Pagina 1 van 2
voorvork - race sag - WP
Geplaatst: di feb 28, 2006 23:23
door huskie
Jaren geleden heb ik eens een 15 minuutjes op Ad z'n Honda met auto-koppeling mogen rijden. Heel raar om geen koppeling te gebruiken, vooral als je tot stilstand komt om even te praten met iemand.
Wat het rijden betreft, vanuit de bochten het gas erop heel normaal eigenlijk, maar wat me toendertijd het meeste opviel was die "heerlijke voorvering".
Het was niet die koppeling die ik wilde, maar die voorvering
.
Ik probeerde nog te achterhalen wat Ad met die vorken had gedaan maar het enige wat hij toen zei was: ik heb daar iemand voor
en dat is alles wat hij er over vertelde.
Sinds die dag ben ik aan het sleutelen om mijn voorvering net zo te krijgen, tot op heden zonder resultaat
Geplaatst: wo mar 22, 2006 00:45
door Noppy
Beetje late reactie, maar zodra ik bij Adje ben, zal ik het hem, speciaal voor jou, nog eens vragen. Adresje en telefoonnummer is genoeg?
Grx,
Nop
Geplaatst: wo mar 22, 2006 01:47
door adje
Huskie, die heerlijke voorvork heb ik laten vermaken bij een kennis in Belgie die dat voor de hobby erbij doet.
Mijn nieuwe Honda veert net zo goed standaart af fabriek dus daar laat ik niets aan doen
Geplaatst: wo mar 22, 2006 23:00
door folie
adje schreef:Huskie, die heerlijke voorvork heb ik laten vermaken bij een kennis in Belgie die dat voor de hobby erbij doet.
Mijn nieuwe Honda veert net zo goed standaart af fabriek dus daar laat ik niets aan doen
wat voor vork ? Aan de 2003-2004 WP vorken valt vrij simpel een heleboel te verbeteren. Een showa twin chamber zoals onder de honda wordt het echter nooit helemaal.
Geplaatst: wo mar 22, 2006 23:32
door Noppy
Wat is precies het probleem met een Showa twin chamber? Ik heb zo'n ding onder mijn Suzuki DRZ400 zitten.
Ben benieuwd,
Nop
Geplaatst: wo mar 22, 2006 23:36
door adje
Noppy schreef:Wat is precies het probleem met een Showa twin chamber? Ik heb zo'n ding onder mijn Suzuki DRZ400 zitten.
Ben benieuwd,
Nop
Folie wil hier mee zeggen dat een showa vork een van de beste vorken is die er bestaat
Geplaatst: wo mar 22, 2006 23:39
door Noppy
Hmmm, klinkt goed.
Ik was al ongerust dat ik na Reiger nog eens 1.500 Euro moest uitgeven om een WP USD aan te schaffen;-)
Nop
Geplaatst: do mar 23, 2006 10:20
door folie
adje schreef:Noppy schreef:Wat is precies het probleem met een Showa twin chamber? Ik heb zo'n ding onder mijn Suzuki DRZ400 zitten.
Ben benieuwd,
Nop
Folie wil hier mee zeggen dat een showa vork een van de beste vorken is die er bestaat
Het spijt me als KTM-man een beetje dat ik dat moet toegeven.
De WP vorken met open cartridge zijn een beetje verouderd. KTM komt ook volgend jaar ofzo met een nieuw principe, wat nogal is afgeleid van de Showa's, maar een beetje anders om het patent te omzeilen.
De WP SXS vorken hebben al een twin chamber principe heb ik gehoord, en die schijnen helemaal super te werken. Ik heb er nog nooit een van dichtbij gezien. Zowieso te duur voor mij.
De huidige WP vorken zijn echter ook best redelijk in orde te krijgen.
Geplaatst: do mar 23, 2006 12:32
door Sjokske
Geplaatst: do mar 23, 2006 14:22
door folie
Ik weet niet of ie dat wel mag van de baas, maar ik wil wel vast een voorzetje doen:
2003/2004 WP USDvorken:
stap 1: derde glijlager en spacer verwijderen
stap 2: midvalve compressie demping actief maken door kleinere float
stap 3: midvalve rebound meer highspeed demping
stap 4: basevalve demping zachter maken
stap 5: gaten in binnenpoot ca 170mm vanaf bovenkant
stap 6: gaatjes in bottoming cone
stap 7: 23.2 ipv 24mm shims in midvalve compressie
stap 8: subtanks
Ok ik geef toe, stap 7 is misschien een beetje lastig voor de gemiddelde hobbyist. Stap 8 ga ik binnenkort aan beginnen, hoor ik veel goeie dingen over. Misschien maar eens een veringtopic openen ?
(edit: O ja, stap 1 is eigenlijk: juiste veer, minimale voorspanning)
Geplaatst: do mar 23, 2006 14:27
door Sjokske
Collega van Martijn (=Mech) toevallig, folie ?
Geplaatst: do mar 23, 2006 15:07
door TTT
folie schreef:
Ik weet niet of ie dat wel mag van de baas, maar ik wil wel vast een voorzetje doen:
2003/2004 WP USDvorken:
stap 1: derde glijlager en spacer verwijderen
stap 2: midvalve compressie demping actief maken door kleinere float
stap 3: midvalve rebound meer highspeed demping
stap 4: basevalve demping zachter maken
stap 5: gaten in binnenpoot ca 170mm vanaf bovenkant
stap 6: gaatjes in bottoming cone
stap 7: 23.2 ipv 24mm shims in midvalve compressie
stap 8: subtanks
Ok ik geef toe, stap 7 is misschien een beetje lastig voor de gemiddelde hobbyist. Stap 8 ga ik binnenkort aan beginnen, hoor ik veel goeie dingen over. Misschien maar eens een veringtopic openen ?
(edit: O ja, stap 1 is eigenlijk: juiste veer, minimale voorspanning)
Lijkt op wat Bert van Keulen met mijn vork gedaan heeft.
Hij was tenminste druk in de weer met shims en een boormachine
Resultaat was uitstekend.
Geplaatst: do mar 23, 2006 15:13
door folie
Sjokske schreef:Collega van Martijn (=Mech) toevallig, folie ?
Niet in de suspension business in ieder geval. Wel een collega mechaan.
Ik heb me wat verdiept in het suspension forum van ktm-talk.
Geplaatst: za mar 25, 2006 20:38
door mech
Rustig, er zijn er hier ook nog die moeten werken
ben net weer thuis van testen met de snelste enduroman van de wereld.
Aan alle vorken en dempers valt genoeg aan te passen, standaard is voor de meeste (gemiddelde) vaak goed, maar staat meestal slecht afgesteld. Vooral rijhoogte van de motor, en regelmatig verse olie, en schone dichtingen doet wonderen.
Wat hier staat over de oudere WP open vork klopt wel behalve subtanks, die zijn nergens voor nodig als de vork klopt. En Bert van Keulen zit volgens mij 24uur per dag in de olie dus die weet waar hij het over heeft.
Geplaatst: za mar 25, 2006 21:31
door stimpie
mech schreef:
Rustig, er zijn er hier ook nog die moeten werken
ben net weer thuis van testen met de snelste enduroman van de wereld.
Aan alle vorken en dempers valt genoeg aan te passen, standaard is voor de meeste (gemiddelde) vaak goed, maar staat meestal slecht afgesteld. Vooral rijhoogte van de motor, en regelmatig verse olie, en schone dichtingen doet wonderen.
Wat hier staat over de oudere WP open vork klopt wel behalve subtanks, die zijn nergens voor nodig als de vork klopt. En Bert van Keulen zit volgens mij 24uur per dag in de olie dus die weet waar hij het over heeft.
hoe stel je de rijhoogt af?
Geplaatst: za mar 25, 2006 22:40
door Noppy
Zoek eens op 'free sag' en 'race sag' op Google. Volgens mij, maar corrigeer me graag, wordt met 'rijhoogte' de 'race sag' bedoeld, niet?
Noppy
Geplaatst: ma mar 27, 2006 09:40
door folie
mech schreef:
Vooral rijhoogte van de motor, en regelmatig verse olie, en schone dichtingen doet wonderen.
Wat hier staat over de oudere WP open vork klopt wel behalve subtanks, die zijn nergens voor nodig als de vork klopt. En Bert van Keulen zit volgens mij 24uur per dag in de olie dus die weet waar hij het over heeft.
O ja, was ik nog vergeten: Ik heb mijn schokbreker 6mm ingekort.
4 mm was misschien ook genoeg geweest, maar de achterkant was duidelijk te hoog. (2003 model)
Wat de subtanks betreft: met een smoorventiel ertussen is een subtank niet hetzelfde als een grotere luchtkamer. Ik hoor er nogal enthousiaste verhalen over. De reden dat ik ze wil proberen is dat ik mijn motor ook wel eens gebruik voor supermoto.
In combinatie met de tanks zou mijn luchtkamer in de vork kleiner moeten worden. Als ik de smoring dan helemaal dichtdraai voor SM gebruik dan krijg ik een goeie weerstand tegen duiken toch ?
Geplaatst: ma mar 27, 2006 09:57
door huskie
folie schreef: In combinatie met de tanks zou mijn luchtkamer in de vork kleiner moeten worden. Als ik de smoring dan helemaal dichtdraai voor SM gebruik dan krijg ik een goeie weerstand tegen duiken toch ?
Jawel, Folie, dit klopt. Je creeert een kleiner luchtkamer, wat zeker de tweede helft van je veerweg voelbaar wordt.
Ik wilde nog wel wat over die wp vorken vertellen.
Het blijkt dat ze een nogal stevige shimpakket hebben, wat vooral de boomstronken goed laat voelen
.
Je zou ook kunnen vaststellen dat deze voorvorken voor zand zijn geshimmed.
Op de diverse sites oa Ktmtalk.com staan aardig wat info over het veranderen van dat shimsetje, maar het komt er vooral op neer om het aantal te reduceren.
Ik meen dat folie al het een en ander heeft aangegeven.
Verder is het belangrijk om wat met de voorvorkolie te experimenteren. Want dunnere olie heeft zeker effect op je veergedrag.
Geplaatst: ma mar 27, 2006 10:28
door folie
huskie schreef:
Het blijkt dat ze een nogal stevige shimpakket hebben, wat vooral de boomstronken goed laat voelen
.
Je zou ook kunnen vaststellen dat deze voorvorken voor zand zijn geshimmed.
Zelfs dat niet, want in het zand slaan ze door:
Teveel low speed, te weinig high speed.
Laat ik mijn recept dan maar eens op het net gooien
Naast de reeds genoemde modificaties:
2003 KTM 525 EXC:
gew rijder: 72 kg nkt, ca 80 m.kl.
vorkolie visc 7.5 wt
luchtkamer 160
veer 42 N/mm
voorspanning: minimaal, ca 15 mm spacers (veer rammelt net niet als demperstang omhoog wordt getrokken)
midvalve:
float 0.6mm
com 23.2-23.2-18-14-10 (allemaal 0.1mm dik)
reb 24d-24d-24d-16-24d-20-18-16-14-12
basevalve:
24-24-24-20-16-12-9.5x0.3
Dit begint er geloof ik al op te lijken. Float is geloof ik aan de kleine kant.
(1.2-1.4 is de concensus)
Ik gebruik de laatste 7-8 cm veerweg niet, althans bij off road. Op de crossbaan ben ik er nog niet mee geweest. Over de klikkerafstellingen heb ik (nog) niet veel te melden. Ik moet het allemaal nog een beetje leren herkennen. Eerst maar eens wat mee rijden.
Geplaatst: ma mar 27, 2006 13:05
door huskie
folie schreef:
Zelfs dat niet, want in het zand slaan ze door:
Teveel low speed, te weinig high speed.
.
Perfect, te hard voor boomstronkjes, en niet hard genoeg voor zand
folie schreef:
luchttkamer 160
voorspanning: minimaal, ca 15 mm spacers
basevalve:
24-24-24-20-16-12-9.5x0.3
Ik gebruik de laatste 7-8 cm veerweg niet, althans bij off road.
Folie, die basevalve is licht wat highspeed betreft, en toch gebruik je de laatste 7 cm niet. Maar dan neem ik aan dat je er nog geen drop offs mee hebt gedaan, want dan zullen ze zeker de hele veerweg gebruiken. Mede omdat je veel luchtkamer hebt.
Hoe hard rij je op de zandwegen, heb je er al volgas zandwoops mee gepakt?
Een snelle rijder zal natuurlijk automatisch meer demping nodig hebben als een wat rustigere rijder.
Btw heb jij al die modificaties gedaan, die je eerder hebt genoemd? Wat dat boren in de binnenpoot betreft etc.?
Ben blij dat er hier iemand is die ook serieus aan z'n voorvork durft te sleutelen
Geplaatst: ma mar 27, 2006 14:34
door folie
huskie schreef:
Folie, die basevalve is licht wat highspeed betreft, en toch gebruik je de laatste 7 cm niet. Maar dan neem ik aan dat je er nog geen drop offs mee hebt gedaan, want dan zullen ze zeker de hele veerweg gebruiken. Mede omdat je veel luchtkamer hebt.
Hoe hard rij je op de zandwegen, heb je er al volgas zandwoops mee gepakt?
Een snelle rijder zal natuurlijk automatisch meer demping nodig hebben als een wat rustigere rijder.
Btw heb jij al die modificaties gedaan, die je eerder hebt genoemd? Wat dat boren in de binnenpoot betreft etc.?
Ben blij dat er hier iemand is die ook serieus aan z'n voorvork durft te sleutelen
Ja, Alle mods gedaan.
Basevalve is inderdaad licht, maar dat komt omdat de midvalve nogal agressief is, ook al door de kleine float. Die neemt dus (al vroeg in de slag) een stuk van de (HS)demping over. Dat is juist de truuk tegen doorslaan in whoops & dropoffs
Veel tuners vervangen de shimstack in de midvalve door een checkplate met een hele grote float, en tunen geheel op de basevalve. Dat maakt dingen wat simpeler, bovendien is de basevalve te (de)monteren zonder de vork uit de motor te halen. Ik geloof dat in de latere modellen (05-06) ook zo'n checkplate setup zit. Ik vind dat een beetje een B oplossing.
Ik ben trouwens niet echt een hoogvlieger en ik heb nog niet erg veel gereden met de vernieuwde instellingen. Ben hier nog niet zo lang mee bezig en moet er ook nog wat gevoel voor krijgen
Geplaatst: ma mar 27, 2006 16:57
door huskie
Folie, die float is erg belangrijk en arbitrair.
Je hebt gelijk dat sommige hem helemaal weg halen en er een checkplate voor in de plaats doen. Zelf heb ik ook zo gereden, maar zit nu terug op een midvalve met compressie, ook zo'n 0,5mm float.
Ik ben nog niet tevreden en ga nu eerst dunnere olie proberen om te zien wat daar de invloed van is.
Veel gebruiken er 7,5 sae voor, maar ik wil heel rigoreus 2,5 sae proberen, wat we zeg maar in onze schokdemper gebruiken.
Ik rij trouwens met een marzocchi 45mm binnenpoot. Maar door het verschil in dikte van de binnenstang ziet jouw basevalve veel meer olie dan die van mij.
Mocht ik het gevoel hebben dat dunnere olie veel invloed heeft, liefste positief, dan laat ik het hier weten.
Geplaatst: di mar 28, 2006 13:07
door gassen
huskie schreef:
Een snelle rijder zal natuurlijk automatisch meer demping nodig hebben als een wat rustigere rijder.
Dat kan ik niet snappen.
Als ik met 60km/u over een serie whoops rij, dan heb ik een snelle ingaande en uitgaande demping nodig om het wiel te laten volgen.
Doe ik dit met 30km/h heeft de demper wat meer tijd om in /uit te gaan.
Of mis ik iets?
Geplaatst: di mar 28, 2006 14:05
door huskie
gassen schreef:
Als ik met 60km/u over een serie whoops rij, dan heb ik een snelle ingaande en uitgaande demping nodig om het wiel te laten volgen.
Doe ik dit met 30km/h heeft de demper wat meer tijd om in /uit te gaan.
Of mis ik iets?
Gedeeltelijk heb je gelijk, nml wat de uitgaande demping betreft.
Naarmate je sneller over achtereenvolgende woops rijdt, moet de rebound sneller reageren, wil je je volledige veerweg kunnen gebruiken.
Maar als jouw voorvork perfect is om langzaam door woops(van 30cm diep) te rijden, wil dat dus zeggen dat je voorvork in het perfecte geval steeds 30cm moet inveren, opdat de motor horizontaal blijft gaan(dit is onmogelijk, maar dient ter verduidelijking).
Als je nu deze zelfde woops met hogere snelheid gaat nemen, komt er beduidend meer energie vrij bij het inveren, en zal deze zelfde voorvork problemen krijgen met te weinig veerweg.
Je lost dit op door meer ingaande demping te creeeren, opdat deze die extra energie van inveren kan opvangen.
Het klopt dat dat ten koste gaat van het langzame rijden....
En ziedaar de problematiek van de veringsspecialist, een voorvork die soepel is bij lage snelheden, en boomstronkjes, maar toch genoeg demping overhoud bij de landingen over die tafelberg op het crossterrein.
Geplaatst: di mar 28, 2006 14:27
door folie
huskie schreef:Folie, die float is erg belangrijk en arbitrair.
Je hebt gelijk dat sommige hem helemaal weg halen en er een checkplate voor in de plaats doen. Zelf heb ik ook zo gereden, maar zit nu terug op een midvalve met compressie, ook zo'n 0,5mm float.
Ik ben nog niet tevreden en ga nu eerst dunnere olie proberen om te zien wat daar de invloed van is.
Veel gebruiken er 7,5 sae voor, maar ik wil heel rigoreus 2,5 sae proberen, wat we zeg maar in onze schokdemper gebruiken.
Ik rij trouwens met een marzocchi 45mm binnenpoot. Maar door het verschil in dikte van de binnenstang ziet jouw basevalve veel meer olie dan die van mij.
Mocht ik het gevoel hebben dat dunnere olie veel invloed heeft, liefste positief, dan laat ik het hier weten.
Hier nog wat interessante lektuur over midvalve float
(van KTM-talk)
MV are very interesting animals. There are a few things that play into how the MV performs and what you want it to control. Lets look at float, float controls dive and how active the MV is. More float, less damping and more dive. Less float more damping and less dive. I'd argue that a check plate made of .1 or .15 shims is in fact a MV with a lot of float, if the shim was .2 or .3 thick now you talking a true CP. I did the math once to determine what float is needed to have un damped flow across a MV shim of 24mm, it's some were in the 1.8 to 2mm range.
SO if you run float less than that you are starting to add damping and the less float you run the more the damping comes into play. Now look at the shim stacks, most people like the 4 24s and then end with a back to protect the MV. I feel that the backer actually limits the flex of the shims and with lower floats (1mm or less) can give you HS problems. The choice is either run a smaller backer (24x.1s wont servive) or switch to a thicker face shim (.15 seem to survive pretty well) and don't run a backer. So far for me in the woods with roots and rocks a float around 1.2 is the best compromise between dive and damping. If I was to run a faster GNCC style course I'd lower the float to .8-1mm. So X-factor you need to figure out what float is going to be best for you, oh and if you want to increase the float you need to by 8x6x.2mm shims that you can use to shim out the piston to get more float. I also end all my MV that don't have backers with a 8x12x.2 shim to keep the rebound spring from getting bound up on my pivot shim (typically I use a 11mm shim)
One other thing, some folks think that a CP is the best setup for woods with rocks and roots, I say BS, the BV responds to speed and postion with the position being a big driver especially with the air chamber in the WP forks. MV respond to speed only and move 3 times the fluid of the BV. This means you can more effectivly use the first few inches of travel with a MV over a CP... Just some food for thought.
Just as a side note. The 01 SHowa TCs I have have zero float but have .1 bleed shim. I also know that the SHowas work well in the woods if you give them about .2 to .3 float..
Volgens dit verhaal is een float van 0.5 dus nogal weinig. Ik denk erover om nog eens iets meer te proberen, 0.8 ofzo, Maar ik wil niet teveel duikeffect veroorzaken.
Wat wil je bereiken met dunnere olie ?
1:Wil je de demping zachter maken zonder de shim settings te veranderen
2:Denk je dat je last hebt van spikes tgv hydraulic lock (high speed)
3: of wil je het aanspreken zachter maken ?
Als het om 3 gaat zou je ook eens een bleed shim kunnen proberen, dat is een 13mm tussen de zuiger en de grootste (face) shim. Hierdoor blijft je compressie kant altijd een beetje open, met alsof je de compressie klikker wat groter hebt gemaakt. Schijnt goed te helpen tegen 'trail junk', veroorzaakt wel weer wat extra duikgedrag en iets minder feedback.
Als je denkt dat je last hebt van hydraulic lock, (high speed) dan zou je ook eens 23.2 mm ipv 24mm shims kunnen gebruiken, dan heb je wat meer doorstroom tussen de rand van de shim en de dempercartridge.