Pagina 1 van 1
fel op het gas
Geplaatst: di mar 28, 2006 18:31
door Dion
Hallo,
Vraag; ik wil mijn motor wat "soepeler" laten reageren op het gas. Hij is nogal direct en in zijn 1 & 2 niet echt goed te doseren....dit maakt het relaxte rijden som een beetje lastig.
Ik weet niet of dit de oorzaak is maar ik rij met een tandwielverhouding van 13/48...
Tips/Truucs om hem (TM400) wat soepeler te laten reageren zijn welkom.
Groet
Re: fel op het gas
Geplaatst: di mar 28, 2006 18:44
door huskie
Dion schreef:Hallo,
Vraag; ik wil mijn motor wat "soepeler" laten reageren op het gas. Hij is nogal direct en in zijn 1 & 2 niet echt goed te doseren....dit maakt het relaxte rijden som een beetje lastig.
Ik weet niet of dit de oorzaak is maar ik rij met een tandwielverhouding van 13/48...
Tips/Truucs om hem (TM400) wat soepeler te laten reageren zijn welkom.
Groet
En ik altijd maar denken dat 4takten zo veel soepeleren zijn als die 250cc 2takten
Maar die tandwiel verhouding is zeker een oorzaak, want ik rij met m'n 250cc 2takt
14:48 en die is ook fel, dus monteer eens een 14 tands en kijk hoe het dan gaat.
Geplaatst: di mar 28, 2006 19:39
door Sjokske
Nieuwere modellen TM zijn al een stuk tammer en beter doseerbaar dan de modellen van een jaartje of twee oud (en ouder). Ligt schijnbaar voor het overgrote deel toch aan een andere nokkenastiming.
M'n vorige 530 (bj. 2004) was stukken minder jofel te doseren dan m'n 2006-model. Maar het was wel een ontieglijke kanonskogel die 2004'er (karakter à la 500 cc. tweetakt bijna).
De 2006'er stuurt ook stukken beter in kruip-door-sluip-door-werk door steilere balhoofdshoek
.
Rij overigens met 13/50.
Geplaatst: di mar 28, 2006 23:10
door Dion
Sjokske schreef:
De 2006'er stuurt ook stukken beter in kruip-door-sluip-door-werk door steilere balhoofdshoek .
Rij overigens met 13/50. ??????
Dus dit zou betekenen dat die van jou nog wilder is......of heeft dit dan weer te maken met de nokkenastiming??
kan het monteren van een 14 ipv 13 tand tandwiel zo'n verschil uitmaken?
Geplaatst: wo mar 29, 2006 07:46
door Sjokske
Motorkarakter is door de andere nokkenastiming over het hele toerengebied stukken bruikbaarder, meer koppel onderin het toerengebied en wat hoger niet meer zo verrassend snel erin komend.
Voortandwiel 14 plaatsen kan wel eens een probleem geven met de hydraulische bediening van de koppeling (wordt te groot denk ik).
Maar inderdaad, de tandwielverhouding van 13/50 zou feller gedrag moeten opleveren dan 13/48. Als voortandwiel 14 al mogelijk zou zijn denk ik dat je in diep zand niet blij wordt (vooral in hogere versnellingen), tis nogal een grote stap.
Geplaatst: wo mar 29, 2006 08:19
door Dion
Ik rij wel even langs expert Gerko Van der Vegt, woon daar toch vlakbij, die zou het moeten weten toch?
Je zit ook met het pas maken van die kettinggeleider bij het tandwiel, ik vraag me af of bij 14 voor hier nog wel genoeg ruimte voor is.
Mou goed, ik vraag het wel even
gegroet
Geplaatst: wo mar 29, 2006 08:39
door Sjokske
Gerco weet het echt wel.