Pagina 1 van 1
offroadmotoren binnen vijf tot tien jaar....
Geplaatst: za feb 18, 2006 13:45
door hornet911
waar zien jullie de huidige offroadmotoren (enduro's) binnen dit en tien jaar staan?
injectie (van tweetakt?) wordt de standaard? nog lichtere frame's, nog meer gebruik van ultralichte legeringen, enz....
Echt innovatieve veranderingen zie ik niet zo direct, enkel de perfectionering van de huidige techniek ......
Geplaatst: za feb 18, 2006 15:19
door Noppy
Ik denk dat men door europese emissie-eisen uiteindelijk zal moeten uitwijken naar twins voorzien van injectie. Aprillia en KTM zullen dan samen de dienst uitmaken. Een ééncylinder is moeilijker tot volledige ontbranding te krijgen. Dat zal ook wel de reden zijn geweest dat de DR800 zo snel van het strijdtoneel verdween;-)
Noppy
Geplaatst: za feb 18, 2006 15:40
door ktm_gs300
Mischien wel helemaal geen tweetakten meer... Ze verbruiken zo veel, en er schijnt ook een kwart ofzow van de benzine niet verbrand te worden...
Dus een mooi veldje viertakten
?
Geplaatst: za feb 18, 2006 16:02
door erwindob
Jaren geleden waren er ontwikkelingen met direct ingespoten 2 takt. (voor in auto's) Dan kun je ineens wel alle brandstof verbranden. (omdat de benzine pas ingespoten wordt als de uitlaatpoort dicht is.)
Maar ik heb er later nooit meer iets van gelezen.
Geplaatst: za feb 18, 2006 17:49
door pHreaC
Voor zover ik vernomen heb mogen twee-takten nog maar gemaakt worden tot 2008...Dus ik denk dat twee-takt al als dood kan beschouwd worden.
Geplaatst: za feb 18, 2006 18:43
door Marc Otten
Het lijkt me moeilijk om fabrikanten te verbieden tweetakt motoren te produceren. Het zijn de regels in de verschillende landen die bepalen of een tweetakt een typegoedkeuring krijgt. Uiteindelijk stoppen de fabrikanten wel met produceren als er geen markt meer is.
Gezien de emissie eisen lijkt het dat 4takt de toekomst heeft.
Geplaatst: za feb 18, 2006 19:00
door hornet911
kijk naar aprilia met zijn ditech....direct ingespoten 50cc scooter (en ook in 125 geloof ik...)
Maar idd. emissie zorgt ervoor dat de viertakt overheerst.
Wat ik nu zie is dat bijna alle enduro's geknepen worden. Deze worden geleverd met een stop in de inlaat ed.
Beetje de trucs van de foor toepassen zeg maar....
Geplaatst: za feb 18, 2006 19:04
door 69
Volgens mij liggen binnen afzienbare tijd alle off-road motoren op den schroothoop
. Wie koopt er dan nog een ??? ge moogt er toch nergens meer mee rijden
Vandaag hoorde ik weer dat er vier motoren aangeslagen werden in Zutendaal, vorig week nog eens twee las ik in de krant
De jacht is weeral open
WAT KUNNEN WIJ ER AAN DOEN
Word het niet stilaan tijd dat de BMB en de motorfabrikanten de handen in elkaar slaan en ons steunen bij verdedigen van onze hobby
Geplaatst: za feb 18, 2006 20:43
door Klx300R
pHreaC schreef:Voor zover ik vernomen heb mogen twee-takten nog maar gemaakt worden tot 2008...Dus ik denk dat twee-takt al als dood kan beschouwd worden.
inderdaad,zo is yamaha al begonnen met zijn 2-takt quads al uit het gamma te nemen,krijgen toch geen typegoedkeuring meer.
Ik zie de toekomst ook op injectie en meer cilinders
greetz
Geplaatst: za feb 18, 2006 21:38
door speedphreax
Iedereen heeft het maar over typegoedkeuringen maar volgens mij zou het ook best eens kunen zijn dat in de toekomst de cross en enduro modellen veel meer van elkaar gaan verschillen.
Geplaatst: zo feb 19, 2006 09:50
door pHreaC
Toen ik bij de KTM dealer hier in de buurt ging informeren wist hij me te zeggen dat KTM maar tweetakten mag maken tot 2008. En dat dit hetzelfde was voor andere fabrikanten. Ik denk niet dat de fabrikanten het laatste woord krijgen hierop...maar laten we hopen dat het niet zo ver komt eh. En het heeft inderdaad te maken met de emissie-norm die toegepast wordt.
Geplaatst: zo feb 19, 2006 11:47
door TTT
Bimota V-Due, 2 takt direct ingespoten 2 cilinder 500 cc.
Is jammer genoeg nooit wat geworden.
Dat van nergens kunnen rijden is een wat eenzijdige stelling. Je kan niet overal meer individueel rijden.
Maar in veel landen kan je nog genoeg rijden. En er zijn voldoende off-road ritten en enduro's in de benelux om je niet te hoeven vervelen.
Geplaatst: zo feb 19, 2006 18:43
door Fr@venture
Voor mj is het ook zo klaar als een klontje.
Over 10 jaar hebben ze allemaal:
- 4 takt
- Injectie.
- Nog kortere slag.
- V-twin.
- Centraal geplaatste brandstoftank.
- Aluminium vacuum gespoten frame delen.
- Stillere uitlaatsystemen.
Wat zullen ze niet hebben:
- cardan
- dwarsgeplaatsen cylinders
- luchtvering
Ik denk dat de nieuwe Aprilia een aardige indicatie geeft waar het naar toe zal gaan.
Geplaatst: zo feb 19, 2006 19:49
door multiballs
en hopelijk allemaal een startmotor
Geplaatst: zo feb 19, 2006 20:09
door TTT
Fr@venture schreef:Voor mj is het ook zo klaar als een klontje.
Wat zullen ze niet hebben:
- cardan
- dwarsgeplaatsen cylinders
- luchtvering
Ik denk dat de nieuwe Aprilia een aardige indicatie geeft waar het naar toe zal gaan.
Luchtvering lijkt mij wel wat.
Geplaatst: ma mar 13, 2006 17:40
door hornet911
@ noppy:
even voor de duidelijkheid: waarom is een mono moeilijker volledig tot ontbranding te krijgen?
Geplaatst: ma mar 13, 2006 21:59
door Remke
We willen allemaal meer toeren, waardoor er erg weinig tijd is om vanaf die ene vonk door de hele ruimte een goede verbranding te realiseren. Er zijn merken die meerdere bougies gebruiken, om dit voor een deel op te vangen. (Weet niet zeker of deze dan te gelijk vonken, of iets na elkaar.) Door meerdere cilinders bij een gelijk blijvend aantal CC's te gebruiken is er een kleinere verbrandingsruimte waardoor je bij nog meer toeren (dus minder tijd) toch een betere verbranding krijgt.
Misschien dat ze pas vrij laat met de multie cilinders komen omdat je waarschijnlijk een kleine gewichtstoename hebt, (zit ik persoonlijk niet op te wachten) en er een hoop meer bij komt wat kapot kan gaan.
Remke
Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:06
door Klx300R
en wat dan met de gasgas 300??? die heeft toch typegoedkeuring?
Geplaatst: ma mar 13, 2006 23:38
door speedphreax
Remke schreef:We willen allemaal meer toeren, waardoor er erg weinig tijd is om vanaf die ene vonk door de hele ruimte een goede verbranding te realiseren.
Volgens mij valt er hier nog heel wat te optimaliseren dan. F1 maakt 19000 toeren inmiddels en die verbrandt ook alles.
Re: offroadmotoren binnen vijf tot tien jaar....
Geplaatst: di mar 14, 2006 09:49
door folie
hornet911 schreef:waar zien jullie de huidige offroadmotoren (enduro's) binnen dit en tien jaar staan?
injectie (van tweetakt?) wordt de standaard? nog lichtere frame's, nog meer gebruik van ultralichte legeringen, enz....
Echt innovatieve veranderingen zie ik niet zo direct, enkel de perfectionering van de huidige techniek ......
Perfectionering van productietechnieken zul je bedoelen. Voor KTMs zal het wel betekenen dat ze meer op de Japanse fietsen gaan lijken. De Exc is wat mij betreft trouwens kwalitatief op diverse punten achteruitgegaan sinds 2002. Zo te zien allemaal kostenbesparende maatregelen. En waarschijnlijk pas het begin. Lees en huiver: Als deze mensen met KTM klaar zijn weet ik niet of ik hem nog steeds spannender vind dan een Honda..
In the summer of 05 Polaris Industries bought 25% of KTM. Phase 1 of a larger initiative.
During the first two years, seven partnering projects will be executed aimed at; evaluating potential for lowering costs, increasing productivity, quicker new product development and Euro sales increases for Polaris/Victory/Ranger brands in Europe and KTM in N. America.
Overall the partnering is aimed at the following.
1. Polaris plugging into strong KTM Euro network & programs for increased sales & cost reductions. KTM plugging into Polaris N. America finance/logistics etc.
2. Polaris recognizes KTM's world class eng & mfg facilities - expertise sharing.
3. Polaris likes KTM's leading engine technology - will share tech / dvlp costs. Probably focused on emissions control as Euros lead in that expertise.
4. Component purchase (when same supplier) sharing/buying power for cost reductions.
5. Polaris to contribute to KTM in chassis and ATV development.
Overall evaluation of the partnership will include; product development, sourcing, engine tech, manufacturing, dealer finance & distribution. Why duplicate when you can share?
If these projects are successful, and everyone is happy, Polaris has the opportunity to buy a majority share in KTM in late 2007. If not, perhaps Polaris will sell their holding or continue to do strategic projects together.
Overall, Polaris snowmobile and ATV businesss in N. America is flat, and even dropping. Polaris is buying their way into Euro markets with the KTM deal and KTM is getting benifits from Polaris in the N.Americn markets like great dealer finance programs and a suburb logistics network. Polaris wants to increase annual sales from approx $1.8 billion today to $8 billion in 2009. Can only be achieved through deals like buying KTM.
Geplaatst: di mar 14, 2006 20:10
door Fr@venture
Ik weet niet wat jij hier huiveringwekkend aan vindt maar ik lees dit met een positieve kijk.
Bedrijven die niet naar mogelijkheden kijken om kosten te besparen zijn ten dode opgeschreven.
Het wordt pas gevaarlijk als ze hierin de verkeerde keuzes gaan maken.
Ik ga er vooralsnog van uit dat KTM heel goed weet waarom klanten voor KTM kiezen en niet voor iets anders.
Als KTM trouw blijft aan haar "roots" dan is iedere kostenbesparing voor mij welkom. Kan ik mooi voor minder geld een goede motor kopen (beetje naif, maar toch...
.
Zolang een KTM van morgen maar net zo duidelijk een echte KTM is als die van mij van gisteren (of die van 2001).
Geplaatst: wo mar 15, 2006 10:14
door huskie
Zodra er partijen binnestappen met het idee hun eigen toko te redden(zie polaris) dan kun je er van uitgaan dat ze alleen aan de dollars denken, en zodra er positieve berichten gecreeerd worden de tent verkocht wordt. Is een oud verhaal, zie Husqvarna, waar een aantal partijen ook alleen maar aan "geld maken" dachten.