Pagina 1 van 2

problemen met tapeind... :)

Geplaatst: do sep 21, 2006 21:31
door willem7
hallo
mn cilindertapeind krijg ik niet los.Het gaat om de (als je op de motor zit) rechtse vooraan.dus die dat de cilinder met het carter verbind.
hoe krijg ik die los? de draad is weg
de cilinder is er wel al af.
zou ik met gasbrander daar beetje opwarmen?en zou het dan lukken met een visegriep(of hoe noemen die tangen in het AN?)

Geplaatst: do sep 21, 2006 22:32
door Marc Otten
Goed in de kruipolie, carter verwarmen en dan proberen los te wrikken.
Als dit niet lukt kun je het tapeind proberen uit te boren. Een goede center in het midden slaan en een scherpe boor gebruiken. Als het gat groot genoeg is gaat de spanning van het tapeind af en gaat ie makkelijker los.

Geplaatst: vr sep 22, 2006 01:53
door Gast
uitboren zou ik niet direkt doen.
las er eerst een moer op!!!
als hij afbreekt, kan (moet) je hem alsnog uitboren.
laten schrikken help (soms) ook.
tang er op en dan op het draadeind slaan!!!??

probeer maar eens iets.
ik ben benieuwt.

succes er mee.
Marco.

Geplaatst: vr sep 22, 2006 07:20
door willem7
het is toch wel mogelijk he om die eruit te krijgen
ik heb uit mn los carterdeel(reserve die ik liggen heb) het er direct kunnen uitdraaien,eerst keiwarm stoken met gasbrander en dan gwn met tang:)

Re: problemen met tapeind... :)

Geplaatst: za sep 23, 2006 08:21
door Zeeuwse Klei
willem7 schreef:hallo
een visegriep(of hoe noemen die tangen in het AN?)
Een griptang.
Ps. paar lichte tikken op het draadeind om de oxide wat te doen breken en dan met een griptang loswrikken, wel heel voorzichtig. Als ie dan wat loskomt, tja, dan kun je hem vaak zo losdraaien. Zet je griptang goed vast dwz. veel voorspanning geven.

Geplaatst: zo sep 24, 2006 18:46
door willem7
slecht niews,da tapeind is afgebroken.
dus de helft zit nog in mn carter.maar kan nu geen tang meer opzetten e.
zou ik de cilinder durven vastzetten met 3 tapeinden ipv 4
en echt alles goed vastzetten,perfect vast gwn
zou da problemen opgeven door met 3 tapeinden te rijden??
hoe zou ik et anders kunnen oplossen?da is echt wel een beu geval :(

Geplaatst: zo sep 24, 2006 19:45
door Rudy
Met 3 tapeinden heb je heel snel vast van lekkage, gewoon uitboren en er een helicol inzetten.

Geplaatst: zo sep 24, 2006 20:07
door willem7
wat is een helicoil?
kijk ik ben beginnen te boren maar zit niet mooi it midden(kheb klein beetje ernaast,int carter dus) geboort.
maar dit is mn plan(zeg als ik het mag uitvoeren ofniet,jullie weten er wel meer van denk ik)
*ik zou dus grofweg heel die tapeind(en nog deeltje er rond in het carter ook) wegboren,ong 2 cm diep ofzo
* ik had gehoord dat er een product bestaat dat masaal hard word,waarin je je tapeind kunt steken en dan vast zit
dus dat product erin gieten. dan tapeind ering zetten,centreren en laten uitharden

mag ik dit proberen?
en weet iemand hoe dat speciaal product noemt?

Geplaatst: zo sep 24, 2006 20:08
door Gast
wat je ook kunt proberen is
een linkse tap.
een klein gaatje in het draadeind boren
en dan er een linkse tap (loopt konisch) in draaien.

succes er mee
ik hoor het nog wel hoe het afloopt!

Groet'n Marco

Geplaatst: zo sep 24, 2006 20:50
door willem7
euhm effe vraagje
als die linkse tap dan in je draadstang zit,wat moet je dan doen?
maar deze oplossing kan ik niet toepassen
heb al geboor(1cm diep) en er blijft nog 1/4 (in de breedte)van de tap over :(
ik denk dat ik dus vloeibaar metaal ge gebruiken en dat in het gat gieten,tap erin,laten uitharden en gaan
kan het echt niet met 3 tapeinden?

Geplaatst: zo sep 24, 2006 22:11
door Rudy
willem7 schreef:wat is een helicoil?
?
http://www.puchforum.net/viewtopic.php?t=19382

Dat product dat je omschijft kan niet de kracht aan van een draadeind, is meer vulmiddel.


melkboer marco schreef:wat je ook kunt proberen is
een linkse tap.
een klein gaatje in het draadeind boren
en dan er een linkse tap (loopt konisch) in draaien.

succes er mee
ik hoor het nog wel hoe het afloopt!

Groet'n Marco
Vind dat meestal tegen vallen als een draadeind afbreekt doordat hij te vast zit dan heb je dat zelfde weer als je hem los wilt draaien.

Geplaatst: zo sep 24, 2006 22:30
door willem7
dag rudy,kheb je daar al vaka gezien at puchforum :)
wie weet een oplossing voor mij?
bestaat er geen speciaal product dat tegen de kracht van die tapeind kan?
of kan ik met 3 bouten rijden?

Geplaatst: zo sep 24, 2006 23:19
door willem7
dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien

zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing

Geplaatst: ma sep 25, 2006 08:32
door Klx300R
willem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien

zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
foefeleir!!!! das op zen brussels
wa diameter is da van tap? pak een boor die 1,5mm kleiner is ongeveer,boor die in de voledige diepte door die tap die je vastzitten hebt (moet wel mooi in het midden gebeuren... kolomboormachine kan vanpas komen. dan met de linkse tap er door, leen het desnoods van iemand...
de spanning zal van je tap zijn en die linkse gaat die er mooi uitdraaien.
en geen gefoefel. Da houd niet!!!!!
greetz

Geplaatst: ma sep 25, 2006 09:12
door TTT
willem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien

zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
Als je al met dit soort middelen gaat werken dan ALTIJD de voorgeschreven mengverhoudingen gebruiken. Extra veel verharder wordt het zwakker van, niet sterker.
En vloeibaar metaal is niet vloeibaar dat je het kan laten druppelen. Is eigenlijk kneedbaar metaal.

Geplaatst: ma sep 25, 2006 16:39
door sipke
willem7 schreef:dit is mn plan:
die tap+gedeelte rondom de tap in het carter uitboren tot ong 2 cm diep
dan opvullen met loctite 3410. lang laten uitharden(veel verharder erin doen) dan zou ik een gat boren en daar mooi draad in tappen(zeer zachtjes)
dan enkele druppels vloeibaar metaal in die gleuf waar getapt is. bout erin draaien. laten uitharden.
cilinder erop en moeren aandraaien

zou ik het proberen?
merci
ik zie echt geen andere oplossing
Ik heb de mijne zo gekocht (met een bout afgebroken in de carter dus)
Ik heb het gat uitgeboord en draad van 1/2" ingezet. Dan er een inox plug ingedraaid met buitenkant 1/2" en binnenkant M10. De plug heb ik vastgezet met Loctite bearing-lock zodat die niet loskomt als ik hem terug moet opengooien. Om het gat zowat recht te kunnen boren heb ik een stalen bus gedraaid om de boor te leiden en die op de carter vastgezet zodat hij niet kon verlopen. (noodoplossing omdat ik het blok niet in de gewenste positie op de kolomboormachine kon zetten)
Ondertussen ruim 6000km zonder problemen gereden.

Geplaatst: ma sep 25, 2006 20:21
door willem7
kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?

ik laat het jullie dan wel weten

Geplaatst: ma sep 25, 2006 21:57
door gassen
Probeer er eens een inbussleutel in te slaan of anders op 8mm uitboren en een helicoil zetten zie :

http://www.gsxfclub.nl/techn_Schroefdraadrep.htm

met dank aan de gsxf club en Christ van Kessel

Geplaatst: ma sep 25, 2006 22:05
door folie
willem7 schreef:kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?

ik laat het jullie dan wel weten
Ja, 'k denk 't ok wel. :roll:
wat je overhoudt van 't flesje in je linkeroor en dan gan slapen.

Geplaatst: ma sep 25, 2006 22:18
door willem7
[quote="folie"][quote="willem7"]kga gwn gat boren,mooi waar de tapeind moet zitten
iets groter dan de tapeind.dan tapeind erin zetten daarond beetje loctite erin smeren.en kijken als het houd
ik denk van wel
@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?

ik laat het jullie dan wel weten[/quote]

Ja, 'k denk 't ok wel. :roll:
wat je overhoudt van 't flesje in je linkeroor en dan gan slapen.[/quote]
jah sry,maar ik kon het toch maar vragen he?!

Geplaatst: ma sep 25, 2006 23:48
door Zeeuwse Klei
Diat type Loctite is een anaërobe lijm, hard uit wanneer er geen zuurstof bij kan. En ja, die is binnen een uur meestal al een eind hard (mits zuurstofvrij dus, zoals tussen de schroefdraad van een bout)

Geplaatst: di sep 26, 2006 22:38
door willem7
kga aerobe lijm nodig hebben,want er gaan plaatsen zijn,waar de lucht aankan
kga morgn gwn achter 2 componenten loctite voor staal-alu

Geplaatst: di sep 26, 2006 23:21
door Wortel
Ik probeer te snappen (valt niet mee met deze nieuwe spelling...) wat je allemaal gaat doen met al die smeerseltjes, lijm en wat dan ook in dat tapeind gat maar dat is volgens mij allemaal gedoemd te mislukken.

Mijn inziens is de enige nette reparatie wat de kracht van een cilinder tapeind aankan is het plaatsen van een helicoil.

Geplaatst: wo sep 27, 2006 07:42
door Sjokske
Wortel schreef:wat je allemaal gaat doen met al die smeerseltjes, lijm en wat dan ook in dat tapeind gat maar dat is volgens mij allemaal gedoemd te mislukken.
Denk dat ik het zeker weet denk ik ...........
Heb wel eens geëxperimenteerd met draad tappen in kneedbaar staal, lukte heel goed (omdat het zo lekker zacht is), sterkte niks komma noppes.

Geplaatst: wo sep 27, 2006 17:02
door sipke
willem7 schreef:@ slipke : zou ik die loctit bearing lock gebruiken?is die na enige tijd echt keihard?
Die wordt echt heel hard ja. Veel harder dan de normale draadborgingsmiddelen van Loctite. (de bedoeling is ook dat de plug die ik met 1/2" draad in de carter zet er nooit meer uitkomt)
De eigenlijke treksterkte wordt dus gemaakt door de draad van de plug, niet door de groene bearing lock!
De metaalhoudende epoxy van Loctite aan de draadstang smeren heeft totaal geen nut. Je kan niet verwachten dat je die draadstang met 20Nm aantrekt en dat die dan bij hogere temperatuur én trillingen dat ook nog houdt...