Pagina 1 van 1

wat is de juiste sproeier 500 te groot yz 125 02

Geplaatst: zo mar 19, 2006 14:56
door tinus
ik zit al een heele poos te kloten met de hoofd sproeier wat is het beste
er zat een 470 in liep als een trein maar dan wert hij veel te warm
met hgs + vhn nu een 500 is dat te groot wat is jullie ervaring
gr martin yz 125 02

Geplaatst: zo mar 19, 2006 19:04
door stimpie
ik zit denk ik met een 470 of een 490 in mijn yz 125 04 met vhm , v force , pro circuit.
denk dat je met die 500 redelijk goed gaat zitten. misschien wat aan de grote kant maarja.
je kan altijd eens proberen

Geplaatst: ma mar 20, 2006 21:29
door stimpie
ik heb net even voor je gekeken wat er in mijn yz zit.
hoofdsproeier: 460
stationair sproeier: 42.5
naald: 6chy5-80 ( heb ook nog een 6chy5-77 liggen maar welk verschil zit er in de 2? in het yamaha boek staat dat die ik erin heb zitten voor zomer gebruik is en de andere voor in de winter. )
clip op nr. 2
vhm kop met als binnenkopje E46
bougy b9eg
v force 2
pro circuit voor bocht en demper

voor de rest is hij motoris orgineel.

al getest met die 500 sproeier?

Geplaatst: ma mar 20, 2006 21:59
door huskie
stimpie schreef: naald: 6chy5-80 ( heb ook nog een 6chy5-77 liggen maar welk verschil zit er in de 2?
Stimpie, de 80 naald is dikker als de 77 naald :wink: De 80 naald is daardoor armer, dus voor de zomer, en de 77 is voor de .......winter!
De naald is slechts tot 1/4 gas armer cq rijker. De rest van de naald zou het zelfde zijn, alleen is dit niet geheel het geval, omdat het rechte eind(waar ze dus die 80 of 77 meten, niet altijd de zelfde lengte heeft. :roll:
Snap je het nog? :)

Geplaatst: ma mar 20, 2006 22:53
door stimpie
huskie schreef:
stimpie schreef: naald: 6chy5-80 ( heb ook nog een 6chy5-77 liggen maar welk verschil zit er in de 2?

Snap je het nog? :)
euhh....een beetje wel ja.

hier een foto van de naalden( enkel onderste stuk staat op de foto . dus het stuk waar ze die 80 en 77 meteen ??)

Afbeelding
fototje klikken om te vergroten

mijn motor loopt boven in zeer goed en loopt goed door. enkel onderin is het echt niets dus pakt niet echt goed op vind ik . dus wat armer zetten? als ik de uitlaat bocht eraf haal en de cilinder in kijke is het allemaal donker bruin/ zwart , bougy is binnen in vrij donker bruin/zwart de rest zwart. nu zit er een 460 hoofd in en 42.5 stationair, misschien eens een 440 hoofd proberen of zou dat te klein? en wat dan als stationair?

Geplaatst: ma mar 20, 2006 22:55
door stimpie
ow wat een slechte foto. kmaak morgen wel even een nieuwe (duidelijkere)

Geplaatst: ma mar 20, 2006 23:06
door huskie
stimpie schreef: hier een foto van de naalden( enkel onderste stuk staat op de foto . dus het stuk waar ze die 80 en 77 meteen ??)
de 80 naald wordt bij de clipjes gemeten, zeg maar, niet bij de taper.
80 is eigenlijk 2.80mm. Jouw fotootje laat de taper zien, hier is de naald al dunner.
Als de motor erg rijk staat bij gas dicht/tot 1/4 gas kun je bevoorbeeld de 80 naald gebruiken in de midden positie, en kijken wat hij dan "doet".
stimpie schreef:
mijn motor loopt boven in zeer goed en loopt goed door. enkel onderin is het echt niets dus pakt niet echt goed op vind ik . dus wat armer zetten? als ik de uitlaat bocht eraf haal en de cilinder in kijke is het allemaal donker bruin/ zwart , bougy is binnen in vrij donker bruin/zwart de rest zwart. nu zit er een 460 hoofd in en 42.5 stationair, misschien eens een 440 hoofd proberen of zou dat te klein? en wat dan als stationair?
Stimpie, je praat over onderin, dat is bij 1/4 gas. Bij volgas loopt hij goed, toch?
Dan moet je dus de 42.5 sproeier kleiner maken en laat je de hoofdsproeier met rust.

Geplaatst: ma mar 20, 2006 23:13
door stimpie
huskie schreef:
stimpie schreef: hier een foto van de naalden( enkel onderste stuk staat op de foto . dus het stuk waar ze die 80 en 77 meteen ??)
de 80 naald wordt bij de clipjes gemeten, zeg maar, niet bij de taper.
80 is eigenlijk 2.80mm. Jouw fotootje laat de taper zien, hier is de naald al dunner.
Als de motor erg rijk staat bij gas dicht/tot 1/4 gas kun je bevoorbeeld de 80 naald gebruiken in de midden positie, en kijken wat hij dan "doet".
stimpie schreef:
mijn motor loopt boven in zeer goed en loopt goed door. enkel onderin is het echt niets dus pakt niet echt goed op vind ik . dus wat armer zetten? als ik de uitlaat bocht eraf haal en de cilinder in kijke is het allemaal donker bruin/ zwart , bougy is binnen in vrij donker bruin/zwart de rest zwart. nu zit er een 460 hoofd in en 42.5 stationair, misschien eens een 440 hoofd proberen of zou dat te klein? en wat dan als stationair?
Stimpie, je praat over onderin, dat is bij 1/4 gas. Bij volgas loopt hij goed, toch?
Dan moet je dus de 42.5 sproeier kleiner maken en laat je de hoofdsproeier met rust.
ja klopt, morgen even kijken wat ik nog heb van stationair sproeier. boven in loopt hij echt super en hard . onderin loopt hij minder

Geplaatst: di mar 21, 2006 14:03
door stimpie
stimpie schreef:
huskie schreef:
stimpie schreef: hier een foto van de naalden( enkel onderste stuk staat op de foto . dus het stuk waar ze die 80 en 77 meteen ??)
de 80 naald wordt bij de clipjes gemeten, zeg maar, niet bij de taper.
80 is eigenlijk 2.80mm. Jouw fotootje laat de taper zien, hier is de naald al dunner.
Als de motor erg rijk staat bij gas dicht/tot 1/4 gas kun je bevoorbeeld de 80 naald gebruiken in de midden positie, en kijken wat hij dan "doet".
stimpie schreef:
mijn motor loopt boven in zeer goed en loopt goed door. enkel onderin is het echt niets dus pakt niet echt goed op vind ik . dus wat armer zetten? als ik de uitlaat bocht eraf haal en de cilinder in kijke is het allemaal donker bruin/ zwart , bougy is binnen in vrij donker bruin/zwart de rest zwart. nu zit er een 460 hoofd in en 42.5 stationair, misschien eens een 440 hoofd proberen of zou dat te klein? en wat dan als stationair?
Stimpie, je praat over onderin, dat is bij 1/4 gas. Bij volgas loopt hij goed, toch?
Dan moet je dus de 42.5 sproeier kleiner maken en laat je de hoofdsproeier met rust.
ja klopt, morgen even kijken wat ik nog heb van stationair sproeier. boven in loopt hij echt super en hard . onderin loopt hij minder
huskie heb nog een 37.5 stationair sproeier gevonden. zou die te klein zijn of niet?

Geplaatst: di mar 21, 2006 14:10
door huskie
Nee hoor, 5 kleiner is een normale stap om iets uit te proberen, maar kijk eerst even naar de sproeier die eruit komt, want soms zijn die stationair sproeiers van verschillende dikte.
Zou het verschil tussen een mikuni tm en tmx zijn.
Afijn, dat zie je wel als die eruit is.
Waar je ook mee kan beginnen is met je naald iets dieper te zetten. Clipje dus omhoog. Scheelt je weer om de hele carb open te maken. :wink: Kun je meteen zien, op welke groef die nu staat.
Btw hoeveel uit staat je luchtschroef?

Geplaatst: di mar 21, 2006 16:28
door stimpie
huskie schreef:Nee hoor, 5 kleiner is een normale stap om iets uit te proberen, maar kijk eerst even naar de sproeier die eruit komt, want soms zijn die stationair sproeiers van verschillende dikte.
Zou het verschil tussen een mikuni tm en tmx zijn.
Afijn, dat zie je wel als die eruit is.
Waar je ook mee kan beginnen is met je naald iets dieper te zetten. Clipje dus omhoog. Scheelt je weer om de hele carb open te maken. :wink: Kun je meteen zien, op welke groef die nu staat.
Btw hoeveel uit staat je luchtschroef?
hm weet niet juist hoeveel de luchtschroef uitstaat . straks meteen even kijken.
naald staat nu op clipje 2 dus als ik nog een clipje hoger ga staat hij op clipje 1 . standaard staat hij op clip 3 maar zo standaard is mijn motor ook niet meer :roll:

voor er die vhm kop , v force , pro circuit , ... opkwam zat er een 440 hoofdsproeier in en een 37.5 stationair, en naald nog steeds gelijk nu(clip2)

Geplaatst: di mar 21, 2006 19:06
door stimpie
luchschroef is 1-1/2 uit gedraaid. lijk mij toch vrij mager . standaard is dat 1-3/4 of 2

Geplaatst: di mar 21, 2006 19:28
door huskie
Ik wilde aan Tinus nog vragen wat hij onder te warm verstaat?

Geplaatst: di mar 21, 2006 19:44
door Rudy
stimpie schreef:luchschroef is 1-1/2 uit gedraaid. lijk mij toch vrij mager . standaard is dat 1-3/4 of 2
Meer uitdraaien is armer

Geplaatst: di mar 21, 2006 20:57
door stimpie
Rudy schreef:
stimpie schreef:luchschroef is 1-1/2 uit gedraaid. lijk mij toch vrij mager . standaard is dat 1-3/4 of 2
Meer uitdraaien is armer
ja klopt wat je zegt. zat even in de war toen ik dat typte.

Geplaatst: wo mar 22, 2006 21:19
door stimpie
huskie schreef:Ik wilde aan Tinus nog vragen wat hij onder te warm verstaat?
wil ik ook wel eens weten.

tinus waar ben je ???

Geplaatst: ma mar 27, 2006 22:08
door tinus
in mijn yz zat een 470 hoofd sproeier in hij liep goed.na 15 uur
zuiger vervangen srs goed merk de spijl in de cillinder door gebrand
de bougie krijt wit ik bellen div cross schops motercross aad
en nog veel meer ze zijden dat de hoofd sproeier veel te klein was
+- 500 520 ik dacht wat een verschil man wat is nou goed
te klein loopt hij super hard maar maar wordt wel veel te warm

Geplaatst: ma mar 27, 2006 22:16
door tinus
maar nu met 500 loopt ook goed maar in het begin als je he start
rookt veel harder en duurt iets langer tot hij goed loopt en de bougie
van binne as kleur en buiten olie zwart ik durf er geen kleineren
sproeier meer in te zetten het koste bij a.t.m lassen cillinder
nieuwe nicasil 230 euro maar wel vak werk bij a.t.m

Geplaatst: ma mar 27, 2006 22:19
door tinus
en nog wat het vroor toen ik die 500 sproeier er ik gezet hat
nu boven nul moet er weer een kleineren in maar welke???????????????????????????????????????????
gr martin latersssssssss

Geplaatst: di mar 28, 2006 09:10
door huskie
Tinus, je hebt van die mooie grafiekjes, waarbij je de hoogte en de temperatuur langs de kant hebt staan. meestal is elke 10 graden verschil een sproeier verwisselen(als je het natuurlijk perfect wilt doen).
Dus bevoorbeeld in jouw geval. 500 voor -2 graden, 490 voor +10 graden, 480 voor +20 graden etc.
Maar..... je zei dat hij zo goed liep, op welke ondergrond was dat? Zandbaan, harde baan, hoe smeer je jouw 125tje?
Allemaal factoren die je moet afwegen.