Pagina 1 van 2
Rekluse vraagje
Geplaatst: di sep 26, 2006 11:27
door Helen
Door de band ben ik héél tevreden van mijn automatische koppeling.
Ik ondervind echter soms een vervelend probleempje: als ik te hoog in toeren zit, kan ik niet opschakelen.
Bv. ik zit in eerste versnelling, rij dan bergaf, door de snelheid gaat de motor hoger in toeren, en ik geraak niet meer geschakeld naar tweede. Ook met de koppelingshendel in kan ik niet meer schakelen.
Kan dit door een andere afstelling verbeterd worden, of is het gewoon inherent aan de Recluse, en moet ik ermee rekening houden bij het rijden?
Helen
Geplaatst: di sep 26, 2006 22:16
door TTT
Beetje gas geven zodat de schakelnokken vrijkomen.
Je remt waarschijnlijk op de motor waardoor de versnellingsbak belast is.
Geplaatst: di sep 26, 2006 22:17
door adje
Helen,
Dat je op zo'n moment niet op of terug kan schakelen komt omdat er kracht op de versnellingsbak staat doordat het toerental te hoog is.
Volgens mij moet het je wel lukken als je de koppelingshendel in trekt maar dat kan dan alleen maar als het toerental niet te gek hoog is.
Zit er geen lucht op je hydraulische leiding ?
Als je je achterwiel even met je rem blokkeert dan zakt het toerental weer meteen en dan kan je ook gewoon weer op of terug schakelen.
Ik ben nu aan het testen met een quickshifter in combinatie met de Rekluse omdat ik zelf ook graag volgas zonder koppeling wil kunnen schakelen en dat miste ik ook wel omdat dit niet mogelijk was met de Rekluse.
Ik heb dit systeem nu op mijn oude CRF450R staan waar ik nu meestal alleen nog crosswedstrijden en trainingen mee rij en daar heb ik al veel plezier mee gehad.
Binnenkort zal ook op mijn nieuwe CRF450X zo'n systeem op komen omdat dit tot nu toe uitermate goed bevalt.
Geplaatst: wo sep 27, 2006 11:46
door Helen
Ik heb het probleem enkel als het toerental echt hoog is. Zoals je zegt, volgas schakelen zonder (of met!) koppeling is niet mogelijk met de Rekluse.
Bedankt voor de tip met de achterrem, kan ik eens proberen.
De hydraulische leiding zal ik eens (laten) nakijken, maar ik verwacht niet dat er een probleem mee zou zijn.
Wil je me wat meer info mailen over die quickshifter (ook prijs)? Ik verwacht niet dat ik het me direct zou aanschaffen, maar wil er graag meer over weten.
Tanx!
Helen
adje schreef:Helen,
Dat je op zo'n moment niet op of terug kan schakelen komt omdat er kracht op de versnellingsbak staat doordat het toerental te hoog is.
Volgens mij moet het je wel lukken als je de koppelingshendel in trekt maar dat kan dan alleen maar als het toerental niet te gek hoog is.
Zit er geen lucht op je hydraulische leiding ?
Als je je achterwiel even met je rem blokkeert dan zakt het toerental weer meteen en dan kan je ook gewoon weer op of terug schakelen.
Ik ben nu aan het testen met een quickshifter in combinatie met de Rekluse omdat ik zelf ook graag volgas zonder koppeling wil kunnen schakelen en dat miste ik ook wel omdat dit niet mogelijk was met de Rekluse.
Ik heb dit systeem nu op mijn oude CRF450R staan waar ik nu meestal alleen nog crosswedstrijden en trainingen mee rij en daar heb ik al veel plezier mee gehad.
Binnenkort zal ook op mijn nieuwe CRF450X zo'n systeem op komen omdat dit tot nu toe uitermate goed bevalt.
Geplaatst: wo sep 27, 2006 12:04
door TTT
Ad, mijn ervaring is dat bij lage toerentallen het schakelen lastiger gaat.
Vandaar dat ik liever een dotje gas geef om de bak onbelast te krijgen.
In ieder geval moet de bak onbelast zijn, da's zonder meer een feit.
Die quickshifter is wel een goed idee. Ik neem aan dat het een ontstekingsonderbreker op de schakelpook is. Ik ken ze wel van wegmotoren maar ik wist niet dat ze voor cross ook gebruikt werden. Moet wel robuust zijn. Zo'n ding zit nogal in de rondvliegende rommel, en je wilt niet dat die permanent in de "onderbreek" stand komt te staan
Heb je geen fotootje?
Geplaatst: wo sep 27, 2006 13:26
door oossie
Hoe zit het met een rekluse op een 2takt?
Geplaatst: wo sep 27, 2006 21:41
door adje
oossie schreef:Hoe zit het met een rekluse op een 2takt?
Werkt ook perfect op een 2-takt ( vraag maar aan Jan B. Gas gas 300 )
Ook Henk verkoelen ( van Parijs Dakar ) heeft een Rekluse in zijn KTM200.
Helen , De quickshifter gaat zo'n €375.00 incl btw kosten.
Ik ben bezig voor de dealerschap voor Nederland en Belgie te verkrijgen.
Toine , Het is inderdaad een ontstekingsonderbreker die aangesloten wordt op je motor afzet knop.
Er zit een sensor op ( in ) de versnellingspook en er loopt een kabeltje van de pook naar een kastje waar een printplaatje in zit en in dat kastje kan je de quickshifter instellen. ( hoe gevoelig en hoe lang onderbreken in milliseconden )
Hier is wat info over de quickshifter ( foto volgt , komt later )
The revolutionary new Quickshifter works by measuring force applied to the gear lever and automatically shifts gears when the rider initiates a shift . This means perfect and instant gear changes at any throttle position without shutting off the gas or using the clutch - every time! resulting in blistering starts as well as easy and instant shifts during the race, giving you an edge on every gear shift.
As used in Moto GP
2strokes and 4strokes
Self powered
Easy to fit
Self Calibrating
New revolution in gear change
Smoother gear changes
Easily adjustable for sensitivity and time delay
A must for all novices, A necessity for all Pros
Hier is wat franstalige informatie :
http://www.shogunmoto.com/motocross-sup ... d_424.html
Geplaatst: zo okt 15, 2006 23:15
door speedphreax
Volgens mij gaat zo'n quickshifter nooit echt fijn werken op een offroad motor. In de wegrace worden die dingen wel veelvuldig gebruikt maar ik heb echt sterk het idee dat het op een offroad motor niet fijn gaat werken omdat je veel te veel wheelspin hebt.
Ik heb het vandaag een paar keer met de hand geprobeerd via mijn uit-knopje maar vaak moet je gewoon een halve seconde wachten tot je achterwiel net zo hard draait als de ondergrond en pas op dat moment valt de spanning van de bak af en valt hij vanzelf in de versnelling.
Ik hou zelf veel liever volgas en dan pak ik de koppeling erbij om te schakelen. De begrenzer houdt hem wel tegen.
Geplaatst: ma okt 16, 2006 00:44
door adje
De quickshifter werkt anders perfect.
Ik heb er vandaag in Hapert heel veel plezier aan gehad.
Geplaatst: ma okt 16, 2006 11:10
door TTT
adje schreef:De quickshifter werkt anders perfect.
Ik heb er vandaag in Hapert heel veel plezier aan gehad.
ja, zo kan ik ook 6 rondjes rijden
Geplaatst: ma okt 16, 2006 11:38
door speedphreax
adje schreef:De quickshifter werkt anders perfect.
Ik heb er vandaag in Hapert heel veel plezier aan gehad.
Meen je dat nou? Dan zul jij wel een andere rijstijl hebben of je trapt gewoon erg hard. Of wellicht schakel ik te vroeg als er nog teveel wheelspin is.
Geplaatst: ma okt 16, 2006 13:04
door Sjokske
Of hij rijdt een ander merk dat heel anders schakelt
Benodigde kracht is m.i. instelbaar bij de Quickshift (zit vast ergens een rekstrip verborgen onder de kunststof bekleding op de pook).
Geplaatst: ma okt 16, 2006 17:39
door stefaan525
gezien dat hier over de rekluse gaat wil ik adje effe laten weten dat de koppeling een prachtige uitvinding is.gisteren ze eens getest tijdens een rit met het nodige kruip en sluip werk,een paar klimmetjes tussen de bomen en het nodige glijwerk op het natte gras.ik kan alleen maar vaststellen dat het een zinvolle investering is en veel rijplezier verschaft
.
Geplaatst: ma okt 16, 2006 19:10
door adje
Stefaan , goed om te horen dat het je goed is bevallen.
Heeft je vriend ook proefgereden met je motor ?
Speedphreax , je mag wel eens een keer op mijn motor proefrijden als je het niet geloofd dat die quickshifter geweldig werkt
Sjokske heeft inderdaad gelijk over die instelbaarheid van de kracht die je op het schakelpookje moet uitoefenen.
Geplaatst: ma okt 16, 2006 22:14
door stefaan525
[quote="adje"]Stefaan , goed om te horen dat het je goed is bevallen.
Heeft je vriend ook proefgereden met je motor ?
de proefrit staat gepland voor volgende week.ik laat zijn bevinding wel weten.
Geplaatst: zo jun 03, 2007 20:20
door hornet911
Klopt het dat de afstelling van de rekluse nogal precies moet zijn, om heel snelle slijtage te voorkomen?
En is de rekluse het enige merk die deze koppelingen maakt?
Heb ooit mijn ligamenten in mijn pols gescheurd en van tijd tot tijd denk ik dat zoiets me heel wat pijn kan besparen...
Geplaatst: zo jun 03, 2007 20:50
door adje
hornet911 schreef:Klopt het dat de afstelling van de rekluse nogal precies moet zijn, om heel snelle slijtage te voorkomen?
En is de rekluse het enige merk die deze koppelingen maakt?
Heb ooit mijn ligamenten in mijn pols gescheurd en van tijd tot tijd denk ik dat zoiets me heel wat pijn kan besparen...
Er zijn nog andere merken die zo'n soort koppeling maken maar die zijn een stuk duurder en je koppelingshuis moet aangepast worden.
Rekluse is momenteel de marktleider op dit gebied.
De afstelling ( installed gap ) moet inderdaad goed afgesteld worden.
Te weinig speling en de motor zal afslaan of veel kruipen bij het in de versnelling zetten.
Te veel speling en de koppeling zal te veel gaan slippen met als gevolg dat die te warm kan worden en de koppelingsplaten kunnen gaan verbranden.
Wat voor merk motor rij je mee , Hornet911 ?
Ik heb er al meerdere verkocht aan mensen met een zwakke pols en tot nu toe alleen maar positieve reacties gehoord.
Testrit is altijd mogelijk.
Geplaatst: zo jun 03, 2007 22:28
door hornet911
ik rij met een wr250...
Uit welke onderdelen bestaat een kitje trouwens ad?
Geplaatst: ma jun 04, 2007 17:30
door adje
hornet911 schreef:ik rij met een wr250...
Uit welke onderdelen bestaat een kitje trouwens ad?
Zie de eerste foto van mijn onderschrift.
Er zit ook een pakking bij voor het koppelingsdeksel die iets dikker is omdat de Rekluse iets meer ruimte nodig heeft.
Geplaatst: di jun 05, 2007 20:21
door Tikka
Geplaatst: di jun 05, 2007 22:59
door Helen
hornet911 schreef:ik rij met een wr250...
Die heeft toch geen Rekluse nodig???
Vorige week ging ik in de Auvergne voor 4 enduro-dagen. Na een halve dag geeft mijn lieve Huskie het op (klep). Gelukkig had iemand een extra motor bij, en zo heb ik de rest van de vakantie rondgereden op een Yamaha WR250.
Na een eerste moment van blinde paniek (hellep
, hier in de technische geiteweggetjes rondrijden zonder mijn Rekluse, hoe moet dat gaan
)
bleek die Yamaha héél soepel te rijden, en bijna niet stil te kunnen vallen. Ik kon de voordelen van een Rekluse-loze motor ook appreciëren: motorrem in de bergaf, en de eigenschap dat de moto NIET wegbolt als hij in versnelling staat (motor af), zeer handig als je voor de zoveelste keer het ding weer moet rechttrekken op een helling.
Tja, elk voordeel hep zijn nadeel, zei een of andere bekende voetbal-Hollander.
Geplaatst: wo jun 06, 2007 20:54
door hornet911
WR heeft dat idd. niet nodig, maar linker ligamenten ooit gescheurd.....
Geplaatst: do jun 07, 2007 10:00
door Helen
hornet911 schreef:WR heeft dat idd. niet nodig, maar linker ligamenten ooit gescheurd.....
Ha ja, je pols, zei je net. I rest my case
Ik heb drie maand geleden de ligamenten van mijn rechtermiddelvinger gescheurd, en denk dat ik het nog héél lang ga voelen
Geplaatst: ma jul 23, 2007 13:07
door Acid Burns
ik heb ook een vraagje over de Rekluse z start...
ik heb begrepen dat hij het gewoon mogelijk maakt, om te schakelen zonder koppeling.. een best groot voordeel dus, zonder koppelings problemen op te lopen..
Want ervaring heeft geleerd dat dat ook duur is..
omdat ik de koppelingskant van adje zag.. dacht ik dus, erg netjes zoiets, (wil ik ooook!) vandaar dat ik dus even verder ging kijken..
Ik vind dus wel een leuke rekluse koppeling, maar dat is voor een KX250 uit '03, 225 euro.. 2de hands, dat dan weer wel..
de vragen:
past een rekluse van een '03 op een '97 kx? (daar sommige onderdelen uitwisselbaar zijn, en sommige niet van '97 tot '04)
maar heb nog niet zoveel kawa mensen hier gezien..
kan een rekluse verslijten? (alles wat beweegt slijt, maar ik bedoel, er zitten zover ik zie geen platen in die "op" raken.. alleen een hoop metaal, maar als dit verslijt, is dat te vervangen? of is dat zo te reviseren?
wat zijn volgens jullie de grootste voordelen, en natuurlijk, wat zijn grote nadelen?
Mvg
Geplaatst: ma jul 23, 2007 14:28
door Max_Kool
Rekluse vervangt niet de gehele koppeling, maar alleen de drukplaat met de veren (of hoe dat technisch heet). Je houdt nog steeds een meerplaats natte platen koppeling. In plaats van de veren die het pakket aandrukken heb je de centrifugaal van de Rekluse. Zodra je toeren maakt gaan de kogels naar buiten en grijpt de koppeling aan.
De kunst zit hem vooral in de vorm en materiaal dat door Rekluse gebruikt wordt heb ik begrepen, en niet te vergeten, de afstelling. Te ruim en je fikt je koppeling op, te krap en je komt nauwelijks weg.
Heb er zelf nooit mee gereden...