatje doorslaggevend
Geplaatst: wo okt 25, 2006 10:35
door pHreaC
Ik was ook aan het twijfelen tussen 2 en 4-takt. Ben uiteindelijk voor de 4-takt gegaan omdat ik het lumineuze idee had ook op de baan te rijden(sm). Uiteindelijk vond ik op de baan rijden toch maar k*t en denk ik misschien beter af geweest te zijn met de 2-takt.
Ik heb helemaal geen klagen van mijn WR, maar die exc300 was volgens mij een mooi alternatief geweest (op de e-starter na).
Geplaatst: wo okt 25, 2006 11:45
door oossie
2 keer trappen en lopen, moet je hem alleen niet laten verzuipen
(in de winkelstraat)
Dat aantrappen valt mij echt mee.
Geplaatst: wo okt 25, 2006 19:00
door gassen
Ben zelf een groot voorstander(liefhebber) van de 2T, zeker als het richting de 300/350 gaat. Lekker licht, eenvoudig onderhoud. Nadeel voor een lagere rit is de tankinhoud/verbruik.
Heb lang met de oudere generatie 4T gereden en als laatste met een WR400. Dit rijdt niet verkeerd maar met mijn oude 2T gaat het toch allemaal iets gemakkelijker (was een 300 is nu een 250) en ik mis de power van onderuit.
Als je er ook de weg mee op MOET, zou ik toch richting een 4takt (400/450) gaan.
Gewicht is ,zeker in het begin, een belangrijke in de categorie Funfactor
Geplaatst: wo okt 25, 2006 19:25
door mark20v
Ik ga er zeker mee de weg op, vandaar dat ik zelf ook naar een 4-takt neig.
Stel ik kies voor de 4-takt, is een 550 cc dan te zwaar of niet? Zo ja wat is nu echt het verschil?
Is er iemand die zélf Husaberg ervaring heeft en dan met een 2004 of 2005 model?
Geplaatst: wo okt 25, 2006 19:51
door gassen
Ik begin je vraag te snappen:
"Ik wil een Husaberg 550 kopen, wie kan mij zo'n motor aanraden"
Ps ik vind ze vreselijk mooi en ze zullen ook wel geweldig rijden.
Heeft ooit eens op mijn verlanglijstje gestaan, maar door al die ervaringen van de Husa rijders van toen toch maar niet.
Hoe dat zit met de nieuwere modellen zou ik niet weten
Geplaatst: wo okt 25, 2006 20:32
door mark20v
gassen schreef:Ik begin je vraag te snappen:
"Ik wil een Husaberg 550 kopen, wie kan mij zo'n motor aanraden"
Ps ik vind ze vreselijk mooi en ze zullen ook wel geweldig rijden.
Heeft ooit eens op mijn verlanglijstje gestaan, maar door al die ervaringen van de Husa rijders van toen toch maar niet.
Hoe dat zit met de nieuwere modellen zou ik niet weten
Jij snapt em
hahaha
Weet je wat het probleem is, veel mensen praten negatief over bepaalde zaken omdat ze vaak alleen de verhalen uit het verleden via via hebben gehoord. Problemen worden dan vaak opgepomt en de goede eigenschappen worden stiekem vergeten. Ieder merk is begonnen en wordt naarmate de jaren verstrijken betrouwbaarder.
Mensen met een echt objectieve mening zijn schaars.
Maar goed, zit idd te twijfelen over een 550 Husa en twijfel dan met name over de kwaliteit en of hij niet te zwaar is als instapper voor mij. Het zou een 2005 model 550 model zijn, nieuw uit de doos voor €6500,- op kenteken en al.
2 takt denk ik beter niet te kiezen na een paar uurtjes rondzwerven op dit forum...
Geplaatst: wo okt 25, 2006 20:58
door gassen
Vergeet niet dat de Husa een echt raspaard is, je zult er de handen aan vol hebben.
Kies, zeker als "beginner" .een wat rustigere motor.
Een PKtje of 40 , is in het begin meer dan voldoende.
(Al blijft de verleiding groot )
Geplaatst: wo okt 25, 2006 21:20
door Noppy
Stuur eens een PMmetje naar Arjen Hilbers(LilaKoe), die heeft royaal ervaring met de Husaberg. Hij en z'n vriend hebben er destijds twee tegelijk gekocht.
Afgezien van een gefrituurde dynamo heb ik nog van geen problemen bij hem gehoord.
http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... ight=arjen
Noppy
Geplaatst: wo okt 25, 2006 21:28
door Gery400
pHreaC schreef:Ik was ook aan het twijfelen tussen 2 en 4-takt. Ben uiteindelijk voor de 4-takt gegaan omdat ik het lumineuze idee had ook op de baan te rijden(sm). Uiteindelijk vond ik op de baan rijden toch maar k*t en denk ik misschien beter af geweest te zijn met de 2-takt.
Ik heb helemaal geen klagen van mijn WR, maar die exc300 was volgens mij een mooi alternatief geweest (op de e-starter na).
maak je borst maar nat
(en je portefeuille open)
binnen enkele weken komt de 300 EXC-E uit!
Gery
Geplaatst: wo okt 25, 2006 21:40
door Sanne
Zit de Husaberg dealer bij jouw om de hoek?
is het antwoord JA: Doen!
is het antwoord NEE: niet doen!
Uiteindelijk betaal je de prijs als je voor elk wissewasje naar Timboektoe moet rijden in benzine geld en reistijd.
Geplaatst: wo okt 25, 2006 21:46
door mark20v
Is maar een klein stukkie rijden, en anders is de post een goede optie
@noppie, bedankt ik heb een PB gestuurd naar Arjen (ps heeft pas 3 reacties geplaatst op dit forum, heb ik dan de juiste Arjen?)
Geplaatst: wo okt 25, 2006 21:57
door Sanne
Yep is de juiste.
Arjen is iets activer op Allroadmaniacs.nl
Geplaatst: wo okt 25, 2006 22:20
door oossie
Gery400 schreef:
binnen enkele weken komt de 300 EXC-E uit!
Gery
Yep en E start kit komt ook beschikbaar voor oudere types dacht vanaf 2004.
Dit werd mij verteld bij paashuis in lichtenvoorde
Geplaatst: do okt 26, 2006 11:12
door Wortel
Ik heb zelf ook een Husa gehad en het is een raket op wielen en stuurt als een scheermes maar niet echt geschikt voor een beginner. Je hebt wat meer onderhoud maar je krijgt er zeker wat voor terug!
Als ik jou was zou ik naar een KTM450EXC, 400EXC of een Yammie WR450 gaan kijken (omdat je ook over de weg wilt). Een 300 2T is trouwens ook een hand vol en eigenlijk too much voor een beginner en niet echt geschikt voor op straat.
Je zou zelfs een 250 4T kunnen overwegen, denk erom dat veel PK's je vaak meer in de weg zitten in het terrein dan dat je er wat aan hebt. Alleen de echte cracks halen alles uit een 450 4T(of zelfs 525 4T) of 300 2T.
Grote kans dat je sneller bent op een rustiger motor dan op een PK pakhuis en dat geldt voor 80% van de rijders..
Geplaatst: do okt 26, 2006 13:30
door adde
waarom niet een ktm 450 of 525 exc, die pk's hoef je niet constant te gebruiken maar ze zijn wel fijn als er wat harder gewerkt moet worden
verder zijn de laatste modeljaren erg betrouwbaar
overjarig nieuw zijn ze ook redelijk te betalen, evt 2e hands weet ik er nog wel 2 te koop model 2005 en 2006
Geplaatst: do okt 26, 2006 20:44
door mark20v
Wat bedoel je met redelijk te betalen? Weet je ergens een 450 overjarig te staan, dan ben ik benieuwd.
Geplaatst: vr okt 27, 2006 07:35
door adde
hebt pb
Geplaatst: vr okt 27, 2006 09:36
door Sjokske
Mocht je toch een Husaberg willen, dan hebben die toch ook 450's
Wel op tijd kleppen stellen dan
Geplaatst: za okt 28, 2006 02:10
door mark20v
heb even geinformeerd, er staat ook een nieuwe husa 450- te koop
dit lijkt me een stuk aantrekkelijker.
Ik hoor ook goeie verhalen over een 4 takt 250 cc, hebben jullie daar ervaring mee? Nadeel in mijn ogen is dat deze types nog niet zo lang op de markt zijn en dus automatisch meer geld kosten.
Geplaatst: di okt 31, 2006 18:07
door mark20v
Niemand anders ervaring met een 250 4T behalve Wortel?
Ik denk er nu wel zeker van te zijn dat het een 400 of 450 gaat worden of iemand anders moet me nog op een ander sppor brengen met de 250
Zouden jullie dan kiezen voor een gebruikte KTM/Yammaha 450 of voor het zelfde geld +€500 een nieuwe overjarige husa 450?
In mijn ogen een moeilijke keuze
Geplaatst: di okt 31, 2006 18:37
door Wortel
Is geen moeilijke keuze, als ik jou was zou ik kiezen voor een Yamaha WR450 of een KTM 450EXC.
Beide zijn bij normaal onderhoud en gebruik betrouwbaar, snel zat maar toch goed te doseren.
450 4T omdat je ook over de weg wil en dan is een 2t of een 250 4t niet echt geschikt.
Suzuki 450 4t of zou ook nog kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee.