Pagina 1 van 1

achterveringspeling hoeveel toegestaan??

Geplaatst: za jun 17, 2006 21:07
door mudface
Hallo medenoppers ik heb een KTM 520 SX van 2002 en nu als ik op mn achterkant van mn zadel een paar keer de achterkant inveer en het in de ruststand laat komen dan heb ik een centimeter of 5 speling wanneer ik de achterkant weer omhoog trek............. is dit normaal of moet ik dan de veer wat meer aanspannen...........verder vind ik dat de motor zich goed gedraagd op de baan (ik rij alleen maar cross ermee) maar ik hoorde dat die speling eigenlijk maar 1 a2 centimeter mag bedragen dus nu hangt er een vraagteken boven mn hoofd :?: dus hoop ik hier wat meer wijsheid op te doen met jullie hulp.......

Alvast bedankt voor jullie reacties terug.

Groetjes mud ;-)

Geplaatst: za jun 17, 2006 21:38
door mxrider#28
5 cm lijkt mij wel oke.

Bij mij is het ook zoiets, en mijn schokdemper en veer is 100% zeker weten in orde :)

1 à 2 cm vind ik wel erg weinig.

Geplaatst: za jun 17, 2006 21:58
door Rudy

ke dan

Geplaatst: zo jun 18, 2006 03:30
door mudface
hey ruud ik vind het toppie dat je reageerd maar ik heb niet op een school gezeten dat ik dat soort dingen snap helemaal ..........ik zie die plaatjes wel maar ik kan er nie veel van mal

Re: achterveringspeling hoeveel toegestaan??

Geplaatst: zo jun 18, 2006 21:39
door Joop
mudface schreef:Hallo medenoppers ik heb een KTM 520 SX van 2002 en nu als ik op mn achterkant van mn zadel een paar keer de achterkant inveer en het in de ruststand laat komen dan heb ik een centimeter of 5 speling wanneer ik de achterkant weer omhoog trek............. is dit normaal of moet ik dan de veer wat meer aanspannen...........verder vind ik dat de motor zich goed gedraagd op de baan (ik rij alleen maar cross ermee) maar ik hoorde dat die speling eigenlijk maar 1 a2 centimeter mag bedragen dus nu hangt er een vraagteken boven mn hoofd :?: dus hoop ik hier wat meer wijsheid op te doen met jullie hulp.......

Alvast bedankt voor jullie reacties terug.

Groetjes mud ;-)
De 5 cm inzak (de zgn. statitische inzak) is duidelijk te veel :( . De juiste waarde voor de statische inzak is 3,5 cm (3.2-3.5 cm), bij een KTM tenminste. De dynamische inzak moet liggen tussen de 9 - 10,5 cm. Dit is de inzak met de rijder op de motor zittend. :idea: Als deze beide waarde's niet te bereiken zijn met de gemonteerde veer moet er een andere veer gemonteerd worden.

Re: ke dan

Geplaatst: zo jun 18, 2006 23:56
door Rudy
mudface schreef:hey ruud ik vind het toppie dat je reageerd maar ik heb niet op een school gezeten dat ik dat soort dingen snap helemaal ..........ik zie die plaatjes wel maar ik kan er nie veel van mal
Zonder bereider moet de zakking ongeveer (25mm) zijn Dus gemeten op bok en zonder bok.

En met rijder op de motor in verhouding tot motor op bok moet het 95mm zijn. (ongeveer natuurlijk). Als dit ver afwijkt heb je een te harde/zachte veer. Een deel kun je natuurlijk bijstellen met de veervoorspanning.

Re: ke dan

Geplaatst: ma jun 19, 2006 08:21
door Joop
Rudy schreef:Zonder bereider moet de zakking ongeveer (25mm) zijn Dus gemeten op bok en zonder bok.

En met rijder op de motor in verhouding tot motor op bok moet het 95mm zijn. (ongeveer natuurlijk). Als dit ver afwijkt heb je een te harde/zachte veer. Een deel kun je natuurlijk bijstellen met de veervoorspanning.
Rudy,
dit zijn de waarden voor een Yamaha, KTM heeft met het linkloze systeem een andere afstelling nodig, dus nogmaals, statische inzak 3.5 cm (3.2-3-3.5) en dynamische inzak 9.0-10.5 cm

Geplaatst: ma jun 19, 2006 08:53
door huskie
Joop, ik hoor ook 45mm vrije doorhang voor de ktm's? Dan is 50mm niet teveel, en daarbij als je er lekker mee rijdt, no worries. Maar ik begrijp het wel, het kan altijd beter......

Re: ke dan

Geplaatst: ma jun 19, 2006 17:06
door Rudy
Joop schreef:
Rudy schreef:Zonder bereider moet de zakking ongeveer (25mm) zijn Dus gemeten op bok en zonder bok.

En met rijder op de motor in verhouding tot motor op bok moet het 95mm zijn. (ongeveer natuurlijk). Als dit ver afwijkt heb je een te harde/zachte veer. Een deel kun je natuurlijk bijstellen met de veervoorspanning.
Rudy,
dit zijn de waarden voor een Yamaha, KTM heeft met het linkloze systeem een andere afstelling nodig, dus nogmaals, statische inzak 3.5 cm (3.2-3-3.5) en dynamische inzak 9.0-10.5 cm
Het is een uitleg bij de foto uit de link omdat mudface daar naar vroeg, het zijn geen yamaha waardes maar gewoon een standaard richtlijn van reiger. Paar mm verschil merk je ook niet zo snel, en als je het wel merkt dan ben je ook wel in staat hem zelf beter af te stellen.