Pagina 1 van 1
klep rubbers xr600r
Geplaatst: wo jun 07, 2006 20:42
door walter
hoi ben pas in het bezit van een xr 600r bj 95 heb hem gekocht
met slechte kleprubbers(wist er van) kan iemand mij vertellen of dat veel werk is en plusminus wat het kost
gr walter
Re: klep rubbers xr600r
Geplaatst: wo jun 07, 2006 20:48
door speedphreax
walter schreef:hoi ben pas in het bezit van een xr 600r bj 95 heb hem gekocht
met slechte kleprubbers(wist er van) kan iemand mij vertellen of dat veel werk is en plusminus wat het kost
gr walter
Is wel even werk maar niet verschrikkelijk veel. Het probleem zit hem in de complicaties... Best kans dat de klepgeleiders ook versleten zijn en dat je die ook moet vervangen. Dan is het een stuk meer werk en ook kun je dat eigenlijk niet meer met huis-tuin-en-keuken gereedschap doen omdat deze op maat geruimd moeten worden als ze in de kop zitten en omdat je de zittingen daarna opnieuw moet frezen.
Geplaatst: zo jun 11, 2006 18:59
door StevenD
hoe weet je dat het de seals zijn en dat niet de zuiger versleten is?
Geplaatst: ma jun 12, 2006 00:08
door Dr_Bean
psies, XR lekt slecht zelden via de klepseals. Meestal is het gewoon de zuiger(veer) hoor.
maar euhm: blokje naar voren kantelen (of helemaal eruit halen, wat niet zo veel meer werk is) en kop eraf.
Als je het dan zo ver open heb zou ik ook de zuiger en cilinder maar opmeten. das dan ook niet meer zo veel extra werk.
Geplaatst: vr jun 23, 2006 11:25
door Gast
hier walter ik denk dat het de kleprubbers zijn omdat de motor alleen pluimt als je het gas dicht doet als je rij
en als je dan weer optrek dan is het zo weer weg.
Geplaatst: vr jun 23, 2006 14:44
door beat
ja de zuiger dus want als je het gas afsluit heb je onderdruk in je cilinder en zuigt ie olie langs de zuiger omhoog. als je gas geeft heb je overdruk in je cilinder en duwt ie gassen ed langs de zuiger je carter in
Geplaatst: vr jun 23, 2006 15:45
door erwindob
Bij mijn XR (400) was het ook een klepseal die verantwoordelijk was voor het olieverbruik. Kan dus best wel.
Openmaken .....
Geplaatst: za jul 01, 2006 16:59
door Poldernoppen
Om er achter te komen wat het is kun je ook eerst even een compressietest uitvoeren. Eerst gewoon uitvoeren en druk aflezen; daarna iets olie op de zuiger en nogmaals uitvoeren en aflezen. Is de waarde in beide gevallen gelijk, dan is de afdichting van de zuiger(veer) voldoende; is de waarde met de olie op de zuiger duidelijk hoger, dan is er compressieverlies via de kleppen.
Geplaatst: zo jul 02, 2006 15:05
door Dr_Bean
tja.. die olietest zegt dus wel wat over de afdichting van je zuiger en je kleppen (tesamen), maar niet over de klepseals: die zijn alleen voor een afdichting van de olie in de kop naar de klepgeleiders, en heeft niks met compressiedruk te maken.
Geplaatst: zo jul 02, 2006 15:34
door Gast
Nee, dat klopt; maar je sluit wel een eventueel defect aan de zuigerveren uit. Op het moment dat in beide gevallen de compressie goed is, en er toch olieverlies danwel verbranding optreedt, is er een grote kans dat toch de klepseals niet goed afsluiten.