Pagina 1 van 2

Wie helpt mij beslissen ? (tt600r)

Geplaatst: ma mar 13, 2006 13:14
door tygercoene
Tja, welke onderwerpsnaam ik moest geven weet ik ook niet.

Misschien m'n forumnaam suggesties :
"Is tygercoene niet beter twijfelaarcoene?"

OKé, ik leg uit :

Ik rij dus al enige tijd TT600R en ben daar zeer tevreden over, mss wel beetje zwaar maar toch,.... met de juiste bandenkeuze en tandwielverhouding kan je veel rechtzetten.

Mijn probleem zit hem dus eerder in de uitlaat(demper). Ik heb de originele en een FMF. Met de originele, ben ik voor het veldwerk nie veel. De motor is te ingehouden en de trottleactie komt steeds nipt te laat. Met de FMF eronder is dit supper, maar dan ben ik een rijdende "lawaaipot".

Daarom is de twijfel gerezen : Hou ik de TT600, of ga ik naar bv. een 2-takter 300cc? (dit is mijn eeuwige twijfeling)
Of.... is er iemand die mij een oplossing kan bieden voor de uitlaat. Welke zijn er geschikt voor tt600r (1998) en zorgen voor een perfect power gehalte. 'k Heb al vele sites bekeken maar nog nergens iets degelijks gevonden. Rino heeft iets ... maar... nergens een verwijzing naar TT600.


HELP !!!! Wie kan me op goede weg zetten?

Alvast veeeeeeeeel dank.

Geplaatst: ma mar 13, 2006 13:47
door hornet911
Ik begrijp je..... Een DB-killer helpt het scherpe eraf te halen, maar het geluid blijft ongeveer even luid.....

Tweetakt kan ook echt veel lawaai maken....

De FMF demper, is dit een pure crossversie of een enduroversie? In enduroversie moet deze toch een aanvaardbaar geluid maken (en goede ademhaling hebben...)

Geplaatst: ma mar 13, 2006 13:59
door tygercoene
Ik denk dat de FMF een pure crossversie is. Het is in elk geval een openuitlaat (maar wel met roostertje). Er bevinden zich enkel kleine schuin geplaatste plaatjes in de demperbuis, maar je kan er dus gewoon door kijken.

Geplaatst: ma mar 13, 2006 15:11
door STTEVE
Op www.oftheroad.de zijn vrijwel alle TTR uitlaten op een rijtje gezet, en op www.tt600r.de kunnen ze waarschijnlijk wel laten weten welke het best bevalt.

Ik had een Sebring, niet lichter als de originele, maar wel beter in elkaar gezet. Het schijnt dat een gemodofoceerde TT600 (een ouwe dus) carburateur beter is, of een dynokit.

Geplaatst: ma mar 13, 2006 17:36
door Noppy
Koop een Mikunicarburateur met gasschuif en acceleratiepomp.

Kijk of je de bovenkant van je luchtfilterkast kunt opensnijden zodat de carburateur meer kan ademen.

Met deze twee maatregelen moet je tot wel 15% meer vermogen krijgen, vooral in het middengebied en betere gasrespons.

Noppy

Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:14
door tygercoene
Hallo noppy,

'tja, ik kan dit zeker aanemen, maar met die FMF doet hij wat ik wil (verwacht).
Dus als ik enkel een demper plaats die ietsje stiller is, ben ik er ook hé.
En ik denk dat dit toch beter is. Dan verander ik niet direct het origineel concept hé.

Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:20
door hornet911
beetje zoeken op verschillende sites van merken van dempers....

probeer eens te zoeken hoeveel DB jouw demper zou moeten produceren en kijk eens of ze niks stiller hebben....

Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:28
door tygercoene
hornet,

ik heb iets gevonden op internet maar amaai dat kost centen.
Daarom ga ik eerst eens links en recht kijken op internet, voor een 2dehands.

Het is me te zot om een nieuwe te kopen en vast te stellen dat het niet het gewenste resultaat op levert.


We zien wel hé, maar als er onder jullie zijn met ervaring op de TT600... laat het maar weten :)

Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:35
door hornet911
tygercoene schreef:hornet,

ik heb iets gevonden op internet maar amaai dat kost centen.
Daarom ga ik eerst eens links en recht kijken op internet, voor een 2dehands.

Het is me te zot om een nieuwe te kopen en vast te stellen dat het niet het gewenste resultaat op levert.


We zien wel hé, maar als er onder jullie zijn met ervaring op de TT600... laat het maar weten :)
I know, maar je kan het verschil in DB toch al eens opzoeken! als een enduroversie vb. maar 2 DB scheelt met de jouwe, dan is het idd. weggesmeten geld....

Volg zeker de raad van sTTeve en kijk eens op de duitse sites, daar gaan ze je beter kunnen helpen.

Greetzzz...

Geplaatst: di mar 14, 2006 01:57
door STTEVE
Noppy schreef:Koop een Mikunicarburateur met gasschuif en acceleratiepomp.

Kijk of je de bovenkant van je luchtfilterkast kunt opensnijden zodat de carburateur meer kan ademen.

Met deze twee maatregelen moet je tot wel 15% meer vermogen krijgen, vooral in het middengebied en betere gasrespons.

Noppy
Een TTR heeft 2 carburateurs, dat wordt een prijzige grap

Geplaatst: di mar 14, 2006 07:41
door Noppy
Die dubbele carburateur bootst heel goedkoop een complexe Keihin na. Echter een hoop dingen waar het fout kan gaan.

Ik heb ook al even gekeken of Edelbrock niet toevallig een goede carburateur voor hem levert, maar helaas.

Hij heeft, naar ik mag hopen, toch wel één gecombineerd inlaatspruitstuk? Of zit elke carbarateur boven een aparte inlaatpoort?

Als dit laatste zo is zou ik er lekker vanafblijven!

Noppy

Geplaatst: di mar 14, 2006 11:36
door STTEVE
Noppy schreef:Die dubbele carburateur bootst heel goedkoop een complexe Keihin na. Echter een hoop dingen waar het fout kan gaan.

Ik heb ook al even gekeken of Edelbrock niet toevallig een goede carburateur voor hem levert, maar helaas.

Hij heeft, naar ik mag hopen, toch wel één gecombineerd inlaatspruitstuk? Of zit elke carbarateur boven een aparte inlaatpoort?

Als dit laatste zo is zou ik er lekker vanafblijven!

Noppy
Elke carburateur heeft een eigen inlaatpoort.

De primaire heeft een gasschuif (meer een tonnetje), de secundaire is een CV carburateur. De gasreactie is daardoor niet zo fel als bijv mijn WRF, maar een TTR is wel makkelijker te berijden.

Ik heb nog een TT600 carburateur liggen, die je zou kunnen aanpassen (hoe, dat kun je op www.xpower.de lezen). voor 30 euro stuur ik m naar je op, maar je krijgt nooit een gasreactie als een echte WRF/EXC/CRF-X oid. Die motoren zijn veel lichter gebouwd, dat speelt natuurlijk ook mee.

Geplaatst: wo mar 15, 2006 14:03
door tygercoene
Wel, ik heb gisteren het risico genomen en m'n (nog nagelnieuwe originele) demper, open gemaakt ..... op goed geluk dus.

Wat blijkt, dat zit vernuftig in elkaar jongens!

Maar wat een weg dat die uitlaatgassen moeten afleggen ...; dat wilt ge niet weten. :oops: Ongelooflijk.

De zaag erbij genomen, de laspost en de slijpmachine.

Er zitten nl. 3 kamers in zo'n demper (met uitzondelijk weinig dempwol).
De rook komt binnen in kamer nr. 1 en gaat direct door naar nr. 3. Vandaaruit is de weg verder naar kamer nr. 2, waar de uiteindelijke duer naar buiten te vinden is.

Wat ik heb gedaan? Vrij eenvoudig, kamer nr. 2 verwijderd.

Met als resultaat : rookgassen komen binnen in 1 en kunnen gedeeltelijk direct naar buiten + een anderdeel gaat eerst nog door nieuwe kamer 2 en dan terug via 1 naar buiten.

De eerste testen waren prachtig. Het geluid is uiteraard veel mooier geworden maar vooral de power. Ik durf te stellen dat het beter is dan bij m'n FMF. De motor pakt perfect op bij acceleratie en vanuit derde breng je hem in wheelie (en dat vind ik wel straf voor deze TT600)

Maw is ben super tevreden van m'n werkzaamheden en kan het echt ierdereen aanraden (tot nu toch).

Zondag ga ik een enduro rit in groep maken, dus we gaan de test eens ten gronde kunnen doen. Maar ik verwacht er wel veel positief van.

Ik hoop op een "eind goed al goed !"

Geplaatst: wo mar 15, 2006 17:49
door tygercoene
@flip-poz,

jep, was enkel op power. De demper gemonteerd, bij aanzet (testrit) in eerste direct omhoog. Stukje verder op, ga ik na de bocht in 2e en dan 3e (uiteraard), rem beetje af en ga dan op volgas... en daar ging hij opnieuw de lucht in. 't Was effe schrikken, zeker als je het totaal nie verwacht.

Wat ik heb aangepast? Enkel de uitlaat. Ik rij met standaard opzet, dus geen aangepaste luchtfilter of luchtfilterkast, geen aangepaste carbu of tandwielen.

Wel is er ooit een aanpassing gebeurt aan de carbu, omdat de motor blijkbaar moeilijk starte als hij slechts enkele meters had gelopen en dan werd stil gelegd. Maw een "lauwe" motor.

Ik zelf heb er nog nooit problemen mee gehad.

Wat de verkoop betreft, .... :oops: ...... ik ga zondag met een groep een enduro-rally rijden en er eens een goeie lap op geven.
Het gewicht van de motor blijft uiteraard hetzelfde, dus dat is nog een vraagteken; Maar de winst in power zal ook al veel helpen om het gewicht iets draaglijker te maken.

We zien wel ..... :lol:

Geplaatst: zo mar 19, 2006 19:37
door Jacdesert
Mijn TTR van 2004 gaat als een kanon , met de volgende aanpassingen :
Uitlaat : CRD Absolute power , aanvaardbaar geluid en veel meer vermogen als met de originele uitlaat .
Filterkast : zijkant 6 extra gaten gemaakt met aan de binnenkant een rooster , bovenkant de snorkels weggehaalt , krijgt nu veel meer lucht.
Kabeltje losgemaakt ( zie ttr600.de )
Tandwielverhouding aangepast naar 13 / 51 ( standaard 14/44 ) gaat nu in zijn drie op vermogen op het achterwiel , topsnelheid is wel lager ( 120 )
Al het overtollige gewicht verwijderd : knipperlichten , gereedschaps kast je , gedeelte van het achterframe , kentekenplaathouder.
Extra gemonteerd : Stuurverhogers en aanpassingen voor rally : laag voorspatbord , 32 liter tank , verlengde voetsteunen , Etrex GPS , Touratech roadboek , ico en kuip , voor mij echt een fijne motor en ik zou echt niet terugwillen naar een 300 tweetakt ( ik heb er drie gehad , allemaal nieuw gekocht KTM EXC300 '
Succes.

Geplaatst: zo mar 19, 2006 21:49
door STTEVE
Jac TTR600 schreef:Mijn TTR van 2004 gaat als een kanon , met de volgende aanpassingen :
Uitlaat : CRD Absolute power , aanvaardbaar geluid en veel meer vermogen als met de originele uitlaat .
Filterkast : zijkant 6 extra gaten gemaakt met aan de binnenkant een rooster , bovenkant de snorkels weggehaalt , krijgt nu veel meer lucht.
Kabeltje losgemaakt ( zie ttr600.de )
Tandwielverhouding aangepast naar 13 / 51 ( standaard 14/44 ) gaat nu in zijn drie op vermogen op het achterwiel , topsnelheid is wel lager ( 120 )
Al het overtollige gewicht verwijderd : knipperlichten , gereedschaps kast je , gedeelte van het achterframe , kentekenplaathouder.
Extra gemonteerd : Stuurverhogers en aanpassingen voor rally : laag voorspatbord , 32 liter tank , verlengde voetsteunen , Etrex GPS , Touratech roadboek , ico en kuip , voor mij echt een fijne motor en ik zou echt niet terugwillen naar een 300 tweetakt ( ik heb er drie gehad , allemaal nieuw gekocht KTM EXC300 '
Succes.
Plaatje???

Geplaatst: ma mar 20, 2006 08:17
door Sjokske
Nee , tis niet echt een plaatje :twisted: :lol:

Geplaatst: ma mar 20, 2006 10:30
door STTEVE
Sjokske schreef:Nee , tis niet echt een plaatje :twisted: :lol:
Nee ik zoek een plaatje van die Yamaha, niet van je Italiaanse schoonmoeder zonder make-up. Daar heeft Jac al over verteld...

Geplaatst: ma mar 20, 2006 10:47
door Sjokske
En wederom niets dan goeds neem ik aan ............
En als dat niet zo is dan................, ja dan.............. zal ik die TTR weer eens een keer rammen als tie in z'n achteruit staat :lol:

Geplaatst: ma mar 20, 2006 10:54
door Jacdesert
Rustig Rustig Sjokske , niks dan goeds over jouw blauw motorke , Plaatje volgt Steve , de kuip is nog niet af.

Geplaatst: ma mar 20, 2006 11:08
door Sjokske
Hee verrek, het leeft nog. Zaterdag weer geen optreden gedaan i.v.m. bezigheden binnen de Vantevorengebruikt-toko ?

Geplaatst: ma mar 20, 2006 13:19
door STTEVE
Sjokske schreef:Hee verrek, het leeft nog. Zaterdag weer geen optreden gedaan i.v.m. bezigheden binnen de Vantevorengebruikt-toko ?
Kijk maar uit, straks is Jac's winkel nog de enige die je Italiaan wil inkopen. :twisted: :wink:
Maar Jac heeft niets slechts over je verteld hoor. Tenminste we moesten er erg om lachen, dan kan het nooit slecht zijn, he :wink:

Geplaatst: ma mar 20, 2006 13:38
door Sjokske
STTEVE schreef:Kijk maar uit, straks is Jac's winkel nog de enige die je Italiaan wil inkopen. :twisted: :wink:
Eindelijk iemand ................ :oops:

Geplaatst: ma mar 20, 2006 20:24
door tygercoene
beste Jac TTR600


Leuk om je topic te lezen, ik weet dus wat mij nog extra te doen staat.

Maar een foto ven je TT weten we met z'n allen zeker te waarderen.

Wel heb ik nog een vraagje over je luchtfilterkast.
'Heb je geen schrik van extra water binnen te krijgen?'
Met de openingen aan de zijkant loop je toch kans om water rechstreeks in kast binnen te krijgen. Zo'n roostertje zal geen water tegen houden dus kan zelfs regenwater binnen vloeien.

Wil je anders eens foto's posten op m'n email aub?
jean-pierre@coeneweb.be

Zo kan ik eens nader kijken hoe je die luchtfilterkast hebt aangepakt.

Doch moet ik zeggen dat m'n aanpassing reeds de nodige vruchten heeft afgeworpen. Zondag jl. hebben we een endurorit gemaakt (57 rijders) en de motor werkte perfect mee in deze rally. Maar hoe sportiever hij kan reageren op het gas, hoe beter uiteraard.

:toost: