Pagina 1 van 1
afstelling achterpomp
Geplaatst: zo aug 13, 2006 22:34
door Fox-kid
Heb vorig weekend voor het eerst op mijn KTM 450 SX 2005 gereden. Rijdt als een trein en stuurt heerlijk door de bochten. Heb alleen problemen om hem op het rechte stuk onder controle te krijgen. Daar waar de remknippen beginnen, begint mijn stuur behoorlijk heen en weer te slaan (vooral als ik wat vermoeider wordt). Ook heb ik niet altijd even geod contact met de voetsteunen. Moet soms mijn voeten weer terug op de plaats zetten omdat ze af en toe contact verliezen en verschuiven. Het zit hem niet in een agressieve rebound. Volgens mij is het inveren te hard.
Ik weet niet op hoeveel kilogram deze motor afgesteld staat, dat moet ik nog even nagaan, maar naar mijn idee staat de vering veel te hard.
Als ik er zo naast sta of op ga zitten lijkt het best goed te voelen, maar ga ik rijden dan merk ik vrijwel meteen veel hardheid. Nu weet ik dat ik nog moet wennen aan de overstap van Yamaha naar KTM, ben dus ook nog niet aan het stellen geweest de eerste keer, maar denk toch dat ik moet gaan zoeken naar een geschikte afstelling (voordat ik dat ding naar Reiger breng omdat het mogelijk niet gaat lukken).
Ik zal van de voorpoten onder en boven de stelschroefjes dicht draaien en dan voor de helft openen om een uitgangspositie voor afstelling te hebben. Ook voor de achterpomp zal ik dit doen.
Nu komt na een lang verhaal mijn vraag: rondom het bovenste stelschroefje van de achterpomp, zit een moer die je een paar slagen rond kunt draaien. Wat doet, die? Hoe moet deze standaard staan en kan hier de oorzaak van mijn probleem liggen?
Iemand goeie afstel tips?
Geplaatst: ma aug 14, 2006 09:28
door Wortel
De KTM staat bekend om het nerveuse karakter aan de voorkant vanwege de steile balhoofd hoek die de wendbaarheid (bochtenwerk!)vergroot.
Met name het (hard) remmen voor de bocht op kleine hobbels kan sterk verbeterd worden door de veervoorspanning aan de achterkant goed in te regelen. Dit moet je als eerste doen en is altijd de basis van je afstelling, daarna ga je pas aan de demping draaien.
Zonder rijder moet de doorzak 40-45mm zijn.
Met rijder moet de doorzak ongeveer 110-115 mm zijn.
Dit is een off the road afstelling waarbij is geprobeert zoveel mogelijk de wielen aan de grond te houden voor tractie.
Aan de voorkant moet de doorzak zonder rijder 30 mm zijn, maar dat is lastig te meten vanwege het "plakken" van de vork. Deze afstelling is ook niet zo kritisch als achter.
Als je veel en hoog springt of op harde banen rijdt dan kan je de veervoorspanning iets strakker zetten om doorslaan te voorkomen. De kunst is voor jouw rijstijl en baan zoveel mogelijk veerweg te gebruiken.
Als je meer dan plm. 85kg weegt dan moet je achter een zwaardere veer monteren om deze afstelling voorelkaar te krijgen.
Voordat je gaat proberen zet je alle regelaars op de dempers in de middenstand. Om het nerveuse aan de voorkant tijdens acceleratie weg te krijgen kun je de rebound aan de voorvork iets verhogen zodat het wiel meer contact houd met de grond ipv te gaan stuiteren.
Als je veel rechte stukken rijdt met hoge snelheid zou je de voorvork iets kunnen laten zakken in de vorkplaat om de rechtuit stabiliteit te verbeteren, een paar mm is al genoeg om veel effekt te krijgen.
Geloof me, het ding is zo stabiel als een trein op de rails te krijgen maar je moet er wel wat voor doen!
Ik weet niet welk tuype veer en voorvork je hebt maar hier staan nog wat handboeken en tips:
http://www.vanwort.com/mx4fun
Geplaatst: ma aug 14, 2006 10:02
door Gast
hallo fox.
misschien heb je hier wat aan??
http://www.reigersuspension.com/site/in ... ce=motoren
staat er hoe het moet.
het slaan komt ook omdat een KTM een andere off set heeft dan een yameryamer.
KTM heeft dus een steilere balhoofdhoek, en gaat dus makelijker de bocht om.
denk aan een chopper.(voorwiel ver weg, makelijk rechtdoor, maar moeilijk door een bocht)
zo moet je het ook zien tussen KTM en ya.ya.. eh..
je kan andere kroonplaten proberen, maar zijn niet goedkoop.
ik hoop dat je er iets aan hebt.
groet'n en succes er mee.
Marco
Re: afstelling achterpomp
Geplaatst: ma aug 14, 2006 11:33
door folie
Fox-kid schreef:Heb vorig weekend voor het eerst op mijn KTM 450 SX 2005 gereden. Rijdt als een trein en stuurt heerlijk door de bochten. Heb alleen problemen om hem op het rechte stuk onder controle te krijgen. Daar waar de remknippen beginnen, begint mijn stuur behoorlijk heen en weer te slaan (vooral als ik wat vermoeider wordt). Ook heb ik niet altijd even geod contact met de voetsteunen. Moet soms mijn voeten weer terug op de plaats zetten omdat ze af en toe contact verliezen en verschuiven. Het zit hem niet in een agressieve rebound. Volgens mij is het inveren te hard.
Ik weet niet op hoeveel kilogram deze motor afgesteld staat, dat moet ik nog even nagaan, maar naar mijn idee staat de vering veel te hard.
Als ik er zo naast sta of op ga zitten lijkt het best goed te voelen, maar ga ik rijden dan merk ik vrijwel meteen veel hardheid. Nu weet ik dat ik nog moet wennen aan de overstap van Yamaha naar KTM, ben dus ook nog niet aan het stellen geweest de eerste keer, maar denk toch dat ik moet gaan zoeken naar een geschikte afstelling (voordat ik dat ding naar Reiger breng omdat het mogelijk niet gaat lukken).
Ik zal van de voorpoten onder en boven de stelschroefjes dicht draaien en dan voor de helft openen om een uitgangspositie voor afstelling te hebben. Ook voor de achterpomp zal ik dit doen.
Nu komt na een lang verhaal mijn vraag: rondom het bovenste stelschroefje van de achterpomp, zit een moer die je een paar slagen rond kunt draaien. Wat doet, die? Hoe moet deze standaard staan en kan hier de oorzaak van mijn probleem liggen?
Iemand goeie afstel tips?
Zet je achterkant gerust nog maar iets lager dan in het boekje. Probeer maar eens 115-120 mm rider sag. KTM's zijn nogal hoog aan de achterkant.
Geplaatst: ma aug 14, 2006 13:04
door Fox-kid
Bedankt voor jullie antwoorden. Het zal inderdaad wel een klus worden om de juiste afstelling te vinden, maar ik ga er mijn best voor doen.
Jullie weten toevallig niet waar die moer voor dient, bovenaan de achterpomp en of die veel effect heeft?
Nog even voor de goede orde, heb ik het volgende goed?:
achterveer: bovenaan is ingaande demping, onderaan rebound
voorvering: bovenaan ingaande demping, onderaan rebound
Geplaatst: ma aug 14, 2006 15:43
door erwindob
Die moer bovenaan zal de high speed demping zijn. (ingaand) Voor op de korte dribbeltjes
Geplaatst: ma aug 14, 2006 17:30
door Joop
Fox-kid schreef:Jullie weten toevallig niet waar die moer voor dient, bovenaan de achterpomp en of die veel effect heeft?
Nog even voor de goede orde, heb ik het volgende goed?:
achterveer: bovenaan is ingaande demping, onderaan rebound -
voorvering: bovenaan ingaande demping, onderaan rebound
De zeskant (sleutel 17) is de hoge snelheidsdemping. Om hier wat te testen 1/4 slag per test verdraaien.
Wat de achterveer betreft zit je goed, maar bij de voorvork is
het precies andersom: dus onderaan de compressie (ingaande demping) en bovenaan de rebound.
WP schrijft voor KTM een statische doorzak van 35 mm en een belaste doorzak van 90-105 mm voor.
Geplaatst: ma aug 14, 2006 17:49
door Wortel
WP schrijft voor KTM een statische doorzak van 35 mm en een belaste doorzak van 90-105 mm voor.
Dat klopt, maar hier slaat WP/KTM de plank behoorlijk mis. Ik heb deze waardes in het begin ook trouw gebruikt omdat ik ook niet wist waar ik moest beginnen maar dat gaf dus dat probleem met het slaan van het stuur tijdens hard remmen en korte knippen op het rechte stuk. Deze waardes zijn veel te hard voor gemiddeld gebruik. ook ik heb me rot gezocht naar een oplossing vandaar dat ik er nu aardig wat vanaf weet.
Die Amerikanen van ktmtalk.com (goeie site trouwens) met hun "Golden rule" slaan weer naar de andere kant door en hebben het weer iets te zacht staan, (blijkbaar gewend aan die zachte Amerikaanse sleeen:-) tot zelfs 45 mm onbelast en 120mm belast uit. Mijn inziens, en ik heb het getest (met mijn gewicht 78kg/rijstijl/lichaamshouding.) kom ik bij 40mm onbelast en 110-115mm belast op de beste waarde uit.
Voor wat het waard is: ik rij een 525EXC '03
Re: afstelling achterpomp
Geplaatst: ma aug 14, 2006 18:10
door mech
Fox-kid schreef:Heb vorig weekend voor het eerst op mijn KTM 450 SX 2005 gereden. Rijdt als een trein en stuurt heerlijk door de bochten. Heb alleen problemen om hem op het rechte stuk onder controle te krijgen. Daar waar de remknippen beginnen, begint mijn stuur behoorlijk heen en weer te slaan (vooral als ik wat vermoeider wordt). Ook heb ik niet altijd even geod contact met de voetsteunen. Moet soms mijn voeten weer terug op de plaats zetten omdat ze af en toe contact verliezen en verschuiven. Het zit hem niet in een agressieve rebound. Volgens mij is het inveren te hard.
Ik weet niet op hoeveel kilogram deze motor afgesteld staat, dat moet ik nog even nagaan, maar naar mijn idee staat de vering veel te hard.
Als ik er zo naast sta of op ga zitten lijkt het best goed te voelen, maar ga ik rijden dan merk ik vrijwel meteen veel hardheid. Nu weet ik dat ik nog moet wennen aan de overstap van Yamaha naar KTM, ben dus ook nog niet aan het stellen geweest de eerste keer, maar denk toch dat ik moet gaan zoeken naar een geschikte afstelling (voordat ik dat ding naar Reiger breng omdat het mogelijk niet gaat lukken).
Ik zal van de voorpoten onder en boven de stelschroefjes dicht draaien en dan voor de helft openen om een uitgangspositie voor afstelling te hebben. Ook voor de achterpomp zal ik dit doen.
Nu komt na een lang verhaal mijn vraag: rondom het bovenste stelschroefje van de achterpomp, zit een moer die je een paar slagen rond kunt draaien. Wat doet, die? Hoe moet deze standaard staan en kan hier de oorzaak van mijn probleem liggen?
Iemand goeie afstel tips?
Ik zou het volgende proberen, ook afhankelijk wat voor veer en afstelling erinzit, maar even algemeen.
Schokbreker
Vrije inzakking schokbreker voor zandbaan 40mm, voor hard 35-30mm
Rebound instelling (onderkant) 20 klikken uitdraaien van helemaal gesloten
Compressie 14 klikken
Highspeed compressie (17mm) 2 rotaties uit van gesloten
Vork
Compressie (onder) 14
Rebound (boven) 20
Ik denk dat de vering te zacht staat en daardoor hard aanvoelt (te veel onderin de slag) hierdoor gaat de motor ook slaan in het stuur.
Op de vork kan je ook nog voorspanning erbij of eraf draaien (24mm sleutel onder rebound knop) draai deze er eerst helemaal af.
Re: afstelling achterpomp
Geplaatst: di aug 15, 2006 14:18
door Fox-kid
mech schreef:
Ik denk dat de vering te zacht staat en daardoor hard aanvoelt (te veel onderin de slag) hierdoor gaat de motor ook slaan in het stuur.
Op de vork kan je ook nog voorspanning erbij of eraf draaien (24mm sleutel onder rebound knop) draai deze er eerst helemaal af.
Jongens, allereerst bedankt voor het mee denken. Allemaal erg interessant. Ik heb een hoop te proberen!
Ik zal ook gaan checken hoe die inzak van die achterveer bemand en onbemand is.
Mech,
Kun je dat laatste wat ik Quote nog even toelichten. En dan vooral die voorspanning van die voorpoten instellen.
Geplaatst: di aug 15, 2006 20:28
door mech
Als je boven op de vork kijkt zit er de zwarte plastic knop om de rebound in te stellen. Daaronder zit een 24mm 6-kant. Als je die linksom draaid word de veerspanning van de vork verminderd. Als je nu de compressie van de vork harder zet zal daar minder voorspanning de vork iets beter aanspreken.
Als de motor (nadat je achter de voorspanning goed hebt) nog steeds in het stuur slaat probeer dan ook meer voorspanning op de vork, rechtsom draaien, of meer compressie demping.
Als de vering te zacht is heb je al veel veerweg opgebruikt op het moment dat je het nodig hebt, hierdoor voelt de vering hard maar is die te zacht. Als je hem harder gaat zetten gaat de motor hoger in de veerweg rijden waardoor je meer overhoud en daardoor zal de vering zachter en gecontroleerder aanvoelen.
Geplaatst: za aug 26, 2006 14:11
door Fox-kid
Ben even aan het meten geweest aan de achterkant (as tot spatbord) :
met wiel van de grond 63,5 cm
onbelast met wiel op de grond 60,8 cm
als ik er op ga zitten (zonder bepakking) met 54,1 cm
(volgens mij is de riderssag in dit plaatje dan 9,4 cm / 94 mm,
de inzak zonder rijder is 2,7 cm / 27 mm.)
Wat zeggen jullie van deze waarden? Is dit de oorzaak van wat ik ervaar tijdens het rijden?
Naar ik begrijp mag die inzak dus 4 cm worden en de riderssag ca 11 cm. Dus gewoon een kwestie van die voorspanning verminderen door de ring boven de veer op te lossen? Volgens mij pas ik daarmee beide waarden aan.
Vooraf heb ik de demping ingesteld volgens het boekje.
Geplaatst: za aug 26, 2006 21:31
door mech
Fox-kid schreef:(volgens mij is de riderssag in dit plaatje dan 9,4 cm / 94 mm,
de inzak zonder rijder is 2,7 cm / 27 mm.)
Wat zeggen jullie van deze waarden? Is dit de oorzaak van wat ik ervaar tijdens het rijden?.
Achterkant is te hoog hierdoor gaat de voorkant laag rijden omdat de balans naar de voorkant ligt, hierdoor krijg je onstabiliteit in het stuur.
(dit is ook op te lossen door meer voorspanning op de vork te zetten hierdoor komt de gehele voorkant van de motor omhoog)
Fox-kid schreef:
Naar ik begrijp mag die inzak dus 4 cm worden en de riderssag ca 11 cm. Dus gewoon een kwestie van die voorspanning verminderen door de ring boven de veer op te lossen? Volgens mij pas ik daarmee beide waarden aan.
Vooraf heb ik de demping ingesteld volgens het boekje.
Veerspanning verminderen door de ring los te draaien, het beste kan je eerst de inzakking op 35mm zetten. De waarde met rijder erop is geen nauwkeurige waarde en daar kan je beter niet vanuit gaan. Als deze tussen 95 en 110 mm zit is het ok. Is deze minder dan 95 heb je een lichtere veer nodig, is het meer dan 110 een zwaardere. Dit bij inzakking van 35mm.
Geplaatst: za aug 26, 2006 22:24
door Fox-kid
Mijn onbelaste inzak is 2,7 cm. Is wat weinig begrijp ik. En als ik het goed begrijp kan ik ook niet de riders sag onafhankelijk van de onbelaste inzak veranderen, tenzij ik een andere veer monteer. M.a.w. het enige wat ik kan instellen is de voorspanning. De voorspanning bepaalt dus de rijhoogte met rijder of de hoogte van de motor zonder rijder. Dus ik zou er goed aan doen dat ik de inzak op ca 35 mm zet. de toename van 8 mm zal ik denk ik ook terugzien in de belaste toestand, dus 94 + 8 = 102 mm.
Geplaatst: zo aug 27, 2006 11:45
door folie
Fox-kid schreef:Mijn onbelaste inzak is 2,7 cm. Is wat weinig begrijp ik. En als ik het goed begrijp kan ik ook niet de riders sag onafhankelijk van de onbelaste inzak veranderen, tenzij ik een andere veer monteer. M.a.w. het enige wat ik kan instellen is de voorspanning. De voorspanning bepaalt dus de rijhoogte met rijder of de hoogte van de motor zonder rijder. Dus ik zou er goed aan doen dat ik de inzak op ca 35 mm zet. de toename van 8 mm zal ik denk ik ook terugzien in de belaste toestand, dus 94 + 8 = 102 mm.
Zelfs dat vind ik nog aan de strakke kant. Probeer maar eens wat er gebeurt als je wat lager gaat. Ikzelf rij ook ongeveer met 40 / 115. Vind je 't niks dan heb je 'm zo weer strakker gezet.
Geplaatst: zo aug 27, 2006 12:57
door Fox-kid
Ik ga er mee aan de gang.
Als ik de vrije slag instel op 4 cm zie ik vanzelf wel hoe ik uitkom in belaste toestand.