carb polijsten,nut?+
Geplaatst: zo apr 30, 2006 22:09
hey
als ik me lucht inlaat ,de venturi polijst,heeft dit enig nut?merkbaar?
als ik me lucht inlaat ,de venturi polijst,heeft dit enig nut?merkbaar?
noppenforum.nl - Trial, Cross, Enduro, Off-road, Rally, Allroad, motorreizen, rallies etc
https://board.noppenforum.nl:443/
zou je eerst niet zorgen dat je motor perfect loopt voor je tuned? carb polieren doet iets, maar als je dat doet ga je best verder anders haalt het maar weinig uit. Met verder bedoel ik spoelpoorten uitschonen en wat vergroten volgens de trukken van de foor. Maar je gaat meer winnen met een goede uitlaat en filter en een goede afstelling.willem7 schreef:hey
als ik me lucht inlaat ,de venturi polijst,heeft dit enig nut?merkbaar?
En terecht.Jo VdB schreef:Ik kn dt zo moelk lezn, dt tlte vn je, Wilm
vertaling : Ik kan dat zo moeilijk lezen, dat taaltje van je, Willem.
Indien je aan een of andere dyslectische aandoening lijdt, mijn excuses.
indien dit niet het geval is, dan heb ik medelijden met je...
Ik zal in elk geval (en zo zijn er nog m.i.) geen antwoord geven op je vragen,
a) want de helft van de tijd begrijp ik je niet goed
b) ik vind het van weinig respect getuigen als je je lezers zo aanspreekt
Als moderator moet ik dit even kwijt.
Jo VdB
Kan het niet beter uitleggenKomt van het motor-forum.nl af, kan helaas de link niet zo 123 vinden aangezien de zoekfunctie van hun niet werkt
Inlaatkanalen mogen niet gepolijst worden vanwege het z.g. skin-effect.
Dit is het effect dat als een gas of vloeistof langs een vast object stroomt deze bij het vaste object stil staat. Als deze boundery (grens) laag te dun is dan ontstaan er wervelingen aan het oppervlak die nadeling zijn voor de stroming. Als de boundery laag de juiste dikte heeft dan zal het gas of vloeistof geen wrijving ten opzichte van het vaste object ondervinden, maar alleen wrijving van zichzelf ondervinden. Hetgeen een veel mindere wrijving is als gasvloeistof naar een vaste stof.
Noot1 Waarom vliegen druppels niet van de motrokap van je auto, inderdaad vanwege een boundery layer waardoor vlak boven de lak de lucht maar langzaam beweegt.
Noot2 Ook vaartuigen (speedbotenzeiljachten) hebben last van skin-effect. Daarom mag een romp nooit te glad zijn. Een zeilboot met een hoogglans gepolijste romp zal beduidend minder hard gaan als eenzelfde jacht met een iets opgeruwde romp.
Noot3 Uitlaatpoorten mogen wel gepolijst worden omdat de uitlaatgassen zichzelf met zoveel overdruk uit de cilinder persen dat skin-effect weinig invloed heeft. Bovenal is de vorming van koolaanslag zeer slecht en met gepolijste uitlaatpoorten wordt dat tegengegaan.
Noot4 De term skin-effect wordt ook in elektrische signaal-verwerking gebruikt om aan te duiden dat hoe hoger de frequentie van een signaal is, des te meer de stroom door de buitenste lagen van de kabel gaat. Daarom bestaat HiFi speakerdraad uit vele kleine draadjes, en kan je 50 Hz 220v kabels met een massieve kern uitgerust worden.
Hé! Dat is een tekst van mij.Rudy schreef:Kan het niet beter uitleggenKomt van het motor-forum.nl af, kan helaas de link niet zo 123 vinden aangezien de zoekfunctie van hun niet werkt
Inlaatkanalen mogen niet gepolijst worden vanwege het z.g. skin-effect.
Dit is het effect dat als een gas of vloeistof langs een vast object stroomt deze bij het vaste object stil staat. Als deze boundery (grens) laag te dun is dan ontstaan er wervelingen aan het oppervlak die nadeling zijn voor de stroming. Als de boundery laag de juiste dikte heeft dan zal het gas of vloeistof geen wrijving ten opzichte van het vaste object ondervinden, maar alleen wrijving van zichzelf ondervinden. Hetgeen een veel mindere wrijving is als gasvloeistof naar een vaste stof.
Noot1 Waarom vliegen druppels niet van de motrokap van je auto, inderdaad vanwege een boundery layer waardoor vlak boven de lak de lucht maar langzaam beweegt.
Noot2 Ook vaartuigen (speedbotenzeiljachten) hebben last van skin-effect. Daarom mag een romp nooit te glad zijn. Een zeilboot met een hoogglans gepolijste romp zal beduidend minder hard gaan als eenzelfde jacht met een iets opgeruwde romp.
Noot3 Uitlaatpoorten mogen wel gepolijst worden omdat de uitlaatgassen zichzelf met zoveel overdruk uit de cilinder persen dat skin-effect weinig invloed heeft. Bovenal is de vorming van koolaanslag zeer slecht en met gepolijste uitlaatpoorten wordt dat tegengegaan.
Noot4 De term skin-effect wordt ook in elektrische signaal-verwerking gebruikt om aan te duiden dat hoe hoger de frequentie van een signaal is, des te meer de stroom door de buitenste lagen van de kabel gaat. Daarom bestaat HiFi speakerdraad uit vele kleine draadjes, en kan je 50 Hz 220v kabels met een massieve kern uitgerust worden.