Pagina 1 van 2

Schakelen zonder te koppelen.

Geplaatst: ma mei 29, 2006 19:34
door Sanne
Afgelopen zondag een paar uurtjes rijden op een bouwterrein. Na een rondje of 3 (zelf uitgezet parcourtje) brak mijn koppelingskabel, balen natuurlijk want ik kon niet meer verder rijden en het ging zo lekker.
Maar ik was een kilometer of 30 van huis af en heb met pijn in het hart besloten om al die kilometers met alle opstakels in de vorm van stoplichten en meer van die flauwekul naar huis te rijden.
Nu vraag ik me af wat het voor het blok betekend om dit te doen m.b.t. slijtage aan de bak.
Iemand hier mee te maken gehad?

Geplaatst: ma mei 29, 2006 19:52
door Klx300R
opschakelen kan normaal geen kwaad, en afschakelen met veel voorzichtigheid ook niet (wel meer slijtage aa vorken en tandwielen) maar voor even kan het geen kwaad. Ik schakel meestal zonder te ontkoppelen,juist voor af te gaan en in neutral te zetten (en te vertrekken natuurlijk)
greetz

Geplaatst: ma mei 29, 2006 19:56
door Rudy
Mijn ervaring is dat het nogal wat slijtage geeft. De nokken op de tandwielen worden er ronder van en dan is het al snel afgelopen met de bak. Knalt hij telkens uit de versnelling.
Bij een laag toerental terug schakelen doe ik heel af en toe weleens als dat zo uitkomt, maar verder nooit. Onder volle belasting schakelen is vragen om schade.
Leuk als fabrieksrijder, maw om de wedstrijd nieuw blok ofzo

Mijn ex cr die had het na een jaar al (1 jaar in bezit geweest van een vrouw die veel zonder koppeling reed). Had ik net de pech dat ik hem na een jaar gekocht had :roll: .
Met mijn Yz hetzelfde verhaal. (Ik koop nooit geen motor die van een vrouw is geweest) :twisted:

Geplaatst: ma mei 29, 2006 22:07
door mxrider#28
Ik rij al 5 jaar zonder te koppelen op mijn KX125, maar nog niks geen extra slijtage aan de bak te zien...
De bak is 4 weken geleden nog uit elkaar geweest, en ja ik weet hoe de tandwielen er nieuw uit horen te zien :wink:

Schakelvorken zijn wel een heeel klein beetje platter geworden, maar dat geeft geen problemen.

Geplaatst: ma mei 29, 2006 22:20
door Guillaume
Mij is geleerd dat je in weze kan je elke bak wel zonder te koppelen schakelen, mits je op het goede toerental zit :)

Maar met opschakelen gebruik ik vaak geen koppeling, maar met terugschakelen wel, bij een 2-takt kun je de remmende werking toch al haast niet gebruiken. (is nog slecht ook door te weinig smering)

Maar ik denk dat er zonder koppeling schakelen wel iets meer slijtage optreedt, maar zolang je een beetje blijft nadenken wat er allemaal in die bak gebeurt en gewoon rustig rijdt denk ik dat het voor even weinig kwaad kan.

Geplaatst: za jun 03, 2006 21:16
door Bram
Ach jongens, is dat nu echt zo erg, een beetje meer slijtage op de bak?
Ik ram hem in het heetst van de strijd gewoon overal zonder koppeling in.
Eigenlijk nooit problemen gehad.
Een beetje gas dichtdraaien, niet eens helemaal en BOEM!
Wegrijden bij het stoplicht met een kapotte koppeling?
In zijn 1 zetten en met de electrische starter erbij aanlopen en er op
springen. Moet je wel een electrische starter hebben natuurlijk.
Laten we aub niet vergeten dat er gecrossed wordt. Dan mag er al eens iets sneuvelen vind ik.

Geplaatst: za jun 03, 2006 22:59
door mxrider#28
Bram schreef:Ach jongens, is dat nu echt zo erg, een beetje meer slijtage op de bak?
Ik ram hem in het heetst van de strijd gewoon overal zonder koppeling in.
Eigenlijk nooit problemen gehad.
Een beetje gas dichtdraaien, niet eens helemaal en BOEM!
Wegrijden bij het stoplicht met een kapotte koppeling?
In zijn 1 zetten en met de electrische starter erbij aanlopen en er op
springen. Moet je wel een electrische starter hebben natuurlijk.
Laten we aub niet vergeten dat er gecrossed wordt. Dan mag er al eens iets sneuvelen vind ik.
Ik draai mijn gas niet eens terug :)

Geplaatst: wo jun 07, 2006 07:51
door Sjokske
In de laatste Moto Verte stond een Quickshift (= schakelen zonder koppelen d.m.v. elektronische onderbreking van ontsteking, geactiveerd door een sensor/schakelaar op de schakelpook) :idea:
Wel knap aan de prijs : € 414,=

ja

Geplaatst: di jun 20, 2006 12:11
door crosser*9*
schakelen zon de koppeling in te nemen word gedaan maar ik vind het niet zo best meestal in de start schakelen ze op zonder te koppelen "verliest minder tijd" zeggen ze maar ik geloof er ni veel van ik heb het nog nooit zonder gedaan maar opschakelen zou mogen
greetz :lol:

Re: ja

Geplaatst: zo okt 01, 2006 12:46
door KtmRider
crosser*9* schreef:schakelen zon de koppeling in te nemen word gedaan maar ik vind het niet zo best meestal in de start schakelen ze op zonder te koppelen "verliest minder tijd" zeggen ze maar ik geloof er ni veel van ik heb het nog nooit zonder gedaan maar opschakelen zou mogen
greetz :lol:
ik ontkoppel ook altijd met schakele...op schakele is inderdaad niet zo erg zonder te koppele maar ik ga me 380tje niet extra pijn doen als dat niet hoeft..en veel sneller ben je niet door niet te ontkoppele!! :lol 8)
vooral bij fietse die niet echt veel pktjes hebbe is het wel leuk om met de koppeling te spele bij t overschakele :twisted:

Geplaatst: zo okt 01, 2006 15:21
door TTT
doet je "n" het niet?

Geplaatst: zo okt 01, 2006 18:33
door Sanne
Hoi TTT,

Ben jij nou die man op de HP2?

want als dat zo is..... :shock:

Geplaatst: ma okt 02, 2006 14:01
door KtmRider
TTT schreef:doet je "n" het niet?
nee die ben ik verloren toen ik euhhh te hard door de bocht vloog :cry:

Geplaatst: ma okt 02, 2006 14:30
door Sjokske
Dan is het toch "verlore" :idea:

Geplaatst: ma okt 02, 2006 14:32
door KtmRider
het is maar waar jij je druk om maakt he :wink:

Geplaatst: ma okt 02, 2006 17:43
door Bushmaster
Op de weg: Altijd op- en terugschakelen met koppeling
Op de baan: Opschakelen meestal zonder, terugschakelen meestal met koppeling

Geplaatst: di okt 03, 2006 08:58
door TTT
Sanne schreef:Hoi TTT,

Ben jij nou die man op de HP2?

want als dat zo is..... :shock:
Integendeel :D

Nee, ik ben diegene die in het verleden zich op het BMW forum een "beetje" kritisch over het HP2 concept heeft uitgelaten.
Te kritisch, volgens sommige HP2 rijders.

Geplaatst: di okt 03, 2006 08:59
door TTT
Ik schakel op en terug altijd zonder koppelen. Wel het gas eraf.
Geen probleem.
Moet wel want ik rij met een rekluse koppeling en heb de koppelinghendel nu als achterremhendel.

Geplaatst: zo okt 15, 2006 22:59
door Noob
TTT schreef:Ik schakel op en terug altijd zonder koppelen. Wel het gas eraf.
Geen probleem.
Moet wel want ik rij met een rekluse koppeling en heb de koppelinghendel nu als achterremhendel.
Hoe rij je weg dan...gewoon geen gas geven en dan in de versnelling trappen ?

Bevalt het ook een stuk beter,het bedienen van de achterrem met de hand,inplaats van de voet ?

Gr Niels

Geplaatst: ma okt 16, 2006 11:12
door TTT
wegrijden: daar zorgt de rekluse koppeling voor.
Die ontkoppeld onder een bepaald toerental (beetje boven stationair)

De handachterrem bevalt mij uitstekend. Vooral bij korte bochten kan je de motor makkelijker de hoek om remmen, zowel links als rechtsom.
Verder zijn lange steile afdalingen wat makkelijker te doen.

Geplaatst: ma okt 16, 2006 11:36
door Noob
Bedankt voor de informatie,klinkt erg intressant zo'n Rekluse automatische koppeling.

Gr Niels

Geplaatst: ma okt 16, 2006 19:54
door adje
Noob schreef:Bedankt voor de informatie,klinkt erg intressant zo'n Rekluse automatische koppeling.

Gr Niels
Interresse bel me maar eens voor verdere informatie :)

Geplaatst: ma okt 16, 2006 20:05
door Houten Klaas
Ad kun je voor mij eens informeren wat die achterrem set kost. Achterrem wel in takt laten.

Geplaatst: di okt 17, 2006 22:25
door Noob
adje schreef:
Noob schreef:Bedankt voor de informatie,klinkt erg intressant zo'n Rekluse automatische koppeling.

Gr Niels
Interresse bel me maar eens voor verdere informatie :)
zodra het budget het toelaat neem ik zeker contact met je op 8)

Zo'n automatische koppeling is toch ook voor een yz 125 uit 01 te verkrijgen?

Geplaatst: di okt 17, 2006 23:17
door adje
Noob , helaas is er geen automatische koppeling voor een YZ125 uit 2001 te verkrijgen :cry:
Voor een YZ125 vanaf 2005 is die wel beschikbaar.