Hoe het "hoppen" in bochten tegengaan?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Dit is waarschijnlijke een kwestie van vering, maar ik heb er dus last van dat als ik op redelijke snelheid een gewone platte bocht neem (in zand) dat m'n motor dan zo begint te "hoppen". Net of m'n achtervering dan constant in en uit gaat. Iemand die weet waardoor dit komt? Het gebeurt trouwens meer bij het remmen, dan wanneer ik op het gas ga.

Het gaat hierbij om een Suzuki RM 250 van 2002, misschien dat de geometrie er ook nog mee te maken heeft.
Honda limburg
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34

rem je met voorrem of achter ?
ik weet niet zeker maar als ik met voorrem rem .. en mijn kopeling in hou .. dat mijn kopeling slipt en dat de achterwiel dan toch nog tegenwerkt :roll: srry heb beetje scheef uitgelegt want ik moet weer weg dooeei :P
Honda Cr125
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ik gebruik beide als ik op snelheid op een bocht afkom; dan moet ik de voorrem ook gebruiken , anders mis ik de bocht.
Op lagere snelheid (kort werk) meestal alleen achter, in ieder geval minder met voor.
Achterrem gebruik ik dan om de achterkant net voor de bocht "even de bocht in te sturen".
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

gassen schreef:Ik gebruik beide als ik op snelheid op een bocht afkom; dan moet ik de voorrem ook gebruiken , anders mis ik de bocht.
Op lagere snelheid (kort werk) meestal alleen achter, in ieder geval minder met voor.
Achterrem gebruik ik dan om de achterkant net voor de bocht "even de bocht in te sturen".
Int zand gebruik ik meestal bijna alleen de achterrem, daarmee stop je al vrij vlot in dat mulle zand. Maar dan heb ik het vooral ja.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ik denk dat of je ingaande demping te zwaar staat of je veer is te stug.
Andere optie: je uitgaande demping staat te zwaar afgesteld. :shock:
Kan ik van hieruit niet voelen. Stuiteren duidt er volgens mij op dat iets te zwaar is afgesteld, of VEEL te zacht zodat de veerrring continue onderin komt, maar dat lijkt mij hier niet het geval

Hoe is je veering afgesteld? Zoek eens op het internet naar hoe de veerring wordt afgesteld, ik dacht dat je bij Sommer.de of KTm-sommer.de een hele waslijst kunt lezen
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

gassen schreef:Ik denk dat of je ingaande demping te zwaar staat of je veer is te stug.
Andere optie: je uitgaande demping staat te zwaar afgesteld. :shock:
Kan ik van hieruit niet voelen. Stuiteren duidt er volgens mij op dat iets te zwaar is afgesteld, of VEEL te zacht zodat de veerrring continue onderin komt, maar dat lijkt mij hier niet het geval
Ik heb mijn vering nu op standaard waarden gesteld uit het wph, maar misschien zal ik de rebound (uitgaande demping d8 ik) wel iets zachter moeten zetten ja. Gaan we dat eerst maar eens proberen. Doe dit zoiezo enkel bij de achtervering, want in dit geval heeft de voorvering er weinig mee te maken denk ik.

Voor de rest heb ik bij grote sprongen weinig last, maar misschien ben ik niet beter gewend. :)
Plaats reactie