Pagina 1 van 2
enduro balades in Wallonië aan banden gelegd!
Geplaatst: za mei 13, 2006 18:02
door Gery400
gisteren sprak ik met Daniël Naveau,
de man van CodeVer hier in België en organisator van de balade van Wégimont.
Hij had net een meeting met minister Lutgen achter de rug,
en hetgeen daar gezegd is belooft niet veel goeds.
Naar aanleiding van de balade in Bertrix werden volgende regels met betrekking tot de organisatie van balades in het Waalse gewest vastgelegd:
- numerus clausus, maximaal 300 deelnemers per balade
- geen organisatie toegelaten op zon- en feestdagen
- absoluut verbod op passages binnen gebieden bestempeld als "Natura 2000" (en dit zijn voor ons enduristen natuurlijk de mooiste plekjes...)
Als gevolg van deze absurde maatregelen is de balade CrusArdenne reeds geannuleerd.
Daniël Naveau zelf twijfelt over de organisatie van Wégimont 2006...
Gery
Geplaatst: za mei 13, 2006 21:48
door henk-v
dit is balen!!!
we zijn dus uitgereden in belgie
Geplaatst: za mei 13, 2006 22:18
door Redski
Gery gaat dit per direct in? In dat geval kan ik me bij Henk aansluiten dat we uitgereden zijn in Belgie
en dat is wel erg jammer. Zou dus inhouden dat de kalender van ofroad.net ook ge-"deleted"kan worden
.
Geplaatst: za mei 13, 2006 23:36
door WG
Hopelijk niet het "begin van't einde".....
Dank u groene jongens voor jullie verdraagzaamheid, jullie hebben je "speeltje"binnen, graag zouden wij het onze ook behouden, maar blijkbaar denkt de dictatuur van de natuur daar anders over....jammer.
Geplaatst: zo mei 14, 2006 08:32
door adde
nou dat is helemaal geweldig
kunen we beter andere hobbie gaan zoeken
jagen op groot groen wild of iets
had me al helemaal ingesteld op een fijn seizoen rijden in de ardennen
Geplaatst: zo mei 14, 2006 08:38
door johanb
zeer jammer, maar ligt het soms ook niet een beetje aan de organisators, zie bij dinant,
er was een toestemming voor een 550 tal starters, en een 800 tal passages in het bos.
Nu waren er echter duidelijk meer starters, en het bestuur van Bossen en Waters heeft meer dan 1300 passages in het bos geteld !!
Gevolg : er is een PV opgesteld, met als mogelijke boete een som tussen de 2.500 en 25.000 €
Uiteindelijk heeft de organisator in Bertrix de afspraken met de bevoegde instanties niet nageleefd...
dus helaas ook een beetje eigen schuld. ik vindt het echter ook niet leuk!
Geplaatst: zo mei 14, 2006 10:04
door Gery400
Redski schreef:Gery gaat dit per direct in? In dat geval kan ik me bij Henk aansluiten dat we uitgereden zijn in Belgie
en dat is wel erg jammer. Zou dus inhouden dat de kalender van ofroad.net ook ge-"deleted"kan worden
.
ik weet niet meer dan hetgene Daniël mij verteld heeft.
Wat per direct ingaat is de numerus clausus.
CrusArdenne heeft reeds meer voorinschrijvingen dan de bovenlimiet, en dat is de grote reden voor hun afgelasting (zie
http://www.crusardenne.be voor meer uitleg
Codever zal zo snel mogelijk verdere informatie op hun web site plaatsen,
met zonder twijfel data voor acties
Hopelijk koelt de hele historie af zonder blazen,
maar de ecolo's hebben hun slag zonder twijfel binnengehaald!
Gery
Geplaatst: zo mei 14, 2006 10:09
door Gery400
adde schreef:nou dat is helemaal geweldig
kunen we beter andere hobbie gaan zoeken
jagen op groot groen wild of iets
had me al helemaal ingesteld op een fijn seizoen rijden in de ardennen
Adde,
het is geen algemeen verbod op rijden (nog niet, wie weet in de toekomst?)
Ik ben al lang van oordeel dat die massa-evenementen de boel kapot maken.
Je geeft de groenen gewoon de pap in de mond.
1600 passages op 1 dag, dit is van het goede teveel.
Volgens mij moet er in kleine groepjes (10-15 piloten) gereden worden met een plaatselijke gids (à la Delsaux).
Op die manier is de overlast voor milieu en omwonende tot een minimum beperkt. Dit is de enige manier op overleving voor onze geliefkoosde hobby...
Gery
Geplaatst: zo mei 14, 2006 23:15
door adde
het is gewoon een hoop gedoe om niets
de laatste rit die we gereden hebben in dinant is hier een mooi voorbeeld van
papieren ed gecontroleerd door de politie, een briefing door de organisatie, een briefing door de groene kabouters
verder werd er op diverse plaatsen in de rit gecontroleerd
niemand had hier verder last van elkaar, er werd netjes rekening gehouden met ruiters en wandelaars
de meesten standen zelfs te zwaaien
het is gewoon een principe kwestie
Geplaatst: ma mei 15, 2006 00:31
door nupke
Deju, elke rit bij onze buren is voor mij een minivakantie, ik zag het wel aankomen Codever heeft ook al trubbels in Frankrijk daar mag nog enkel gereden worden op wegen waar auto's kunnen en mogen rijden, singletracks zijn sinds kort taboe zo heb ik begrepen. Het wordt dus minder interesant, wordt 't illegaal rijden wederom in de hand gewerkt.
Ben ook in Dinant geweest vorig weekend en ik denk dat de politie / bosbeheer daar geen kwaad woord heefdt kunnen zeggen! Jammer dat Bertrix zoveel zoveel reacties heeft opgeroepen, ook jammer dat ze zich daar niet aan de opgelegde regels hebben gehouden maar bovenal denk ik dat ze een zondebok nodig hadden.
Geplaatst: ma mei 15, 2006 09:45
door folie
adde schreef:nou dat is helemaal geweldig
kunen we beter andere hobbie gaan zoeken
jagen op groot groen wild of iets
had me al helemaal ingesteld op een fijn seizoen rijden in de ardennen
Wij wilden zelfs volgende week die kant in gaan voor een dagje 'toeren'. Enfin, twee motoren maakt nog geen enduro toch ?
Geplaatst: ma mei 15, 2006 13:05
door dennis blue magic
ik kan gerry alleen maar gelijk geven trop is te veelen te veel is trop.
en sommige slagen de vensters zelf in.
zoals in bertrix .een quad stond naast mij tijdens de keuring
hij kreeg geen toelating om te vertrekken teveel db.en terecht
maar onderweg kwam ik hem toch tegen met rugnummer.en veel lawaai.
is het dan in bertrix om het geld te doen mss ??
Geplaatst: ma mei 15, 2006 21:26
door go with the flow
Ik denk dat een duidelijke scheiding tussen Enduro motoren en Quads ook al iets zou opbrengen. De zaterdag bv. de Quads en zondag de motoren of omgekeerd. Of zelfs volledig appart, misschien zelfde parcours maar op een andere datum.
Greetz
Geplaatst: wo mei 17, 2006 10:01
door Offroadlover
Jongens jongens toch , ik heb het al zo dikwijls gezegd , we moeten onze motoren stiller maken , soms vraag ik me af waarom de organisaties een geluidsmeting doen , en als je dan ziet na de (zogezegde keuring) dat er toch nog gereden word met open uitlaten !!!????
Waarom eigenlijk niet naar 60db gaan , als ze je niet kunnen horen .....dan kan je toch ongestoord in de natuur rijden ...of niet ....niemand zal je horen ... maar tegenwoordig zie je en hoor je niets anders meer dan lawaairige prullen , laat die standaard uitlaat toch gewoon staan ...t'is het manneke dat het moet doen hoor . En wees eens eerlijk ..het is toch leuk dat je lekker stil op je lawaairige voorganger kan insluipen en dan hem ploseling nog voorbij rijden ook ... je ziet dan die blikken van ongeloof ...vanwaar komt die nu .....leuk ...hihihi
Ikzelf heb ook gereden in Bertrix , en ja hoor eigenlijk is het van het goeie teveel ....Dus jongens .....laten we zo stil mogelijk zijn ..en de problemen zullen verminderen ......
Geplaatst: wo mei 17, 2006 13:05
door Helen
Exc200 schreef:Waarom eigenlijk niet naar 60db gaan , als ze je niet kunnen horen .....dan kan je toch ongestoord in de natuur rijden ...of niet ....niemand zal je horen ... maar tegenwoordig zie je en hoor je niets anders meer dan lawaairige prullen , laat die standaard uitlaat toch gewoon staan ...
60db, da's ongeveer het niveau van een gewoon gesprek. Ik ben benieuwd hoeveel enduromotoren je gaat vinden die daar niét bovenkomen. Misschien een elektrisch kinderbrommertje?
Mijn Husqvarna TE 250 komt met zijn originele uitlaat maar nét door de controle (92 db). Zijn grotere broer, de 450, komt er niét door, met de originele uitlaat. Heel fijn, als je aan een officiële enduro wil meedoen, en met je standaard uitlaat nog niet door de controle geraakt...
Voor de rest, vollédig akkoord hoor. Ik ben tegen lawaaierige uitlaten, want ik vind dat de standaard uitlaten al lang genoeg kabaal maken.
Geplaatst: wo mei 17, 2006 13:33
door Offroadlover
Je hebt gelijk hoor , inderdaad ik heb een paar maten die met zo een Husky rijden ...jammer voor hun , Ik rij met de 200exc volledig origineel ...resultaat 85db , als dit nu nog lager kon ...hmmm
Dan zijn we er , hangt dus volledig van de fabrikanten ah hé ...trouwens de baanmotoren kunnen het toch , zelfs met weinig pk verlies ...ofwel allemaal een 525 kopen met een behoorlijk dichtgenepen uitlaat , maar vermogen is voor velen onder ons dan nog teveel .....
Trouwens in duitsland mag er zelfs niet meer gereden worden met speciale uitlaten .......(baanfietsen dan hé ) ....Als ze je klissen in Duitsland dan word het retour plus een ferme boete .....
Geplaatst: wo mei 17, 2006 14:24
door Helen
Exc200 schreef:Je hebt gelijk hoor , inderdaad ik heb een paar maten die met zo een Husky rijden ...jammer voor hun , Ik rij met de 200exc volledig origineel ...resultaat 85db
Toen ik mijn Husky pas had, reed ik altijd véél te laag in toeren, en durfde geen gas te geven, gewoon omdat ie anders zoveel kabaal maakte.
Daar heb ik me ondertussen wel overgezet, maar ik zou toch wel blijer zijn met een minder luidruchtig brommertje.
Geplaatst: vr mei 19, 2006 10:41
door Gery400
even nog duidelijk stellen dat het verbod op het rijden tijdens zon- en feestdagen nog niet goedgekeurd is.
Het is (momenteel nog) enkel een voorstel.
Gery
Geplaatst: zo mei 21, 2006 11:29
door Ad Ketelaars
Op dit soort restricties kon je wachten. Daar moeten we in deze tijd niet versteld van staan en zeker niet de organisatoren. Veel te massaal allemaal. mijn motto: Liever meerdere malen een rit organiseren voor 100 rijders dan eenmaal voor 1000 rijders.............................
Geplaatst: di mei 23, 2006 00:07
door Haaans
Ik heb door mijn werk (ik ben milieuhandhaver) ook weleens te maken gekregen met deze 'groene' wetgeving. Die is in Nederland hetzelfde als in Belgie. Doordat een gebied is aangewezen als natura2000-gebied betekent idd dat het behoorlijk op slot zit. Om er met 1000 motoren door een beek te gaan jagen waar bv de beekprik voorkomt zal niet worden toegestaan, in ieder geval niet zonder ontheffing. En om zo'n ontheffing te krijgen moet de organisator juist aantonen dat je het gebied geen schade toebrengt. Daarom is de overheid ook heel snel geneigd is om te zeggen dat iets níet mag, de andere partij moet immers het tegendeel proberen aan te tonen..
Overigens is niet de hele Ardennen aangewezen als beschermd gebied. Er zijn nog een hoop kleine gebieden zolas valeien en kleine stukken bos aangewezen maar grote delen zijn daar buiten gelaten waar meer is toegestaan. Mss door de route te verleggen dat hij alsnog door kan gaan!
Geplaatst: di mei 23, 2006 15:29
door Sjokske
Haaans schreef:Ik heb door mijn werk (ik ben milieuhandhaver)
En dan op een motor durven stappen, ooooohooooh
Geen last van ooraannaaierijen ? Kan me zo voorstellen dat de diverse collega's hier niet zo goed mee om kunnen gaan.
Geplaatst: di mei 23, 2006 18:58
door Sanne
Geen last van ooraannaaierijen die van mij doen geregeld pijn van het geluid dat sommige produceren.
Na een flink aantal off-road ritten en enduro's te hebben gereden en dat nog steeds met heel veel plezier doe zie en hoor ik vaak uitlaten waar ik écht geen affiniteit mee heb!! En daar doen mijn oren geregeld pijn van, en natuurlijk komt er meer vermogen uit het zelfde motorblok maar of het ook nodig is om die ene pk extra te hebben betwijfel ik vaak wel. Zoals eerder beschreven geeft het een enorme kick om die man of vrouw voorbij te knallen met zijn of haar herrischoppert eronder. Dus ik pleit voor stille dempers, laat die mooie standaard uitlaat eronder, kost je nog minder geld ook!
Geplaatst: wo mei 24, 2006 10:19
door Helen
Sanne schreef:Dus ik pleit voor stille dempers, laat die mooie standaard uitlaat eronder, kost je nog minder geld ook!
Even een rare vraag: mijn Husqvarna TE 250 maakt met zijn standaard uitlaat al behoorlijk veel kabaal. Als iemand een tip heeft om hem wat stiller te maken, graag...
Geplaatst: wo mei 24, 2006 13:05
door Sanne
Helen,
het hangt af van het type demper dat je hebt. Is het een gesloten stalen demper dan valt er weinig aan te veranderen want veel stiller dan stalen dempers kunnen uitlaten niet gemaakt worden omdat er een aantal tussenschotten in de demper zitten. Maar als je een open uitlaat hebt is het mogelijk om de demper te vullen met glaswol, waarschijnlijk is je demper al gevuld met glaswol maar na verloop van tijd raakt het wol er uit door de luchtdruk. De uitlaatgassen blaast het wol er uit want de buitenschaal en het sluitstuk is niet helemaal afgesloten. in de meeste gevallen zijn ze verbonden met elkaar door popnagels maar je zou er ook moeren voor in de plaats op kunnen lassen. En door boutjes weer vastzetten. Het lijkst wat omstreden maar het alternatief is opnieuw popnagels erin zetten, wel makkelijker en sneller.
Geplaatst: wo mei 24, 2006 23:25
door Haaans
Iedereeen geniet op zijn manier van de natuur..
Daarom vind ik het presoonlijk ook wel terecht dat er een aantal gebieden op slot gaan, zolang er maar stukken over blijven waar je WEL terecht kunt.
Ik zou de organisator van die balades dus willen zeggen om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar te kijken naar de mogelijkheden!
mzzl