Pagina 1 van 1

Kering van tandwiel as zelf te vervangen?

Geplaatst: wo jul 26, 2006 14:03
door ktm_gs300
Hoi,
Mijn ktm sx 520 heeft volgens mij een lekke kering van het tandwiel asje (steekt uit het blok en hier schuift dus je voortandwiel over). Als ik gereden heb is mijn blok eronder altijd olie (glimmend) vochtig. nou geeft mijn ketting ook nogal wel heel wat olie af (wordt er af geworpen tijdens het rijden) dus mischien is het dat? Hij lekt iig niet als hij stil staat (maar weet niet of hij dat wel of niet zou doen als er een lek is).
En klopt het dat je die van de buitenkant kan vervangen? of moet het blok open als het zo is?

Geplaatst: wo jul 26, 2006 15:41
door Noppy
Je kunt hem vervangen door je motor op zijn kant te leggen.

Aan weerszijden van het asje een scherpe parker (twee dus) in de keerring schroeven.

Middels twee tangen trek je dan voorzichtig de keerring los.

Bij het moteren van de nieuwe ring smeer je de binnenkant royaal in met motorolie. Pas op dat je de ring voorzichtig over de as heenschuift. Mochten er bramen aan je as zitten, verwijder deze dan eerst met heel fijn schuurpapier.

Suc6,

Noppy

Geplaatst: wo jul 26, 2006 22:39
door Jo VdB
Noppy, blijf jij toch maar beter bij die gele fietsjes :wink:
De uitleg is maar half...

a) voorste tandwiel verwijderen (en ook kettinggeleider)
b) moto op zijn zijkant leggen
c) inderdaad op Noppy's manier of met een schroevendraaier die je onder de keerring peutert (je gooit hem toch weg), de keerring weghalen
d) het busje eruit nemen
e) de O-ring eruit
--> wijst zichzelf uit

f) bij de dealer koop je EN een keerring EN zo'n busje EN zo'n O-ring
Vooral de O-ring is van kapitaal belang !! En kost trouwens praktisch niets !
g) O-ring over uitgaande as
h) busje over as en correct over O-ring
i) keerring erin (opgelet : niet te diep slaan !! )
j) kettinggeleider erop
k) tandwiel erop (en borgen met blauwe Loctite)

Jo VdB

Geplaatst: wo jul 26, 2006 22:50
door Noppy
Je hebt gelijk, ik was nog een paar dingen vergeten:

- uitsluitend aan de binnenzijde van de keerring motorolie
- aan de buitenzijde liefst blauwe locktite
- spacer liefst meteen vervangen door eentje van Roest Vast Staal

Mocht het zo zijn dat je ook wel eens off-road rijdt en niet alleen op de MX-baan, dan verzamelt je ketting vaak vers gras achter je tandwiel.

Dat verse gras is vochtig en zit vaak tamelijk vast om je as heen gewikkelt en daardoor gaat je spacer roestenl. De roest op je spacer werkt als een vijl op je keerring.

Op een gegeven moment breekt de dijk door en licht er een liter olie op straat.

Pas op bij het verwijderen van de keerring met het peuteren met de schroevendraaier; de verleiding is nogal groot om de schroevendraaier een beetje grip te geven door hem een paar tikjes met de hamer te geven. Je kunt hem dan ook per ongeluk naar binnen drukken.

Bij het vastzetten van je borgmoer is het erg handig als je ketting er op zit en iemand even de rem voor je intrapt. Als je een lange momentsleutel hebt kan je het ook zelf doen door op de motor te zitten en zelf de rem in te trappen.

Geplaatst: do jul 27, 2006 00:27
door Jo VdB
Noppy schreef:Je hebt gelijk
Tuurlijk, ik heb ALTIJD gelijk.
En anders wil ik mijn gelijk... :twisted:

Jo VdB

Geplaatst: do jul 27, 2006 14:11
door Gery400
vergeet ook de "rondelle" die op het tandwiel zit niet te vervangen
(Belgen, help mij even het AN voor "rondelle" op te zoeken)
dit schijfje zit tussen de bout en het voorste tandwiel op de KTM
de bedoeling is dat deze een klein beetje veert en druk uitoefent op de bovenvermelde O-ring (die in het busje over de as zit)
Vaak is dit metalen schijfje de oorzaak van een olielek, daar zijn veerkracht weg is en de combinatie bus-O-ring niet meer voldoende onder druk staan
Je kan dit schijfje ook zelf terug wat meer veerkracht geven door het met de bolle kant in een dopsleutel te leggen en dan met een ronde hamer een ferme tik (of meerdere) op de holle kant te geven :idea:

Gery

Geplaatst: do jul 27, 2006 14:40
door ktm_gs300
Wow bedankt!
Dat gaat wel lukken, maar dan moet de winkel wel weer open zijn :? .