Pagina 1 van 1
wanneer 2t en wanneer 4t?
Geplaatst: vr aug 18, 2006 20:04
door brommer
Ja ben net binnen hier en meteen maar een leke vraag.
Wat ik weet(denk te weten)
2t: licht veel vermogen, niet voor beginners, veel onderhoud relatief goedkoop.Goed voor even gasopen en dan weer remmen, geen lange stukken mee rijden. oh ja veel lawaai
4t: Zwaarder, minder vermogen, minder onderhoud, duurder in aanschaf, makkelijker doseerbaar vermogen, beter voor langere afstanden bij een stand gas.
corrigeert u mij aub.
Wat is nu het echte voordeel en nadeel van deze beide motoren.
Wanneer kies je voor het een of ander.
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
alvast bedankt.
Geplaatst: vr aug 18, 2006 20:22
door Max_Kool
Wat wil je er mee gaan doen?
Geplaatst: vr aug 18, 2006 20:23
door Rudy
http://invisionfree.com/forums/bazzz/in ... getnewpost
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor
Kwa cross maakt het niet veel uit, 4 takt is wat duurder kwa onderhoud. Vermogen in de klasses is vrijwel gelijk de viertakten leveren meer koppel bij lagere toerentalen door de wat grotere inhoud.
4-takt crossers maken kwa gevoel nog meer geluid dan de 2 takten.
Kwa auto's is 2 takt geen optie meer door verbruik en uitstoot en levensduur.
Re: wanneer 2t en wanneer 4t?
Geplaatst: vr aug 18, 2006 20:26
door Klx300R
brommer schreef:Ja ben net binnen hier en meteen maar een leke vraag.
Wat ik weet(denk te weten)
2t: licht veel vermogen, niet voor beginners, veel onderhoud relatief goedkoop.Goed voor even gasopen en dan weer remmen, geen lange stukken mee rijden. oh ja veel lawaai
4t: Zwaarder, minder vermogen, minder onderhoud, duurder in aanschaf, makkelijker doseerbaar vermogen, beter voor langere afstanden bij een stand gas.
corrigeert u mij aub.
Wat is nu het echte voordeel en nadeel van deze beide motoren.
Wanneer kies je voor het een of ander.
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
alvast bedankt.
is een vrij vage omschrijving van de 2, een groot onderhoud of revisie van een 4T kost snel evenveel als een compleet blok... een 2takt doe je sneller open.
voor enduro liggen moderne 2takten even goed in de markt als de snellere race 4takten. tegenwoordig is het meer een stijl van rijden,ieder zen keuze.
Een goed uitgeruste 2T enduro kan evenveel kilometers aan een stuk aan als een 4T enduro (zie ktm,gasgas)
is dus gewoon een kwestie van keuze en rijstijl geworden....
greetz
Geplaatst: vr aug 18, 2006 20:33
door brommer
Max_Kool schreef:Wat wil je er mee gaan doen?
Gewoon interesse over inzet gebied en de algehele mening hierover.
Misschien op bleiswijk/gouda zandervaring doen, hoef ik niet eerst 150km te rijden om over een zandpad te rijden en toch regelmatig lekker even wat zand eten. just a thought
Geplaatst: vr aug 18, 2006 21:11
door Max_Kool
Beetje onschuldig spelen dus?
Misschien weet ik binnenkort wel een leuke DR te koop.
Serieus, ik zou in je zoektocht naar de voor/tegens afweging een beetje richten op het werk dat je wilt gaan doen. Beetje klooien en spelen met een brommer waarmee dat een beetje makkelijk gaat is niet hetzelfde als enduro's rijden voor een ervaren gast zeg maar.
Mijn ervaring beperkt zich tot de diverse allroad ritjes, Frankrijk, Italie, MS1000, enfin je weet wel wat ik doe. Daar vind ik het docile en de bottom power van een 600+ cc viertakt in onzekere situaties erg prettig. Zou ik de weg weten dan zou ik dat minder belangrijk vinden.
Ik zou op beiden eens een stukje gaan rijden als ik jou was.
Geplaatst: za aug 19, 2006 08:51
door oossie
kwestie van onderhoud zie je denk ik verkeerd.
Okee een 4takt heeft een groter interval. Maar heeft ook veel meer bewegende delen en kan er dus meer kapot gaan.
Van een 2takt weet je dat die om de x uur een nieuwe zuiger nodig heeft.
Maar een 4 takt heeft ook na x uur een revisie nodig en moet je de kleppen stellen.
Zoals het er nu uit ziet ga ik voor een 2takt. Ben absoluut gecharmeerd van de moderne 450cc machine.
Ik hoorder overigens dat KTM een nieuwe 2takt op de markt gaat brengen in de USA. Dit zou een 140cc fiets zijn die het moet opnemen tegen de moderne 4t 250cc machines.
Hoe zal dat gaan met de emissie eisen in USA?