Pagina 1 van 1

Zuigerveren verbogen???

Geplaatst: zo okt 22, 2006 17:18
door Fr@venture
Ik hoor jullie denken, waar is DIE mee bezig!!!

Voordat ik m'n Honda wil gaan verkopen wilde ik er nog even een nieuw zuigertje in zetten.
Zo gezegd zo gedaan zou je denken.

Bij montage echter bleef de zuigerveer achter de inlaatpoort hangen. Op zich niet vreemd, dit gebeurt eigenlijk altijd wel.

Deze keer echter verboog de zuigerveer!!!
Hoewel ik nog nooit een zuigerveer gebroken heb, had ik eigenlijk verwacht dat de veer zou breken in plaats van buigen.
Maar eigenlijk had ik dat ook niet verwacht want ik werk best voorzichtig.

Omdat ik natuurlijk geen beschadigde zuigerveer monteer heb ik de zaak weer gedemonteerd.
En wat denk je????
Ik kan de zuigerveren buigen als een paperclip!!!

Is dit normaal bij moderne zuigerveren???

Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn.
Het betreft hier een Vertex zuiger setje.

Groeten,

Fr@venture

Re: Zuigerveren verbogen???

Geplaatst: zo okt 22, 2006 17:43
door Klx300R
Fr@venture schreef:Ik hoor jullie denken, waar is DIE mee bezig!!!

Voordat ik m'n Honda wil gaan verkopen wilde ik er nog even een nieuw zuigertje in zetten.
Zo gezegd zo gedaan zou je denken.

Bij montage echter bleef de zuigerveer achter de inlaatpoort hangen. Op zich niet vreemd, dit gebeurt eigenlijk altijd wel.

Deze keer echter verboog de zuigerveer!!!
Hoewel ik nog nooit een zuigerveer gebroken heb, had ik eigenlijk verwacht dat de veer zou breken in plaats van buigen.
Maar eigenlijk had ik dat ook niet verwacht want ik werk best voorzichtig.

Omdat ik natuurlijk geen beschadigde zuigerveer monteer heb ik de zaak weer gedemonteerd.
En wat denk je????
Ik kan de zuigerveren buigen als een paperclip!!!

Is dit normaal bij moderne zuigerveren???

Ben heel benieuwd hoe jullie ervaringen zijn.
Het betreft hier een Vertex zuiger setje.

Groeten,

Fr@venture

is niet normaal... teruggaan vanwaar je hem gehaald hebt...

Geplaatst: zo okt 22, 2006 19:46
door StevenD
HUH?????? nog nooit gezien.. ze breken normaal. Wie weet, beter of nieuwer dan?

Geplaatst: zo okt 22, 2006 22:04
door Fr@venture
SpeedYveS schreef:HUH?????? nog nooit gezien.. ze breken normaal. Wie weet, beter of nieuwer dan?
Zie hieronder....
Afbeelding

Ben heel benieuwd wat de dealer / vertegenwoordiger zegt.
Betreft het hier een innovatie of een productie foutje?

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Fr@venture

Geplaatst: zo okt 22, 2006 23:59
door Rudy
Ziet er duidelijk uit als een productie fout, normaal zijn ze hard dus breken ze.

Geplaatst: ma okt 23, 2006 00:50
door gassen
Inovatie :idea:
Volgende keer krijg je 2 O-ringen mee :P

Geplaatst: ma okt 23, 2006 07:11
door Sjokske
Of een tube kit :idea:

Geplaatst: di okt 24, 2006 21:52
door Fr@venture
Nou mannen,
Ik heb het hele zaakje bij m'n dealer op de toonbank gelegd en er een gezicht bij getrokken van ehhhh "EN NU JIJ.....!"
(we kennen elkaar wel een beetje :-)

Daarop pakt ie uit z'n magazijn de zuigerveren van een ORGINELE HONDA 125 en doet daarmee hetzelfde als wat ik ook al gedaan had.....

Toen lagen er dus drie verbogen zuigerveren op de toenbank.
Hmmm.

Heb ik toch ff 30 Euro verbogen zegt ie ook nog!!!!!

Dat was dus ff stof tot nadenken.

Ooh zegt ie, ik heb ook nog oude gietijzeren veren.
Verkoop ik toch nooit meer, en hup.... nog een veer gestrekt.

Ik sta perplex.

Heb dus zonder morren en vol vetrouwen in mijn dealer toch een nieuw setje veren geaccepteerd.

Als jullie nog een setje recente maar verbruikte veren hebben moet je het toch ook 's proberen.
Ik ben een ervaring rijker.

Groeten,

Fr@venture

Geplaatst: wo okt 25, 2006 13:50
door StevenD
Ik ga vanavond direct wat XR600 veren onder handen nemen!

Geplaatst: wo okt 25, 2006 19:09
door gassen
Omdat ook bij mij vraagtekens rezen:

Bron:http://www.amt.nl/web/show/id=47538/ton ... tentid=987

Vraag: Zoals bekend breken zuigerveren bij het openbuigen gemakkelijk omdat ze van gietijzer zijn gemaakt. Nu heb ik mij laten vertellen dat er zuigerveren zijn die niet breken. Is dat zo? Hoe zit het dan met de voorspanning?

Antwoord: Vooral bij race-tweetaktmotoren, worden stalen zuigerveren al tientallen jaren toegepast (dat geldt overigens ook voor de olieschraapveer bij viertaktmotoren). Als er ‘high-speed knock’ dus detoneren bij hoog toerental optreedt, breken deze veren niet. Omdat het materiaal niet zulke goede loopeigenschappen heeft, wordt er een oppervlaktelaag aangebracht uit hardchroom, molybdeen of keramisch materiaal.
Stalen zuigerveren hebben net als gietijzeren veren een bepaalde voorspanning die echter bij hoge temperatuur behouden blijft. Een van de gebruikte staalsoorten is een martensitisch staal dat gehard en uitgegloeid wordt, waardoor een hardheid van 38 tot 44 Rockwell C wordt bereikt.
Bij het te ver openbuigen of verdraaien van de veeruiteinden zal de elasticiteit verloren gaan, vergelijkbaar met het te ver openbuigen van een paperclip. Ook met een stalen zuigerveer moet er dus zorgvuldig worden omgesprongen.

Geplaatst: do nov 02, 2006 23:13
door willem7
ik ga straks eens mn zuigerveertjes van al mn brommers(wel gebruikte!aleja enkele uurtjes maar) eens proberen,en ook mn oude zuigerveer van mn yz 125
mrgn weet je het.
ik vind het wel raar

Geplaatst: vr nov 03, 2006 10:42
door huskie
Opdat we nu niet denken dat alle zuigerveren buigen, hier mijn experiment.
Het betreft hier een 250cc zuigerveer van zuiger type woesnner.
Heerlijk, die ouderwetse zuigerveren. Die breken tenminste!
Ik kan ze wel redelijk torderen, maar open buigen was..... kdeng.
Afbeelding

Geplaatst: zo nov 05, 2006 20:23
door StevenD
mijn 4takt veer zij ook KNAK maar jezus, wat moet je daar je best nog voor doen :twisted:
olie veer die buigt gewoon lekker alle kanten op, maar dat wist ik al.

Geplaatst: zo nov 05, 2006 23:23
door Zeeuwse Klei
Zijn dat veren met een chroomlaag Fred?

Dan zou ik me kunnen voorstellen dat de basis ervan zachter materiaal is, en de slijtlaag chroomachtig. Die zaten in mijn brommertje destijds ook. Nooit proberen te buigen trouwens.

Misschien net zo een soort effect als met bi-metalen ijzerzaagblaadjes, de tanden zijn keihard, maar de basis is buigzaam.
Ik vind het nog steeds raar, aangezien ik bij mijn weten nog nooit een (zo) buigzame zuigerveer in handen heb gehad.

Geplaatst: zo nov 05, 2006 23:56
door adje
Vroeger toen ik op VHS Kreidler reed gebruikten we ook zuigerveren met een croomlaagje die je alle kanten in kon buigen.
Deze zuigerveren waren wel een stuk duurder dan de gewone.
We mochten ze ook alleen maar gebruiken in cilinders die een NiCaSil laag hadden want in combinatie met een gietijzere bus ging het meteen kapot.