Pagina 1 van 3
probleem met hydraulische koppeling
Geplaatst: za sep 23, 2006 22:07
door pruus
Tweede keer nou dat ik 't meemaak. Als het blok goed heet is en ik redelijk wat koppeling heb gebruikt valt ineens de druk weg. Dan heb ik alleen vrije slag tot bijna aan het handvat en de koppeling maakt nog nauwelijks vrij. Vorige keer was met Erik V in Riemst, enkele maanden geleden en 't enige wat ik toen heb gedaan was de vloeistof vervangen. Vandaag het zelfde verschijnsel bij een KTM dag van Sommer. Bedankt nog Houten Klaas dat je me op jou motor had laten rijden, maar dat zou ik nooit doen omdat ik bang ben voor de schade wat je NIET ziet...
Was toch wel gezellig!
Geplaatst: za sep 23, 2006 22:42
door adje
Heb ik ook gehad met de KTM in Turkije.
Is waarschijnlijk een keerringkje lek waardoor de hydraulische olie in het carter weg loopt dus vandaar dat je dat niet ziet.
Geplaatst: za sep 23, 2006 23:11
door Houten Klaas
Pruus het klinkt erg waarschijnlijk wat Ad aangeeft.Zo zie je maar weer, ook tijdens een internationale offroadactiviteit kom je forumbekenden tegen.
Pruus ,TTT en Roy Kievit die niet op het forum zit. Twas een leuke training en jammer dat het licht uitging na 40 minuten crosscountry. Het watje moest opgeven.
Geplaatst: za sep 23, 2006 23:43
door Gast
Houten Klaas schreef:Pruus het klinkt erg waarschijnlijk wat Ad aangeeft.
Hans, onlagns hetzelfde gehad. Onderaan je motorblok zit het pompje dat ervoor zorgt dat je kan ontkoppelen. Als je dat er even afhaalt zul je zien dat er o-ring inzit. Vervang deze en normaal gezien zou je koppeling terug moeten werken. Kostte mij 0.78 €
Geplaatst: zo sep 24, 2006 10:30
door folie
adje schreef:Heb ik ook gehad met de KTM in Turkije.
Is waarschijnlijk een keerringkje lek waardoor de hydraulische olie in het carter weg loopt dus vandaar dat je dat niet ziet.
Is het niet, want dan zou je druk bij afkoelen niet terugkomen.
Ik heb er ook wel eens last van gehad.
Meest waarschijnlijk is dat je blok te warm loopt, waardoor de vloeistof in de koppeling gaat koken. (fading, net als bij remmen)
Kan een indicatie zijn dat je sproeier settings niet helemaal in orde zijn.
Of dat je teveel koppeling gebruikt (525?)
Geplaatst: zo sep 24, 2006 10:34
door Houten Klaas
Als dat het geval is zou je kunnen overwegen om een systeem van een 2006 erop te zetten. Je kunt dan normale remvloeistof gebruiken. Deze heeft minder last van oververhitting.
Geplaatst: zo sep 24, 2006 11:15
door oossie
Of niet goed ontlucht.
Geplaatst: zo sep 24, 2006 14:26
door pruus
bedankt voor de reacties, mannen! Maat van me gaat morgen de O-ring van een revisie-set nameten ( kost kompleet bijna 50 zeuro) en als ik 'm in mijn kistje heb zal het zo gepiept zijn. Waar heb jij dat ding gehaalt dan, Jack? Wat me nog enigsins zorgen baart is dat tegelijkertijd het blok vreemd begint te klinken, maar dat kan misschien zijn omdat ik net weer de onderkap heb gemonteerd...? Vandaag heeft íe flink voor z'n bakkes gekregen op de A 73 en diverse afgeoogste akkers: de koppeling was weer tijdelijk weg maar het blok blijft lopen. Bij een acceleratie-test moest ik wel helaas twee Honda's , 500 2takt en een 450 voor laten gaan, haha. Op topsnelheid teruggepakt, natuurlijk
Geplaatst: zo sep 24, 2006 21:09
door folie
pruus schreef:bedankt voor de reacties, mannen! Maat van me gaat morgen de O-ring van een revisie-set nameten ( kost kompleet bijna 50 zeuro) en als ik 'm in mijn kistje heb zal het zo gepiept zijn. Waar heb jij dat ding gehaalt dan, Jack? Wat me nog enigsins zorgen baart is dat tegelijkertijd het blok vreemd begint te klinken, maar dat kan misschien zijn omdat ik net weer de onderkap heb gemonteerd...? Vandaag heeft íe flink voor z'n bakkes gekregen op de A 73 en diverse afgeoogste akkers: de koppeling was weer tijdelijk weg maar het blok blijft lopen. Bij een acceleratie-test moest ik wel helaas twee Honda's , 500 2takt en een 450 voor laten gaan, haha. Op topsnelheid teruggepakt, natuurlijk
Nog een keer: doet je koppeling het weer als je motor wat is afgekoeld ?
En zit je reservoir ook nog gewoon vol ?
Dan is het dus niet die O ring.
Ik ben er vanaf gekomen met een groter achtertandwiel.
Nou hoef ik er niet zo vaak de koppeling bij te pakken (omdat het te hard gaat in de technische stukken) en rijd ik vaak net een versnellinkje hoger.
Geplaatst: ma sep 25, 2006 06:15
door Houten Klaas
Zo'n rekluse is zo gek nog niet.
Geplaatst: ma sep 25, 2006 09:18
door TTT
Houten Klaas schreef:Zo'n rekluse is zo gek nog niet.
Op dat baantje zaterdag was die rekluse optimaal. Veel korte bochten... lekker met blokkerend achterwiel insturen en de motor omzetten en gas erweer op. Motor slaat toch niet af
Helaas trok ik de 2de uur ook niet helemaal. Te vaak m'n motor moeten oprapen.
Klaas, als troost, ik denk dat er in het 2de uur nog maar 1/3 meedeed.
Probleem hydraulische koppeling .
Geplaatst: ma sep 25, 2006 13:38
door Offroadlover
Het bovenstaande probleem heb ik ook een keertje gehad ...
O-ring was in perfecte staat , maar het cylindertje was ingelopen ..
Dit kan een klein groefje zijn dat je bijna niet ziet , maar wel moet zou moeten voelen .Na het vervangen van een nieuw setje alles terug ok.
Succes
Geplaatst: ma sep 25, 2006 20:59
door pruus
Wat me gisteren opviel was dat hij 't ook doet als hij flink warm word zonder koppelinggebruik. Diepe akkers of bergen fijn zand. Weet iemand wat er veranderd is aan de 2006 koppelingsset? Die schijnt tegen volsynthetiesche olie te kunnen en die is vermoedelijk beter bestand tegen de hoge temperatuur.
Geplaatst: ma sep 25, 2006 21:44
door Jo VdB
Hans,
herinner je je nog dat ik je op de transardennaise zei dat je koppeling niet goed ontkoppelde ?
--> wat heb je daarmee gedaan ? Want m.i. slipte je koppeling steeds een beetje ook al had je het koppelingshandle ingetrokken ?
Als je van alle zever af wil zijn
--> nieuw setje onderaan (Sommer verkoopt tegenwoordig heavy duty kits die je daarna volledig kan reviseren aan dezelfde prijs als het KTM origineel)
--> nieuw zuigertje (zit ook in een kitje) in je handle
Geen gezever meer, en kost ook niet erg veel uiteindelijk.
Meet ook eens de drukstang na . Heeft deze de juiste lengte ?
Als je geen hydraulische olie verliest, dan is een mogelijkheid ook dat er lucht in je leiding zit die door de grote hitte uitzet en daardoor je drukstang wegduwt !! Dit heb ik nog al gehoord van anderen !!Dus : goed ontlucht ????
Jo VdB
Geplaatst: ma sep 25, 2006 22:16
door Houten Klaas
pruus schreef:Wat me gisteren opviel was dat hij 't ook doet als hij flink warm word zonder koppelinggebruik. Diepe akkers of bergen fijn zand. Weet iemand wat er veranderd is aan de 2006 koppelingsset? Die schijnt tegen volsynthetiesche olie te kunnen en die is vermoedelijk beter bestand tegen de hoge temperatuur.
Hier kun je gewoon remvloeistof in doen Dot 5.1 in plaats van hydraulische vloeistof. Het verschil in uit voering,ikke niet weten. Toen ik naar Spanje ben geweest heb ik zo'n set meegenomen. Met 100 euro red je het niet.
Geplaatst: di sep 26, 2006 07:22
door Sjokske
Houten Klaas schreef:Hier kun je gewoon remvloeistof in doen Dot 5.1 in plaats van hydraulische vloeistof.
Uitkijken, niet iedere rubbertje (
) kan hier tegen
Geplaatst: di sep 26, 2006 08:44
door folie
Jo VdB schreef:
Als je geen hydraulische olie verliest, dan is een mogelijkheid ook dat er lucht in je leiding zit die door de grote hitte uitzet en daardoor je drukstang wegduwt !! Dit heb ik nog al gehoord van anderen !!Dus : goed ontlucht ????
Jo VdB
Als er lucht inzit voelt ie ook sponzig. Maar het zou kunnen.
Ik denk dat je dit hebt gehoord: de koppeling van een ktm werkt via een drukstift die in je blok steekt, naar de andere kant toe, waar je koppelingshuis zit. Die drukstift wordt bediend door de plunjer van je 'slave' cylinder.
Als er nu druk wordt opgebouwd in je blok, (bijvoorbeeld doordat de slang van je carterontluchting klem zit of tegen je uitlaat is gesmolten)wordt die stift naar buiten geperst en drukt daarbij de plunjer terug in de slave cylinder.
Wat je dan merkt is dat je na een recht stuk een keer of wat moet 'pompen' voordat de koppeling weer op druk komt. Echter dan is ie er weer gewoon, dus ook dit zal jouw probleem niet zijn.
Ik hou het op oververhitting.
Geplaatst: di sep 26, 2006 09:33
door huskie
Pruus, blijft je vloeistof nu wel of niet op niveau? Want die vraag is nog niet beantwoord
Toch?!
Geplaatst: di sep 26, 2006 20:36
door pruus
@ Huskie,
hoi George! Ik weet 't echt niet, kerel. De hoeveelheid olie die verpompt wordt is zo miniem, dat je al een hele tijd met het probleem zou moeten doorrijden...
Geplaatst: zo okt 01, 2006 12:27
door KtmRider
ik heb eens mee gelezen.. maar sommige dinge slaan echt op niks......dat je druk weg valt heeft dus totaal niks te maken met overhitting van je blok of wat dan ook..hydraulische koppeling is een apart systeem en de mensen die hem er al eens af hebbe gehad weten wat ik bedoel. ik denk dat je hem eens helemaal leeg moet pompen even de slang los koppele kijken naar de keeringen en vuil verwijderen..alles na lopen als je nergens wat ziet dat het gelekt heeft..denk dat ie druk verliest bij de hendel in de buurt gebeurt vaak door een valpartij
succes!
Geplaatst: zo okt 01, 2006 19:24
door pruus
Nou , hier wordt goed gebrainstormed! Tof . Denk dat Folie het dichtste bij de waarheid ligt; Koppelinggebruik is niet zozeer de trigger, eerder temperatuur. Vandaag, met nieuwe cups boven en onder (+-100zeuro
) ketel flink opgestookt tijdens hillclimbs in rul zand. De druk viel weer weg. Gestopt, gepompt, werd beter. Motor laten afkoelen ( 15 min ) weer oke. Wel geconstateerd dat er koelvloeistof lekte uit de keerring /overloop van de waterpomp. Alles duidt op een thermisch probleem. Sproeiersetting is mijnsinziens acceptabel, ding loopt goed en rond, maar misschien meer uitsluitsel als de buitentemperatuur daalt...
Carterontluchting moet ik deze week naar kijken! Samen met m'n kromme achtervelg en bijbehorende lekke band, mijn afgebroken helmvizier en de print van mijn handvat tussen mijn schouderbladen, haha wat een kutsport!
Geplaatst: zo okt 01, 2006 21:00
door huskie
Je bent lekker bezig Pruus
Maar als je soms dacht je jij de enige bent die loopt te kloten, think again
Ik wilde nu het hele verhaal vertellen, maar heb het maar weer gedelete. Was te veel offtopic
Geplaatst: zo okt 01, 2006 21:24
door Houten Klaas
Hans een schrale troost.Gisteren in Havelte had Mark Wassink ook problemen met de koppeling. Het is toch geen Ktm kwaal ?
Geplaatst: zo okt 01, 2006 21:26
door henk-v
he huskie open maar een nw topicje hoor wij zijn nieuwsgierig
Geplaatst: zo okt 01, 2006 22:38
door pruus
henk-v schreef:he huskie open maar een nw topicje hoor wij zijn nieuwsgierig