Pagina 1 van 1

Hamvraag

Geplaatst: za apr 22, 2006 22:27
door Flip
Hallo,
Zoals elders op dit forum te lezen is is mijn xr600 overleden. Ben dus nu aan het orienteren welke merk en type het nu moet worden. Heb hier al veel info opgedaan. Ik weet dat over de keuze van motor al heel veel geschreven is en dat het heel persoonlijk is. En natuurlijk een kwestie van budget (2500; als het echt niet anders kan misschien 3000).

XR400 heeft mijn belangstelling omdat hij zo betrouwbaar schijnt te zijn maar misschien is een wr400 ook wel wat voor mij (misschien iets te snel of valt dat wat mee) maar ik heb nog niet duidelijk hoe de wr400 qua betrouwbaarheid en onderhoud is. Vanaf 1999 schijnen de kinderziekten eruit tezijn; klopt dat?

DRZ400 zou ik graag hebben maar ik vind ze nogal prijzig.

Ook zie ik regelmatig lc4 's voorbij komen ; de 620 lijkt me wat zwaar maar de 400 is misschien wat. Wederom heb ik niet duidelijk hoe die zijn qua betrouwbaarheid en onderhoud.

Ook heb ik veel goede dingen gelezen over de klx 300. Heb nog nooit op zo'n lichte motor gereden qua cc's. Schakel je je niet een ongeluk?
Over de klx 650 weet ik eigenlijk niet veel.


suggesties?

gefeliciteerd met je nieuwe DRZ!

Geplaatst: za apr 22, 2006 22:38
door Noppy
Ik heb er 2 gevonden binnen je budget:

De eerste

De tweede

Voor leuke verbouwingsideeën, kan je hier starten met budgetteren: www.dr-z400.nl

Veel leesplezier!

Noppy

Geplaatst: zo apr 23, 2006 01:12
door Klx300R
klx300 is zeker een superbrommertje voor wijnig geld en vrij oerdegelijkgaat ook al een 10tal jaar mee op de markt,heb er 2gehad,een 250 en een 300, 300 was wel veel toffer. Mits aanpassing van de vering en ander uitlaatje en filter en dyno kitje hoef je niet onder te doen voor een YZ400. Ik reed gewoon met men klx300 samen met derest Yamaha wr450 ers en ik kon goe volgen. is ne zeer lichte moto die je overal doorsleurt.
Met de YZ400 zijn er niet zo een bekende problemen, maar met de 426 wel de versnellingsbakken van de 2000 en 2001, 2002 is perfect. Juist smeerlappen om te starten. Met de WR's is alles ook OK.
Een degelijke 426 moet je al kunn en vinden voor 2500€, reken er wel op dat deze echte brute wapens zijn.
greetz

Geplaatst: zo apr 23, 2006 12:16
door STTEVE
Een WRF is een betrouwbare motor, zolang je regelmatig onderhoud pleegt. Olie wisselen, kleppen stellen, etc, het moet allemaal veel regelmatiger gebeuren dan een XR. Het rijdt echt heel lekker, licht en strak sturend. Ik heb een 99-er en ben er supertevreden over. Zwakke punten schijnen de gasschuif en de versnellingsbak te zijn, maar ik heb er geen problemen mee. et als het starten, dat gaat beter als mijn vordige fiets een TT600R

Ik vermoed dat je, als je van een XR600 af komt, een XR400 een beetje tam zult gaan vinden. Wel lichter, maar ook minder vermogen. hetzelfde geld eigenlijk voor een KLX300. Bij PowerMotors in Maarssen staat er nog een http://www.powermotors.nl/ (die prijs is onderhandelbaar).

Een KTM LC4 400??? Waarom niet, prima motor, sterk blok. Er zitten hier mensen genoeg die er wat meer over kunnen vertellen

Een DRZ is ook goed , betrouwbaar, en misschien de gebruiksvriendelijkste van allemaal. Veel accessoires, ook.
Tel bij de fietsen die Noppy voorstelt nog wel even de BPM enz, dat is ook nog een paar honderd euro, en garantie is wat lastig...

Geplaatst: ma apr 24, 2006 20:34
door John Piston
Heb nog een KLX300 van '99 te koop staan voor 2400 euro.Ben hem momenteel aan't ombouwen naar supermotard maar de crosswielen zijn erbij.Ziet er nog kei goed uit,met digitaal dashboardje :wink:

Geplaatst: di apr 25, 2006 17:19
door Flip
Dank voor de reacties.

De DRZ-en op mobile.de worden te duur met bpm ben ik bang. Heb ook niet zo'n zin in het gedoe en de tijd die je daar in moet steken.

De wr400 lijkt me wel wat; hoewel ik toch de indruk heb dat hij redelijk 'kwetsbaar'; maar ik laat me misschien wat bang maken. Vind het wel jammer dat kleppen stellen middels shims gaat; kan je niet zelf doen, toch? Wat voor regelmatig onderhoud is er eigenlijk meer dan oliewisel en kleppen stellen (behalve ketting, remmen, kabels, bouten nalopen).
Wat me opvalt dat voor een xr400 net zoveel gevraagd wordt als voor een wr400. Terwijl dat toch wel een wat modernere motor is.
Ik vermoed dat je, als je van een XR600 af komt, een XR400 een beetje tam zult gaan vinden. Wel lichter, maar ook minder vermogen. hetzelfde geld eigenlijk voor een KLX300
Ik dacht altijd dat de xr600 zo,n beetje het braafste jongetje van de klas was; dit valt dus wel mee, begrijp ik nu.

Anyway....ik ga binnenkort een aantal motoren bekijken; te beginnen met een wr400.

Geplaatst: wo apr 26, 2006 00:49
door STTEVE
Flip schreef: Anyway....ik ga binnenkort een aantal motoren bekijken; te beginnen met een wr400.
Je hoeft niet lang te zoeken

http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... highlight=

Geplaatst: wo apr 26, 2006 09:30
door Flip
Yep, deze stond al op mijn lijstje.

Geplaatst: wo apr 26, 2006 12:04
door Flip
Nog tips waar ik op moet letten bij een gebruikte wr400?

Geplaatst: wo apr 26, 2006 22:41
door Flip
Vanavond naar een wr400 wezen kijken in zutphen; even de straat op en neer gereden; dat is wel even wat feller dan een xr :lol: !!!!
Voor zover ik het kan bekijken een hele aardige motor; ziet er niet uitgewoond uit; voelt zo ook niet. nog geen 5000km; gebruikt voor recreatief rijden; paar maal op een crossbaan. Heeft een hydraulische koppeling. Reiger vering, voor en achter. Extra achterband, uitlaat, koplamp. 2750.

Wat er aan mankeert is behoorlijke speling op balhoofd; echt merkbaar bij bochtje draaien in de straat; misschien een kwestie van afstellen ....of vervangen??

Geplaatst: wo apr 26, 2006 23:10
door erwindob
Balhoofdlagers vervangen is "standaard onderhoud", bijna net als ketting tandwielen.

Nou ja, da's dan ietsje overdreven maar echt bijzonder is het niet dat ze vervangen moeten.

Geplaatst: wo apr 26, 2006 23:14
door Flip
Is het een argument om wat van de prijs af te krijgen?

Geplaatst: do apr 27, 2006 09:48
door STTEVE
Ik denk t wel. Check voor de zekerheid ook even de andere lagers (wiel en link). Er zitten geen smeernippeltjes op bij het linksysteem.

Bij mijn WRF waren de voorwiellagers stuk en moest ik een hoop slijtdelen vervangen, maar het blokje is okee.

Vraag de vorige eigenaar even naar de gasschuif. Een zwak punt bij een WR/YZ uit 1998 en 1999. Heeft weinig te maken met te weinig onderhoud, maar als zo'n ding breekt/scheurt en naar binnen wordt gezogen is de schade aanzienlijk

http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... =gasschuif

http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... highlight=

Geplaatst: do apr 27, 2006 21:22
door Flip
Tip van de gasschuif; dat is een goede!!!

Andre lagers waren ok; voorwiellager was onlangs vervangen.

Ben van plan om vandaag of morgen te gaan kiken bij wr die hier wordt aangeboden op het forum (st. Michielsgestel) als hij hem nog heeft.

wordt vervolgd.

Geplaatst: za apr 29, 2006 12:54
door Flip
Tis de wr400 van Dennis geworden; ga hem deze week ophalen. :lol: