Pagina 1 van 1
Motor Suzuki Savage
Geplaatst: za jul 15, 2006 20:44
door beetle78
Help!!!!!!!!!!!!
Ik zit met een lastig probleem. Mijn motor tikt bij de cilinderkop in de buurt ergens voor aan. Ik kan alleen niet achterhalen wat het precies is. Ik heb al een aantal dingen vervangen van mijn blok waaronder: het onderblok (de lagers van mijn oude onderblok waren versleten), de nokkenasketting en spanner, de cilinderkop zelf, de nokkenas, de kleppendeksel inclusief tuimelaars, het enige wat nu nog niet vervangen is is de cilinder en zuiger. Maar daar kan het toch niet aan liggen toch? De nieuwe(2de hands) tuimelaar heeft nog een klein slijtage plekje op het nobje wat over de nokkenas loopt, kan dit het misschien zijn? Heeft er iemand anders ervaring met een tik bij de cilinderkop? Want ik weet het inmiddels niet meer na al mijn pogingen.
gr beetle
Geplaatst: za jul 15, 2006 21:09
door Rudy
Die oude choppers tikken wel vaker, mijn buurman heeft een oudere yamaha chopper gehad ook alles aan vervangen etc, en bleef tikken.
Misschien moet je eens op het motorforum.nl vragen.
Klepspeling heb je afgesteld neem ik aan he?
Geplaatst: za jul 15, 2006 21:55
door Max_Kool
Dat hele blok is uitelkaar geweest begrijp ik, dan meet je toch meteen de cylinder en de zuiger even op?
Heeft je motor olieverbruik?
(wat doet een Savage trouwens op een
noppenforum?)
Geplaatst: zo jul 16, 2006 10:03
door Marc Otten
Als je nokkenas direct op de tuimelaar loopt en zoals je zegt is de tuimelaar iets ingesleten dan zou dit goed het probleem kunnen zijn.
Omdat de klephoogte veranderd is komt de oude slijtage plek niet meer overeen met de nokkenas. dit kan een tikkend geluid geven.
Hetzelfde heb ik gehad met een ford sierra waar de kop van gereviseerd was. De tuimelaars heb ik weer gedemonteerd. vervolgens de sleepvlakken van de tuimelaars vlak gemaakt met een stuk schuurlinnen gespannen over een vijl. Beetje nat houden met nebol ontvetter oid. probleem verholpen.
Succes.
( We gaan ervan uit dat de Savage ingeruild wordt en plaats maakt voor een noppenfiets)
Geplaatst: zo jul 16, 2006 10:31
door Max_Kool
Dat is een beetje een kwaal van oudere Suzuki eenpitters ja. Dat de nokkenas/tuimelaars gaan slijten. Mijn ervaring is dat glad maken op de manier die mijn bovenbuurman beschrijft zeer tijdenlijk is. Immers, de oppervlakteharding van de tuimelaar en nokkenas is weggesleten.
Ik heb begrepen dat je dit wegslijten kunt voorkomen door altijd goeie olie te gebruiken en deze bijtijds te verversen.
Geplaatst: zo jul 16, 2006 13:46
door La Bomba (Can-am quad)
Ik zou zeggen dikkere olie.
Geplaatst: wo aug 02, 2006 13:48
door gassen
Toevallig deze week, bij de CB360 van mijn vrouw, 2 ingesleten tuimelaars vervangen resultaat: weg tik (rammel). Waren ook wel behoorlijk ingesleten.
Geplaatst: wo aug 02, 2006 19:29
door Fr@venture
Max_Kool schreef:Dat is een beetje een kwaal van oudere Suzuki eenpitters ja. Dat de nokkenas/tuimelaars gaan slijten. Mijn ervaring is dat glad maken op de manier die mijn bovenbuurman beschrijft zeer tijdenlijk is. Immers, de oppervlakteharding van de tuimelaar en nokkenas is weggesleten.
Ik heb begrepen dat je dit wegslijten kunt voorkomen door altijd goeie olie te gebruiken en deze bijtijds te verversen.
Ik heb me laten vertellen dat dit met name bij de Savage een probleem was omdat deze wat lager in toeren gereden worden dan de overige eenpitters. In sommige kringen heeft de Savage dan ook de bijnaam ravage......
Evengoed succes met de reparatie.
Wellicht kun je een nieuwe tuimelaar plaatsen of de bestaande laten coaten.