Pagina 1 van 1

Compressie 4takt sx 520

Geplaatst: wo jun 21, 2006 14:27
door ktm_gs300
Ff vraagje:
Afgelopen weekend een ktm sx520 uit 2001 uitgetest omdat ik dus een nieuwe motor zoek. Nu heeft deze dus geen electrostart dus het is kicken geblazen. Nu viel het me op dat die compressie wel mee viel, het was zeker niet zwaarder dan mijn 300 2takt met nieuwe zuiger en nycacil wand :!: . Hoe zwaar moet het wezen :?: . Er zit trouwens ook een decompressie hendel op maar daar heb ik helemaal niet aan gezeten.

Geplaatst: wo jun 21, 2006 16:31
door Guillaume
Ik zou het niet hoeveel compressie er exact op moet zitten, maar ik vond een gereviseerde 520 uit 2001 (nieuwe cilinderwand, nieuwe zuiger) ook niet zoveel compressie had t.o.v. een RM 250 2 takt. T.o.v de RM 250 zat er wel een leuk koppel in. Tot aan de voetstepjes door geulen en dan in de 3 nog op het achterwiel, maar er zit ook wel een heel lichte voorkant op, maar het reed wel leuk.

Maar ik zou persoonlijk trouwens niet gauw voor een 520 uit 2001 gaan. Kerel die ik ken heeft er heel veel problemen mee gehad, veel meer dan al zijn andere motoren en hij heeft er nu een stuk of 10 staan, dus hij heeft wel wat vergelijkingsmateriaal. :)

Problemen waren onder andere, slechte naven, bak, kleppentrein, koeling.

Ik weet het, de prijs is erg aantrekkelijk, maar trek daar ook de conclusie uit dat ze niet zo betrouwbaar zijn. Die 525's van latere bouwjaren zijn dacht ik veel beter, maar dat moet je aan de experts vragen. :)

Geplaatst: wo jun 21, 2006 18:45
door Wortel
De 520's zijn behoorlijk betrouwbaar maar ze zijn wel gevoelig voor op tijd olie verversen aangezien er niet zoveel olie in het blok zit en het een "race" viertakt betreft met hoog vermogen en hoge toerentallen. Je kan het dus niet vergelijken met een XR ofzo. Dus als de vorige eigenaar het ding slecht heeft behandeld dan komen de problemen vroeg of laat...

Compressie is lastig te meten met de kickstarter omdat er een automatische kleplichter opzit maar ik denk dat het "kickstarter gevoel" ongeveer hetzelfde is als dat van een van een 300 2-takt. Als je twijfelt moet je een compressie test laten doen.

Geplaatst: wo jun 21, 2006 20:44
door Jo VdB
Guillaume schreef: Maar ik zou persoonlijk trouwens niet gauw voor een 520 uit 2001 gaan.
Problemen waren onder andere, slechte naven, bak, kleppentrein, koeling.
Kwatsch !

Net het modeljaar 2001 is een van de meest betrouwbare, zowel voor de EXC als de SX modellen.

Ktm heeft geen problemen met naven --> wel sufferds die hun ketting te strak spannen, dat is het probleem !
Kleppen-problemen dateren van latere modeljaren. Zeker de 1ste titanium kleppen kenden problemen, door niet voldoende geharde zittingen. Dus niet bij de 2001 modellen
Koeling is al sinds 2001 praktisch onveranderd... Enkel in 2000 had je een kleinere radiator...

Jo VdB

Geplaatst: wo jun 21, 2006 23:25
door Guillaume
Jo VdB schreef:
Guillaume schreef: Maar ik zou persoonlijk trouwens niet gauw voor een 520 uit 2001 gaan.
Problemen waren onder andere, slechte naven, bak, kleppentrein, koeling.
Kwatsch !

Net het modeljaar 2001 is een van de meest betrouwbare, zowel voor de EXC als de SX modellen.

Ktm heeft geen problemen met naven --> wel sufferds die hun ketting te strak spannen, dat is het probleem !
Kleppen-problemen dateren van latere modeljaren. Zeker de 1ste titanium kleppen kenden problemen, door niet voldoende geharde zittingen. Dus niet bij de 2001 modellen
Koeling is al sinds 2001 praktisch onveranderd... Enkel in 2000 had je een kleinere radiator...

Jo VdB
Ah, hier spreekt dus een expert :)

Op zich vreemd dat een rijder met minstens 35 jaar cross ervaring en op zijn minst al 50 verschillende motoren heeft gehad en opgeknapt en gebouwd en zo'n 100 bekers in de kast heeft staan zijn ketting te strak spant...

Andere problemen had hij gewoon last van, maar zal wel aan andere oorzaken liggen dan.

Geplaatst: wo jun 21, 2006 23:48
door Rudy
Heeft met de positie van het achterbrug schanier te maken en de plek van het voortandwiel, misschien dat die net wat ongunstiger was waardoor de ketting strakker gaat staan naarmate van inveren. En dat zelfs mensen met 85 jaar crosservaring daarmee de mist in gingen :P

Geplaatst: do jun 22, 2006 11:41
door ktm_gs300
Nou dat klinkt wel goed dan (uitgaand van de positieve berichten :lol: ). Nu maar eens geld opzij leggen..
Bedankt iig :wink:

Geplaatst: zo jun 25, 2006 16:58
door Jo VdB
Guillaume schreef: Ah, hier spreekt dus een expert :)

Op zich vreemd dat een rijder met minstens 35 jaar cross ervaring en op zijn minst al 50 verschillende motoren heeft gehad en opgeknapt en gebouwd en zo'n 100 bekers in de kast heeft staan zijn ketting te strak spant...
a) als hij op 35 jaar al 50# crossers gehad heeft, is er veel kans dat er weinig tot geen onderhoud aan deze moto's gebeurde, omdat zo'n machine na 1 jaar toch de deur uitgaat (aan een geen argwaan koesterende koper... )

b) PDS systeem bestaat nog maar enkele jaren, en heeft andere karakteristieken dan een rising link systeem --> vandaar dat bij KTM de ketting precies te los hangt bij een correcte instelling ervan...

c) ik hoop dat je opmerking niet sarcastisch bedoeld was, maar eerder ironisch :twisted:

Jo VdB

Geplaatst: zo jun 25, 2006 19:17
door sjikkentip
Jo VdB schreef:

b) PDS systeem bestaat nog maar enkele jaren, en heeft andere karakteristieken dan een rising link systeem --> vandaar dat bij KTM de ketting precies te los hangt bij een correcte instelling ervan...


Jo VdB
Ik kan je alleen maar bijtreden,veel KTM'ers spannen hun ketting VEEL te hard op met als gevolg snellere slijtage ofwel kettingbreuk,voornamelijk de valse schakel... :!:

compressie sx 520

Geplaatst: zo jun 25, 2006 20:18
door Erik V
Ik heb een sx 520 modeljaar 2002 gehad, waarvan de motor ook nog "geflowd" was, en wat compressie betreft maak ik me toch wel wat zorgen over je eventuele aankoop. Mijn motor, t'is te zeggen mijn kickstarter kreeg ik zonder decompressiehendel NIET naar beneden. Mijn manier van starten was dus het compressiepunt zoeken, met de decompressie de kick ietsje over dat punt zetten, de kick in één beweging terug tot boven laten komen en dan kon ik zeer soepel de kick naar beneden trappen waarop altijd van de eerste keer de motor liep. Als je de kickstarter zonder veel moeite tot onder krijgt zou ik het blok toch eens vanbinnen bekijken en zo weet je als hij daadwerkelijk gereviseerd is.

Geplaatst: ma jun 26, 2006 12:52
door ktm_gs300
Tja... dat klinkt dan weer minder :? . Het is wel van een motorzaak, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Ik ga nog maar eens rustig kijken of het wat is, mischien dat die compressie toch wel degelijk zwaar was want de eigenaar gebruikte de decompressie hendel wel om hem te starten.

Geplaatst: ma jun 26, 2006 13:02
door STTEVE
Misschien staat die decompressiehendelkabel niet goed afgesteld??

Geplaatst: ma jun 26, 2006 13:18
door ktm_gs300
Hoe kom ik daar achter?

Geplaatst: ma jun 26, 2006 13:29
door Gast
ik weet het niet zeker, maar heeft een SX wel een auto-decompresseur???
ik heb een 520 van 2001!!!!
bij mij is alleen het aanslagboutje van de auto-deco. een keer losgelopen. :(
maar dat kun je direkt horen als er iets los in't blok rammelt!!!
dus geen blijvende schade aan over gehouden. :)
compressie is NIET voelbaar door auto-deco!!!!!
heb wel net de veering aan laten pasen door reiger!! +90 kg
dat is een verschil van dag en nacht.
verder een zeer betrouwbare motor :!:
succes er mee.

groet'n Marco

Geplaatst: ma jun 26, 2006 13:54
door Wortel
Voordat je de boel gaat demonteren... Weet je zeker dat je kleppen goed staan afgesteld? Met name de inlaatkleppen willen nog wel eens te strak staan waardoor je merkbaar minder compressie hebt.

Geplaatst: ma jun 26, 2006 15:33
door ktm_gs300
Ik heb hem nog niet gekocht he... Eerst ff info opdoen voordat ik weer een 'achteraf dure' motor koop :? . Maar heeft een sx520 uit 2001 nou wel of geen auto decompressie?? Er zit in iedergeval een decompressie hendel aan.

Geplaatst: ma jun 26, 2006 15:38
door ktm_gs300
Nou moest ik het toch echt ff weten. Ff ktmzaak gebeld en ja er zit een auto decompressie op :oops:. Mooizo geen twijfels meer..

Geplaatst: ma jun 26, 2006 16:18
door Guillaume
Jo VdB schreef:
Guillaume schreef: Ah, hier spreekt dus een expert :)

Op zich vreemd dat een rijder met minstens 35 jaar cross ervaring en op zijn minst al 50 verschillende motoren heeft gehad en opgeknapt en gebouwd en zo'n 100 bekers in de kast heeft staan zijn ketting te strak spant...
a) als hij op 35 jaar al 50# crossers gehad heeft, is er veel kans dat er weinig tot geen onderhoud aan deze moto's gebeurde, omdat zo'n machine na 1 jaar toch de deur uitgaat (aan een geen argwaan koesterende koper... )

b) PDS systeem bestaat nog maar enkele jaren, en heeft andere karakteristieken dan een rising link systeem --> vandaar dat bij KTM de ketting precies te los hangt bij een correcte instelling ervan...

c) ik hoop dat je opmerking niet sarcastisch bedoeld was, maar eerder ironisch :twisted:

Jo VdB
a) Denk dat onderhoud bij een motor van hem veel beter is dan een gemiddelde rijder. Kerel keek de motor altijd super netjes na, en je zag hem ook haast nooit met kapotte motoren staan. Motoren opknappen en sleutelen was ook altijd een grote hobby van 'm, en als ie iets opknapte werd er niet zomaar wat geprutst. Kocht je een motor bij hem dan wist je wel dat het (meestal) goed voor mekaar was.

b) Dit zou idd een oorzaak kunnen wezen, maar weet je soms ook of een 380 2 takt dit systeem heeft? Want die had hij later en daarbij had hij nergens nergens last meer van.

c) Was tikkeltje ironisch bedoeld, maar ook zeer oprecht. (Zeker niet sarcastisch) Ik heb zelf dus maar heel weinig ervaring met die machines en baseer dat dus op kameraad z'n bevindingen, maar neem aan dat jij zo'n ding ook zelf heb gehad, dus altijd beter in kunt schatten wat er goed en slecht aan is. Maar no offence dus hoor! :lol:

Geplaatst: do jun 29, 2006 20:37
door ktm_gs300
Nou ik heb hem aangeschaft hoor! Volgende week ophalen :)

Geplaatst: vr jul 07, 2006 22:19
door hornet911
PROFI