Pagina 1 van 1

automatisch ketting smeren

Geplaatst: vr feb 07, 2003 01:48
door KC
Wie heeft er ervaring met automatisch ketting smeren?
Wat is het verschil tussen constant of regelmatig smeren in de praktijk,
en wat voor olie gebruik je dan, de originele of is er iets beters?
Werkt dit ook bij cross en enduro gebruik :?:

Grtz, KC

Geplaatst: vr feb 07, 2003 21:19
door Jo VdB
Hoi,

je bedoelt waarschijnlijk via een systeem zoals de bekende scottoiler

http://www.scottoiler.com/about.htm

Ik geloof er alvast niet in voor een enduro-fiets. Alles wat er hier teveel aanhangt of uitsteekt verlies je uiteindelijk toch maar,om nog maar te zwijgen wat er gebeurt bij een volledig beslijkte ketting...

X-ring of O-ring hoeft volgens mij weinig smering, want het vet zit toch al binnenin de schakels.

Ik besproei de ketting met WD40 of gelijkaardig na het afspuiten, en met wat vet de avond voor het rijden.

Bij het in zand rijden is het m.i. zelfs beter van niet extern te smeren : het zand gaat er anders toch maar aanplakken

Jo VdB

Geplaatst: vr feb 07, 2003 23:28
door KC
Het vet in de ketting is voor de rollen. De schakels en de tandwielen willen ook wat smering.
Wat betreft vuil vast houden is olie misschien nog beter dan vet.
Ik heb ooit op de motorbeurs ook iemand gezien met 'droog'
kettingvet, even opletten volgende keer.
Maar als je met de ketting vol door de prut sleurt, daar is de
enduro toch ook voor tenslotten, dan helpt alleen de stoomcleaner.
Dat een ketting dan ook geen 25000 km meegaat kijkt dan ook niemand van op.....
en wat betreft kapotgaan: wat er niet opzit gaat niet kapot, de rest dus wel 8)

grtzKC

Geplaatst: wo feb 12, 2003 00:15
door Krijn_jj
Dat 'droge' kettingvet heet Profi Dry-lube, ik heb het afgelopen zomer gebruikt tijdens een tripje van 11.000 km waarvan 2500 km offroad met een hoop zand, stof en gravel.
Dat spul beviel prima, het ging alleen wel wat snel op want je bent geneigd om er meer op te spuiten dan je gewend bent.

Er zijn ook zielen die juist weer beweren dat een automatisch systeem als Scottoiler e.d. juist wél goed zouden zijn offroad, omdat je de ketting schoon zou 'spoelen' door hem op de hoogste stand te zetten.
Lijkt mij niet echt logisch want ZOveel komt er nou ook weer niet uit.
Scottoiler werkt (druppelt) constant via de onderdruk van de carb. er zijn ook electrische systemen die je met een schakelaar bedient tijdens het rijden.

JerOEN